Renault Twingo Comfort (2000)

autoreview

Renault Twingo Comfort (2000)

Signalement

UitvoeringTwingo Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf170.047 km
KM-stand laatst174.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto voor korte afstanden

  • 170.047 km

Ivm. werk partner een tweede auto aangeschaft.
Onze voorkeur was een Renault Twingo van het eerste type vanwege positieve ervaringen uit het verleden en omdat het een leuke auto is om te zien en te hebben. Het is in onze beleving speciaal om erin te rijden. Je wordt vrolijk van het interieur. We rijden er allemaal graag in en de kinderen gaan er nog steeds graag mee op stap. Een Twingo van de eerste generatie heeft iets wat je niet goed omschrijven kan. Qua rijden zijn er auto's van hetzelfde formaat en leeftijd die beter sturen en remmen (Ford Ka bijvoorbeeld) of die stiller zijn op snelheid (menig Japanner of Koreaan). Een Twingo is al gauw onderstuurd en je moet bochten wel met beleid nemen. Op rechte stukken is die juist heel stabiel. En dan natuurlijk de uniek grote binnenruimte met de verschuifbare achterbank.

Niet alle ervaringen in het verleden waren voor ons positief, dus we hebben wel kritisch gezocht, maar gelukkig een net exemplaar gevonden met de juiste uitrusting (open dak, cv, elektrische ramen, stuurbekrachtiging, een originele Renault radio/CD met bedieningssateliet aan het stuur), voor zover we kunnen zien een behoorlijke staat van onderhoud en zonder roest van onderen en ook nog eens in een bijzondere kleur voor een Twingo (Waterleliegrijs 671). Het kwam van iemand die deze auto 7 jaar heeft gehad.

Na een uitgebreide proefrit bleek deze auto kraak- en rammelvrij te zijn. Alle elektrische voorzieningen werkten zonder haperingen of bijgeluiden. Goede profiel op de banden. Remmen zonder scheeftrekken en schaafgeluiden. De onderkant was roestvrij en dat heb ik in die leeftijd weleens anders gezien. Op de snelweg nog even de top van rond de 160 op de teller aangetikt.
Ik heb deze Twingo af laten leveren met een nieuwe APK en het mankement (snelheidssensor in de versnellingsbak) laten repareren.

Om te beginnen lijkt dit een goede aankoop te zijn, hoewel er op kortere en langere termijn wel het één en ander aan groot ouderhoud aan zit te komen, zoals: versnellingsbakolie vervangen, nieuwe distributie en waterpomp met nieuwe koelvloeistof, grote onderhoudsbeurt met filters, een nieuwe binnenverlichting (dakconsole) en wat nog meer kan komen. Ik houd ook het verbruik bij en zal jullie op de hoogte houden van bijzonderheden.

Lekke koppakking

  • 170.210 km

Wat een pech! De snelweg op en de motor begon te sputteren. Als eerste denk je dan aan de ontsteking. De Twingo af laten voeren door de Renault Routeservice.
Een eerste blik bracht de aandacht op de bougies die "op" waren, maar één bougie wilde niet loskomen. Een paar dagen de bougie in de WD40 laten zetten en toen kon die wel loskomen. Verder onderzoek bracht een groot probleem aan de orde: gebrek aan compressie in de tweede en derde cilinder, oftewel de koppakking is lek.
De auto weer op laten halen bij het bedrijf waar de Twingo was geleverd. Daar zal deze dure reparatie nu plaats gaan vinden (wel veel goedkoper dan bij de dealer!).

Hierdoor worden de geplande onderhoudswerkzaamheden noodgedwongen een flink stuk naar voren gehaald: nieuwe koppakking, inclusief koprevisie en afvlakken, nieuwe waterpomp, nieuwe distributie, nieuwe koelvloeistof, nieuwe thermostaat, nieuwe olie, nieuwe bougies en de boel in elkaar zetten. Verder gaat er op mijn verzoek nog nieuwe versnellingsbakolie in.
Om het kort te zeggen: als hij nu niet in een goede staat van onderhoud is.
Alleen niet verwacht dat dit binnen een maand al moest met zoveel kosten. Ik moet dit dus afwaarderen.

Nieuwe ronde nieuwe kansen

  • 170.221 km

Update: de kop blijkt gescheurd, revisie had dus geen zin. Nu is er een andere motor ingebouwd. Hoe dit op de lange termijn gaat uitwerken is natuurlijk afwachten.
De garage heeft er werk van gemaakt om gelijk groot onderhoud te geven: distributie en waterpomp, een sensor die stuk was, oliefilter, versnellingsbakolie en alle vloeistoffen in en rond de motor.
Een dikke rekening erbij helaas, maar wel lager dan bij de dealer. (€ 1000,- tegenover € 1700,-, als die al gerepareerd zou worden voor die prijs).

Een half jaar verder

  • 173.100 km

We rijden nu een half jaar verder.
Om kort te zijn: niets bijzonders: starten-lopen.
Een prima auto dus.
Verbruik valt met 1:15,2 een beetje tegen. Zal wel met de korte stukjes te maken hebben. Onze vorige Twingo's verbruikten minder.
Dus betrouwbaarheid opgewaardeerd. Verbruikskosten ook wel, omdat er nog geen bijkomende kosten zijn gekomen.

APK

  • 174.500 km

Vandaag de eerste Apk-keuring sinds onze aanschaf vorig jaar augustus. Hoewel ik geen aanwijzing had dat er iets aan zou mankeren, is het toch een auto op leeftijd (18 jaar), dus wat kan er onderhuids zijn? Je weet het nooit.
Al gauw kreeg ik bericht dat hij weer een nieuwe APK heeft gekregen. Alleen een paar ophangrubbers van de uitlaat waren niet goed meer.
Helemaal blij natuurlijk! Chapeau (hoed af) voor deze kleine youngtimer!
Verder geen bijzonderheden, behalve dan dat het console van het interieurlampje kapot is. Een nieuwe bestellen is helaas niet mogelijk. Wel een poging gewaagd om een exemplaar via "de sloop" te bestellen en dat ging goed tot de montage. Het was een exemplaar uit 2005. Niet mis mee, behalve dan dat er in die tijd wel iets veranderd is in de centrale vergrendeling. Hij gaat niet met fatsoen met de afstandsbediening van het slot. En in de auto hoor je 'm geregeld "klikken". Heel irritant dus. Dan maar weer het oude onderdeel inbouwen en dan maar geen interieurverlichting...

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Twingo

DirectLease
Renault Twingo Electric Equilibre (5D/CVT)
€ 375
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens