Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Rover
  • 400-serie

Rover 420 SLi (1998)

Heer van stand

Rover 420 SLi (1998)
  • Autotest
12 juli 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met z'n kofferbakmodel, z'n chroom en z'n wortelnotenhout in het interieur, is de Rover 420 SLi sedan een automobiel van stand. In deze test op niveau voelen we deze Brit stevig aan de tand.

De 400 sedan is nauw verwant aan de 400 hatchback. In feite gaat het om niets meer of minder dan twee variaties op hetzelfde thema. Maar toch neemt de sedan afstand van z'n broer met schuin aflopende achtersteven. De vierdeurs is niet alleen letterlijk, maar ook in figuurlijke zin de grootste van de twee. Hij is zelfs zo groot dat je hem bij een vluchtige beschouwing voor een 600 zou kunnen houden. Rover heeft de 400 sedan daarom niet ten onrechte in de lagere regionen van de middenklasse gepositioneerd. Deze auto behoort tot de 'betere' merken en dat is hem goed aan te zien, met zijn zonder meer 'keurige' carrosserie en de ietsjes bekakte Rover-grille.
Als je plaatsneemt in de Rover stap je over de verchroomde dorpelbeschermers in de wereld van het luxe. Daar vind je behalve het specifieke, sportieve Rover-stuur en smaakvolle bekleding, wortelnotenhout op dashboard, middenconsole en deurpanelen. De stevige, sportief geprofileerde zetels zitten prima. Rover heeft de 400 bedeeld met redelijk lange, maar wat smalle portiervakken. Verder kun je spulletjes kwijt in een vakje onderaan de middenconsole, in de middenarmsteun en in een laatje links naast het stuur.
Verhuizen we naar de achterbank. De Rover met z'n wiel-basis van 2620 mm moet mensen die daar verblijven voldoende beenruimte kunnen bieden. En dat doet hij ook, mede doordat de achterpassagiers hun voeten onder de voorstoelen kunnen schuiven. Met de hoofdruimte is het redelijk gesteld. Achterin de Rover vinden we drie oprolgordels, maar slechts twee hoofdsteunen. De achterbank is voorzien van een middenarmsteun. De bagageruimte is er een van formaat en kan worden uitgebreid door de rugleuning van de achterbank voorover te klappen. Jammer dat het kofferdeksel scharniert met beugels die de bagage kunnen beschadigen. Gaan we van de achterkant naar de voorkant om een kijkje te nemen onder de motorkap. Bij de 420 SLi vinden we daar een zestienkleps viercilinder met twee bovenliggende nokkenassen. Het vermogen van deze machine met een inhoud van 1994 cc bedraagt 136 pk. Die pk's worden ontwikkeld bij 6000 toeren. Al bij 2500 krukasomwentelingen trekt de Brit er met een koppel van 185 Nm hard aan.
De Rover komt bij de geluidsmetingen goed uit de bus. We noteerden respectievelijk 66,5 en 70 dB(A) bij 100 en 120 km/h. Rover geeft voor
de 420 SLi een top van 200 op en voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h zou hij 9,6 s nodig hebben. Dat dit geen overdreven verwachtingen wekt, bleek toen we zelf aan de slag gingen, want we klokten hem zelfs op 9,3 s. Voor 80-120 in achtereenvolgens 'vier' en 'vijf', had hij respectievelijk 9,9 en 11,9 s nodig.

Sportief
De Rover heeft onmiskenbaar iets sportiefs. Hij reageert enthousiast op het gas, heeft een stuur dat lekker aanvoelt en ook voor een prettig direct contact met de weg zorgt. Onder meer doordat de bekrachtiging genoeg werk aan de chauffeur overlaat. De licht en exact schakelende versnellingsbak is de chauffeur die van een vlotte rijstijl houdt behulpzaam. Ook de stevige maar toch soepele vering en demping dragen hun steentje bij. Je kunt de 420 SLi gerust in rap tempo over slecht wegdek jagen. Hobbels en kuilen worden namelijk prima verwerkt. Met snelgenomen bochten heeft de Engelse auto ook al geen probleem. Hij helt nauwelijks over en onderstuur blijft lang ver weg. Ja, deze zo beschaafd uitziende aristocraat heeft een vurig karakter.
De 420 SLi is het topmodel van de 400-serie. Logisch dus dat hij heel wat in huis heeft, zoals elektrisch bedienbare portierruiten vóór en achter, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels en airco. Een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een stuur met hoogteverstelling ontbreken evenmin. De veiligheid wordt bevorderd door ABS en airbags voor bestuurder en bijrijder. Een alarminstallatie met startonderbreking voorkomt dat echte rovers er met de Rover vandoor gaan. Wie gaat voor chic, luxe en sportiviteit, zal gecharmeerd zijn van de Brit.

Signalement

Merk Rover
Model 420 SLi
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.416

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.994 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 185 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.490 mm / 1.695 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.620 mm
Massa leeg 1.190 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden195/55HR15Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,9 s / 11,9 s
Brandstofverbruik 8,6 l/100km
CO2-uitstoot 205 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Rover 400-serie
Rover Rover 400-serie
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Rover 400-serie specificaties
  • Rover 400-serie occasions
  • Rover 400-serie video's
Advies en informatie
  • Rover 400-serie tests
  • Rover 400-serie gebruikersreviews
  • Rover 400-serie index
PREMIUM
Rover 827

Rover 827

Jarenlang voorziet Rover zijn topmodellen van de befaamde V8. Wanneer in 1986 de volledig nieuwe...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Rover 418 SLD (1995)

    Rover 418 SLD (1995)

    • 22 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Rover 416 Si (1997)

    Rover 416 Si (1997)

    • 6 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Rover 416 Si (1995)

    Rover 416 Si (1995)

    3
    • 17 januari 2010
  • Gebruikersreview
    Rover 416 Si Oxford (1999)

    Rover 416 Si Oxford (1999)

    10
    • 1 maart 2008
  • Gebruikersreview
    Rover 420 SDi (1999)

    Rover 420 SDi (1999)

    • 28 november 2007
  • Gebruikersreview
    Rover 420 SDi (1999)

    Rover 420 SDi (1999)

    • 19 november 2007
  • Gebruikersreview
    Rover 416 Si Oxford (1999)

    Rover 416 Si Oxford (1999)

    5
    • 18 oktober 2007
meer reviews
Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Het is misschien wel een van de mooiste auto’s allertijden: de Rover SD1. Tegelijkertijd zijn...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Rover 45/MG ZS

    Facelift Friday: Rover 45/MG ZS

    18
    • 12 juli 2019
  • Autotest
    Rover 416 Si (1997)

    Rover 416 Si (1997)

    • 14 mei 2002
  • Autotest
    Rover 414i (1998)

    Rover 414i (1998)

    • 29 januari 2001
Merk
Merk
  • Nieuws
    Rover SD1 3500 (1986) - In het Wild

    Rover SD1 3500 (1986) - In het Wild

    53
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    25
    • 7 maart 2022
  • Achtergrond
    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar voort

    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar...

    12
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest -...

    25
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Rover 213 (1989) - In het Wild

    Rover 213 (1989) - In het Wild

    25
    • 14 juni 2021
  • Achtergrond
    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    35
    • 29 mei 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden