Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Scénic

Renault Scénic 2.0-16V Privilège (2002)

Stamvader

Renault Scénic 2.0-16V Privilège (2002)
  • Autotest
10 september 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Scénic - dat mag je rustig stellen - is de stamvader van de populaire Euro-MPV klasse. Het recept is beproefd en al jaren onveranderd: een veelzijdige, niet te gek grote en vooral ook redelijk betaalbare gezinsauto met een variabel interieur.

De Scénic ziet er in zijn jongste versie nog steeds zeer appetijtelijk uit. Meten is weten, zeggen ze wel eens. Maar pas achter het stuurwiel weet je wat de cijfers betekenen. Hij voelt - om de vage term maar eens te gebruiken - heel volwassen aan. Solide, zou je ook kunnen zeggen. Hij stuurt lekker direct, voelt niet nerveus aan en heeft uitstekende remmen en een vlot werkende versnellingsbak.
De Franse 2-litermotor heeft 140 paarden beschikbaar en wil graag gretig van onderuit werken. Daarbij neemt hij genoegen met een keurige hoeveelheid brandstof. Niets mis mee.
De door ons gereden Scénic levert een - laten we zeggen – 'contrastrijk' rijgedrag op. De vering voelt prima aan en ook de prestaties zijn ronduit pittig. Vooral in de eerste vier versnellingen, wel te verstaan. De vijfde is kennelijk bewust wat langer (laagtoerig) gekozen voor extra rust op kruissnelheden.

PAX-banden
Toch zijn er ook kanttekeningen te maken. De gemonteerde Michelin PAX-banden voelen op zich niet verkeerd aan. Voor de normale rijder zeker het overwegen waard. Wie er echter een iets sportievere rijstijl tegenaan pleegt te gooien - en deze auto heeft dat beslist in huis - zal al gauw merken dat er in de
nieuwerwetse doorrijden-op-een-lekke-band-techniek duidelijk iets in de vertaling verloren gaat.
Het gaat op ons testklaverblad lang goed, maar dan begint de Renault plotseling fiks te ondersturen en stapt hij bij gas loslaten van achteren zelfs tamelijk venijnig opzij. Te weinig bandenspanning, denk je dan. Een bezoek aan de pomp leerde: niet dus. Misschien passen de vrij stijve banden gewoon niet zo lekker bij een hoog uitgevallen auto als de Scénic? Van eerdere ervaringen op meer alledaagse banden kunnen we ons zoiets namelijk absoluut niet herinneren. Iets om rekening mee te houden.
Tijd om eens in het interieur rond te kijken. De Scénic staat bekend om zijn grote veelzijdigheid: onder andere door zijn grote bagageruimte met een handig lage tilrand, een 12 volt stekker voor bijvoorbeeld een koelbox en een drietal bergvakken. De Scénic is de uitvinder van dit type interieur. De hoedenplank kan bijvoorbeeld op meerdere hoogten worden bevestigd om een soort tussenvloer in de laadruimte te scheppen. Bovendien zijn de achterstoelen niet alleen omklapbaar en uitneembaar, maar kunnen ze op hun schuifrails ook een andere positie krijgen.
Overigens sluit de harde hoedenplank dan per definitie niet meer aan. Er zit trouwens wel een uittrekbaar schermpje aan. Ook kun je de middenstoel weglaten en twee stoelen achterin plaatsen, met wat meer plek rondom. De zitruimte achterin is zeker niet verkeerd, maar de stoelen zijn en blijven achterin echt te klein. Voor volwassen passagiers is de rug zelfs gevaarlijk laag, want de hoofdsteun zit letterlijk tegen je nek. Echt een auto voor een gezin met niet al te grote kinderen. Die hier trouwens twee klap-tafeltjes voor hun neus vinden. Voor Gameboy of tekenblokje.
Stappen we verder naar voren, dan volgt de kennismaking met een stel uitstekende Renault-stoelen. Prima van formaat, sportief geprofileerd om behoorlijk veel zijdelingse steun te garanderen. De meubels zijn overigens met leer en stof bekleed.
Het dashboard heeft wat behoudende, afgeronde vormen. Keurig, daar niet van, maar het past eigenlijk niet zo goed bij de karakteristieke en nog steeds heel moderne carrosserielijnen van deze ruimte-Renault. Het meest speelse detail is het gebruik van witte wijzerschalen.
Praktisch is het allemaal wel. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het beeldschermpje in het midden, maar ook de cockpit- vorm van het dashboard en de lichte 'Alfa Romeo-achtige' uitholling rechts. Die voor extra beenruimte zorgt.
Ook de bergbak onder de stoel plus een tweetal boxen bovenop en onderaan de middenconsole zijn gewoon erg handig. Wat die laatste betreft: een stelwieltje opent desgewenst een ventilatiekanaaltje naar de airco. Zodat je een blikje of ander spul koel kunt houden. Maar eh... geen bekerhouders? Toch: er blijkt met dat doel een soort hulpstukje in het onderste bergbakje te zitten.
Voor een gezin met niet te grote kinderen is de Scénic uitstekend op z'n plaats. Als het min of meer een zakenauto wordt, niet. De Renault-stoeltjes zijn namelijk belachelijk laag. Wel voelt het allemaal solide en gepolijst aan. Bovendien levert de Fransman vanzelfsprekend zijn prestaties, doet rustig zijn werk en laat ook een relatief voordelig verbruik noteren.

