Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line (2007)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line (2007)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.6 16V Tech Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf123.000 km
KM-stand laatst382.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

And now for something completely different!

  • 123.300 km

Want dat kan je wel zeggen, na 9,5 jaar Mazda 626 liftback! Mijn wensen: ruim genoeg voor 4 volwassenen, bagageruimte minstens 500 liter, op LPG of in ieder geval daarvoor geschikt, niet te duur in aanschaf en gebruik, en een glazen dakpaneel (voor de lichtinval en uitzicht, het hoeft niet open te kunnen).

De Megane Grand Tour (G.T.) is ruim genoeg, niet overdadig maar het gaat nog wel met de lengte van uw scribent (1,86 m). De voetenruimte is net-aan, omdat de wagenvloer hoog ligt (net onder de dorpelhoogte, meestal ligt de wagenvloer bij de voeten wel een kleine decimeter lager). Een Ford Focus bijvoorbeeld heeft een wat ruimer interieur, maar is niet zo geschikt voor LPG, anders had die het ook kunnen worden.
Bagageruimte is prima, en je kan door de stationcarvorm nog wat hoger doorladen als het moet.

De Renault 16v 1.4, 1.6 en 2.0 motoren hebben geharde klepzittingen en kunnen daarom beter tegen LPG dan de meeste andere motoren. Bovendien hebben ze hydraulische klepbediening, dus zelfstellend: geen kosten voor kleppen stellen, en ze staan altijd goed en niet te krap. Dat weten kennelijk meer mensen, er zijn heel wat Meganes (en Laguna's, en Scenics) op LPG gezet. Overigens in NL, er bestaat wel een af-fabriek LPG versie maar die is voor zover ik weet in NL niet geleverd.

De Megane is officieel een klasse 'kleiner' dan de 626. Maar qua afmetingen scheelt het niet veel (kortere neus maar wel wat breder), qua gewicht is de Megane 1.6 G.T. gunstig: met LPG nog net in de 1200 kg klasse (net als de 626 4- of 5-deurs trouwens), scheelt weer 144 euro per jaar t.o.v. 1300 kg klasse.
Het brandstofverbruik van de 1.6 is officieel 7,0 l/100 km (1 op 14,3) tegen 7,9 l/100 km voor de 626 2.0 hp (1 op 12,7). Op LPG is het natuurlijk meer, maar ik hoop dat de Megane 1.6 wat zuiniger zal zijn dan de Mazda 2.0 hp.
Er zijn heel wat ex-lease Meganes op LPG, dus er valt echt wat te kiezen. Tegen over het algemeen in vergelijking met de concurrentie relatief gunstige prijzen, het imago van de Megane II fase 1, Laguna II fase 1, Scenic II fase 1 en Espace IV fase 1 (vooral veel electronicaproblemen en ook verder niet geweldig) werkt nog door. De facelift-versies (fase 2, voor de Megane is dat vanaf begin 2006) lijken echter duidelijk beter te zijn, op fora zijn daar veel minder klachten en horror-stories over te vinden. Het moest dus een fase 2-versie worden. En zo ben ik op zoek gegaan naar een Megane 1.6 G.T. op LPG met panoramadak. Liefst ook nog met een licht interieur, dat maakt de auto van binnen een stuk levendiger. Maar verreweg de meeste kopers (waaronder de leasemaatschappijen wellicht) vinden zwart mooier. Helaas dus.

Na een flinke zoekperiode is het een Megane 1.6 G.T. Tech Line geworden. Daarvan is de bekleding tenminste niet pikzwart, er zit een grijs werkje in. In donkergrijs metallic nogal saai, maar de lichte lichtmetalen velgen en de alu-kleurige dakrails en deurgrepen maken hem een stuk mooier om te zien. Met een gunstige kilometerstand, met net de distributieriem en multiriem vervangen (moet na 5 jaar of 120000 km en kost rond 750 euro wegens lastige bereikbaarheid), netjes van buiten en van binnen (wat gebruikssporen maar niet uitgeleefd), met het ook door de kinderen zo gewenste panoramadak, deze moest het dus worden.

Compleet anders dan de Mazda: het lijkt wel een rijdend computercentrum, zo veel als er electronisch wordt be- en aangestuurd. Ik hoop dat het allemaal heel blijft! Het is de eerste auto waar ik een hele avond bezig was om alle systemen (min of meer) te doorgronden, en ik heb het enkele dagen later nog steeds niet allemaal in mijn hoofd.

Dat de Megane nu bijna 5 jaar oud is, is te merken aan de radio (waarvan de luidspreker in de rechter voordeur gek genoeg niet was aangesloten) en navigatie: geen USB, geen SD-card, geen Aux, geen MP3/WMA. Ik overweeg nu een XCarlink aansluiting voor 80 euro plus zelfmontage. Je krijgt de titels van albums en tracks dan niet in beeld. Of dat met de via Renault te leveren aansluiting (200 euro plus montage) wel kan, weet ik overigens niet, maar je kan dan tenminste je muziek via de originele installatie afspelen.
De navigatie doet het goed, maar werkt op navigatie-CD. Nog een argument voor een losse USB-aansluiting dus. Een nieuwe navigatie-CD (via Navteq) kost de hoofdprijs: 250 euro voor Europa, of 119 euro voor NL, 119 euro voor DLD, 119 euro voor F. Kip en ei: voor die bedragen koopt men een nieuw los systeem incl. kaartupdates voor 1 of 2 jaar. En dus blijven de CD's duur, omdat bijna niemand ze koopt...

Rijden doet hij goed. De 1.6 heeft een korte eindoverbrenging (3700 rpm bij 120 km/h), maar is toch aardig stil. De trekkracht bij lage toerentallen valt me niet mee. Het gaat nog wel, maar daar laat het verschil tussen 2.0 (mijn 626'en en ook de Megane 2.0 waarschijnlijk) en 1.6 zich wel voelen. Zelfs onze Mitsubishi Space Star 1.3 doet dit voor mijn gevoel beter. De Megane schakelt licht en soepel, het stuur gaat wat gevoelloos en bij vooral bij lage snelheden nogal licht. Prima wat mij betreft, je went er snel aan. Daarna sturen andere auto's voor het gevoel ineens allemaal zwaar... Ook de remmen zijn sterk bekrachtigd, mocht wel iets zwaarder gaan. Koppeling is juist wat zwaarder, maar niet te. Bochtvastheid lijkt me goed (genoeg) met de 205/55/16 banden, hoewel deze Megane niet als sportauto is ontworpen of bedoeld.

De vering is redelijk soepel, maar niet zo goed als ik in eerdere Renaults gewend was. De Safrane is wat dat betreft nog steeds de beste auto die ik gehad heb. Maar klachten, nee dat nou ook weer niet. De 195/65/15 banden (standaard op de Megane) zullen in dat opzicht net wat beter zijn dan de 16 inch banden (ook goedkoper te vervangen trouwens), maar minder strak in de bocht en met een iets langere remweg.

Het zitcomfort kan er mee door. De Megane is duidelijk niet door noord-europeanen ontworpen. Die zouden de stoelen een wat langere zitting geven, de zitting voorin nog wat verder kantelbaar maken voor meer steun aan de bovenbenen, de leuning wat breder maken voor de wat forsere posturen onder ons (heb ik zelf geen last van overigens), de versnellingspook een cm. of 5 naar achter verplaatsen (ik moet mijn arm nu echt helemaal strekken om erbij te kunnen) en de B-stijl wat verder naar achteren plaatsen. Die zit nu bij instap en bij links over de schouder kijken enigszins in de weg. Voor ons is het nog wel OK, maar voor echt lange of forse personen naar mijn inschatting niet. Ook wat meer voetenruimte (zoals al genoemd) zou wel gewenst zijn. Je kan niet alles hebben, concurrent Skoda Octavia of zeker de Seat Altea bieden meer op dit gebied, maar die zijn weer duidelijk duurder in tweedehands aanschaf, ook wat duurder in gebruik (brandstof, wegenbelasting) en bovendien nogal saai van uiterlijk en interieur.

Over verbruik valt nu natuurlijk nog niets te zeggen. Fijn is de grote LPG-tank: 55 liter netto. Dat betekent dus minstens 550 km op LPG (bij naar ik hoop ruim 1 op 10), bij mijn Mazda was het na 340 km wel op (1 op 10) als ik niet rustig aan deed. Die tank past overigens geheel in de reservewielruimte, de laadvloer wordt dus niet opgehoogd (in mijn Mazda was dat wel zo) en dat gaat dus ook niet van de kofferruimte af.

De waarderingen zijn uiteraard in dit stadium op te vatten als 'inschattingen', na meer kilometers zal ik dat zonodig bijstellen.

Loshangende uitlaat, lekkage,praktische punten

  • 123.700 km

Eergisteren heb ik onder de auto gelegen. Er treedt lekkage achterin op, waardoor er water in de plastic bak onder de laadvloer staat. Wellicht doordat bij de montage van de nieuwe Thule-trekhaak openingen niet (goed) zijn afgekit. Dat kon ik niet zien, maar wel viel mij op dat de uitlaat nogal laag hing. De uitlaatsteun bungelde er los naast! In het gat voor de bout waarmee die steun kennelijk hoort vast te zitten, zat niets. Een bout in de maat M8 past, dus nu hangt de uitlaat niet meer zo los. Waardoor de kleine klap bij het rijden over een drempel ook weg is, en de auto bij 2000 toeren/min. niet meer bromt. Wel slordig trouwens, voor een auto die net is afgeleverd en 3000 km eerder nog bij de Renault-dealer een grote beurt heeft gehad. Gelukkig tijdig ontdekt dus. Nu de lekkage nog...

Vandaag (wintertijd...) heb ik ontdekt dat de lichtautomaat het doet. Hopelijk werkt die niet te snel bij iedere korte schemer (onder een viaduct of bomen), xenonlampen vaak aan- en uitschakelen schijnt niet zo goed voor de levensduur te zijn. Ook heb ik inmiddels ontdekt dat de xenonlampen (dimlicht) weliswaar redelijk wat licht geven, maar zo laag staan dat je er op snelheid duidelijk minder bij ziet dan de halogeen dimlichten van mijn vorige auto's. De automatische hoogteverstelling werkt goed. Misschien kan de hoogte (en richting) van de lampen ook nog handmatig worden bijgesteld. Grootlicht (geen xenon) geeft heel veel licht, prima! Het valt steeds weer tegen als je naar dimlicht moet terugschakelen.
Wat ik echt mis is een lichtsignaalmogelijkheid als de dimlichten aan staan. Omdat je op provinciale wegen dimlicht aan hebt voor betere zichtbaarheid, wil je ook overdag kunnen seinen met grootlicht, maar dat kan dus niet anders dan door grootlicht in te schakelen en direct daarna uit te schakelen. Over signalen geven: de claxon geeft een vrij hoog 'pwèèèp' geluidje dat beter bij een klein autootje past dan bij deze Megane. En het tikken van de richtingaanwijzer is irritant hard en plastiekerig. Dat is nu juist in zo'n vrij stille auto niet nodig.

De automatische ruitenwisserschakeling heb ik met al die regen van vandaag ook kunnen testen, die doet het ook. Vooral bij wisselende regenintensiteit, of af en toe een douche van tegemoetkomende vrachtwagens, is dat erg praktisch. Helemaal consistent lijkt dat systeem echter niet te werken. Misschien omdat mijn auto in de wasstraat in de was is gezet. Dus ook de voorruit, dat geeft een (ook voor de bestuurder irritante) waas na iedere wisserpassage. Wellicht kan de regensensor daar niet goed mee overweg. Overigens heeft de ruitenwisserschakelaar geen '1 keer wissen' stand, wel jammer. Na sproeien wist hij 3 keer en even later nog 1 keer, dat is dan wel weer handig. De achterruitenwisser wist automatisch als de voorruitenwissers aan staan en je in de achteruit schakelt. In die volgorde, heb ik vanochtend ontdekt, schakel je eerst de achteruit in, en dan de voorruitenwissers, dan wist de achterwisser niet. Die achterwisser heeft overigens geen continu-wisstand, en gaat evenmin 3 keer als je de sproeier achter gebruikt.

Over ruimte nog niet gemeld: het bijzonder grote dashboardkastje. De portieren hebben ook achter portiervakken, en onder de middenarmsteun voor zit ook nog een redelijk ruim vak.
De bekerhouders op de middenconsole zijn te ondiep. Mijn kleine flesje water valt dus om. En om nu de (losse, bekervormige) asbak als beker te gaan gebruiken.... 't Zou kunnen, de mijne is ongebruikt en het metalen deel in de beker is uitneembaar. In de portieren zitten fleshouders, maar die zijn te groot voor dat flesje. En om nu steeds een literfles aan de mond te moeten zetten lijkt me onpraktisch.

Wel praktisch: de 'kommavormige' hoofdsteunen achter. Als die niet in gebruik zijn, kunnen ze ver omlaag, waardoor ze het uitzicht via de binnenspiegel niet onnodig belemmeren.
Minder praktisch: de achterbankleuning heeft geen skiluik. En de leuning van de rechtervoorstoel kan niet plat naar voren om lange voorwerpen mee te nemen. De auto heeft ook geen slaapstoelen, dat is een langzamerhand uitgestorven fenomeen (en het was juist Renault die als eerste een full size slaaplengte kon bieden, in de R16). Al geef ik toe dat er zeker tegenwoordig maar weinig mensen in de auto overnachten, en wellicht heeft het ook met veiligheid te maken (autogordelwerking).

Nog wat opmerkingen over de boordcomputer. Die laat ook de gemiddelde snelheid zien, zo weet ik nu dus dat ik ca. 75 km/h rijdt van en naar mijn werk. Wat ik uit de combinatie afstand en rijtijd ook al wel kon berekenen overigens. Minpunt is de weergave van het actuele verbruik. Dat werkt niet onder de 30 km/h. Jammer, juist in de stad en in de file is het verbruik interessant. Deze weergave reageert bovendien erg traag, het duurt letterlijk seconden lang voordat het werkelijke actuele verbruik wordt weergegeven. Wat gasgeven voor gevolg heeft zie je dus niet goed, wat gas terugnemen helpt evenmin. In mijn Mazda werkte dat veel beter (wegrijden met ijskoude motor: tot wel 110 l/100 km, gelukkig is dat maar over een afstand van enkele meters zo!), in deze Renault heb je er maar weinig aan. Te meer omdat de cruisecontrol de weergave van de boordcomputer wegdrukt. Moet je steeds weer op de stengel rechts drukken om de gewenste boordcomputerweergave terug te zien.
De cruisecontrol bevat overigens nog steeds een softwarefoutje: je kan de snelheid op even getallen instellen (dus in stapjes van 2 km/h), maar niet op 80 km/h. Het is 78 of 82. Dit is al lang bekend, maar kennelijk niet met een update op te lossen.

De eerste verbruikscijfers: 1 op 11,4 á 11,6 (LPG) bij rustige rijstijl. Gezien de nu lagere temperaturen is dat wat zuiniger dan mijn vorige auto, maar niet zo veel zuiniger als het verschil in officiële gebruikscijfers lijkt te zijn. Maar het is nog (veel) te vroeg voor een definitief oordeel daarover.

Nog wat aanvullingen

  • 125.100 km

Inmiddels heeft het flink geregend, en dat is achterin goed te zien. De al gemelde lekkage heeft nu in de vakjes onder de laadvloer tot een waterstand van ca. 2 cm geleid. Moet dus echt wat aan gaan gebeuren.

Eerder meldde ik dat je geen lichtsignalen kan geven als de verlichting aan staat. Dat blijkt inmiddels niet waar, je kan de lichthendel ook deels naar je toe trekken, waarbij grootlicht aangaat. Zodra je de hendel loslaat veert hij terug en gaat grootlicht uit. Er is geen duidelijk punt waar je de hendel doorheen moet trekken voor permanent grootlicht, met als gevolg dat een lichtsignaal uitmondt in 'grootlicht aan'. Niet zo handig.

Wanneer de achterruitwisser gaat wissen bij inschakelen van de achteruit is me niet duidelijk. Soms wel, soms niet. Tja.

Al oriënterend op een extra set wielen, voor 4-seizoenenbanden (Sava Adapto HP, die kan je dus buiten de winter opgebruiken als het profiel onder 4 mm raakt en dus voor echte winterdoeleinden onbruikbaar is geworden), kwam ik er achter dat je dan foutmeldingen van de boordcomputer gaat krijgen. Tenminste, als je geen bandenspanningssensoren in de wielen laat bouwen. En daar zijn niet alle velgen geschikt voor. Bovendien moet je dan naar verluidt bij de Renault-dealer je nieuwe set wielen laten invoeren in de computer van de auto. Er kunnen 2 sets wielen ingevoerd worden, maar je kan daar niet zelf tussen wisselen, dus bij iedere wisseling naar de Renault-dealer. Dit kost je alle bij elkaar dus beduidend geld als je het optimaal geregeld wil hebben (een euro of 100 voor 4 sensoren, en dan nog inbouw en inleren, zal wel in totaal rond 200 euro kosten, plus de wisselingen). Dat is wel een nadeel. Misschien is het dan een beter idee het bandenspanningscontrolesysteem maar helemaal uit te laten zetten (als dat kan tenminste). Ik ben hier nog niet uit.

Inmiddels 2 tankbeurten verder is het LPG-verbruik nog steeds rond 1 op 11,5. Dat zal het dus wel ongeveer blijven bij deze temperaturen van rond 8 graden. Ben benieuwd of het in voor- en najaar nog wat zuiniger wordt.

Nattigheid en audio

  • 126.200 km

Inmiddels naar het leverende autobedrijf geweest voor de lekkage in de kofferbak. Het lijkt erop dat de afdichting tussen de kunststof bak (onder de vloer van de bagageruimte, waar normaliter het reservewiel in ligt) en de carrosserie onvoldoende dichtgekit was. Als dat zo is, is dat een fabricagefout, en zou de voorgaande gebruiker hetzelfde probleem ook bijna 5 jaar lang gehad moeten hebben. Extra kit erop, en nu afwachten of het inderdaad droog blijft daar.
Ondertussen blijkt ook de vloer in het passagiersdeel nat te zijn. Niet fijn: dat is een dikke laag die dus geheel nat is. Op fora worden de volgende oorzaken genoemd:
- afvoer condenswater van airco verstopt (maar dan dus vooral bij warm/vochtig weer water, komt van midden uit);
- afvoer water vanaf de paravan verstopt (paravan: deel onder de voorruit, waar de ruitenwissers ook op zitten). Dan loopt het water via het verwarmingssysteem het interieur in;
- voorruit onvoldoende gekit (vooral na vervanging);
- waterkering (folie) in portier niet goed gekit (dan kan er water onder de binnenbekleding komen);
- afdekking van luidspreker in portier niet meer aanwezig of te veel ingesneden (als er andere luidsprekers zijn gemonteerd dan standaard).
Wat het bij mij is moeten we nog gaan uitvinden, maar dit komt vaker voor en is dus een ontwerpfout naar mijn mening. Heb ik bij voorgaande auto's nog nooit eerder gehad. Voor een net 5 jaar oude auto is dit benedenmaats.

Over de audio: ik heb een Carminat systeem in de auto zitten, dus met navigatie, maar met de standaard luidsprekers. En die zijn niet geweldig. Klein (diameter 13 cm, zowel voor als achter), met slechts 2 bevestigingspunten, erg dunne bekabeling, er zitten in het dashboard twee tweeters die alleen de allerhoogste tonen weergeven. Die hoor ik dus bijna niet meer, gezien mijn leeftijd. Het klinkt alleen acceptabel op laag niveau, als je niet kritisch bent. De spraak van de Parrot carkit klinkt erg dof, de losse Parrot carkit die ik in de vorige auto had, klonk beter verstaanbaar. Naar op fora te vinden is, klinken de luidsprekers van het Cabasse-systeem (een optie destijds) duidelijk beter, zonder echt hoogwaardig te zijn overigens.

Vervanging van de luidsprekers: de inbouwdiepte in de voorportieren is gering, 45 mm. Bij aanschaf van vervangende luidsprekers moet je dus daar op letten. Op internet zijn er heel wat coax-luidsprekers te vinden (1 unit, met tweeter opgebouwd boven de woofer) die daaraan voldoen.
Bij de 'compo'-systemen (woofer/midrange voor in de voorportieren, met tweeters voor in het dashboard) is slechts 1 specifiek voor de Megane II (plug and play, van Pioneer).
Bij andere composystemen moet je dus het scheidingsfilter ergens monteren en draden daarheen trekken. Dat is voor onervaren doe-het-zelvers een brug te ver.
Luidsprekers achterin: daar is meer inbouwdiepte, maar om de luidsprekers te bereiken moet het hele deurpaneel los. Ook dit is niets voor beginners. Op internet is daar wel een engelstalige beschrijving van te vinden compleet met foto's.
Clarion heeft ook een composysteem met een 'inline' scheidingsfilter (dus geen los kastje monteren en draden doorsnijden e.d.) waarbij passtukjes voor Renault voor de tweeters worden geleverd. Dit is goedkoper dan de Pioneer set. Inmiddels heb ik zo'n setje gekocht, maar helaas. Wat ze er niet bij zeggen is dat de tweeter via de woofer bekabeld is. Je hoeft dan wel geen scheidingsfilter aan te sluiten, maar je moet wel een kabel van de woofer (in de deur) naar de tweeter (in het dashboard) trekken. Dan ben je met een scheidingsfilter (dat je direct na de radio kan aansluiten) toch beter af. Dus maar niet gemonteerd, ik weet dus niet of de Clarion set beter klinkt dan de standaard luidsprekers.
Uiteindelijk is een coax-luidspreker dus de makkelijkste optie.

Ook audio: ik heb nu een aansluitunit voor USB stick, SD-card en mini-jack (Yatour YT-M06 versie voor Renault 8-pins, materiaalkosten 64 euro inclusief twee beugels om de autoradio mee los te trekken uit zijn houder. Uit Duitsland, via Ebay). Montage is wel een gedoe. Ik heb die unit niet in het dashboardkastje gelegd, zoals de meesten doen, maar onder de houder voor de asbak. Daar is tussen de middenconsole en de autovloer een ruimte van enkele cm hoog, en dat is voldoende. Hoef je geen gaten te boren in het dashboardkastje. Aansluitkabel aan de bestuurderszijde van de middenconsole-binnenkant omhoog geleid, dat blijkt veel makkelijker dan aan de passagierszijde omdat er meer ruimte is.
Zo'n kastje simuleert een 6 CD-wisselaar. Je kan dus ook maar 6 mappen aanmaken, en geen submappen. Per map kan je wel veel nummers opslaan, wat dus betekent dat je heel wat moet doorklikken om bij je gewenste nummer te komen. Of op 'random play' zetten natuurlijk.

Lege benzinetank (denkt hij)

  • 127.200 km

Vandaag heb ik een rit van 150 km aan een stuk gemaakt. En dat vindt de Megane reden om te gaan piepen. Als je op LPG rijdt, verbruik je geen benzine. Maar vreemd genoeg peilt hij alleen bij starten het benzineniveau in de tank. Al rijdende berekent hij kennelijk aan de hand van de inspuitgegevens hoeveel benzine er is verbruikt, en dat laat hij ook op de benzinemeter zien. Dus ook als je, op LPG rijdend, helemaal geen benzine verbruikt, zakt die benzinemeter. Als hij denkt dat de reserve aangesproken wordt, gaat er niet alleen een lampje branden, maar geeft hij ook een (eenmalige) venijnige pieptoon af. Voor LPG-rijders extra irritant. Wat er gebeurt als hij denkt dat ook de reservebenzine helemaal op is weet ik (nog) niet.

Vandaag ook de ruitenwisserautomaat uitgebreid kunnen testen. Ik blijf gemengde gevoelens houden, het ding is in principe handig maar werkt niet consistent genoeg om enthousiast over te worden.
Ook de lichtautomaat is niet echt handig. In het donker schakelt hij keurig de verlichting in uiteraard, maar je wil ook bij mist, nevel, laagstaande zon en regen de lampen aan hebben. Je moet dus toch af en toe met de hand de verlichting inschakelen. Dan maar liever helemaal handmatig. Aangezien dat normaliter alleen bij start (aan) en aankomst (uit) hoeft, is dat niet bepaald een grote mentale belasting tijdens het autorijden.
De smart key vind ik wel echt handig. Een gewone afstandsbediening voldoet ook wel, maar dit is nog beter. Alleen, als je dan vervolgens de huissleutel uit de zak moet halen, voelt je huis opeens nogal ouderwets aan :).

Eerste sneeuwervaring

  • 128.365 km

Gisteren heeft het flink gesneeuwd. Dan blijkt de ruitenwisserautomaat geen handig ding: hij wist meteen na het starten van de auto een lading sneeuw van de voorruit. Als de wissers vastgevroren zitten, lijkt mij dat een recept voor schade aan de wissers. Om dit te voorkomen moet je ze dus handmatig uitzetten. Vannacht heeft het flink gevroren, en bij het opwarmen van de auto blijkt nog een ontwerpfout: de ruitenwissers bevinden zich op een stuk voorruit dat niet wordt verwarmd. Vastgevroren wissers blijven dus vastgevroren zitten. Niet slim van Renault! Thuis is dat nog niet zo erg, dan kan ik ze met de verfafbrander lossmelten (voorzichtig, zodat het ijs net smelt, niet vlakbij houden en vlot langs de hele wisser blijven bewegen, anders kans op een scheur in de ruit door temperatuurverschillen!), maar elders gaat dat niet.

Tussen de buitenspiegels en de deur verzamelt zich kennelijk relatief veel water. Als je op snelheid komt, levert dat nogal wat druppels op op de zijruiten, wat het zicht in de buitenspiegels belemmert. Heb ik bij eerdere auto's nog niet zo sterk meegemaakt.

De stahoogte onder de achterklep is overigens te klein, ik pas er met mijn 1,86 m niet rechtop onder.

Over de Carminat Navigation Informee 2 navigatie: het scherm is ook naar huidige maatstaven van vrij royaal formaat. Tijdens route-aanwijzigingen wordt de radio enigszins gedempt. Ronduit onvoldoende is de afleesbaarheid bij de normale (dag-)weergave. Het scherm staat niet naar de bestuurder gericht, waardoor er vrij veel licht in weerspiegelt. Bij somber weer is dit geen probleem, bij helder weer wel, en al helemaal met zonnebril op. Mede veroorzaakt door de onhandig gekozen kleuren: de (gewone) wegen zijn geel, de achtergrond is wit of een pastel-kleur. Die kleuren zijn te weinig contrasterend. Oplossing: verlichting inschakelen. De nachtweergave biedt beter contrast en is dus beter afleesbaar.
Echter, bij inschakelen van de verlichting wordt ook het centrale display tussen de snelheidsmeter en toerenteller gedimd, en die is dan bij helder weer niet meer afleesbaar. Bij een auto met zo veel automatische systemen ligt het voor de hand dat met een lichtsensor te regelen. Daar had ik de lichtautomaat graag voor ingeruild!

Winterwielen geplaatst

  • 131.650 km

Nu er dan volgens de voorspellingen eindelijk koud weer en mogelijk wat sneeuw aankomt, heb ik vandaag de winterwielen op de auto gezet. Gekocht via Marktplaats, een maat kleiner (195/65/15 ipv. 205/55/16), Michelin Alpin A3 met rond 5 mm profiel. Dat is voor gebruik in het buitenland al vrij weinig, maar voor mij telt alleen het gebruik bij sneeuw in NL. En hoewel de sneeuweigenschappen bij afnemende profieldiepte ook minder worden, weet ik van de ervaringen van een collega dat zelfs bij 2 mm profiel winterbanden nog veel meer grip hebben dan vrijwel nieuwe zomerbanden. Dat is voor die enkele sneeuwdagen per jaar voor mij voldoende, ik heb tot nu toe nog helemaal geen winterbanden gehad. Via eBay.de een set wielbouten gekocht, want de wielbouten voor lichtmetalen velgen mag je meestal niet voor stalen velgen gebruiken en omgekeerd. En hoewel ik niet heel precies ben op het uiterlijk van mijn auto, heb ik ook een set wieldoppen gekocht (zie de foto). Ik verbaas me er over dat er hele volksstammen zijn die op hun (lease-)auto lichtmetalen velgen wensen, maar vervolgens een maand of 4 per jaar op van die lelijke zwarte stalen wielen rondrijden. Echt geen gezicht.
Het bandenspanningscontrolesysteem zal nu wel foutmeldingen geven. Ik zie het even aan, als me dat gaat storen laat ik het hele systeem uitschakelen. Mijn behoefte aan het electronische bandenspanningscontrolesysteem is toch al minimaal. De batterij in de sensor in het wiel gaat ook niet eeuwig mee, en als die leeg is moet de hele sensor vervangen worden. En natuurlijk moet dan ook de band gedemonteerd, gemonteerd en gebalanceerd. Kost dus wat, voor zo'n vrij onnuttig systeem niet de moeite.

Zuinig rijden en dingetjes...

  • 137.372 km

Vorige week was het de warmste vroege maart-week in tijden, en heb ik heel rustig gereden. Resultaat: 1:13,6! Dat is zuiniger dan ik ooit op LPG gereden heb.

Nieuwe dingetjes: krakende voorvering dan wel rubbers van stabilisatorstang, maar alleen net na wegrijden als de temperaturen onder nul zijn. Dat laat ik nog maar even zo.
En ook mijn auto heeft een vergane antennevoet. Dat is typisch voor de Megane met navigatie. Renault levert alleen een complete nieuwe antenne. Dat is nogal duur. Als het weer beter wordt, ga ik maar eens met een oude fietsband en schaar aan de gang om een nieuwe voet op maat te knippen...

De winterwielen geven geen foutmeldingen. Bij het starten krijg je op het centrale display een afbeelding te zien waarop alle 4 de banden 'leeg' zijn, maar alleen dan en die afbeelding verdwijnt 'vanzelf'. Is niet bezwaarlijk dus ik laat het zo.

Nog een dingetje: de vloermat aan de bestuurderszijde heeft geen clipje, oogje o.i.d. waarmee de mat wordt vastgehouden. Nu schuift hij dus steeds onder de pedalen. Oncomfortabel en wellicht zelfs gevaarlijk. Nu is die mat ook versleten. Een nieuwe universele schuift een stuk minder (onderzijde is stroever) maar helemaal vast ligt ook die niet.

Natte voeten, lampjes, claxon, piepjes, radiator

  • 152.000 km

We zijn inmiddels al weer zo'n 15000 km verder. Inmiddels kennen we de Megane niet alleen met koud weer, maar ook met heet weer. Dat levert diverse extra piepjes en kraakjes op: piepen van de linker portierruit bij vooral sluiten, kraken van de vering (rubbers van stabilisatiestang?). Bovendien hebben de handremblokken de handrem de neiging vast te blijven zitten, ze schieten dan los als je wegrijdt. Het slepende geluid bij het draaien van het stuur is ook nieuw, maar niet temperatuurgerelateerd. 1 maal heb ik tijdens het rijden op de snelweg gehad dat de electronica dacht dat de motor was stilgevallen: alle lampjes op het dashboard lichtten kort op. Vanzelf weer verdwenen overigens. Het peil van de koelvloeistof stond op minimum, heb ik aangevuld.

Het warme weer levert in de bocht natte voeten van de bijrijder op! Vervolgens blijkt de bekleding in het vakje voor bij de passagier ook kletsnat. Wat snuffelen op internet levert de waarschijnlijke oorzaak op: de leiding waarmee het condenswater van de airco wordt afgevoerd, is verstopt. Er zit een rubber klepje op, vlak boven het hitteschild van de uitlaat. Waar dat klepje voor zou moeten dienen weet ik niet, wel dat in de praktijk dat klepje er voor zorgt dat eventuele bladresten e.d. niet kunnen doorlopen, met verstopping tot gevolg. De plaatselijke Renault dealer kon dat meteen verhelpen. Standaard wordt dan dat klepje er af gesneden, zodat de boel minder gauw opnieuw verstopt. De hitte van de afgelopen week heeft ook een voordeel: de dikke bekleding van de voetenruimte droogt tenminste op.

Dan de stadslichtjes. Er was er 1 stukgegaan (gewoon W5W lampje). Even vervangen denk je dan.... Fout gedacht! Bij een Megane is dat een vreselijk gepruts, als het je al lukt. Rechts is het al erg nauw, links kan je er helemaal niet bij. Op diverse fora staat dat je het beste de hele voorkant van de auto kan demonteren. Dat klinkt een stuk moeilijker dan het is: 6 clips loshalen, 7 moeren losschroeven, en je kan de hele voorkant eraf halen. De koplampen zitten met 3 bouten vast. En dan kan je een stadslichtje of grootlicht makkelijk vervangen....
Ik had LED lampjes gekocht, en die deden het na montage prima: veel feller dan gewoon stadlicht, maar niet verblindend. Helaas: beide lampjes na luttele dagen stuk. De glimmende bovenkant was er af gevallen. Inmiddels heb ik andere LED lampjes ingezet, van een ander type. Hopelijk houden die het wel lang uit (en hopelijk doen ze daar bij de APK niet moeilijk over).

