Renault Safrane RN 2.2Vi (1992)

autoreview

Renault Safrane

Signalement

UitvoeringSafrane RN 2.2Vi
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf187.000 km
KM-stand laatst199.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 193.000 km

Sinds een klein jaar heb ik de Safrane in bezit. In eerste instantie was ik niet opzoek naar een auto van dit formaat, maar na een proef rit was de knoop voor mij helemaal door.
Het comfort en vooral de enorme achterklep met dito kofferbak waren doorslaggevend voor mij. Helemaal omdat de andere keuzes die ik had veel kleinere auto's waren en dat is met het oog op de rolstoel niet erg handig.

In eerste aanschaf is een oude Safrane bijzonder veel auto voor het geld, zeker als ik het vergelijk met wat er in die prijsklasse aan andere auto's met automaat te vinden is.

Tegenover de lage aanschaf staat dan wel dat de 2.2 liter motor met 4 traps automaat bepaald niet zuinig zijn. 1 op 12 tot 1 op 13 is haalbaar op de snelweg, in de stad zakt het al gauw terug naar 1 op 8.
Gemiddeld haal ik zelf ongeveer 1 op 10.5.

Het comfort in de auto is uitstekend. Zelfs in de relatief kale RN uitvoering is het goed toeven. De stoelen bieden zelfs nu ze 16 jaar oud zijn nog goede steun, al zouden de hoofdsteunen best wat hoger mogen kunnen.
Ook is de geluids isolatie in de auto erg goed. Het voordeel is dat je ook bij 140km/u nog op normale toon een gesprek kunt voeren, nadeel dat het soms erg laat is voor dat je een sirene hoort.
De combinatie van automaat en cruisecontrol voegt voor mij alleen maar toe aan het toch al ontspannen rijden met deze auto. De cruisecontrol versnelt vrijwel onmerkbaar en houdt de auto goed op snelheid. Al zou het remmen op de motor wat de cruisecontrol bij heuvel af rijden doet best wat subtieler mogen.

Qua overzicht rond de auto, laat vooral het zicht naar achteren flink te wensen over. De dode hoeken die de C-stijl zijn enorm en door de hoge kont met betrekkelijk vlak liggende achterruit kan het lastig zijn om in te schatten hoeveel ruimte er nog achter de auto is.

De prestaties van de auto, zijn precies wat ik er van verwachtte. Geen supersonische 0-100 sprintjes of strepen trekkend bochtenwerk. De automaatbak heeft naar mijn gevoel vrij lange versnellingen. De vierde trap is bruikbaar vanaf ongeveer 80km/u maar gaat door tot ruim 200km/u, hetzelfde geldt voor de derde trap, 50km/u bij 1550rpm tot krap 140km/u als de toerenteller bij zo'n 6000rpm in het rood gaat.
De kickdown is wat traag van reactie en heeft een redelijke trap nodig om te reageren. Als de auto de trap eenmaal begrepen heeft is er wel onmiddellijk afdoende vermogen beschikbaar.
Met de sportstand ingeschakeld reageert de bak vrijwel andersom, elk gas bijgeven wordt dan beantwoord met terugschakelen en royaal 4000rpm.

Het bochtengedrag is voorspelbaar, al zij het wat vaag door de stuurbekrachtiging. Door dat de motor op/voor de vooras ligt neigt de auto duidelijk naar onderstuur. Ruim voor er echt grenzen overschreden worden grijpt de ESP in, hetgeen bepaald niet subtiel gaat, maar zonder gelijk paniek aan boord te veroorzaken.

Remmen geeft hetzelfde gevoel als sturen. Het gaat erg licht en de bekrachtiging is zeer sterk. In combinatie met de ABS en ESP blijft de auto ook onder hevig remmen goed bestuurbaar.

De kosten, zowel qua brandstof en onderhoud liggen ook in de lijn der verwachting. Veel onderdelen moeten bij Renault besteld worden en zijn daarmee zeker niet goedkoop. Tweedehands onderdelen is redelijk aan te komen, als je niet schroomt voor wat rijden om de onderdelen te halen.

Betrouwbaar is de auto tot nu toe zeker geweest. Altijd in 1 keer starten. In het begin had de auto wel wat kuren omdat zowel de gewone accu als de hulp accu van het alarm helemaal leeg waren. Na een dag aan een acculader was dit opgelost en sinds dien heeft de auto geen problemen meer gehad.

Inmiddels is de auto voor een grote beurt en APK weg geweest en heb ik helaas aan reparatie en onderdelen het aanschaf bedrag een tweede keer mogen ophoesten. Wat dat betreft is het zeker geen auto voor de kleinere beurs.

Reparaties en vervangen onderdelen:
-Laswerk aan het subframe achter
-4 Nieuwe banden
-Stuurkogelhoezen
-Massacontact rechterachterlicht
-Algehele grote beurt (bougies, injectoren, filters, olie, ATF)
-Gehele uitlaat inclusief katalysator (inbegrepen bij aankoop van de auto)
-Knipperlicht linksvoor.

  • 194.000 km

In de tussentijd heeft de dynamo het begeven, na revisie van de sleepringen, spanningsregelaar en nieuwe koolborstels werkt hij weer naar behoren.

Einde oefening

  • 199.000 km

Een paar weken geleden kwam er uit het niets ineens een storing in het injectie systeem op het dashbord.

Bij de garage bleek dat de koppakking gescheurd was. De reparatie hiervan zou dusdanig duur zijn, dat ik heb besloten om het niet meer te repareren.

Een kleine anderhalf jaar hebben wij genoten van de Safrane en dat was zeer de moeite waard. Het is dan ook heel erg jammer dat de motor het nu begeven heeft, omdat de auto verder nog prima in orde is.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.