Renault Twingo Comfort (2000) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 84.129 km |
KM-stand laatst | 222.500 km |
Een blijvertje?
- 195.000 km
Begin 2010 zocht ik een goedkoop & uniek wagentje. Bij een lokale garage zag ik deze Twingo 1 staan. Stond goed in de lak, had bijna alle luxe aan boord wat Renault leverbaar had voor dit model. Grote schuifdak, luxe stof bekleding, airco, etc. Teller stond toen op 85.000km.
Voordat ik hem kocht eerst overlegd met de gas-inbouwer of de 1.2 8v motor geschikt was voor lpg. Was geen enkel probleem.
In 10 jaar tijd en ruim 100.000km verder heb ik deze auto nog steeds en heb ik niet echt redenen om hem 'af te schrijven' en uiteraard het nodige veranderd cq verbeterd.
Naast de gasinstallatie ook, cruise control, radio met bluetooth (zonder CD-speler overigs :P ), drl-verlichting, Twingo 2 velgen, RVS-uitlaat, dinitrolbehandeling, etc. toegevoegd.
Qua looks is de Twingo 1 een unieke auto, zowel uiterlijk en interieur. Het is even wennen, km-teller in het midden, maar daar wen je snel aan. Qua rij-eigenschappen blinkt de Twingo 1 nergens in uit. Het is een allemansvriendje, dwz iedereen kan hier prima mee overweg. Je kunt vroeg of laat opschakelen, gaat zonder tegenspartelen. Verbruik is op benzine 1op16 gewoon gemiddeld. Het stuurgedrag vind ik wat zoekerig, je moet wel in de gaten houden dat de auto die bocht ook volgt wat je ingestuurd hebt. Comfort is gewoon prima, waar franse auto's ook bekend om staan.
Qua onderhoud, dan merk je bereikbaarheid om dit uit te voeren wat lastiger is tov een Fiat Panda. D-riem vervangen kost een halve dag en kleppen stellen kost een uur sleutelen om erbij te komen. Het stellen zelf is zeer simpel mbv schroeven.
Het subframe wil (bouwjaar voor 2001) nog wel eens roesten. Ook ik was aan de beurt vorig jaar. Deze gedemonteerd en laten repareren. Achteraf gezien had roestmonster subframe al aardig aangetast. Is gerepareerd, gepoedercoated en daarna weer in dinitrol. Tevens van gelegenheid gebruik gemaakt om de draagarmen, schokdempers en koppeling gelijk te vernieuwen.
Ook de uitlaat moet bij elke apk weer gerepareerd worden bij de trompetaansluiting, lekt na een week weer. Het maakt geen extra lawaai, maar je hoort het nasissen nadat motor is uitgezet. Ook dit heb ik (eindelijk) vorige jaar vervangen door een RVS-exemplaar vanaf spruitstuk, met een racekatalysator en 2 dempers. Mijn eis was wel stil. Nu klinkt de mijne stationair iets doffer dan origineel, maar op toeren stiller. Je merkt ook dat de motor beter trekt bij lagere toeren. Qua verbruik maakt het niet uit.
Waarom lpg in zo'n kleine auto? Zolang benzine ca 2/3 duurder is dan lpg, rijdt lpg de helft goedkoper. Zelfs goedkoper dan een diesel, want mijn mrb blijft gelijk als van benzine. Voordeel van kleine lichte wagens :P . En zolang men stroom moet laden voor €0,25 per kWh, rij ik net iets goedkoper dan de elec. auto's. Dankzij de 75l lpg wat ik kan tanken, kom ik 1050km ver. Ja, de kofferbak bevat 2 tanks, een ringtank van 34l en daarbovenop een sigaar van 60l. Door de hulpveren zie je dit niet aan buitenkant. Ik had/heb geen zin om de 300km te gaan tanken. Op de achterbank kan genoeg bagage kwijt.
Zoals de gasinbouwer voorspelt had, geeft de 1.2 8v motor geen krimp op lpg. Bewust paar keer de klepspeling laten controleren, maar was achteraf niet nodig geweest. Halverwege 2014 is deze Twingo nog op rollenbank geweest bij Autoweek en alle benzine pk's waren nog aanwezig. Hoezo lpg is slecht voor de motor?
Dankzij de nieuwe katalysator is de motor nog schoner, toen deze in 2000 de fabriek verliet. En deze zomer wil deze Twingo weer op rollenbank hebben om te kijken of de RVS-uitlaat ook iets doet met prestaties.