Dan de toeter, zoals hierboven al aangegeven: die geeft een weinig serieus te nemen geluidje af. Ik heb bij de plaatselijke automaterialenhandel een heuse Roots Smartone gekocht (universeel), in de uitvoering 12V LOW, voor wel 8,52 euro. De toeter zit voor de radiator. Om de toeter te bereiken is ook verwijderen van de voorkant van de auto nodig. Ik heb hem er bij gezet, dus nu heb ik een dubbeltonige claxon. Dat product van Roots Industries India Limited maakt bovendien duidelijk meer geluid dan de originele toeter. Een hele verbetering! Ik toeter maar zelden, maar als het nodig is, dan is een volwassen sound zeer gewenst.

Na demontage van de voorkant van de auto was ook goed te zien dat de onderste helft van de aircoradiator er niet best meer uit ziet. Schotjes tussen de leidingen van het koelmiddel zijn grotendeels verdwenen. De airco werkt verder goed (koeling van de motor trouwens ook, al heb ik niet met een caravan een alp beklommen in heet weer), maar als het aircosysteem bijgevuld moet worden, is het wel tijd voor een nieuwe aircoradiator.

Oh, LEDs en extra toeter, ben ik nu mijn auto aan het 'tunen'? Dat is dan ook voor het eerst... wel leuk eigenlijk!

Zitcomfort verbeteren, Parrot verplaatsen, koelvlo

  • 152.200 km

Al eerder gemeld: voorin staan de stoelzittingen te vlak voor langere personen. Dat heb ik inmiddels aangepast: tussen de stoelrails aan de voorzijde van de stoel en de bodem heb ik een tussenring van 3 cm hoog aangebracht. Daar zijn langere bouten voor nodig. Even sterke bouten (kenmerk 10.9) als de originele zijn niet zomaar bij de bouwmarkt te koop. Maar online is bijna alles te vinden, ook deze bouten, zij het niet als Torx of inbus. Montage vergt dan ook wat improvisatietalent. Dit levert een hele vooruitgang in zitcomfort op. Ik zit nu heerlijk. Met deze actie is de hele stoel ook wat naar boven gekomen, de instap wordt dus wat krapper. Wie een echt lang bovenlichaam heeft, en een auto met panoramadak zoals de mijne, zou wellicht te weinig hoofdruimte overhouden.

Nog een actie: mijn auto had bij aanschaf een Parrot carkit, zie op een stalen steun rechts uit de middenconsole kwam. Prima afleesbaar, maar ronduit gevaarlijk voor de knieën van een passagier bij een ongeluk. Daarom verplaatst naar het vakje onder de radio. Bevestigd op twee wat verbogen hoekijzertjes. Ook dit is wat improviseren, maar nu zit het ding niet meer in de weg en nog iets beter bereikbaar bovendien.

Bij controle twee weken terug bleek het koelvloeistofniveau op 'min' te staan. Bijgevuld tot 'max'. Maar vandaag stond het peil tussen min en max in, waarbij de auto wat schuin achterover stond. Nog maar wat erbij, maar ik hoop dat ik niet ergens lekkage van koelvloeistof heb.

Ook de bandenspanning gecontroleerd. Was achter te laag (1.8 i.p.v. tenminste 2.0 bar, met LPG-tank en trekhaak moet het dus minstens 2.2 bar zijn). Hiervoor werd ik niet gewaarschuwd. Wellicht is die spanning nog te hoog voor het bandenspanningcontrolesysteem om te waarschuwen. Of het systeem werkt niet (goed) meer. Dus gewoon zelf blijven controleren maar.

De auto vraagt sinds kort om onderhoud. Slordig, net nu we op vakantie gaan. Maar met mijn rijstijl (rustig) en dagelijks traject (veel 80 en 100 wegen, op snelweg ca. 110 km/h) en gezien het tijdsverloop sinds de vorige beurt (pas 10 maanden) moet het goed gaan.

Volbepakt op vakantie

  • 154.984 km

Tijd voor de eerste vakantie-ervaring met de Megane. Met 4 personen kamperen in Engeland, daar is de op zich flinke bagagecapaciteit van de Megane Grand Tour niet op berekend, zeker niet als je het reservewiel mee wil nemen (we rijden op LPG). Dus een (vrij bescheiden) dakkoffer erop. Voordeel: de auto heeft dakrails, dus universele dakdragers van de Lidl zijn voldoende, en die kosten slechts enkele tientjes. Zo beladen zakt de Megane behoorlijk in de vering. Verkeersdrempels en veerstoepen dus heel rustig nemen. Zo rijdend hebben we de veerstops niet geraakt, en de trekhaak heeft maar 1 maal de grond geschampt. Verzwaarde veren of hulpveren heb ik niet gemist. Maar als je een caravan achter de auto gaat hangen, benzine- en LPG-tank allebei helemaal vol tankt, en/of ook nog wat forsere achterpassagiers hebt dan ik, dan is een stuggere vering achter waarschijnlijk pure noodzaak. Want de Megane ligt met trekhaak en LPG-installatie zelfs onbeladen al nogal laag op de weg.

De dakdragers en dakkoffer maken duidelijk hoorbaar lawaai. Wat meer dan ik me van de vorige auto kon herinneren. Komt misschien door het panoramadak, waardoor de geluidisolatie van het dak wat minder is dan met een vast dak.

De motor is voor dit soort gebruik niet overbemeten, al leek het alsof hij gedurende het heuvel-op en heuvel-af wat soepeler werd. De motor moet dan een stuk harder werken dan in het vlakke NL, en kennelijk was hij daar wel een keer aan toe. Het verbruik schiet dan natuurlijk wel omhoog, gemiddeld nog niet eens 1 op 10 op LPG met rustige Motorway-km's (ruim 100 km/h). Opmerkelijk: ik heb in Engeland 58 liter LPG getankt. Terwijl er netto maar 55 l in hoort te kunnen. Zijn Engelse liters kleiner dan Europese? Of is de beveiliging van de LPG-tank nogal ruim afsteld?

De navigatie hebben we ook in Engeland uitgeprobeerd. Dan moet er eerst een andere CD-ROM in, en die heeft al gauw een uur nodig om op te starten. Dit duurt veel te lang, het betekent dat je niet zonder wegenkaart kan. Bovendien krijg je zo af en toe een foutmelding dat de CD niet gelezen kan worden. Onterecht overigens, blijkt later, uiteindelijk doet het hij dan toch. Overigens hadden we ook een losse, up-to-date Navigon bij ons. Die heeft al gauw een kwartier nodig voordat hij de satellieten gevonden heeft. En hij geeft in Engeland af en toe foute aanwijzingen: twee maal kwam de gesproken aanwijzing niet overeen met de visuele. Nogal verwarrend, op onoverzichtelijke drukke rotondes! Bovendien stuurt het ding je over zeer smalle, deels zelfs onverharde wegen, waar je met een laag liggende auto serieus kans op schade maakt.
Een probleem met zowel het Renault-systeem als de Navigon: je kan geen Engelse postcodes invoeren. Aangezien ze daar vaak geen huisnummers hanteren, maakt dat dat het navigatiesysteem je niet tot aan de eindbestemming kan leiden. Kortom, het lukt me nog steeds niet om enthousiast over navigatiesystemen te worden. Ik kijk liever voor de reis op de computer op de webkaart.

De parkeersensoren 'zien' ook smalle voorwerpen. Fijn met paaljes, maar op de camping reageert hij ook op gras. Dat neem ik graag voor lief, in de normale praktijk zijn de parkeersensoren prima, als het piepen continu wordt, is de afstand tussen object en trekhaak nog maar zo'n 10 cm. Precies goed voor strak inparkeren dus.

Serieuze problemen hebben we niet gehad. Hij is niet snel, maar wel behoorlijk comfortabel en ruim.

Binnenkort gaan we de eerste onderhoudsbeurt en APK afspreken. Hij had zo'n 3000 km geleden een beurt moeten hebben, maar de garage had geen tijd om dat nog voor de vakantie uit te voeren. We rijden nu dus zo'n 3000 km met een waarschuwingslampje rond en een waarschuwende tekst na het starten. Maakt niet uit, hij rijdt er niets minder om.

APK, onderhoud en natte reservewielbak

  • 157.200 km

Afgelopen woensdag de eerste APK in mijn bezit. 0 afkeurpunten, 0 adviespunten. In 1 keer helemaal goed dus. De keurmeester vond de LED stadspitjes kennelijk wit genoeg. Ook geen opmerkingen over de stoelbevestiging (zie vorige posts).

Onderhoud: een 'kleine' beurt. Officieel onderhoud iedere 30000 km. Met mijn gebruik kan daar best wat bij, dus dan 1 keer per jaar (ca. 37000 km).
Men heeft geprobeerd de naad tussen chassis en kunststof reservewielbak te dichten met een of ander kit. Die bak is niet eenvoudig bereikbaar (bumper moet eraf), en kan niet los (in ieder geval niet bij mijn auto, waar de LPG-tank in die bak ligt en de LPG-leiding door de bak heen gaat). Het afdichten is nog niet helemaal gelukt weet ik na de zware regen van afgelopen nacht, al lekt het niet meer zo erg als eerst. Verder heeft de garage (zonder overleg) gaatjes geboord om water weg te laten lopen. Het gevolg: door die gaatjes (diameter 5 mm) komt nu spatwater van de weg naar binnen. Niet veel, maar de spetters zijn duidelijk zichtbaar. Ik weet niet of ik daar nu zo blij mee moet zijn.
De garage heeft de bougies vervangen. Ze zeiden dat de oude bougies er niet best meer uit zagen. So much voor de grote beurt bij de Renault-dealer voordat ik de auto kocht. Misschien verbeeld ik het mij, maar het lijkt alsof de auto beter op het gaspedaal reageert. En dat is zeker welkom!

Geen kapot wiellager.....

  • 167.800 km

.... maar wel een loszittend voorwiel! Een rommelend geluid, onafhankelijk van het motortoerental, maar niet bij flink optrekken. In de bocht naar links wat minder, naar rechts wat meer. Het tikte of klopte niet, daarom waarschijnlijk geen defecte homokinetische koppeling in de aandrijfas. Ik dacht dus aan een kapot wiellager, hoewel dat meestal wat meer jankt, zacht begint en langzaam erger wordt. Maar dit was binnen 10 km van niets naar flink. Omdat het ook in het stuur licht te voelen was: langzaam naar huis rijden, niet meer gebruiken en afspraak met de garage maken. Op weg naar de garage viel eindelijk het kwartje: los voorwiel wellicht? Dus auto stilzetten, wieldop eraf en inderdaad! Alle wielbouten een halve cm. los. Dus aandraaien maar, en voila: geluid weg! Afspraak met garage geannuleerd. Conclusie: bij het wisselen van zomer- naar winterwielen wielbouten niet genoeg aangedraaid. Bij de andere wielen ook gecontroleerd en daar zaten alle moeren nog vast. Had ook anders kunnen aflopen.... Overigens is te vast ook niet goed, collega had een afgebroken wielbout, dat betekent stuk wielophanging vervangen.

De cruisecontrol mist overigens niet alleen 80 km/h als instelbare snelheid, maar ook 132 km/h. Vreemd....

