Renault Twingo 1.2 16V Expression (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 108.816 km |
KM-stand laatst | 133.057 km |
De eerste 2 maanden en 500 kilometer...
- 109.340 km
Een "nieuwe" 2e auto en, wederom, een Twingo. De 1e (zie review Twingo 1997) was goed bevallen en dit was een goede aanbieding van een dealer in de buurt.
Reden om een andere Twingo te kopen waren vooral het ontbreken van passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen op de oude en stuurbekrachtiging. Deze auto ervaren wij nu dan ook als zeer luxe!
Hij is voorzien van 4 airbags, ABS, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen en spiegels, airconditioning, een glazen schuifdak maar vooral de door ons zo gewenste stuurbekrachtiging.
In vergelijking met onze vorige Twingo merk je dat deze stiller is, betere stoelen heeft en pittiger is. Die extra kleppen en 17 PK's maken een groot verschil!
Deze Twingo heeft weliswaar meer kilometers gelopen dan onze oude maar hij si maar liefst 8 jaar jonger! Volgens mij heeft de auto niet veel te lijden gehad, ruim 100.000 KM in 4 jaar tijd, dat moeten veel grotere afstanden zijn geweest. Valt overigens ook te zien aan de steenslag op de motorkap. Die wil ik dan ook laten bijwerken of spuiten. (Wordt vervolgd).
Wij verwachten zo'n 3.000 KM per jaar met deze auto te rijden dus als we dat 4 jaar doen dan heeft de auto als die 8 jaar is gemiddeld 15.000 KM per jaar gereden. Daar kijkt niemand van op dus ik reken erop dat de relatief lage prijs die wij hebben betaald omdat de auto veel heeft gereden uiteindelijk voordelig voor ons zal zijn. De tijd zal het moeten leren.
Tot nu toe, ruim 2 maanden en 520 kilometer verder bevalt de auto goed. De 1e tankbeurt zit erop en het verbruik is met 1:16,8 keurig te noemen! Ondanks dat er alleen stadsverkeer mee is gereden en dat de airco zelfs al een paar keer heeft aangestaan.
De betrouwbaarheid geef ik voorlopig een voldoende en de gebruikskosten een goed, dit is meer gebaseerd op onze vorige Twingo. Na 500 kilometer valt daar immers nog weinig over te melden.
Afscheid nemen en de balans opmaken.
- 133.057 km
Tja, en dan gaat het er toch echt van komen na 9 jaar Twingo (deze pas sinds april 2009) staat er straks geen vrolijke praktische leuke kleine Renault meer voor de deur. Reden van inruil is dat we inmiddels een 2e dochter hebben en we voor de ritjes nar het kinderdagverblijf toch graag een auto willen hebben met 4 deuren. Helaas is de Twingo niet leverbaar met achterportieren en dus hebben gekozen we voor een nieuwe VW UP. Ook daarvan zal ik tzt (als er voldoende ervaring is) een review maken.
Nu de Twingo. Hij is heel goed bevallen de afgelopen 40 maanden en 24.241 kilometer die we hem in bezit hebben gehad.
Nadeel van de Twingo is het geluidsniveau (zeg maar lawaai) van de motor en windgeruis (deels door het open dak?) op de snelweg. Voor in de stad en stukjes provinciale weg blijf ik het een heerlijke auto vinden.
Er heeft zich maar 1 bijzonderheid voorgedaan en dat was een piepend geluid (leek de V- snaar)dat bleef komen toen we hem een paar maanden in bezit hadden.De dealer heeft eerst de V snaar onder garantie vervangen en later de hele drukgroep vervangen waarna het probleem keurig was opgelost.
Op een gegeven moment heb ik 4 seizoenenbanden gekocht, dit aangezien ik regelmatig in Duitsland kom, niet veel kilometers rijd en geen zij heb om 2 keer per jaar wielen te moeten wisselen. Ik merkte qua reiden eigenlijk geen verschil,ook niet in het verbruik.
Ik heb alle onderhoudskosten bijgehouden wat resulteert in onderstaand overzicht:
1-04-09, KM 108.816. Aanschaf € 4.758,00
7-04-09, Aanschaf Portierbeschermkapjes € 15,60
12-08-09, KM 109.780. Spatlappen voor en achter € 135,01
16-09-09, Ruitenwisser (voor) € 20,99
23-09-09, KM 111.309, ANWB einde garantie keuring € 154,51
7-10-09, KM 111.984, Uitlijnen (garantie) € 0,00
23-12-09, V- snaar onder garantie ivm piepen € 0,00
13-01-10, drukgroep onder garantie € 0,00
11-03-10, KM 114.651. Distributieriem, mulitieriem, poelies, spanrollen en koelvloeitstof € 248,34
23-10-10, KM 117.079. 4 banden (Goodyear Vector 4-seazons) € 327,80
15-03-11, KM 118.559. Grote beurt + APK € 239,00
8-06-11, KM 119.824. V snaar strakker gespannen en olieringetje vervangen € 0,00
31-08-11, KM 121.714. Ruitenwisserbladen voor en achter € 34,99
8-8-2-12, KM 133.057. Verkoop / inruil op VW Up. - € 2.500,00
Onderhoud totaal, incl. einde garantiekeuring en aanschaf accessoires € 1.176,24
40 maanden in bezit gehad en 24.241 KM mee gereden .
Afschrijving per maand: 40 maanden in bezit gehad € 56,45
Onderhoud gemiddeld per maand € 29,41
In totaal heb ik 1401,46 liter brandstof verbruikt over 23.547 KM (niet afgetankt ingeruild) met een gemiddeld verbruik van 1: 16,80.
De brandstof heeft in totaal € 2.1048,08 ofwel € 53,70 per maand gekost.
Al met al lekker voordelig en fijn gereden dus.
Ik hoop dat de huidige eigenaar er net zoveel plezier aan beleefd als dat ik gedaan heb!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.