Renault Scénic 2.0 16V Sport Way (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scénic 2.0 16V Sport Way |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 93.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn werkgever heeft de policy dat de eerste keer dat je een lease auto uitzoekt deze van een collega of uit een pool moet komen.
Na lang wikken en wegen besloten om deze Scénic (een van de laatste van de oude serie) over te nemen.
De reden was het zeer uitgebreide optie pakket (ClimatControl, 2 panorma daken, apart te openen achterruit, en half stof/suede, CD-wisselaar), en natuurlijk de 2.0 16v van 140 PK dit alles icm de ruimte. In de kofferbak is ipv het resevewiel een LPG tank geplaatst (+/- 300 KM op een tank, 45 liter tank). Dit werd ruim 400 Kilometer nadat het motorhuis was schoongemaakt. (zie problemen)
De eerste indruk van de auto was positief, lekkere stoelen, goed overzicht door de hoge zit. Verder ziet het dashboard er verzorgd uit alhoewel het nu iets gedateerd is.
Ik werd helaas steeds minder postitief over de auto (zeer problemen hieronder), ik stapte regelmatig de auto in met de schrik wel lampje nu weer ging branden. Op de top heb ik rond gereden met 4 oranje lampjes.
Maar er zijn natuurlijk ook goede dingen aan deze auto. Erg fijn vind zijn de vele (diepe) opbergvakken, ik maak me soms zorgen dat ik dingen kan gaan missen (waar heb ik mijn zonnebril nu weer gelaten).
De volgende dingen vind ik iets minder
- Ruimte achter is minder dan je zou verwachten, mijn vriendin zat met haar hoofd tegen de dakhemel (1.86m)
- Suede bekleding, niet echt praktisch, moeilijk schoon te maken. Leer was een betere keuze geweest.
- Het zeer grote stuur (ik voel alsof ik een bus rij)
- Overhellen in de bochten. (Dit begint te wennen)
- Geen 12V aansluiting in kofferbak, wel tussen de achterstoelen. (jammer)
- 12V aansluiting heeft geen continue voeding.
- Hoog verbruik gem. 1 op 10. (bij 120-130 Km/H) (LPG)
- Matige verlichting voor tov. Opel Astra
- Verlichting vervangen door Philips Nightguide H7R. Een wereld van verschil.
- Motor komt pas tot level bij 3000 toeren.
- Elke 15.0000 Kilometer een beurt. (Is voor mij geen probleem, lease. Maar als prive auto een vrije dure grap..). De Astra (diesel) zag elke 50.000 KM de garage..
Navraag bij de garage leerde mij dat deze 15.000 KM niet echt nodig (30.000 is de echte interval) maar dat deze ze de termijn van 30.000 lang vinden (sommige mensen doen er meerdere jaren over). Daarom een 15.000 controle beurt.
De dingen die ik wel lekker vind (en deze zijn er zeker).
- Hoge ’zit’, hierdoor een goed overzicht op de weg.
- Climat Control, heerlijk niet meer rommelen met de temperatuur
- Vermogen, je merkt dat er 140PK voor je aan het werk is. Je merkt niet dat je op LPG rijdt.
- Fijne stoelen, prima verstelbaar.
- Opbergruimte
PROBLEMEN
De volgende problemen heb ik gehad in de laatste 60.000 KM
- Vreemd gedrag bij hoge snelheden. (dansen van links naar rechts)
- Auto is uitgelijnd. Stabilisatie stang vastgezet.
- Probleem over. Ook bij snelheden 190 km/h +
- Auto trekt naar rechts. Opgelost. Banden gewisseld
- Pook trilt bij losloten gas. Opgelost. Motorsteun
- Lekkage van de stuurbekrachting. Opgelost
- ’Kraak’ rechtsvoor. Opgelost.
- Stillvallen auto (meerdere malen). Vervuild motorhuis Opgelost
- Systeem zag lekke banden terwijl ze er niet waren (meedere malen)
- Airbag lampje brandt (defecte kabelboom)
- Niet meer op gas willen rijden
- Computer alle informatie kwijt (stil gevallen)
Op basis van deze problemen welke allemaal zeer goed door Renault (zowel in Nederland als in het buitenland) zijn verholpen, heb ik toch besloten om geen Renault meer te nemen.
Vervangen zijn tot nu toe :
- 6 Nieuwe banden
- Ruitenwissers
- Lampje achterruit verwarming
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.