Renault Zoe Q90 Intens (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zoe Q90 Intens |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 16.109 km |
KM-stand laatst | 29.500 km |
Zoe Q90 ZE40 (Quickcharge) aangeschaft
- 16.109 km
Hoi allemaal,
Vorige week heb ik na lang wikken en wegen (voor mij) een nieuwe Renault Zoë Q90 (Quickcharge) ZE40 gekocht met de 42KWh batterij. De auto wordt vrijdag afgeleverd en ben van plan om hier een flink stuk te gaan schrijven over de ervaringen met deze auto, maar waar veel mensen vooral in geïnteresseerd zijn: is deze auto inzetbaar voor de lange afstanden.
Even een stukje achtergrond van mij, ik ben 36 jaar en heb een groot deel van mijn werkend leven met lease auto's gereden. In 2017 ben ik gestopt met werken voor een werkgever en heb mijn eigen bedrijf opgestart. Ik heb nog een tijdje met een Citroën C3 Picasso 1.6 HDi gereden en rij op dit moment nog met een Renault Twingo 1.5 DCi uit 2013. Aangezien de Twingo erg zuinig is, haal ik met gemak +1000km op 1 tank van pakweg 35 liter. Als ik m'n best doe zelfs nog meer, de Twingo is onder ideale omstandigheden in staat om 1 op 37 te halen over een traject van 300 km. Nee dit is geen grap!
Je kunt je dus voorstellen dat het een hele stap is om met een auto te gaan rijden die een actieradius heeft van 250-300km.
Hou mijn review in de gaten en heb je vragen, reageer dan :-)
Auto opgehaald
- 16.240 km
De auto afgelopen vrijdag opgehaald en ik kan maar 1 ding zetten; wat een rust in de auto. Het rijdt heerlijk en geen geluid meer van de motor. En het valt mij op dat de auto, ondanks de hier en daar wat minder mooie materialen dat de auto toch vrij is van vervelende interieur kraakjes.
De auto is niet bijzonder snel, maar dat voelt hij wel. Je hebt altijd direct al het vermogen beschikbaar. Daardoor krijg je gewoon een erg soepele rijervaring.
Als je in de ECO stand rijdt, haalt de auto maximaal 96kmpu in de ECO stand. Ook de trekkracht wordt aanzienlijk ingeperkt.
Tot nu toe, de stoelen zitten prima. Voor mij een verbetering t.o.v. de Twingo. Echter er zijn wel betere stoelen te vinden.
Qua actieradius kan ik er nog niet zo heel veel over zeggen, ik heb nu nog geen laadpaal aan huis dus heb hem nog niet echt leeg gereden. Ik probeer de auto altijd een beetje bij te laden als ik de mogelijkheid heb. Het verbruik lijkt rond de 15/16kwh per 100 te liggen.
Morgen wordt de Wallbox geinstalleerd en kan dan de accu wat verder leegrijden. Ik hou jullie op de hoogte.
Qua beoordeling heb ik nu alles op 4 sterren gezet omdat ik nog niet heel veel over de kwaliteit van kan zeggen. Ik zal dit binnenkort gaan beoordelen.
Wallbox gemonteerd
- 16.700 km
De Wallbox Pulsar Plus is vandaag eindelijk geïnstalleerd en de ervaringen zijn tot zover erg goed. De Wallbox kan via Bluetooth en Wifi verbonden worden, en daarmee kun je op afstand de laadsnelheid aanpassen, de lader in- of uitschakelen en bijhouden hoeveel KWh je gebruikt hebt.
De wallbox laad met ongeveer 12kw per uur op
Nieuwe ervaring
- 16.800 km
Ik kan nu wat zelfverzekerder op reis omdat ik altijd kan bijladen. Ik heb de eerste accu bijna leeggereden en met een resterende actieradius van 50 kilometer heb ik 248km gereden. Niet slecht met dit weer en niet slecht aangezien ik ook nog een paar keer de prestaties van de auto heb getest.
Wat vind ik eigenlijk van de prestaties? Nou de auto weegt 1500kg en heeft 90pk, dat zal nooit heel erg hard gaan. Dat gaat het ook niet, de eerste 50kmpu zijn erg indrukwekkend. Daarna kakt hij in en trekt hij nog steeds redelijk vlot door, maar een racewagen zal het nooit worden.
Wat uiteraard wel prettig is, is dat hij direct vermogen heeft als je gas geeft.
Ik denk dat het vermogen voldoende is, helemaal gezien de huidige maximale snelheden in Nederland. Al zou een beetje extra vermogen hem niet misstaan. De nieuwe Zoë ZE50 heeft een 135pk, en denk dat dat een mooi getal is in een dergelijke auto.
De auto krijgt van mij 4 sterren op gebied van prestaties, waarom? De auto is relatief zwaar en trekt toch nog vlot door met maar 90pk. Meer zou prima zijn, maar kost uiteraard dan ook weer meer stroom :-)
Verbruik
- 17.200 km
Helaas wordt er nu een stuk minder gereden door de Corona perikelen. Het heeft uiteraard ook weer zijn voordelen, minder autokosten. Vanochtend moest ik even een ritje maken naar Lelystad.
