Renault Twingo Comfort (2000) #3

autoreview

Renault Twingo Comfort (2000)
Renault Twingo Comfort (2000)Renault Twingo Comfort (2000)Renault Twingo Comfort (2000)Renault Twingo Comfort (2000)Renault Twingo Comfort (2000)Renault Twingo Comfort (2000)Renault Twingo Comfort (2000)Renault Twingo Comfort (2000)Renault Twingo Comfort (2000)

Signalement

UitvoeringTwingo Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf84.129 km
KM-stand laatst211.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een blijvertje?

  • 195.000 km

Begin 2010 zocht ik een goedkoop & uniek wagentje. Bij een lokale garage zag ik deze Twingo 1 staan. Stond goed in de lak, had bijna alle luxe aan boord wat Renault leverbaar had voor dit model. Grote schuifdak, luxe stof bekleding, airco, etc. Teller stond toen op 85.000km.
Voordat ik hem kocht eerst overlegd met de gas-inbouwer of de 1.2 8v motor geschikt was voor lpg. Was geen enkel probleem.

In 10 jaar tijd en ruim 100.000km verder heb ik deze auto nog steeds en heb ik niet echt redenen om hem 'af te schrijven' en uiteraard het nodige veranderd cq verbeterd.
Naast de gasinstallatie ook, cruise control, radio met bluetooth (zonder CD-speler overigs :P ), drl-verlichting, Twingo 2 velgen, RVS-uitlaat, dinitrolbehandeling, etc. toegevoegd.

Qua looks is de Twingo 1 een unieke auto, zowel uiterlijk en interieur. Het is even wennen, km-teller in het midden, maar daar wen je snel aan. Qua rij-eigenschappen blinkt de Twingo 1 nergens in uit. Het is een allemansvriendje, dwz iedereen kan hier prima mee overweg. Je kunt vroeg of laat opschakelen, gaat zonder tegenspartelen. Verbruik is op benzine 1op16 gewoon gemiddeld. Het stuurgedrag vind ik wat zoekerig, je moet wel in de gaten houden dat de auto die bocht ook volgt wat je ingestuurd hebt. Comfort is gewoon prima, waar franse auto's ook bekend om staan.
Qua onderhoud, dan merk je bereikbaarheid om dit uit te voeren wat lastiger is tov een Fiat Panda. D-riem vervangen kost een halve dag en kleppen stellen kost een uur sleutelen om erbij te komen. Het stellen zelf is zeer simpel mbv schroeven.

Het subframe wil (bouwjaar voor 2001) nog wel eens roesten. Ook ik was aan de beurt vorig jaar. Deze gedemonteerd en laten repareren. Achteraf gezien had roestmonster subframe al aardig aangetast. Is gerepareerd, gepoedercoated en daarna weer in dinitrol. Tevens van gelegenheid gebruik gemaakt om de draagarmen, schokdempers en koppeling gelijk te vernieuwen.
Ook de uitlaat moet bij elke apk weer gerepareerd worden bij de trompetaansluiting, lekt na een week weer. Het maakt geen extra lawaai, maar je hoort het nasissen nadat motor is uitgezet. Ook dit heb ik (eindelijk) vorige jaar vervangen door een RVS-exemplaar vanaf spruitstuk, met een racekatalysator en 2 dempers. Mijn eis was wel stil. Nu klinkt de mijne stationair iets doffer dan origineel, maar op toeren stiller. Je merkt ook dat de motor beter trekt bij lagere toeren. Qua verbruik maakt het niet uit.

Waarom lpg in zo'n kleine auto? Zolang benzine ca 2/3 duurder is dan lpg, rijdt lpg de helft goedkoper. Zelfs goedkoper dan een diesel, want mijn mrb blijft gelijk als van benzine. Voordeel van kleine lichte wagens :P . En zolang men stroom moet laden voor €0,25 per kWh, rij ik net iets goedkoper dan de elec. auto's. Dankzij de 75l lpg wat ik kan tanken, kom ik 1050km ver. Ja, de kofferbak bevat 2 tanks, een ringtank van 34l en daarbovenop een sigaar van 60l. Door de hulpveren zie je dit niet aan buitenkant. Ik had/heb geen zin om de 300km te gaan tanken. Op de achterbank kan genoeg bagage kwijt.
Zoals de gasinbouwer voorspelt had, geeft de 1.2 8v motor geen krimp op lpg. Bewust paar keer de klepspeling laten controleren, maar was achteraf niet nodig geweest. Halverwege 2014 is deze Twingo nog op rollenbank geweest bij Autoweek en alle benzine pk's waren nog aanwezig. Hoezo lpg is slecht voor de motor?
Dankzij de nieuwe katalysator is de motor nog schoner, toen deze in 2000 de fabriek verliet. En deze zomer wil deze Twingo weer op rollenbank hebben om te kijken of de RVS-uitlaat ook iets doet met prestaties.

Deze Twingo die ik kocht bleek achteraf betrokken geweest bij een kop- & staartbotsing (vermoedelijk) in Duitsland. Daar is deze opgelapt, overgespoten & ge-exporteerd. Door de jaren heen met onderhoud kom je nog wel wat dingen tegen. Bij aankoop uiteraard op brug gehad en samen met monteur van mijn eigen garage goed bekeken. Ook de uitlijner vond geen aanwijzingen dat uitlijning een opdonder heeft gehad. Bleek alleen veel blikschade.
Zelf eind 2018 ook helaas een kleine botsing gehad en stapvoets op iemand gereden. Ondanks dat motorkap de auto niet geraakt heeft, was deze wel kromgetrokken doordat het voorfront krom was. Alles met elkaar was ik toch kleine €1000,- verder. Spuiten is een prijzig, maar ik hou niet van half werk.

Ondanks dat een Twingo 1 nergens in uitblinkt, toch wel een fijne auto. Deze heeft zich bewezen als een betrouwbare auto en uiterlijk blijft ook na 20 jaar vandaag de dag nog steeds uniek. Dat vind ik belangrijker dan veel vermogen, koppel of ruimte.

Ontwaakt na 3 jaar schoonheidsslaapje

  • 200.000 km

Deze Twingo 1 ook eens ontwaakt na een 3 jaar schoonheidsslaapje. Ik had de caterpan laten poedercoaten en door de spatblad aan bovenkant is waarschijnlijk wat grit achtergebleven die mijn krukaslagers een opdonder hebben gegeven. Resultaat, bij koude olie wat gerammel onderin de motor. Overlegd met monteur en besloten eerst om met 10W60 olie te gebruiken en kijken wat motor doet. Tot nu toe best goed. Zodra olie op temp. komt is het rammelen nagenoeg weg. Motorblok reviseren kan altijd later nog wel, eerst andere prioriteiten qua huis :-) .

Maar goed, Twingo moest ook nieuwe apk hebben, cum laude erdoor. Voor zekerheid ook lpg-installatie laten checken, alleen filtertje vervangen. Binnenkort wordt de d-riem + toebehoren vervangen (wat halve dag kost :-( , lange leve Renault - not). Daarna airco afvullen en nieuwe achterbanden. Helaas wil Michelin geen banden voor een Twingo 1 leveren, dus dat wordt Continental.

Zoals eerder beschreven, deze Twingo 1 blinkt nergens in uit. Nu draagarmen en schokdempers vervangen zijn, is het zoekerige stuurgedrag wel weg. Stuurt bijna net zo strak als mijn beide Panda's. Zodra de teller voorbij 350.000km staat, alles gewoon weer vervangen.

En even een antwoord op opmerking, waarom nooit weer Renault. Sleutelen aan franse auto's kost gewoon veel tijd (ook voor een monteur) en dus arbeidsloon. Een d-riem wisselen bij een FIRE-blok van Fiat, als snel moet, staat deze binnen een uur weer buiten. Bij Renault 1.2 8v is zelfs een monteur (die dus dagelijks aan auto's sleutelt) een half dagje zoet.
Wat ook vervelend is de ontwaseming werkt niet goed. Je moet altijd interieurfan (icm airco) aan hebben om warm te krijgen cq voorraam schoon te houden. Of ramen op een keur cq dakje beetje open. Dat hoeft bij een oude Panda niet, gewoon op warm zetten en door rijden komt hete lucht vanzelf naar binnen.

Verder prima tevreden met deze Twingo 1. Die ronde bolle koplampen zijn gewoon te leuk en ook uniek. Zolang alles functioneert wat moet functioneren, is het een prima auto.

Drank maakt meer kapot dan je lief is!

  • 211.000 km

Iedereen kent die reclame nog, met drank op achter het stuur? Paar jaar terug heeft de regering besloten dat er meer alcohol (ethanol dus) in de benzine moet zitten voor schonere uitstoot. Er werd/wordt veel geschreven dat E10 schadelijk is voor de motor, leidingen en rubbers.

Aangezien deze Twingo normaal lpg stookt, blijft de benzine in de tank aanwezig. Half jaar terug alle benzine eruit gereden ivm 3 jaar stilstaan en gevuld met E95 E5 wat in Duitsland overal nog te krijgen is. Paar maanden terug begon de motor bij koude start wat raar te doen. Slaat wel aan, dan schommelde toerental en slaat af. Het werd steeds erger. Als motor enigszins op temp. is na vele starten, loopt motor rustig stationair en niks aan handje. Auto naar garage gebracht en alles uitgelegd. Monteur heeft alles nagekeken, brandstofdruk, lambdawaarde, of alle sensoren werken, klepspeling, of d-riem op tijd staat, bougies uit voorzorg vervangen, bougiekabels ook (1 vonkte), etc. Niks hielp. Specialist gevraagd in Drachten en die heeft auto geweigerd, want is te oud en rijdt op lpg. Dat is toppunt van arrogantie :-( .

Afgesproken om injectorreiniger te gebruiken en 3 tanken op benzine te rijden. Is probleem nog niet over, dan verder zoeken naar een betere specialist.
Tank was bijna leeggereden met de injectorreiniger en ik heb E98 E5 getankt, voor zekerheid. Auto heeft 6 uur stilgestaan en even proberen. Wat schept verbazing, starten en blijft rustig stationair draaien. En koude startprobleem is niet meer voorgekomen. Monteur snapte er ook niks van, mare voortaan maar E98 E5 tanken. Het is serieus gewoon troep, die ethanol in de benzine.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Twingo

DirectLease
Renault Twingo Electric Equilibre (5D/CVT)
€ 375
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens