Renault Vel Satis 3.5 V6 24V Initiale (2002)

autoreview

Renault Vel Satis
Renault Vel SatisRenault Vel SatisRenault Vel SatisRenault Vel SatisRenault Vel SatisRenault Vel SatisRenault Vel Satis - interieurRenault Vel Satis - interieurRenault Vel Satis - interieur

Signalement

UitvoeringVel Satis 3.5 V6 24V Initiale
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf48.348 km
KM-stand laatst172.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 172.000 km

maart 2006:
Februari 2004 een tweedehands Vel Satis 3,5 liter gekocht met kilometerstand 48.000 km. Waarom eem Vel Satis? Ons gezin wilde een auto met veel comfort, veel ruimte- ook achterin- en ruim voldoende motorvermogen. Ook aspecten als veiligheid, makkelijk in-en uitstappen, ruimtelijk beleven, automaat, speelden een rol. De Volvo V70 AWD 2,5T die we hadden beviel goed, maar was qua comfort -achterin zit je gewoon niet-, motorvermogen, airco etc. niet state of the art. Vandaar.
Wat bevalt ons aan de Vel Satis. Kleine dingetjes zoals de ruitensproeier die een mooie fijne nevel geeft, de xenonverlichting, zelfdimmende binnenspiegel, verhoogd zitten, programmeerbare bestuurdersstoel/buitenspiegels (mijn vrouw is een hoofd kleiner),de verwarming c.q. airco. Geen fohn, maar een plezierige gelijkmatige verdeling van warme of koude lucht. De stoelen voorin vind ik minder zitten dan de bestuurderstoel van de Volvo V70 (lendesteun), maar achterin zijn de stoelen en de ruimte van de Vel Satis formidabel. Rijcomfort is heel goed te noemen, evenals het geluidsniveau in de auto (mooi stil). Boven de 130-150 km/uur wordt het gedrag van de Vel Satis anders. De stuurbekrachtiging neemt duidelijk af en de waqen gaat plakken aan de weg en voelt strak aan. De Vel Satis kan bloedsnel zijn, veel sneller en directer reagerend dan mijn vorige auto. In de stad is het een beetje een lobbes met een wat gevoelloze(te veel) stuurbekrachtiging. Michelin banden (R18) zijn goed em rollen fijn af. Motor en automaat zijn goed op elkaar afgestemd. De Vel Satis voelt ook niet aan als een grote auto. Draaicirkel is aanmerkelijk kleiner dan de Volvo (AWD).
Wat bevalt ons niet aan de Vel Satis. Ook hier kleine dingetjes zoals het stuurwiel wat te iel is (moet dikker met knobbels), rammeltjes en de A-stijl die te schuin en te veel naar voren staat waardoor je er omheen moet kijken, geluidsinstallatie kan beter. Display niet goed afleesbaar wanneer de zon erin schijnt.
kilometerstand: 88.000

update 2 november 2006
Waardering en plezier neemt alleen maar toe. Al de luxe begint te wennen. Automatische handrem, automatische lichtontsteking, regensensor, automatisch instelbare bestuurdersstoel, inklapbare buitenspiegels, gewoon heerlijk. Voorin veel ruimte -mijn lengte is 1.91 meter- en comfortabel door de stoelen. Ook achterin zit je zeer goed (eigenlijk twee stoelen, geen achterbank). Airco werkt prima, geluidsniveau in de auto blijft laag. Rijcomfort blijft zeer goed, wat vooral merkbaar is op de langere afstanden. Af en toe een klein rammeltje wat ook vanzelf weer verdwijnt. De renault blijft er ook nieuw uitzien (de laklaag is het beste wat ik tot nu gehad heb, interieur materialen geen slijtage, stoelen blijven prima). Motor/automaat zijn goed afgestemd op elkaar. Lekker snelle bak als het moet. Blijft trekken ook boven de 200. Xenonverlichting is ideaal. Zolang er geen mankementen zijn ben ik tevreden.
kilometerstand: 97.000

update 21 februari 2008
Waardering blijft voor de Renault. Normaliter doe ik een auto na drie jaar de deur uit, maar ik vermoed dat ik deze veel langer ga houden. Want als ik een vergelijkbare auto, nieuw of occasion, wil hebben zal ik veel geld kwijt zijn. Kwaliteit van inrichting blijft goed, nauwelijks/geen zichtbare slijtage. Geluidsniveau in de auto blijft prima. Grote afstanden naar bijvoorbeeld midden-Italie of Kroatie worden in een ruk afgelegd. Comfort blijft op hoog niveau. De automatische versnellingsbak is, zoals ik al eerder aangaf, goed afgestemd op de motor, hoewel bij gas geven niet zo’n directe reactie wordt verkregen als bij een BMW. Maar daar zit ik niet mee. Toch verlaag ik de prestaties van 5 naar 4 sterren, omdat de VS niet de prestaties heeft van een BMW 530. Maar als je kijkt naar de value fore money dan scoort de VS gewoon beter dan een BMW. Benzineverbruik ligt hoog, maar daar heb je dan ook een 3,5 liter voor terug. Laklaag blijft z.g.a.n. Remblokjes vervangen bij elke 55.000 kilometer, evenals de Michelinbanden. Geluidsinstallatie is niet denderend maar ook niet slecht. Airco/warmteinstallatie zowel voor als achterin: zeer goed. Ondanks de grootte van de VelSatis is hij goed manouvreerbaar. Minpuntje is en blijft dat de schuin naar achter lopende A-stijl het zicht belemmerd op bijvoorbeeld fietsers bij kruispunten. Je moet je hoofd om de A-stijl heen wurmen om goed zicht te verkrijgen. Bagageruimte is vrij praktisch. Stoelen achterin laten zich makkelijk omklappen, maar een mooie vlakke laadruimte verkrijg je niet. Conclusie tot nu toe: een zeer comfortabele veilge snelle reisauto, met veel luxe en met hoogwaardig zitcomfort voor vier volwassenen met veel bagage. De auto voelt binnen erg ruimtelijk en licht aan, wat versterkt wordt door het glazen dak.
Wat ik een duidelijk minpunt vind is de afkoppelbare trekhaak van Bosal. Onvoorstelbaar onhandig om deze af te koppelen. Ik moet liggend onder de auto proberen om de trekhaak los te koppelen. Godzijdank komt dit maar 1 a 2 keer per jaar voor.
kilometerstand: 114.600

update 15 december 2009
De waardering en plezier in de VS blijft. Ik heb gehoord dat de productie van de VS wordt gestaakt. Jammer, want ik ervaar de VS als een bijzondere auto. Alle positieve punten blijven gehandhaafd (zie vorige verslagen), maar ik wil een aantal toevoegen. Slijtageplekken komen nauwelijks voor, bijvoorbeeld wel de aan-en uit knop van de geluidsinstallatie of startknop. Ook het interieur blijf ik waarderen. Deze heeft niet die zakelijke insteek, als bijvoorbeeld Audi of de Volvo S80. Sfeervol en met een zekere stijl. Stoelen, zowel voor als achter, blijven goed zitten. De laklaag blijft goed. Rijcomfort blijft op hoog niveau,zoals de vering en het geluidsarme interieur. Originele uitlaat zit er nog onder.
kilometerstand: 140.996

