Renault Twingo (1999) #3

autoreview

Renault Twingo (1999)

Signalement

UitvoeringTwingo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf200.000 km
KM-stand laatst388.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op naar de 400.000 kilometer! :)

  • 388.000 km

Situatie
Ongeveer 7 jaar geleden heb ik deze Twingo op LPG met ongeveer 200.000 km’s op de teller gekocht als goedkoopst rijdende auto die er maar te vinden was. Dit vanwege de noodzaak dat ik ruim 200 kilometer per dag woon-werk zou gaan rijden voor mijn stage (en het was het waard).

Aangezien ik hiervoor een goedkoop rijdende auto moest hebben heb ik destijds een kleine studie gemaakt van het vinden van de goedkoopst rijdende auto. Hierbij heb ik rekening proberen te houden met:
- Wegenbelasting
- Verzekering
- Onderhoud
- Brandstof
- aanschafprijs

Andere goedkoop rijdende auto’s
Dit leverde (wat ik me herinner) een lijst op van de volgende auto’s:
- Twingo LPG maar wel één uit 1999 (met D7F motorblok) (later meer hierover)
- Smart for Two diesel
- Lupo 3L diesel
- Wat andere kleine LPG auto’s

Let op!
Mede door de aanschafprijs en een flinke dosis geluk is het de Twingo uit 1999 geworden. Wat een belangrijk gegeven is dat het er één betreft uit 1999 met een D7F motorblok die af fabriek zijn voorbereid op een LPG installatie en daarom extra geschikt voor gas.

Dit in tegenstelling tot twingo’s uit andere jaren waarbij de kleppen verbranden en/of opnieuw gesteld moesten worden iedere 20.000 kilometer.

Comfort & Rij ervaringen
Ondanks dat het een klein auto’tje is zitten er uitzonderlijke goede stoelen in en hebben we hem destijds gebruikt op vakantie naar Rome en terug, ongeveer 4000 kilometer waarbij het langste stuk ongeveer 1000km in één keer was. En het was prima.

Mede door de kleine motor en omdat deze toch nog eens wat kracht verliest door de LPG is het geen vlotte auto, maar gelukkig zit de koppel (ongeveer 90Nm) wel relatief laag voor een benzine op 2500 toeren. Daarmee komt hij goed mee in het dagelijkse verkeer tot 120km per uur, daarboven heb je iets meer geduld nodig maar ongeveer 150km/u is prima haalbaar. Wel zal hij dan behoorlijk geluid maken.

Tot 100km/u is het een prima rustige en stille auto, maar als je boven de 110km/u gaat zal je merken dat hij beduidend meer geluid zal maken.

Ik heb een meeting gedaan en bij 100km/u is er binnen ongeveer 80 decibel en bij 120km/u loopt dit op naar 85 decibel.

Kosten & Verbruik & Onderhoud
Helaas heb ik niet veel precieze onderhoudscijfers, maar de auto rijd ongeveer 1 op 13 waarbij er veelvuldig 120km/u wordt gereden en binnen de bebouwde kom er redelijk on-economisch wordt doorgereden. Doe je het netter dan haal je 1 op 14,5. Dit alles natuurlijk op LPG. Wat neerkomt op ongeveer 0,05 euro (5 cent) per kilometer aan brandstof.

Qua onderhoud heb ik de 180.000 kilometer dat ik er mee gereden heb het volgende ‘gekke’ gehad naast reguliere beurtjes en grote beurten. Dit inclusief de kosten (ongeveer):
- 4x nieuwe set banden, ongeveer 200 euro per keer inclusief erop zetten
- Dorpel doorgeroest en vervangen, ongeveer 90 euro incl.
- Oliesensor kapot, vrat olie daardoor, ongeveer 60 euro incl.
- Koppakking kapot, op 330.000 kilometer maar toch laten doen incl. nieuwe radiator ongeveer 480 euro incl.
- Een keer een nieuwe accu, ongeveer 90 euro
- Versnellingsbak trekkabeldingetje, ongeveer 250 euro aangezien de bak er onderuit moest.
- Beurtje ieder jaar, variërend tussen de 15.000 en 25.000 kilometer ongeveer 100 tot 150 euro.

Wegenbelasting is idem aan benzine aangezien het een G3 LPG installatie betreft waardoor je 'korting' krijgt en door het geringe gewicht van de auto komen de kosten op hetzelfde als een benzine auto.

Al met al rijdt deze Twingo ongeveer tussen de 0,10 en 0,13 euro de kilometer. Het varieert een beetje mede door onderhoudsverschillen en brandstofprijzen.

Hiermee is het nog steeds één van de goedkoper/goedkoopst rijdende auto’s die je kan vinden en ik vind het nog steeds een fantastische kleine auto waar ik nog steeds met veel plezier in rijd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.