Nog niet gemeld en soms onhandig: de auto start niet als de kofferklep geopend is. Wel als een portier geopend is. De logica daarvan ontgaat me.

Het ontgrendelen van de stuurkolom na het starten duurt een ogenblikje. Als je werkelijk meteen wegrijdt, is het stuur dus nog vergrendeld. Maar als je pas na starten de versnelling inschakelt en de handrem lost, is het stuur al lang ontgrendeld. Niet echt een probleem dus.

Verder niets toe te voegen aan vorige stukjes. Auto is tot nu toe volledig betrouwbaar, daarom naar 5 sterren opgehoogd. Door gebruik van LPG zijn de bedrijfskosten relatief laag, door het lange onderhoudsinterval en de hydraulische kleppenstellers en het tot nu toe uitblijven van defecten of snelle slijtage geldt dat ook voor de onderhoudskosten. Tot nu toe zeer tevreden op dat vlak!

Airco is dus niet lek!

  • 183.421 km

De airco heeft het sinds ik de auto heb, nu ruim 1,5 jaar, steeds gedaan, maar het koelvermogen vond ik niet indrukwekkend. De luchtstroom uit de ventilatieroosters was koel, niet koud. Toen ik lampjes verwisselde en daarvoor de voorkant van de auto had gedemonteerd, vond ik de aircocondensor er niet best uit zien. Veel lamellen geknakt. Dus toen het idee opgevat om de airco te laten controleren, en dan gelijk de condensor te laten vervangen.

Vandaag was de afspraak bij de aircoservice in Molenhoek, en benieuwd naar de hoeveelheid resterend koelmiddel de airco leeg laten pompen. Er hoort 550 gram in. En wat zat er in? 975 gram! Hij is dus niet lek kennelijk.... maar zo veel teveel bevordert het koelend vermogen niet. Het zou ook link zijn voor de aircocompressor. Na vulling met de juiste hoeveelheid is getest of de compressor de benodigde druk levert. En dat doet die gelukkig! Ook de temperatuur in de verdamper is correct nul graden.

Dan de condensor. Dat onderdeel kost zonder montage bij Renault ongeveer 400 euro, excl. BTW. Prijzig! Op internet blijken alternatieven te koop: rond 330 euro voor een Valeo, zo'n 100 euro voor een product van de Nederlandse Radiateuren Fabriek (die bestaat echt!), of zo'n 70 euro voor een fantasiemerk, en dat is dan incl. BTW. Duidelijk dus: een condensor van NRF. All-in zo'n 270 euro incl. BTW, scheelt minstens 300 euro met Renault.
Hoe slecht die condensor was viel pas goed te zien na demontage. Aan de achterkant ontbrak ongeveer een derde van alle lamellen! En het materiaal was zo bros, dat je met je vinger zo een heel rijtje lamellen kon afbreken. En dat voor een 6,5 jaar oude auto. Hopelijk is de nieuwe condensor niet van originele Renaultkwaliteit... Overigens, pekel zal de corrosie van het aluminium waar de condensor van is gemaakt, bevorderen. Dus schoonspuiten (maar niet met de hogedrukspuit!) na de winter is geen gek idee.

Nog iets geks: vandaag viel me op dat de LED stadslichtunits een doffe plek in de vorm van een rookwolkje veroorzaakt op de koplampreflectoren. Aan beide zijden van de auto! Bovendien knipperen sommige LEDs van de 9-LEDs unit. Jammer, het staat beter en geeft meer licht dan gloeilampjes, maar dit is niet de bedoeling. Ze waren bij de aircoservice ook nog zo vriendelijk om die lampjes te vervangen, nu ze de voorkant van de auto toch los hadden. Prima service!

Ik ben helaas een wieldop verloren. Jammer, zo'n kaal wiel (ik rijd nu de winterbanden op, aangezien die te weinig profiel meer hebben om als 'echte' winterband te kunnen dienen) is geen gezicht. De wieldoppen (merk Albrecht) kan je alleen per 4 kopen, maar kosten niet zo heel veel, dus toch maar een hele doos besteld. Kan ik dan heel lang mee doen.

De trekhaak, merk Thule, gemonteerd voor aanschaf ruim 1,5 jaar geleden, roest nogal. Niet op de kogel, die zit in het vet onder zo'n plastic afdekkap, maar wel het gedeelte onder de kogel. De mat-zwarte lak schilfert er gewoon af! Het voelt al duidelijk ruw aan, het is dus geen oppervlakkige roest. 't Zal niet in een jaar doorroesten, maar dit valt tegen van een A-merk zoals Thule. Ik heb er nu maar wat vet opgesmeerd, als ik dat volhoud zal het minder hard verder roesten.

Af en toe is kort na vertrek bij inveren het kraken van rubbers (denk ik) uit de achteras hoorbaar. Nog geen punt, maar wellicht komende winter aan vervanging toe.

De auto blijft gewoon doen wat hij moet doen: probleemloos rijden. Dat op deze leeftijd en km-stand af en toe wat kosten gemaakt zullen moeten worden is niet vreemd. Tot nu toe is het nog niet veel geweest, dus ik ben zeker tevreden.

Oh ja, de flatblade ruitenwissers van Bosch strepen na zo'n 60000 km/ruim 1,5 jaar al weer behoorlijk. Voor mijn gevoel sneller dan de 'gewone' ruitenwissers op mijn vorige auto's. Terwijl de Aerotwin de testwinnaar was uit de ANWB Kampioen en ADAC ruitenwissertest uit 2012, en daarin geconcludeerd werd dat flatblade wissers meestal beter wissen....

Zomerbanden!

  • 193.758 km

Vandaag heb ik de zomerbanden eronder gezet. De winterbanden hebben nu nog 3 tot 4 mm profiel. Te weinig voor sneeuw in de winter, maar nog ruim voldoende voor regenwaterafvoer. Het rijdt verder prima en zuinig, dus waarom zouden we die banden niet 'op' rijden. De lamellen voor sneeuwgrip werken steeds minder naarmate de profieldiepte afneemt. Ik verwacht dus dat de remweg van winterbanden bij 3 mm profiel niet meer veel zal verschillen van zomerbanden, en er dus veilig op kan rijden.

Nu we naar Duitsland op vakantie gaan, toch maar de zomerbanden eronder. Als je een ongeluk krijgt doen ze moeilijk over zomerbanden in sneeuw. Dan doen ze wellicht ook moeilijk over winterbanden in de zomer. Ik neem dat risico niet. De Conti's hebben nog 3 mm profiel, voldoende dus nog. De linkerachterband blijkt lek: er zat na 9 maanden opslag nog maar 0,5 bar in. Opgepompt dus (met een fietspomp, lamme armen als gevolg) tot 2,7 bar. Dat is voor snelweggebruik met LPGtank en trekhaak en volgeladen met bagage en 4 personen niet te hoog. Bij 2,2 bar, wat al 0,2 bar hoger is dan Renault in het instructieboekje aangeeft, slijten de banden aan de buitenzijde van het loopvlak harder dan in het midden. Te lage spanning dus. En omdat iets te hoge spanning minder negatieve gevolgen voor wegligging en bandslijtage heeft dan een te lage spanning, dus hoog genoeg gezet. Overigens, de opgegeven spanning is bij 20 oC. Bij 0 oC moet je er 0,15 bar bij optellen. Is uiteraard niet nu van toepassing, maar wel in de winter.

Reservewiel was inmiddels ook te zacht, 1,5 bar. Ook opgepompt dus. Let op: er zijn heel wat garages die dit bij een onderhoudsbeurt niet controleren. Sta je met een bijna leeg reservewiel als je die nodig hebt! Dus als je bandenspanning controleert, ook het reservewiel meenemen. En ook die liever wat harder oppompen, dan is die minder gauw te leeg.
Wat me nu ook opviel: op de band staat 'Innen' aan de buitenkant van de velg. Montagefout van het bandenbedrijf dus. Ik laat het maar zo, je kan er wel gewoon mee rijden en waarschijnlijk heb ik dat wiel niet nodig.

Flinke warmte heeft een hakerige naar 5 schakelende versnellingsbak tot gevolg, en piepend omhoog gaande ramen. Bij lagere temperaturen geen last van, ik laat het dus maar zo. De onderstelrubbers binnen ook af en toe wat te kraken. Het stoort me nog niet.

Jaarlijks onderhoud en APK

  • 197.123 km

Vandaag een grote beurt en APK. Beetje laat, na 1 jaar heb ik ca. 37.000 km gereden, volgens voorschrift moet het na 30.000 km. Maar bij mijn rustige rijstijl, rustige trajecten (veel 80 of 100 km/h wegen) en ca. 2 koude starts per dag is dat geen enkel probleem. Blijkt ook wel: slechts 2 punten boven de voorgeschreven beurt: remblokken achter (dat mag, na bijna 2 ton) en reparatie van een lekje in de linker achterband (ligt niet aan de Megane). Kosten 485 euro, waarvan 18 euro voor gebruik van een Twingo uit 1997. Met zo'n lang onderhoudsinterval en geen defecten van betekenis in nu 75000 km ben ik tot nu toe heel tevreden! Dat de Megane van na de facelift gewoon goed is, wordt bevestigd door mijn ervaring tot nu toe.
Enige puntje nog: het interieurfilter heeft een vervangingsinterval van 2 jaar, ongeacht het aantal kilometers. Dat blijkt volgens de garage bij 37000 km/jaar te lang te zijn: het filter was 'helemaal dicht' van de rommel. Jaarlijks vervangen dus in het vervolg.

Nieuwe banden en airco reparatie

  • 222.000 km

Tijd voor zomerbanden. Aangezien de oude Conti's waren versleten, moesten 4 nieuwe banden worden gekocht. Michelin heeft meestal banden die goede rijeigenschappen combineren met een lange levensduur en lage rolweerstand. Daardoor zijn het, ondanks de wat hogere aanschafprijs, over de hele levensduur gerekend goedkope en toch veilige banden. In de zomerbandentest 2015 van de ANWB/ADAC/enz. een verrassing: de zuinigheidsband Michelin Energy+ wordt voorbij gestreefd door de Michelin Primacy 3. Die is vrijwel even slijtvast, even lage rolweerstand, betere eigenschappen bij nat weer. Die heb ik dus besteld, online voor 76 euro per band en laten bezorgen bij een 'montagepartner' hier in de buurt. Die heeft de 4 banden gemonteerd voor welgeteld 28 euro. Daarbij zijn meteen de winterwielen voor de zomerwielen gewisseld, handig! Vervolgens heb ik ze zelf nog wat bijgepompt, voor 2,5 bar, achter 2,7 bar. Naar mijn ervaring slijten ze dan mooi gelijkmatig. Bij de door Renault aanbevolen spanning (2,0 en 2,2 bar) slijt het midden van het loopvlak langzamer dan de buitenzijde.