update 5 november 2011
Ik rij tot mijn eigen verbazing nog steeds rond in mijn VS. Ik heb uitgebreid gekeken naar een andere auto (Renault laguna coupe 3.0 diesel, Mercedes E coupe, BMW 5 serie touring)en het is zo dat ze helemaal niet tegenvallen, maar gezien de ervoor te betalen prijs en wat ik daarvoor krijg - ruimte, rijcomfort, extra's, (speciaal de Duitse merken) dan kies ik nu toch voor doorrijden in de VS. Nog steeds komt, vind ik, mijn VS niet verouderd over. En als dat wel zo zou zijn, dan zou ik ook door blijven rijden. De V6 met de automatische versnellingsbak is nog steeds heerlijk. Het ruimtelijke gevoel blijft (in een Mercedes zit je veel 'dieper'). Weinig slijtageplekken. Laklaag bij B stijl aan de onderkant gaat wat bladderen, chromen buitendelen komt wat het weer in, kosten nemen toe (zie hieronder). Maar aan de andere kant, afschrijving heb ik bijna niet meer en dat was verreweg de grootste kostenpost. Airco/verwarming blijft mooi werken. Gezien de kosten Bosch aerotwin ruitenwissers uit Duitsland laten komen (Ebay). Origineel uitlaatsysteem is nog helemaal goed. Weer nieuwe Michelin 245/45/R18/100W laten plaatsen, omdat deze mij prima bevallen. Rijcomfort blijft hoog, ook bij hoge snelheden, geluidsniveau in de auto is laag. Over een aantal maanden wordt mijn VS 10 jaar. Ik heb nog nooit zo lang rondgereden in dezelfde auto. Dat zegt toch wel wat.

PROBLEMEN

  • 172.000 km

Hoewel ik geniet van deze auto ben ik het eerste jaar voor mijn gevoel te vaak naar de garage geweest. Kleine dingetjes zoals sensor buitentemperatuur of rechterachterportier die niet automatisch sloot (draadje los). Grotere zaken: haperend starten, vervangen benzineinjectoren. Alles onder garantie.
Al meer dan 25 jaar rij ik in verschillende merken auto’s maar dit is de eerste auto waar ik na een aantal jaren nog steeds van kan genieten. Al mijn eerdere merken auto’s, zoals Citroen, Honda, Volkswagen, Volvo waren vrij snel gedegradeerd tot gebruiksvoorwerpen. Value for money is goed te noemen, maar de algemene betrouwbaarheid van de auto moet beter. Vervangen remblokjes voor en achter bij 65.000 km, grote onderhoudsbeurt was niet duur € 246,00. Michelin banden 245/45/18/W bij bandenboer waren prijzig: € 489,99 per twee.

update 2 november 2006: vanaf maart geen enkel probleem meer gehad.

update 21 februari 2008: kleine probleempjes zoals een linkerbuitenspiegel die zich niet automatisch instelt, maar een eigen leven begint te leiden; bij gebruik van de richtingaanwijzer valt af en toe het bijbehorende ’tikkende’geluid weg ; wat oppervlakkige steenschade op de voorruit; klein koplampje voor vervangen. Daarom verhoog ik de betrouwbaarheid naar 4 sterren.

update 15 december 2009
de linkerbuitenspiegel blijft een eigen wil houden, dus elke keer even instellen, nadat de motor is gestart. Kapotte startmotor, vervangen druktank koelvloeistof (lekkage), vervanging ophangrubber van de pendelophanging van de motor, gasklep reinigen. Ik beschouw dit als normale slijtage cq onderhoud. Richtingaanwijzer functioneert weer optimaal, zonder er iets aan gedaan te hebben. Betrouwbaarheid blijft 4 sterren. Wel wil ik zeggen dat ik opnieuw een VS zou willen hebben als ze met een nieuw model zouden komen. De VS bevalt ons goed.
kilometerstand: 140.996

update 5 november 2011
het laatste 1,5 jaar nogal wat kosten gehad, afgezien van de reguliere kosten. De automatische versnellingsbak bleef soms in de derde versnelling staan. Nieuwe schakelvork en het probleem was opgelost. Nieuw ruithefmechanisme- zo heet dat- van het linkerachterportier (dure grap voor zoiets !), nieuwe voorschokbrekers. Kleine dingetjes zoals koplampsproeiers smeren (ze gingen niet meer omlaag). Nieuwe voorruit op kosten van de verzekering (dubbele putjes in het glas). Toch wil ik de betrouwbaarheid, gezien de leeftijd en kilometrage op 4 sterren laten staan.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.