Deze Twingo die ik kocht bleek achteraf betrokken geweest bij een kop- & staartbotsing (vermoedelijk) in Duitsland. Daar is deze opgelapt, overgespoten & ge-exporteerd. Door de jaren heen met onderhoud kom je nog wel wat dingen tegen. Bij aankoop uiteraard op brug gehad en samen met monteur van mijn eigen garage goed bekeken. Ook de uitlijner vond geen aanwijzingen dat uitlijning een opdonder heeft gehad. Bleek alleen veel blikschade.
Zelf eind 2018 ook helaas een kleine botsing gehad en stapvoets op iemand gereden. Ondanks dat motorkap de auto niet geraakt heeft, was deze wel kromgetrokken doordat het voorfront krom was. Alles met elkaar was ik toch kleine €1000,- verder. Spuiten is een prijzig, maar ik hou niet van half werk.
Ondanks dat een Twingo 1 nergens in uitblinkt, toch wel een fijne auto. Deze heeft zich bewezen als een betrouwbare auto en uiterlijk blijft ook na 20 jaar vandaag de dag nog steeds uniek. Dat vind ik belangrijker dan veel vermogen, koppel of ruimte.
Ontwaakt na 3 jaar schoonheidsslaapje
- 200.000 km
Deze Twingo 1 ook eens ontwaakt na een 3 jaar schoonheidsslaapje. Ik had de caterpan laten poedercoaten en door de spatblad aan bovenkant is waarschijnlijk wat grit achtergebleven die mijn krukaslagers een opdonder hebben gegeven. Resultaat, bij koude olie wat gerammel onderin de motor. Overlegd met monteur en besloten eerst om met 10W60 olie te gebruiken en kijken wat motor doet. Tot nu toe best goed. Zodra olie op temp. komt is het rammelen nagenoeg weg. Motorblok reviseren kan altijd later nog wel, eerst andere prioriteiten qua huis :-) .
Maar goed, Twingo moest ook nieuwe apk hebben, cum laude erdoor. Voor zekerheid ook lpg-installatie laten checken, alleen filtertje vervangen. Binnenkort wordt de d-riem + toebehoren vervangen (wat halve dag kost :-( , lange leve Renault - not). Daarna airco afvullen en nieuwe achterbanden. Helaas wil Michelin geen banden voor een Twingo 1 leveren, dus dat wordt Continental.
Zoals eerder beschreven, deze Twingo 1 blinkt nergens in uit. Nu draagarmen en schokdempers vervangen zijn, is het zoekerige stuurgedrag wel weg. Stuurt bijna net zo strak als mijn beide Panda's. Zodra de teller voorbij 350.000km staat, alles gewoon weer vervangen.
En even een antwoord op opmerking, waarom nooit weer Renault. Sleutelen aan franse auto's kost gewoon veel tijd (ook voor een monteur) en dus arbeidsloon. Een d-riem wisselen bij een FIRE-blok van Fiat, als snel moet, staat deze binnen een uur weer buiten. Bij Renault 1.2 8v is zelfs een monteur (die dus dagelijks aan auto's sleutelt) een half dagje zoet.
Wat ook vervelend is de ontwaseming werkt niet goed. Je moet altijd interieurfan (icm airco) aan hebben om warm te krijgen cq voorraam schoon te houden. Of ramen op een keur cq dakje beetje open. Dat hoeft bij een oude Panda niet, gewoon op warm zetten en door rijden komt hete lucht vanzelf naar binnen.
Verder prima tevreden met deze Twingo 1. Die ronde bolle koplampen zijn gewoon te leuk en ook uniek. Zolang alles functioneert wat moet functioneren, is het een prima auto.
Drank maakt meer kapot dan je lief is!
- 211.000 km
Iedereen kent die reclame nog, met drank op achter het stuur? Paar jaar terug heeft de regering besloten dat er meer alcohol (ethanol dus) in de benzine moet zitten voor schonere uitstoot. Er werd/wordt veel geschreven dat E10 schadelijk is voor de motor, leidingen en rubbers.