De eerste echte reparatie: de airco deed het niet meer.
Bij de aircoservice laten checken (50 euro): geen verlies van koelmiddel, geen drukverlies, lijkt op een fout in de aansturing van de aircopomp.
De Franse autospecialist heeft de fout gevonden: drukschakelaar defect. Er stond geen fout in de computers van de auto, stekkeraansluitingen en bedrading gecontroleerd, die waren goed (schijnt een bekend probleem te zijn, maar dus niet bij mijn auto), pomp werkte wel als die direct van spanning werd voorzien. Deze zoekactie, de drukschakelaar (88 euro), en gebruik van leenauto, alles bij elkaar 236 euro. Aangezien ik de komende maanden meer ga rijden (900 a 1000 km/week) is een goede airco wel gewenst!

De Franse slag...

  • 224.603 km

Ik had af en toe last van een rammel die van rechts kwam, maar alleen als de passagiersstoel onbezet was. Wat blijkt: de gordel zit aan een met kunststof omhuld metalen deel, dat via een dik koord met de bodem van de auto is verbonden. Dat kunststof deel zit tussen de B-stijl en de plastic zijkant van de stoelzitting. Er zit aan beide zijden een rechthoekig stukje stof overheen geplakt, zodat geen kunststof-kunststof contact kan ontstaan. Maar aan 1 kant zit dat stukje stof scheef opgeplakt. Waardoor er wel kunststof-op-kunststof contact kan optreden, wat dan ook af en toe gebeurt. Slordig van de fabrikant, dat het onderdeel dat niet geheel juist is gefabriceerd toch is gemonteerd. Had degene die het gemaakt heeft moeten opvallen, en vervolgens degene die het gemonteerd heeft.

Kleinigheden

  • 234.330 km

Alweer ca. 10000 km verder sinds het vorige verslag. Door wijziging van mijn werklocatie rijd ik nu 4 dagen in de week zo'n 185 km per dag, waarvan ruim 100 km in Duitsland, grotendeels op de snelweg. Op de rustige stukken rijd ik daar zo'n 130 km/h, waarmee je overigens nog steeds zo'n beetje de langzaamste personenauto bent. De motor maakt dan zo'n 4000 rpm, maar erg lawaaiig is hij dan niet. De topsnelheid heb ik een keer uitgeprobeerd, op benzine, en was zo'n 200 km/h op de teller. Daarbij voelde hij nog steeds goed aan, voor zover je dat op een min of meer recht stuk snelweg kan beoordelen tenminste. Windruis wordt dan wel prominenter. Gezien het dan hoge motortoerental, iets over de 6000 rpm, lijkt het me niet verstandig dat vaak of lang te doen, en zeker niet op LPG.

Kleinigheden zijn er inmiddels wel te melden. Zoals het kraken van de voorvering bij koud weer (momenteel geen last van natuurlijk).
Er zijn diverse rammels, waarvan vooral die onder het dashboard irritant is. Heb ik bij koud weer geen last van, en met het snikhete weer momenteel ook niet. De muziek moet ik niet te hard zetten, dan gaat het rechter portier meetrillen.
De knopjes om de auto te vergrendelen doen het op beide rechter portieren niet meer. Achter was dat al langer zo. Op de kofferbak en de beide linker portieren werkt het nog wel.
Het linker raam piept bij openen en sluiten als het flink warm is.
Het navigatiesysteem wil de NL navigatie CD ROM niet goed uitwerpen. Als hij er bijna uit is, wordt hij vanzelf weer ingetrokken. De CD ROM stevig vastpakken en eruit trekken helpt. Gek genoeg treedt dit niet op met de Duitsland CD ROM.
De gordels rollen niet zo snel meer op, vooral linksvoor niet. Is wel eens onhandig.
De beugel onder de zitting rechtsachter blijft haken bij het opklappen van die zitting. Trek je er met enige kracht aan, dan verbuigt die beugel. Ik heb hem met een tang teruggebogen, maar helemaal gelukt is dat niet. De linker achterzitting heeft daar geen last van.

Verder heb ik de indruk dat de koplampen van lieverlee wat hoger zijn gaan schijnen dan ik ze eerder heb afgesteld. Bij gelegenheid moet ik ze maar eens een stukje omlaag draaien. Het is nog niet zo erg dat ik lichtsignalen van gehinderde tegenligggers krijg. Zelf vind ik Xenon lampen van andere auto's vaak irritant, omdat ze te fel zijn. In een flauwe bocht naar links (voor de tegenligger dus naar rechts) kijk je recht de bundel in, omdat iemand ooit verzonnen heeft dat de bundel schuin rechts voor de auto hoger mag zijn dan schuin links voor. Hiervan zie ik, om bovengenoemde reden, de logica niet in. Ik hou ook mijn hart vast met adaptieve verlichting. Andere auto's zal die wel herkennen en daarvoor dimmen, maar of je als fietser of voetganger niet verblind wordt, betwijfel ik vooralsnog.

Allemaal kleinigheden, die me niet zodanig storen dat ik dat ga laten repareren. Wie voldoende tijd en handigheid heeft, kan het meeste hiervan ook zelf wel repareren overigens.

Het onderhoudslampje brandt nu zo'n 4000 km. Dat komt ieder jaar weer ongelukkig uit, net voor de zomervakantie, wanneer de garages het erg druk hebben en zelf ook minder bezetting hebben. Daarom rijd ik nog maar even door tot half augustus, inclusief de vakantierit. Dan gaat er een dure grote beurt aankomen: 240000 km, dus met distributieriemwissel. Dan moet ik weer een hele tijd vooruit kunnen.
Daar zijn anderen ook van overtuigd, ik vond bij mijn werkadres een kaartje van een opkoper onder mijn ruitenwisser. Dat heb ik eerder meegemaakt met mijn eerste auto, een R12TS, in 1990. Kennelijk zit er in deze Méganes als ze op leeftijd zijn en de aankoopprijs laag genoeg is, toch nog wel handel.

Groot onderhoud

  • 242.017 km

Het was weer tijd voor de jaarlijkse APK en onderhoudsbeurt. Die beurt moet officieel om de 30000 km (of 2 jaar), op zich een prettig lange afstand, maar dat komt me niet zo goed uit. Met 37000 km per jaar rek ik die beurt op tot 1 keer per jaar. Qua tijdsverloop sowieso geen probleem, en gelet op mijn gebruik moet de afstand ook geen probleem zijn. Veel lange(re) ritten op de snelweg met 110 à 125 km/h.

Het is een dure beurt dit keer, want bij 240000 km moet de distributieriem worden vervangen (incl. waterpomp en spanrollen) en dat is niet goedkoop. Verder alle filters, olie, koelvloeistof en remvloeistof.

Naast de voorgeschreven werkzaamheden waren er 2 reparaties, te weten vervanging van de krukaskeerring wegens lichte lekkage, en (poeh poeh) de kentekenplaatverlichtingslampjes. De kosten voor vervanging van die keerring zijn in combinatie met de distributie te overzien: 20 euro voor die keerring, en wat arbeidsloon. Moet die ring separaat vervangen worden, dan komt daar dus de distributie nog bij, dan is het niet goedkoop!

Deze meest uitgebreide beurt maakte mij een kleine 1000 euro lichter. Een fiks bedrag, maar de volgende keer is bij 360000 km, over een jaar of 3. De afschrijving wordt nu steeds lager en hij loopt prima, dus vooruit maar weer. Ik kreeg nog een opmerking over de remblokken. Die zijn een jaar geleden vernieuwd, en zagen er volgens de garagist nog bijna als nieuw uit. Of ik wel eens rem? Ja hoor, maar niet harder dan nodig en niet vaker dan nodig door goed anticiperen.

Mijn LPG-verbruik is nu wel wat toegenomen. Was tussen 1:11 en 1:12, nu ik bijna dagelijks in Duitsland rijdt is het 1:10 a 1:11. Waarbij 130 km/h eerder 1 op 10 betekent. Met de huidige LPG prijzen (vandaag in NL 49 cent/l)) geen probleem. De gebruikskosten blijven beperkt!

CV

  • 242.400 km

Oh ja, nog niet gemeld: de knoppen op de beide rechter deuren waarmee je de auto kan vergrendelen, deden het niet meer. Snuffelend op een Megane forum heb ik gelezen dat dat kan liggen aan de schakelaar (microswitch) die in de deurgreep is ingebouwd. Bij Renault vervangen ze de hele greep, maar die microswitch kan je ook los vervangen, en die kost bijna niets.

Ook op dat forum staat te lezen dat het wel eens kan helpen om de sleutelkaart in de sleuf in de middenconsole te doen, en dan de auto te vergrendelen en te ontgrendelen met de knop op die middenconsole. Leek mij stug, ik heb het geprobeerd en het hielp in eerste instantie niet. Maar zowaar, een dag later bleken die knoppen op de rechter deuren het ineens allebei wel te doen!

Kennelijk is het niet reageren op die knoppen niet altijd te wijten aan een kapotte schakelaar, maar ook wel eens aan het electronische brein dat de vergrendeling aanstuurt.

Oh ja, er is een stuk plastic van de rechter zijkant van de middenconsole afgevallen. Een van de nokjes waarmee dat stuk plastic hoort vast te klikken is afgebroken. Staat slordig, maar erg is het niet.

Vervanging xenonkoplampen

  • 250.400 km

Zoals al eerder gemeld, is de lichtopbrengst van de af-fabriek xenon koplampen van de Megane II ondermaats. De xenonlampen zijn dezelfde als bij andere merken, dus daar ligt het niet aan. Het probleem is de projectoren van Valeo. Of het lensglas daarvan veel licht tegenhoudt, of dat de spleet waar het licht van de xenonlamp door heen valt op de lens te smal is, weet ik niet.

Nu de auto een leeftijd en km-stand heeft waarbij zowel de xenonlampen zelf als de de ballasten (electronica-kastje dat de xenonlampen aanstuurt) het kunnen gaan begeven, en naar aanleiding van een reactie op deze review, heb ik andere projectoren gekocht (bij Retrofitlab, type Mini 6.1).

Die passen niet zonder meer. Met een passtuk ('bracket', een metalen plaatje dat op de projector wordt geschroefd, waarvan de buitenste gaatjes precies met die van de originele Valeo projector overeenkomen) past het perfect. Die zijn overigens op maat gemaakt voor de Megane II phase 2. Eerst heb ik Audi B6 A4 brackets geprobeerd. Dat past, maar de projector wordt daarmee niet goed ondersteund (op maar 3 i.p.v. 4 hoeken, dat is te weinig omdat Renault de projector met maar 2 schroeven vastzet).

Vervolgens de electrische aansluiting. Met een verloopkabel zou de xenon H1 lamp in de nieuwe projector op de bestaande Valeo ballast aangesloten kunnen worden. Dat blijkt niet zo te zijn. De ballast zit in mijn auto direct op het lamphuis geschroefd, daar valt niets op aan te sluiten.
De oplossing: nieuwe ballasten ('slim line', extra dun). Bij Renault is dat duur, hier viel het wel mee.

De montage is niet 'plug and play'. De oude aansluiting van de ballast moet uit het lamphuis worden gevist, van die aansluiting moeten de 12 V kabels worden doorgeknipt, daar moet een kabel met Amp-stekker aan vast worden gemaakt (ik heb het gesoldeerd), in het lamphuis moet een kabeldoorvoer worden gemaakt (ik heb een stukje weggezaagd direct onder de afdekkap van het lamphuis), de nieuwe ballast, met lange aansluitdraden en in 1 van die draden nog een klein kastje moeten onder of achter het lamphuis worden weggewerkt. Ik heb nog wat extra gaatjes in het lamphuis geboord om alles met tie-wraps vast te kunnen zetten. Overigens is de linker koplamp een stuk lastiger dan de rechter. Niet alleen zit rond de linker koplamp een stuk minder ruimte, er zitten ook kabels aan een kastje onder de koplamp die niet te verwijderen zijn. Met andere woorden, het lamphuis kan weliswaar los van de auto, maar door die kabels kan je het lamphuis niet mee naar binnen nemen, wat met de rechter koplamp wel kan.
Alles bij elkaar ben ik er wel een uur of 6 mee zoet geweest, en dat is nog zonder de eerste keer demonteren om er achter te komen dat de ballast verloopaansluiting echt niet paste.
Kortom, niet voor mensen met 2 linkerhanden. Je moet bereid zijn er tijd in te steken en te improviseren, dan lukt het wel.

En dan: het resultaat! Eerst moet de hoogte nog correct worden ingesteld, omdat de bevestiging van het koplamphuis bij los- en weer vastschroeven niet 'vanzelf' op dezelfde stand komt te staan. Dus naar een stille donkere weg gereden, en met een inbussleutel de hoogte afgesteld.
En dan nog een stukje rijden over die donkere weg. Het verschil met de oude koplampen is heel duidelijk. Flink meer licht, en een mooi egaal lichtbeeld op de weg (hoewel het lichtbeeld van de oude koplampen ook goed was, het was puur te weinig licht).

Kosten: in totaal ongeveer 270 euro.

Oh ja, met deze conversie beschikt de auto desgewenst ook over bi-xenonlicht. De projectoren hebben een aansluiting waarmee op grootlicht kan worden geschakeld. Die aansluiting kan van de grootlichtkabel worden afgetakt. Heb ik niet gedaan, is extra werk en ik had daar geen tijd meer voor. Maar dan heb je dus grootlicht van xenon en halogeen tegelijk. Interessant voor wie vaak over donkere wegen rijdt.

Dit is nogal een lang verhaal geworden maar het was dan ook een hele operatie. Een nog uitgebreider verslag heb ik op meganeclub.nl gezet ('Fabrieks-xenon projectoren vervangen').

Overigens, de oude linker koplamp viel soms een seconde uit, en de oude rechter koplamp ging af en toe snel flikkeren. Vervanging was denkelijk niets te vroeg!

Motor valt er bijna uit

  • 254.000 km

Al enige tijd hoorde ik een tik bij het koppelen van de motor, en soms bij net wel of net geen gas geven. Zal wel ergens iets los hangen, auto reed normaal dus te zijner tijd eens naar laten kijken.

Op de Duitse A3 bij Mettmann hoor ik een klonk, direct gevolgd door een hoop trillingen en lawaai. Auto op de vluchtstrook gezet, gekeken of de uitlaat er nog onder hing, maar daar was niets aan te zien. Ook verder niets verdachts te zien, geen oplichtende lampjes, geen stoom, geen rook, geen rare geurtjes. Geluid en trillingen stationair draaiend direct afhankelijk van motortoerental, dus geen onderstelprobleem. Dan toch maar heel rustig verder rijden om mijn afspraak in Wuppertal niet te missen, met veel lawaai en trillingen. Aangekomen hoor ik een bonk, alsof er iets verschuift. Na de afspraak onaangekondigd naar Renault servicepunt Auto Süper in Düsseldorf, in de buurt van mijn werk. De uitstraling van een dorpsgarage, en zeer vriendelijke mensen daar!
Motorkap open, en tjonge, hangt de motor scheef! Rechtsvoor een centimeter of 6 naar beneden. De bout waarmee de motor in de motorsteun hangt is afgebroken! De motor steunt nu via een aluminium afdichtkap direct op de wielkast. Geen wonder dat de auto zo trilde. Wel een wonder dat de motor er niet verder uitgevallen is! Hoe veel mazzel kan je hebben? De schade is beperkt tot een nieuwe bout en een nieuwe motorsteun, omdat het rubber van de oude beschadigd leek te zijn. Geen verdere gevolgschade in de vorm van afgebroken in- of uitlaat of zo. Voor 300 euro was het gefikst, waarvan het grootste deel materiaalkosten. De onderdelen moesten natuurlijk worden besteld, maar aangezien ik in de buurt werk en ook een pied-a-terre heb, geen probleem.
De garagist vroeg nog of wellicht de distributieriem kort geleden vervangen was. Ja dus, in augustus. Wellicht is toen de bout van de motorsteun niet (geheel) aangedraaid. Had ik er eerder naar laten kijken, dan was dit wellicht niet gebeurd. Dat je nog 80 km met afgebroken motorsteun kan rijden, spreekt voor de kwaliteit van Renault! En die tik bij koppelen is nu uiteraard ook verdwenen.

Overigens is de 1.6 voor NL omstandigheden voldoende, maar nu ik regelmatig over Duitse Autobahnen rijdt, zou een krachtiger motorisering wel zo prettig zijn. Bij 4000 rpm rijdt je 130, en daarmee ben je daar het sukkeltje van de snelweg. Bij 150 a 160 km/h rijdt hij ook wel goed, maar op LPG wil ik echter niet langdurig hogere toerentallen dan ongeveer 4000 rpm draaien, om de klepzittingen niet te zeer te belasten. Een 2.0 met zesbak was fijner geweest. Maar toen ik de auto kocht, wist ik nog niet dat ik in Duitsland zou gaan werken.

Rijdt goed verder, met wat dingetjes

  • 274.000 km

Al weer 20000 km verder, het gaat nu hard met de km's. Dan is LPG wel heel erg fijn, scheelt veel geld.

Wat dingetjes: de knopjes op de portiergrepen aan de buitenkant, waarmee je de auto op slot kan zetten, doen het rechts niet meer. Linksachter ook een tijdje niet, maar nu weer wel. Linksvoor en kofferklep doen het nog wel. Ik laat het dus nog maar even zo. Is een bekend Megane-punt overigens. Bij de dealer kan je alleen de hele unit laten vervangen, maar op het forum van de Meganeclub staat dat je ook alleen de microswitch kan vervangen. Met de nodige handigheid, dat wel, maar de kosten zijn dan beperkt tot een euro of zo.

Onhandiger is dat het linker voorportierraam niet meer open wilde gaan. Vervelend bij parkeergarages e.d. Ook dat is een bekend punt, dat meerdere oorzaken kan hebben: slecht contact in de stekker op de stuurunit ('comfortautomaat') op de electromotor, die stuurunit, de electromotor zelf, de stalen kabels tussen de motor en het raam, de stroomkabels kunnen een breuk hebben, of (uitzonderlijk) de schakelaar van de raambediening.
Vandaag maar eens opengemaakt. Hoera voor internet: als je zoekt zijn er beschrijvingen incl. foto's en ook wel filmpjes te vinden hoe de portierbekleding losgehaald moet worden (zowel op NL sites, als Duitse, Engelse en Franse sites, en vast ook wel in andere talen maar die beheers ik niet). Ik heb veel geluk: bij mij was het contact in de stekker op de comfortunit slecht. Contactspray eroverheen, een keer of wat loshalen en vastschuiven, en bingo: het raam doet het weer! Kostte me wel een uur of 2, exclusief het internet-voorwerk. Als je weet hoe het moet, gaat het natuurlijk wel sneller.

De wielophanging kraakt nu wat meer, maar hij rijdt nog steeds goed. Vooruit maar weer dus!

KNAL

  • 299.360 km

29 augustus 2016, 120 km/h op de Duitse snelweg, en KNAL!! Direct gevolgd door een lading glasstukjes over me heen. Ik schrok me wezenloos. Linker voorportierraam uit elkaar geklapt. Dat is gehard glas, en verbrokkelt dus in kleine stukjes. Het was inmiddels droog en niet koud, dus met een vaartje van 100 km/h doorgereden naar mijn bestemming, 40 km verderop. Je kan wel stoppen maar wat moet je dan? Gelukkig geen glassplinters in mijn ogen gekregen, een bril heeft ook voordelen boven contactlenzen. Bij uitstappen glas van mijn kleren afgeschud (zelfs in mijn borstzakje zaten stukjes glas), met een stuk plastic de raamopening afgedekt, en de verzekering bellen. Mijn verzekeraar betaalt in het buitenland de kosten niet direct aan de reparateur, dus je moet zelf de kosten betalen en dan declareren. Reparatie uiteindelijk toch in NL, omdat Carglass in D afspraken niet nakomt en niet communiceert. Die ervaring bleek de plaatselijke tankbediende ook te hebben. Dat is dan een rit van 200 km zonder zijruit. Gelukkig nog steeds droog en warm, dus weliswaar lawaaiig maar verder geen probleem. Kosten alleen eigen risico van 75 euro. Dat is zonder de lakschade. Een deel van de glasbrokken is kennelijk tegen de zijkant van de auto aangekomen (want 120 km/h...). Vooral op het linker spatbord heeft dat putjes in de lak geslagen, zodat je daar nu de witte grondlak ziet. Niet mooi dus, maar opnieuw, bij een auto van bijna 9 jaar oud met nu op een haar na 3 ton op de teller geen ramp. Reparatie betekent 2 portieren en achterspatbord overspuiten. Dat heb ik er niet voor over.

Ondertussen doen enkele knopjes op de deurklinken om de auto af te sluiten het niet meer. Een bekend probleem bij Meganes met keyless entry. Vervang ik nog niet zolang 1 knop aan de bestuurderszijde het nog wel doet.

Al bijna een jaar geleden heeft het navigatiesysteem het begeven. Denkelijk is de GPS-antenne stuk, want hij denkt dat ik steeds in een bos in Duitsland wegrijdt. Wel jammer, maar vervanging kost geld en gedoe, en dan heb je nog steeds een ouderwets systeem met oude kaarten. Ik ben overgestapt op offline navigatie op de smartphone. Voor 20 euro heb je een app van Sygic waarmee je door heel Europa kan navigeren (en zelfs daarbuiten), inclusief up-to-date kaarten, rijstrookassistent en spraakaanwijzingen. Daar kan de oude Carminat van Renault niet tegenop.

De dagwaarde van de auto is gezien leeftijd, km-stand, uiterlijk (acceptabel maar zeker niet meer als nieuw) en toestand (navi stuk) nu niet hoog meer. Misschien 1500 euro? Ik rij er dus gewoon mee door, want hij doet het verder nog prima.

PIEP - STOP - boordspanning

  • 300.950 km

Midden op de brug bij Echteld, waar de autoweg geen vluchtstroken heeft: PIEP! Met twee rode lampjes: STOP en het lampje met een accupictogram. Waarom je nu direct zou moeten stoppen als de boordspanning aan de lage kant is, is me niet duidelijk, dus ben ik naar huis doorgereden. Vroeger kon je zoiets zien aankomen. Mijn eerste auto's hadden een boordspanningsmeter in het dashboard. Daar kon je dus op zien dat de boordspanning te laag werd. Bij versleten koolborstels van de dynamo zag je eerst de boordspanning af en toe even wegvallen. Dat werd steeds erger, tot je alleen nog op de accu reed. Tegenwoordig is alles digitaal, dus is er niets aan de hand, of de auto vindt dat je direct moet stoppen.