Temperatuur: 1 graden boven 0
Verwarming aan
Verbruik: 15.5KWh per 100km
Niet verkeerd, dat betekent dat je rond het vriespunt toch een 250-280km zou moeten kunnen halen.
Pieptoon
- 18.843 km
Vandaag voor het eerst een hele lang rit gemaakt waarbij ik tussendoor even moest bijladen bij een FastNed.
Vanochtend was het nogal koud, rond het vriespunt. Ik startte met een bereik van 270km. De eerste rit was naar Lelystad 38km (tussenstand actieradius 210km). Daarna moest ik door naar Rotterdam (130km). Eenmaal daar aangekomen had ik nog een bereik over van 96km. Op de terugweg ben ik bij Meerkerk gestopt met 55km op de actieradius om hem even af te toppen. 25 minuten verder en ik had weer 47% lading erbij, ruim voldoende om weer thuis te komen.
Op de lang afstanden merk ik een pieptoon tijdens het rijden, als je 'gas' los laat stopt het piepen ook. Het is niet de pieptoon die de voetgangers signaleert. Andere mensen hier ook last van?
Dan toch even een garage bezoekje
- 21.400 km
Vorige week toch maar even een bezoekje gebracht aan de garage. Er waren een aantal forumleden die mij vertelde dat de pieptoon zou kunnen duiden op een slechte reductiebak. De auto is uitvoerig gecontroleerd en kreeg een ZE50 mee als leen auto. Deze deed overigens precies hetzelfde, het is blijkbaar inherent aan elektrisch rijden. Ze hebben ook nog een raamrubber van de bestuurdersportier vervangen omdat deze een klein stukje omhoog kwam.
Ook meteen de dubbele bodem besteld voor in de kofferbak omdat ik tegenwoordig ook een Granny laadkabel heb, tezamen met de normale type 2 kabel en wat andere losse spulletjes werd het toch een ratjetoe in de kofferbak. De dubbelbodem heeft dit mooi opgelost.
Verder hartstikke tevreden over de auto, het rijbereik op 1 lading is +/- 280 km en voor mij is dit meer dan voldoende.
Isolatie
- 22.000 km
Een zwak punt van de Zoë is dat er weinig isolatie materiaal in de portieren toegepast is. Als je eenmaal aan de rust van de Zoë 'motor' gewend bent, merk je op den duur dat het wel wat kan 'spoken' in de auto als het hard waait.
Daar moet wat aan gedaan worden. Een lading Silent Coat besteld icm akoestisch foam en een dagje sleutelen. De porieren zelf voorzien van Silent Coat en de deurpanelen voorzien van Silent Coat en Akoestisch foam. Het verschil is heel groot, niet alleen qua windgeruis, maar ook het audiosysteem is veel beter geworden. De bas klinkt veel strakker en de speakers kunnen veel zwaarder belast worden voordat er vervorming optreedt.
Een leuk bijkomend voordeel is dat de dichtslaande deuren nu veel mooier klinken. Zie foto's
Van korte duur
- 29.500 km
Deze auto is van korte duur geweest, waarom? Beviel hij zo slecht? Nee integendeel, de auto bevalt mij zo goed dat ik besloten heb een Zoë ZE50 R135 te kopen met 2400km op de teller.
Even een resume over de ZE40:
Heerlijke auto, ondanks zijn lage vermogen toch een vlot aanvoelende auto. De stoelen zijn oke, maar hadden beter gekund. Ik zit zelf nog weleens met m'n been naar de stoel toe, de schuine bodem onder de stoel laat dit niet toe.
Qua veercomfort is de auto stug maar toch comfortabel te noemen. En nee, koop deze auto niet als je eens leuk een paar landweggetjes stevig wilt nemen. De auto nodigt totaal niet uit om de bochten sneller te nemen dan normaal. Als je dit wel doet, zullen de elektronische systemen al snel ingrijpen. Voor degenen die denken dat de Zoë een stadsauto is, die hebben het compleet mis. Het is een auto die prima geschikt is voor de lange afstanden, wel adviseer ik om de portieren te isoleren.
Op naar de ZE50!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Zoe R90 Intens 41 kWh (ex Accu) | Navigatie | Climate Control | Accu Score 90%
- 2017
- 105.890 km

Renault Zoe Q90 Bose Quickcharge 41 kWh | Eigen Accu | Cruise Control | Bose Audio | Camera | Parkeersensoren | LED | Airco | Navigatie | Bluetooth | 16 Inch
- 2018
- 159.073 km

Renault Zoe R90 Life 41 kWh 100% Elektrisch | Lichtmetalen Velgen | Airconditioning | Navigatiesysteem | Achteruitrijcamera | Elektrisch bedienbare ramen voor- en achter | 13 maanden Abigail Garantie
- 2019
- 14.329 km