Signalement

Merk Renault
Model Scénic 2.0 16V Privilege
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 24.295

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 102 kW / 140 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 189 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.169 mm / 1.698 mm / 1.675 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.265 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.350 kg / 680 kg
Banden195/60HR15Prijzen
Topsnelheid 196 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,4 s / 12,8 s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
CO2-uitstoot 190 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Scénic
Renault Renault Scénic

Uitgelicht aanbod

    Renault Scénic 1.6-16V Authentique

    Renault Scénic 1.6-16V Authentique

    • 2003
    • 242.780 km

    € 750

    Renault Scénic 2.0-16V Expression Sport Automaat / Airco / Radio!

    Renault Scénic 2.0-16V Expression Sport Automaat / Airco / Radio!

    • 2003
    • 113.086 km

    € 1.750

    Renault Scénic 1.6-16V Expression Automaat Airco.Trekhaak.Audio.68000 Km !!!

    Renault Scénic 1.6-16V Expression Automaat Airco.Trekhaak.Audio.68000 Km !!!

    • 2002
    • 68.375 km

    € 2.750

Meer Renault Scénic occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Scenic IV

    607
    • 12 oktober 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Scénic specificaties
  • Renault Scénic occasions
  • Renault Scénic video's
Advies en informatie
  • Renault Scénic tests
  • Renault Scénic gebruikersreviews
  • Renault Scénic index
PREMIUM
Opel Zafira - Renault Scénic

Opel Zafira - Renault Scénic

Een heleboel kleertjes, een kinderwagen, de babykamer, de opvang, een stapel luiers waar je...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Scénic 1.6 16V Expression Luxe (2006)

    Renault Scénic 1.6 16V Expression Luxe...

    2
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Scénic 1.5 dCi 100pk Expression Luxe (2004)

    Renault Scénic 1.5 dCi 100pk Expression...

    1
    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Scénic TCe 140 Intens (2019)

    Renault Grand Scénic TCe 140 Intens (2019)

    2
    • 31 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    11
    • 20 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Privilège (2012)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Privilège...

    • 6 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Scénic TCe 115 Intens (2017)

    Renault Grand Scénic TCe 115 Intens (2017)

    10
    • 2 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose 5P (2013)

    Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose...

    2
    • 9 januari 2021
meer reviews
Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

110

De Renault Kadjar is korte tijd een heel populaire auto geweest. Nu zijn opvolger Austral er...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    Het afscheid van de Renault Scénic - Reportage

    98
    • 29 april 2022
  • Nieuws
    'Renaults nieuwe elektrische SUV gaat Scénic heten'

    'Renaults nieuwe elektrische SUV gaat Scénic...

    66
    • 24 februari 2022
  • Nieuws
    Renault stopt eind maart met Talisman, Scénic en Espace volgen

    Renault stopt eind maart met Talisman,...

    168
    • 4 februari 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal 10.000 euro

    Op zoek naar een zevenzitter voor maximaal...

    63
    • 7 november 2021
  • Nieuws
    Renault Scénic Concept - Uit de Oude Doos

    Renault Scénic Concept - Uit de Oude Doos

    • 15 september 2021
  • Nieuws
    Renault Scénic 25 jaar: de start van het succes

    Renault Scénic 25 jaar: de start van het...

    39
    • 17 mei 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    41
    • 4 juli 2022
  • Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    110
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden