Renault Mégane Grand Tour 2.0 16V Dynamique Luxe (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 2.0 16V Dynamique Luxe |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
ERVARINGEN
- 75.000 km
26/08/2009
75.000 grens gepasseerd. En geloof het of niet. Sinds mijn laatste review in 2006 zijn er geen echt rare dingen meer voor gevallen. Op een klein dingetje na dan. Rechter achterwiel lager was versleten. Dit eufel trad op nadat ik van winterbanden terug op zomerbanden stond. Mag natuurlijk niet gebeuren maar bij Renault vonden ze dit vrij normaal. Electrisch bleef alles tot nu toe heel. OKtober 2008 bijna de megane ingeruild voor een op voorraad staande nieuwe Laguna GT. Op het laatste moment gecancelled. Reden. Economische crises. Maar nu ruim een half jaar later een nieuwe voiture aangeschaft en wel. De nieuwe Renault Megane Estate 180TCE in Privilege uitvoering. Review hierover later als deze afgeleverd is en de eerste rijervaringen er op zitten.
Verder zie ik nu pas dat er gereageerd was op mijn reviews. Sorry ik had het niet in de gaten. Wat betreft de Eibach veren kan ik zeggen. Doen! Je boet niet veel aan comfort in maar je auto stuurt strakker, minder overhellen en staat een stuk beter op het asfalt. Nu maar afwachten hoe de nieuwe 180TCE er bij staat want de vorige Megane 2 leek wel een terein wagen zo hoog staat ieop zijn wielen. Dus vandaar. Kijk anders eventjes op de site van Reighard.de voor wat Megane 3 tunings ideeen.
Nog eventjes dit. Ik wist niet dat ik het in me had, maar zelfs ik heb de afgelopen 5000 km mijn rechetrvoet weten te bedwingen. Met als resultaat verbruik 8.0 /100km. Exact overeenkomstig de gevegevns van Renault. Het kan dus wel maar je moet er wel wat voor over hebben.
31/08/2006
30.000 km zit er op. En de klad zit er een beetje in. Wijnig grote trips meer dus dat gaat meteen ten koste van het aantal KMs & benzine verbruik. Gem 9.2 /100km. De GT doet nog steeds wat ie doen moet. Er zijn geen kraakjes of piepjes waarneembaar al heb je hier en daar wel eens last van electronica problemen. En oh ja, het wind geruis + tocht (boven 80km) aan pasagierszijde. Daar is niets aan te doen.!!! De dealer heeft het geprobeerd maar hij krijgt het er niet uit. Je zou dan toch denken dan krijg je wel bericht van Renault Nederland maar helaas. Dus op zoek naar iets anders. Mischien maar eens de hoogte in. Zoals de nieuwe Ford S-Max of Seat Altea SW.
25/01/2006
Bijna 25000 op de teller. Auto ruim een jaar oud dus tijd voor een update.
Na een bezoekje aan de garage voor een garantie/onderhouds beurt zijn de voornaamste klachten opgelost. Piepende remmen, haperende achterruitenwisser en het defecte stoelverwarmigsknopje. Echter het wind geruis aan de rechterkant kan niet worden getraceerd. Ik begrijp dat dit een moeilijke kwestie is want de meeste auto’s hebben nu eenmaal windgeruis maar bij ons megane GT is dit aan de rechterkant meer aanwezig als aan de linkerkant. Het advies van de dealer was om zelf maar met een wierookstokje of een kaars in de auto te gaan zitten en dan te kijken waar de wind + tocht vandaan kwam. Zelf hadden ze er nl geen tijd voor want dit zou 2 medewerkers minimaal 2 uur tijd kosten, en tijd is geld. Goed men heeft nog wel alles een keer goed nagelopen en gesteld en het probleem lijkt iets te zijn verholpen maar de klacht blijft. Ondanks de vriendelijkheid bij deze dealer lijkt er toch geen oplossing gevonden te kunnen worden voor dit probleem. Mijn vrouw heeft haar buik er inmiddels helemaal van vol. Dus van de zomer mischien maar naar iets nieuws uitkijken. Zonde want voor de rest is de GT een prima auto, zeker in deze uitvoering.
Het gemiddelde benzine verbruik schommelt inmiddels rond de 8.8 liter op de 100km en dat vind ik zeer acceptabel voor een 2.0L.
10/5/2005
De 10000 kilometer grens gepasseerd en hij gaat nog steeds lekker. Echter het windgeruis heeft nu ook de kop op gestoken aan de bestuurderszijde. Bij 120 k/m begint het storend te worden. Dus een bezoekje aan de dealer staat op het programma. Het benzineverbruik is gedaald naar 9.3 liter per 100km. Dit is mede te danken aan het vervangen van het luchtfilter. De auto ademt nu beter, reageert beter op het gaspedaal en kan zijn vermogen beter kwijt. Heeft u hetzelfde probleem dan is het mischien het overwegen waart om dit ook te proberen. K&N luchtfilter art 33-2194. Tevens schakelt de stoelverwarmings schakelaar bij ons ook te vroeg uit.
7/3/2005
We zijn alweer 7500 km op weg met de GT en wij zijn nog steeds tevreden. Echter er zijn wel een paar puntjes van kritiek maar daar is deze revieuw denk ik ook voor bedoelt. Windgeruis rechterkant nog steeds aanwezig ondanks een poging van de dealer om dit te verhelpen. Het is niet echt storend maar het rare is dat het niet aan de linkerkant aanwezig is. Bovendien wanneer je naar de wintersport rijdt en het vriest dan heb je toch een beetje last van een koude luchtstroom. Ook hapert de achter ruitenwisser wel eens. Ook is het bezine verbruik gestegen van 9.1 naar 9.9 liter per 100km. Mischien komt dit door het weer maar de specificaties welke Renault aan geeft worden bij lange na niet gehaald.
4/11/2004
Nu 1800 km op de teller en nog steeds tevreden over onze aankoop. De Eibach verlagingsset is gemonteerd en de auto staat nu veel acceptabeler op zijn wielen. Het leek eerst wel een verkapte 4x4 zo hoog stond ie. De rijeigenschappen zijn ook een stuk strakker zonder dat het ten gevolge is gegaan van de vering. Een aanrader dus. Het staat niet alleen beter maar het rijdt ook nog eens beter. Wat een beetje tegenvalt is de brandstof consumptie. Met de voet echt niet op de plank kom ik slechts tot 9.1 liter op de 100km en daar zit behoorlijk wat snelweg in. Een puntje van kritiek is eigenlijk wel het restant aan te rijden kilometers indicatie (actieradius)in de boordcomputer. Zodra het waarschuwingslampje van de benzine aan gaat verdwijnt de restant te rijden km’s. Das jammer want zo weet je niet of je nog een volgende benzine station zou kunnen halen.
2/10/2004.
Eindelijk is het dan zover. Wij kunnen na ruim 15 weken wachten onze nieuwe aanwinst komen ophalen. Met een laatste snik zetten wij onze Seat Toledo bij de dealer in Aalsmeer voor de deur. Vaarwel jongen ik hoop dat je nog veel gezonde jaren bij je nieuwe baasje mag hebben. Ja na 5 jaar met veel plezier in de Seat te hebben gereden moesten we vanwege ruimte gebrek iets anders zoeken.
Graag hadden wij weer een Seat genomen maar de Altea was qua bagageruimte echt te klein. Wat bezielt zo’n automerk toch om geen verschuifbare achterbank te monteren. Dat scheelt 10 cm en je hebt een hele boel ruimte meer. En bovendien verlies je hier klanten door. De nieuwe Toledo was eind mei nog niet in beeld anders hadden wij mischien toch weer Seat gereden. Want de Toledo heeft ons nooit in de steek gelaten, hulde. Het lijkt een beetje dat wij hiermee de nieuwe Renault GT te kort doen maar dat is absoluut niet waar.
Wat een prachtwagen. Wij hebben gekozen voor de 2.0 dynamic uitvoering met als optie het leer pakket met navigatie. Kleur Gris Eclipse, absoluut een hele mooie combinatie. Nu dus 500 km op de teller na 5 dagen. EN alles functioneert zoals het moet en alles is tip top in orde. Ook de dealer heeft alles goed gedaan dus daar zijn geen op en aanmerkingen over. Alleen had ik eeen verlaagde veren set als optie genomen maar deze was bij aflevering nog niet binnen. De dealer heeft mij toe vertrouwd dat dit achteraf nog in orde wordt gemaakt.
PROBLEMEN
- 75.000 km
2/10/2004 - 25/08/09
Rechter achter wiellager stuk bij 65.000 km. 4 jr.(Geen garantie)
Windgeruis voor 85% verholpen door andere dealer. (garantie).
Voor de rest "use as is"
2/10/2004
Geen enkele. Alles dik in orde
4/11/2004
- Windgeruis rechterkant. Raamrubbers door dealer beter aangesloten. Probleem echter niet verholpen
- Versnellingsbak hakerig. Vooral van 5 naar 6 zit je er nog wel eens naast. Bovendien wil de versnelling maar al te graag uit zijn 1e versnelling springen. Volgens dealer moet dit nog beter inslijten.
7/3/2005
- Windgeruis rechterkant nog steeds aanwezig. Niet te verhelpen.
- Achter ruitenwisser reageert soms niet.
- Rechterstoel stoelverwarmings knopje springt steeds uit.
10/5/2005
- Windgeruis nu ook aan de linkerkant.
- stoelverwarmingsschakelaar aan passagierskant schakelt te snel uit.
1/07/2005
Piepende remmen. Hier hebben blijkbaar meer Renault Meganes last van.
31/8/2006
- Indicatie lampjes op dashboard gaan aan. Verholpen bij service beurt
- handgreep rechtsachter wijgerde. Vervangen bij service beurt.
- nieuw probleem. Zij bekleding rechterachterportier springt los. Vermoedelijk ontstaan na vervanging handgreep. Dus weer terug naar dealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.