Renault Twingo (1999) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 74.240 km |
KM-stand laatst | 79.500 km |
Een verstandige keuze ?
- 74.200 km
aanschafjaar december 2013, maar ik kon niet anders kiezen....
Nadat ik mijn woon-werk auto na een dag verkocht had, moest ik toch op zoek naar iets nieuws. Ik had mijn zinnen gezet op een citroen ax of een peugeot 106 1.1.
Echter beide modellen waren in de buurt niet voorradig in de staat die ik wou of voor een goed prijs.
Tenslotte toch maar eens bij een twingo gaan kijken, valt in dezelfde belastingklasse als de peugeot 106.
Na twee autos bekeken te hebben kwamen we tot de conclusie dat het lastig is een goede twingo te kopen, maar nadat we onze wensen wat aangepast hadden kwamen we bij een zwarte twingo uit 1999 orgineel uit nederland met maar 74200 kms op de teller.
De boekjes zijn erbij en het blijkt dat de twingo de eerste vijf jaren niet veel kms heeft gedraaid, dus of veel in de garage gestaan of erg veel bij de garage gestaan......?
Ik was ook wat skeptisch tav renault na een eerdere ervaring met een scenic.
Op zich heeft de auto weinig gereden en er zit geen electronische luxe aan. Hoera want wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan, bij renault een voordeel.
Verder zitten er brede lichtmetalen velgen op (185/60 r14)die maken dat de autootje zwaar stuurt,doordat er geen stuurbekrachtiging op zit.
Die gaan er dus eind van de week af, en voorlopig gaan we met de bijgeleverde winterbanden rijden van het merk marix.... het zijn gerecoverde banden uit italie. Worden schijnbaar veel onder vrachtwagens gebruikt en 4x4 modellen. Ik denk dat de kwaliteit niet best is, maar we zien het wel.
In vergelijking met de peugeot 106 1.0 rijd de twingo vlotter en doet alles beter, optrekken, sturen en zitpositie is nog beter(peugeot is immers niet slecht qua comfort).
Problemen; op het zware sturen na lijkt er weinig te mankeren aan de auto, ik zeg met opzet lijkt !
Ik heb het gevoel dat een van de aandrijfassen wat bonkt, maar dat kan ook wat anders zijn.
We zien wel of het een verstandige keuze was, de peugeot bracht na 2,5 jaar nog 350 euro op(=250 euro afschrijving) en de 'nieuwe' auto kostte 1425 incl winterbanden dus er moest 1075 bij.
Waarschijnlijk zullen we met de twingo iest meer gaan rijden op jaarbasis..
Afscheid van niet zo'n goede keuze
- 79.500 km
Eigenlijk hebben we redelijk probleemloos gereden al was het niet veel, ca 450 km per maand.
In oktober moest de auto voor de apk, dat was wel even schrikken, subframe moest gelast worden, was in het verleden niet goed gebeurd.
Verder diverse kleine zaken w.o. remslang vernieuwen .totaal 450 €!
Om echt goed met de auto te kunnen blijven rijden zouden we het komend jaar de distributie nog moeten vervangen en eventueel een aandrijfas.
De lol was er dus wel een beetje af, en we hebben de auto wederom binnen een week verkocht voor 950, dus ontdanks de hoge kosten bij de apk leek het mee te vallen, maar het waren dure kilometers !
Geen Renault meer voor mij(sorry renault liefhebbers )
We gaan in eerste instantie nog even doorrijden met de Honda en schaffen een andere tweede auto aan.
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties1
- Comfort2
- Kosten1
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Twingo

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Ford Ka 1.3 Champion - Renault Twingo 1.2 Comfort - Dubbeltest

Renault Twingo 'Matic (1999)

Designreview Renault Austral: ‘bewust generieker en conservatiever dan de Megane E-tech’

Elektrische Renault 5: Goedkoper dan Zoe en concurrenten

Nieuwe Renault Espace: nieuwe SUV met plek voor zeven
