Renault Zoe R90 Intens (2018)

autoreview

Renault Zoe
Renault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault ZoeRenault Zoe

Signalement

UitvoeringZoe R90 Intens
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf2.932 km
KM-stand laatst2.930 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volledig electrisch rijden een 1e indruk

  • 2.930 km

Sinds een maand rijden wij nu de Renault Zoe R90. Uit 2018 met nog geen 3000 kilometer op de teller. Het was een uitdaging om 1 te vinden inclusief btw en een accu in eigendom. Gelukkig stond er 1 bij Athlon in Almere.

Wij zijn in de situatie dat er 28 zonnepanelen op dak liggen die ongeveer 7400 kwh per jaar produceren, hoe mooi zou het zijn om dit in de auto te kunnen opladen. We hebben meteen een wallbox laten plaatsen. Dit werkt prima, net als opladen bij een openbaar laadpunt of bij fastned. De auto kan semi snelladen dus heeft een boordlader van 22 kwh, die ervoor zorgt dat je thuis vlot kan laden. In ons geval 11 kwh per uur. Bij de openbare paal en fastned kan dit tot 22 kwh uur per uur. Aanvankelijk wilde ik een auto die perse moest kunnen snelladen, in de praktijk laden wij vooral thuis en zelden aan de snelweg of aan een publiek laadpaal. Scheelt ook flink in de kosten. Daarbij heeft de accu minder te lijden bij de oplossing. Het state of health rapport van de accu vraag ik op bij de eerste grote beurt bij Renault en ben erg benieuwd.

De aanschafsubsidie van 2000 euro was een welkome meevaller en was binnen een maand gestort.

Nu een maand verder met rijden en eigenlijk moet ik zeggen dat de mindset wel heel anders is als met een hybride auto rijden, want ja het bereik is nu eenmaal minder. In de praktijk geeft EV database aan dat dit gemiddeld 255 kilometer is en dat klopt. De WLTP van 395 km is een laboratorium fabel die je misschien als professionele hypermiler gaat halen. Ik waag me er niet aan.

Hoe rijdt de auto? De zit is wat hoger dan een gemiddelde hatchback of station. De wegligging is prima, en de auto stuurt prettig. De rijgeluiden zijn gering, ik moest wel wennen aan de voetgangersclaxon. Deze werkt tot 30 km per uur om fietsers en voetgangers van jou aanwezigheid kenbaar te maken. Een soort zoemend, of galmend geluid. Dit is in te stellen of uit te zetten. Ik dacht eerst dat de auto defect was:( De ruimte in de auto is prima en voorzien van 5 zitplaatsen. De Seat Mii had er 4 vind ik toch echt een nadeel. De kofferbakruimte is ook ruim voldoende met 338 liter, en de bank kan nog plat.
Er zitten Michelin Cross Climate+ banden op gemonteerd deze zijn stil en zuinig en hebben prima grip. De vorige editie slijtte erg snel ik ben benieuwd of deze het langer uithouden. Maar met een gewicht van 1475 kg lijkt dat mij ijdele hoop. De topsnelheid is 140 kilometer per uur maar dan loopt de accu wel erg snel leeg. In de eco modus is de snelheid beperkt tot 95 km/u en alle andere accessoires zoals airco en motorvermogen worden geknepen tot ongeveer 60 %. Prima voor in randstedelijk gebied, voor de lange afstanden gebruik ik toch de normale stand. Het verbruikt iets meer capaciteit maar alles verloopt iets vloeiender. Vanaf komende week rijdt ik 150 km per dag en dit zou ik zonder laden gemakkelijk moeten kunnen halen, zelfs als het vriest. De laatste ladingen reden we ongeveer rond de 230 km op een lading. Het anticiperende rijden wordt ook doorgegeven op de boordcomputer net als het terugwinnen van remenergie of remmen op de electromotor. De navigatie en boordcomputer werken prima. De achteruitrijcamera is niet de vlotste met in en uitschakelen. Maar daar is mee te leven. De standaard standkachel is ook prettig het programmeren hiervan is erg simpel.

Al met al is het voor mij net als overgaan van de Nokia 3210 naar een smartphone, een hele andere beleving van autorijden die goed is voor het milieu, zeker als je groen laadt, en geen straf voor je portemonee. Echter in mijn situatie was een huuraccu met bijna 120 euro kosten per maand geen optie. De ervaringen die ik op de Renault Fora lees zijn goed met de accu. Ik zal later nog een review schrijven met de verdere ervaringen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.