Renault Twingo Comfort (1999) #3

autoreview

Renault Twingo Comfort (1999)

Signalement

UitvoeringTwingo Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf123.800 km
KM-stand laatst135.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De 4e Twingo

  • 123.200 km

Voor de vierde keer een Twingo aangeschaft. Nu een Duitse import auto met een cabriotop en veel airbags. Verder zitten er lichtmetalen velgen onder met voor nieuwe zomerbanden en achter winterbanden (!!).
De staat van onderhoud zal ik de komende tijd gaan bekijken. Hij ziet er netjes uit van binnen en buiten, met een lekkere opvallende frisse kleur. Hij rammelt en kraakt niet.
Voor rijeigenschappen zie mijn andere reviews over voorgaande Twingo's.
Deze Twingo zal vooral voor de kleinere afstanden worden ingezet.

Onderhoudsbeurt

  • 123.400 km

De aflevering is met een APK-keuring gebeurd. Dat zegt niets over het gedane onderhoud, dus eerst maar eens een beurt laten geven. Na het vervangen van de motorolie, filters en de v-snaar en een goede controle van de staat van de auto, kan die er weer tegen. De staat van de remmen was goed, dus geruststellend om mee rond te rijden.
Gelijk een setje winterbanden onder laten leggen en we kunnen er weer tegen.
Het enige dat bekeken moet worden is de tweede sleutel, die de centrale vergrendeling (en daarmee ook de startonderbreker) niet kan ontgrendelen.

Uitlaat vervangen

  • 127.460 km

Sinds het vorige verslag is ruim een halfjaar verstreken. De Twingo wordt vooral voor kleine afstanden ingezet.
Ondanks dat zit er geen sludge (meer) in de olievuldop. Dat gaat dus goed. Met het warme zomerweer is het cabriodakje een genot.
Verder is het starten en lopen, geen gezeur.
Tijdens de zomerperiode hebben wij de auto uitgeleend aan iemand die normaal met een nieuwe Ford Fiësta rijdt. Diegene vond de Twingo een heerlijk karretje: lekker vlot en wendbaar (en grappig om te zien, maar dat terzijde).
Bij het wisselen van de winter naar de zomerbanden toch laten kijken en luisteren naar geluiden die van de voortrein kwamen. Ik was bang voor van alles. Er werd alleen geconstateerd dat het aan de remblokken lag, die waren van een "goedkoop merk". De monteur heeft (buiten mijn zicht uiteraard) de remmen even flink laten werken. Het geluid is weer weg, gelukkig. Nu is dan toch de uitlaat doorgerot. Niets bijzonders, vervangen en rijden weer. Op naar de APK en onderhoudsbeurt in december.

APK en beurt

  • 129.330 km

Nu hebben wij de Twingo een klein jaartje in bezit/beheer. Tijd voor de APK en voor een onderhoudsbeurt. Conclusie: APK, geen enkele aandachtspunt, beurt: geen bijzonderheden, gewoon olie en filters wisselen en klaar.
Kortom: diep rescpect voor een autootje van 13,5 jaar oud die er zo makkelijk doorheen komt.
Wel hebben wij de versnellingsbakolie laten vervangen ivm. hakerig schakelen. Het schakelgedrag is duidelijk verbeterd.

Na een jaar hebben wij zo'n € 900,- aan onderhoudskosten gehad. Daarvan 2 winterbanden en 2 zomerbanden gekocht, een uitlaat en 2x een onderhoudsbeurt. Valt mij niet tegen voor een auto van deze leeftijd. We tuffen dus lekker door. De vaste berijder (mijn vrouw) rijdt er met veel plezier mee rond.

Kleine reparatie

  • 131.200 km

Ik zag in één van de wielkasten vet zitten. Na controle van de ashoes bleek die van de rechterkant los te zitten. De ring om de ashoes vast te zetten was weg en moest vervangen worden. Nieuw vet voor de homokineet werd ingebracht. Probleem opgelost. (rekening € 68,-)
Verder een betrouwbaar karretje. En nu met de zomer in aantocht, cabriodakje open en genieten maar!

Veer kapot

  • 132.141 km

En toen begon de auto "bonk"-geluiden te maken. Een oud Twingokwaaltje kwam naar boven. De veer kapot. Kosten reparatie € 200,-. Snel laten maken, zo kun je niet rijden. Nu geen bijgeluiden meer en rustig en zuinig weer verder. Op naar het najaar.

APK met reparaties

  • 132.713 km

Bij het wisselen van de banden (van zomer naar winter) gelijk alvast de Apk-keuring laten doen. Helaas was er wel het een en ander aan de hand waardoor er reparaties nodig waren om 'm door de keuring te krijgen. Het draaide om beide fuseekogels. De kogels zijn op zich niet duur, de montage en afstelling weer wel. We zijn weer een € 410,- lichter (inclusief bandenwissel en opslag banden, APK, uitlijnen, materiaal en arbeid).
Opvallend is wel als je er nu mee gaat rijden (vooral op snelheid) dat de auto een stuk beter spoort. Hij is nu veel stabieler in de rechte lijn. En dat is altijd winst als je ermee gaat rijden. Geen trillingen in het stuur meer, maar gewoon rust in je handen.
De auto is nu 14,5 jaar oud, een knap degelijk stukje techniek nog steeds.

Verkocht

  • 135.000 km

We stonden in dubio om te investeren in groot onderhoud. Hoewel deze Twingo ons niet in de steek had gelaten, moest er technisch en optisch ingegrepen worden. Er moest een nieuwe distributie en waterpomp komen, een onderhoudsbeurt en een nieuwe spatbord ivm roest. Ook waren er olielekkages te zien.
Uiteindelijk gekozen om nieuwer te rijden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.