Aangezien deze Twingo normaal lpg stookt, blijft de benzine in de tank aanwezig. Half jaar terug alle benzine eruit gereden ivm 3 jaar stilstaan en gevuld met E95 E5 wat in Duitsland overal nog te krijgen is. Paar maanden terug begon de motor bij koude start wat raar te doen. Slaat wel aan, dan schommelde toerental en slaat af. Het werd steeds erger. Als motor enigszins op temp. is na vele starten, loopt motor rustig stationair en niks aan handje. Auto naar garage gebracht en alles uitgelegd. Monteur heeft alles nagekeken, brandstofdruk, lambdawaarde, of alle sensoren werken, klepspeling, of d-riem op tijd staat, bougies uit voorzorg vervangen, bougiekabels ook (1 vonkte), etc. Niks hielp. Specialist gevraagd in Drachten en die heeft auto geweigerd, want is te oud en rijdt op lpg. Dat is toppunt van arrogantie :-( .
Afgesproken om injectorreiniger te gebruiken en 3 tanken op benzine te rijden. Is probleem nog niet over, dan verder zoeken naar een betere specialist.
Tank was bijna leeggereden met de injectorreiniger en ik heb E98 E5 getankt, voor zekerheid. Auto heeft 6 uur stilgestaan en even proberen. Wat schept verbazing, starten en blijft rustig stationair draaien. En koude startprobleem is niet meer voorgekomen. Monteur snapte er ook niks van, mare voortaan maar E98 E5 tanken. Het is serieus gewoon troep, die ethanol in de benzine.
Motorrevisie
- 215.000 km
Helaas begon de motor nu toch wat teveel olie te verbruiken. Ik kon na elke (lange) rit het oliepeil controleren en bijvullen. Dan is voor mij de grens bereikt dat de motor uit elkaar mag, met in achterhoofd het poedercoaten-carterpan-avontuur............ Dus informeren, sparen & doelen stellen.
Als het zover is. Alles in gaan plannen voor motor uitbouw door mijn vaste monteur, revisiebedrijf krijgt motor kaal aangeleverd & inbouw motor. Nu komt de wet van Murphy :-( . Er was ziekte bij revisiebedrijf, week later dan gepland zijn ze eraan begonnen en aantal onderdelen waren niet per direct leverbaar, mijn vaste monteur gaat naar nieuwe werkgever en eerst met vakantie :-) ............ Gelukkig heb ik mijn Pandaatjes & Vespa nog :-D .
Motor zit ondertussen alweer in elkaar en ze waren ten eerste verbaasd dat blok 20.000km nog verder was gekomen met het overgebleven grit uit carterpan en ten tweede de cil.kop zag na ruim 100.000km op lpg er heel goed uit. Zuigerwanden en -veren waren versleten, krukas bij lagers meer dan versleten & oliepomp (dat die het nog deed?).
Een 2de hands krukas is besteld, onderblok uitgehoond, overmaatse zuigers erin, nieuwe oliepomp met uitwendige oliefilter, cil.kop gereviseerd en aangepast dat deze stiller is (klepzittingen zijn 'recht' gezet) & alles uiteraard gereinigd. Blij met de upgrade uitwendige oliefilter, met de inwendige is altijd zo'n geklieder en was ook niet meer leverbaar. Renault is met de tijd tijdens productieperiode overgestapt op uitwendige oliefilters.
Als alles in elkaar zit, was advies van revisiebedrijf de eerste 1000km ALLEEN binnendoor en af en toe goed doortrekken dat er wat druk op blok komt en hoge toerentallen vermijden. Anders is kans groot dat deze olie gaat zuipen. En graag direct op lpg rijden, dat brand schoner. Na 5000km olie wisselen en dan is blok 'ingelopen'.
En dan terug naar Beek Auto Racing (van Autoweek) om nogmaals een rollenbanktest te doen en kijken hoe de motor presteert. Zou nu toch beter moeten zijn met gereviseerde motor en rvs uitlaat.
Natuurlijk was het wellicht goedkoper en sneller geweest als er een ander blok van een sloper erin was gezet. Ook daar weet je niet hoe ermee omgegaan is. Nu is blok beter, toen deze 23 jaar geleden uit fabriek kwam en motor en auto blijven bij elkaar. En zoals een maat over mij zei. Als ik iets doe, dan gebeurt het goed of het gebeurt helemaal niet.
De eerste km's met gereviseerde motor
- 216.500 km
Kleine update. De Twingo 1 rijdt weer en de eerste km's zijn al gereden met gereviseerde motor. Naarmate de auto wat meer 'ingereden' wordt, merk je dat de motor beter trekt en wat stiller wordt. Alleen dat binnendoor rijden wordt ik wel beetje flauw van :-P , maar je ziet wel wat meer van NL :-D .
Olieverbruik natuurlijk goed bijhouden en verbruik is nihil, dus al een hele verbetering voordat de motor uit elkaar ging. Dan had ik waarschijnlijk al een liter bij kunnen vullen en uitlaat van binnen blijft nu ook schoon. Die was gewoon zwart van binnen :-( .
Ik heb wat onderdelen nodig zoals rubber van opendak. Welk bedrijf je ook vraagt, iedereen verwijst naar de dealer. Die kan niks meer leveren, auto is te oud. Renault WIL volgens mij niet eens dat hun oude auto's blijven rondrijden, terwijl dat juist je rijdende reclames zijn. Blijkbaar is merc een v/d weinige merken die dat wel snapt. Jammer, want de Twingo 1 is anno nu erg populair en geen slechte auto (zeg ook niet heel goed ;-) ).
Gasklephuis
- 219.000 km
Wat is er aan de hand, als motor uitvalt als deze terug gaat naar stationair? Op benzine niks aan handje, maar op lpg......... Nu weet ik dat een auto op lpg de elec. wat gevoeliger kan zijn. De gasinbouwer gaf aan dat de stappenmotor de boosdoener is, maarja die zit vastgeklonken in het gasklephuis. ANWB bevestigde dit ook, als deze verschijnselen ook bij benzine optreden.
Gasinbouwer heeft softwarematig wel wat bij kunnen stellen, maar probleem verdween helaas niet. Dan maar eens informeren of je het gasklephuis kunt reviseren. ACtronics, bekend om revisie van dit soort onderdelen, was erg kortaf. Onderdeel staat niet in ons programma, dus doen wij er niks mee. And now what......? Renaultdealer maar eens gebeld, wetende dat ze praktisch niks meer kunnen leveren voor oude modellen. Onderdeel had hij snel gevonden en is nog leverbaar (verwonderde de dealer ook), besteld en probleem lijkt idd over nu.
Onderdelen voor het grote schuifdak niet leverbaar, wel het complete dak tegen een hele hoge prijs. In Duitsland een gevonden van een sloper en deze opgehaald voor leuk prijsje. Laat maar mooi staan, als het dak gaat lekken kan ik deze zo vervangen.
Nu de Twingo meer km's maakt, merk je dat de motor stiller wordt en beter trekt. Vooral in de hogere toeren wil hij best gretig versnellen en werkt zelfs beetje verslavend. Moest ik ook doen van revisiebedrijf ;) , trek af en toe maar eens goed door.
Alleen carterpan zweet een beetje bij aansluiting, dus die wordt zodra de 5000-ingereden-km's bereikt zijn opnieuw gemonteerd met verse olie uiteraard. En heb nog 4 nieuwe banden nodig, genoeg profiel, maar moet ik elke week op spanning controleren. Is irritant, maar minder dan afslaande motor als deze terug moet naar stationair.
Olieverbruik is nog steeds nihil, dus motor zit 'dicht' zoals mijn monteur zegt. Revisie lijkt geslaagd. Zodra de motor ingereden is, afspraak maken bij rollenbank en vermogen testen :) .
Rollenbank Beek Autoracing
- 222.500 km
De motor is nu ingereden (1ste 1000km geen snelweg, na 5000km olie verversen) en nu tijd om te testen wat motor nu werkelijk doet na gehele motorrevisie.
Voor duidelijkheid, motor is gereviseerd ivm foutje poedercoaten carterpan, doordat een beetje achtergebleven grit onder het spatblad is het onderblok goed uitgevreten en NIET tov rijden op lpg. De cil.kop zag na 100.000km nog te goed uit volgens revisiebedrijf. Dat motor nog 10.000km verder is gekomen na dat foutje, was ook verwonderlijk. Ik gaf aan dat ik na elke rit olie moest controleren, had ik geen zin in. Het bleef binnen tolerantie van fabriek 1l op 1000km.
Resultaten test:
Op benzine: 65pk en 105 Nm
Op lpg: 63pk en 102Nm
Slechts 2pk minder tov benzine :-D . De lpg-installatie staat goed afgesteld en mengsel ook iets rijker. Dit is met opzet, om de kleppen te sparen.
Volgens de fabriek zou deze 58pk en 93Nm moeten hebben. De extra vermogen is waarschijnlijk te danken aan de racekat die eronder hangt. Uitlaat is vanaf spruitstuk vervangen door rvs.
Revisie is geslaagd en ben hier heel erg blij mee. Nu alleen nog 4 nieuwe banden............
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.