Naar de garage gebracht in het volgende dorp, niet naar de garage die de auto normaliter onderhoudt, die zit op 45 km afstand en ik wilde niet de kans lopen om onderweg stil te vallen. Goede keus, op het terrein van de garage aangekomen kwam er gepiep uit het dashboard, lichtten diverse lampjes op, en viel de stuurbekrachtiging uit. Kortom, de accu was nu echt leeg. Dynamo gereviseerd (nieuwe koolborstels en nieuwe lagers, dat mag na 3 ton), en rijden maar weer. Helaas, vlak voordat ik thuis was: PIEP en de twee bekende rode lampjes, Auto twee dagen later opnieuw naar de garage. Bleek dat de dynamo het goed deed als die koud was, maar niet meer nadat die warm geworden was. Ergens een kortsluiting in het inwendige. Dat onderdeel is nu ook uitgewisseld, probleem opgelost. We kunnen weer met de Mégane rijden, gelukkig, want de Peugeot 107 die ik als leenauto had, vond ik niet prettig. Slecht steunende stoel, vervelende zithouding, vrij lawaaiig, stugge vering. Bovendien achterin en in de kofferbak erg klein. 't Is geen Mégane natuurlijk, maar een Hyundai i10 of Mitsubishi Space Star hebben toch echt meer te bieden,

Toch nog niet voorbij...

  • 302.997 km

Tja, kapotte zijruit is vervangen, en dynamo gereviseerd, dus problemen opgelost denk je dan. Helaas!

Toen ik een week of 6 later het portierraam omlaag deed, kwamen daar in een keer rare geluiden uit. Naar boven wilde die pas na een paar pogingen, hortend en stotend en letterlijk krakend. Dicht laten en vooral niet meer aanzitten dus. Het autoruitenbedrijf heeft voor een schappelijk bedrag (ca. € 270) een nieuw ruitmechanisme ingebouwd en nu werkt het weer zoals het hoort. De staalkabel van het ruithefmechanisme was stuk gegaan. Pech dus, onwaarschijnlijk dat dat het gevolg is van stukjes glas van de eerder gebarsten ruit.

Het dynamoverhaal bleek nog niet ten einde. Geen waarschuwing voor te lage accuspanning weliswaar, maar de dashboardverlichting begon te knipperen tussen fel en zwakker. Wat nu, doorrijden? Op mijn werk met stationair draaiende motor de multimeter op de accu gezet, en de spanning was ruim 14 V. De accu werd dus in ieder geval af en toe opgeladen. Inderdaad bleef de auto het gewoon doen, al had ik wel het idee dat de motor bij deellast wat inhield op het ritme van de variërende boordspanning. Daar wil je niet mee doorrijden, dus maar weer naar de garage. Spanningsregelaar defect zou ik denken, maar zo eenvoudig ligt het tegenwoordig niet meer. De dynamo is vervangen door een ander exemplaar, en nu is de boordspanning netjes constant. De financiële schade weet ik nog niet, de rekening moet nog komen....

APK en onderhoud

  • 324.264 km

't Was wel weer eens tijd voor de APK, en ook voor onderhoud. De vorige beurt was zo'n 50000 km geleden. Kan dus best, als je vooral afstanden rijdt op min of meer goede autowegen en autosnelwegen, niet te snel (ca. 130 km/h), en goed anticiperend. Maar dan is vooral het interieurfilter echt wel aan vervanging toe.
Naast de gewone onderhoudsdingen (olie, oliefilter, bougies) en de APK-keuring waren er twee kleine reparaties nodig. De LPG-ontluchtingsaansluiting (in de reservewielbak, waar de LPG-tank in ligt) was afgebroken. En de schakelaar van de mistlamponderbreking in de stekkerdoos van de trekhaak functioneerde niet goed meer. Allebei dus geen Renault-onderdelen.
Verder zijn de rubbers van de stabilisatorstangen ingevet, omdat de auto bij koud bij in- en uitveren weer nogal kraakt de eerste minuten. Dat was alles, prima dus. De volgende beurt zullen de remschijven voor waarschijnlijk vervangen moeten worden. Tja, het zijn slijtagedelen. Als dat iedere 360000 km moet gebeuren, kan ik me daar nog wel overheen zetten....

Naast alle al bekende geluidjes zit er sinds enige tijd een krekel in het ventilatiesysteem. Tenminste, zo lijkt het. Een soort pieptoon, die pas na een half uur tot een uur rijden begint. Maar niet altijd, niet afhankelijk van motortoerental of rijsnelheid. 't Is ook geen continu geluid, meer als of er iets ergens net wel of net niet aanloopt. Tja, het is wel een Franse auto... Als het te gek wordt, ga ik eens wat beter zoeken.

Navigatie en deurknopjes stuk

  • 332.448 km

Nog niet eerder gemeld: de navigatie doet het niet meer. De GPS-antenne is stuk gegaan. Daardoor weet het navigatiesysteem niet waar het zich bevindt. Dat ga ik niet laten repareren. De radio-ontvangst is nog wel in orde. Een nieuwe antenne met GPS, als die nog verkrijgbaar is, kost meer dan een nieuw los navigatiesysteem. En die is dan bovendien up-to-date, en is in gebruik en grafisch veel moderner. Een goedkope oplossing: een off-line navigatieapp op mijn telefoon. Ik heb Sygic, waarvan de gesproken aanwijzingen het echter niet doen. Waarom niet is me niet duidelijk, maar ik mis dat niet.

Wel eerder gemeld: de knopjes op de rechterdeuren en de linker achterdeur waarmee de auto vergrendeld kan worden, doen het niet meer. Linksvoor en op de kofferklep nog wel, en je kan de auto ook met de knop op de sleutelkaart afsluiten. Ik heb inmiddels op internet gevonden hoe je die knopjes zou moeten vervangen. Ook de originele schakelaar (C&K KSJ0M211, moeilijk verkrijgbaar maar in ieder geval op Ebay in Duitsland. € 12,10 voor 5 stuks. De gangbare versie van deze schakelaar kan ook, maar die moet je harder indrukken). Geprobeerd heb ik dit echter nog niet.

Het eerder gemelde gepiep uit de ventilatie is niet meer opgetreden.... Fijn als de auto zichzelf repareert!

In de linker voorportier zit inmiddels een deuk. De lak is daar ook flink beschadigd. Daar heeft iemand met kracht zijn portier tegenaan laten klappen. Geen briefje onder de ruitenwisser natuurlijk. Ik laat het maar zo, gaaf is mijn auto al lang niet meer. Een tikje Frans zal ik maar zeggen.

Temperatuur, tikkende motor, druklager

  • 336.775 km

Al weer twee maanden geleden merkte ik dat de koelvloeistoftemperatuur terug liep bij rustig rijden en fris weer. Normaal tussen de beide bovenste streepjes, maar nu viel hij terug tot een heel streepje lager. Gelukkig heeft deze auto een koelvloeistoftemperatuurmeter, sommige auto's hebben dat tegenwoordig niet meer. Alsof je in een R4 uit de jaren '70 rijdt.... De verdenking gaat dan natuurlijk meteen naar de thermostaat. Vroeger bleef die dicht als die stuk ging, met oververhitting van de motor tot gevolg. Tegenwoordig blijft die juist open staan als die kapot gaat. Levert wat extra slijtage en brandstofgebruik op, maar leidt niet gauw tot schade. Alleen financieel, vervanging kostte bijna 200 euro, waarvan 120 euro voor de thermostaat zelf. Vroeger was zo'n ding maximaal enkele tientjes, maar tegenwoordig moet je een complete kunststofbehuizing meevervangen. Niet alle nieuwigheden zijn een verbetering. Maar goed, de motor blijft weer netjes op temperatuur.

Minder: vanaf ergens half juni hoorde ik de motor tikken. Niet te horen in de auto, maar alleen als je langs een muur of geparkeerde auto's rijdt met het raam rechts (grotendeels) open. Beetje metalig geluid, dus geen bonken. Wel of niet gas geven, wel of niet ontkoppelen, wel of niet op temperatuur, het maakte allemaal niet uit. Iets dat direct door de motor aangedreven is dus. Maar wat? Gebroken klepveer bijvoorbeeld? Het viel reuze mee: sterk versleten multiriem. Zo erg dat bij de las (waar de einden van de riem in de fabriek aan elkaar zijn gemaakt) de looprillen volledig weg waren. En ook op de rest van het loopvlak waren er hapjes uit die rillen weg. Zeldzaam gaar! En dat voor een riem die er op de kop af 2 jaar en nog geen 100.000 km op heeft gelegen. Vind ik wel vreemd, ik heb nog nooit een ook maar bij benadering zo versleten multiriem gehad. Hoe dan ook, het loopt weer, de schade was 70 euro incl. montage, dus dat is nogal te overzien. Ik stond in een half uurtje weer buiten. Alleen jammer dat de garage geen tijd had om hier voor de vakantie even naar te kijken. Nu was de mededeling 'met tikkende motor niet op vakantiereis gaan'. Tja, natuurlijk, als je niet weet wat het is. 'Gelukkig' gingen de kinderen voor het eerst niet mee op vakantie, waardoor we met de tweede auto (een Clio inmiddels) op pad konden.

Langzamerhand lijkt het druklager iets meer van zich te laten horen. Was de voorgaande jaren alleen in de winter net na vertrek, maar heb ik nu ook recent een paar keer gehoord. Wel alleen direct na vertrek, na ruim tien minuten rijden hoor je er niets meer van. Beetje gierend geluid bij intrappen of opkomen van de koppeling, dus niet bij ingetrapt houden van de koppeling of bij gewoon rijden. Geluid is zeker niet hard, en pedaal voelt ook niet vreemd aan. Vervanging zal wel zo'n 600 of 700 euro kosten, want het is nogal een operatie. Bovendien neem je dan ook de koppelingsplaat en -veer mee, omdat de boel dan toch al open ligt. Dat kost wel ca. 150 euro extra, maar het risico de boel nog eens open te moeten maken is dat niet waard. Ik hoop echter dat dat niet nodig zal worden.

Nieuwe stadslichtjes

  • 345.450 km

In de Megane heb ik al een hele tijd LED-lampjes zitten als stadslichtjes voor. Van het exemplaar rechtsvoor begon 1 van de 5 LED-elementjes te knipperen. Is een bekend probleem bij dit soort LED-lampjes.
Vandaag vervangen door Philips Extreme Vision LED T10 in de kleur 4000K. Dat is officieel warmwit maar duidelijk witter dan gewone gloeilampjes, zonder blauwzweem. Bij deze lampjes zie je geen afzonderlijke LED-elementjes zitten. Ze hebben een melkachtig glaasje, en zijn nauwelijks groter dan gewone W5W-gloeilampjes. Zijn een stuk feller dan gewone gloeilampjes (Philips zegt 5 keer), en daardoor goed te zien.

Ik rijd altijd met deze fellere stadslichtjes aan. Je bent onder een bladerdak of bij wat somberder weer goed zichtbaar, en dat ook van achteren (dit i.t.t. tot veel auto's met dagrijlicht, waarbij de achterlichten niet branden).

De LED-lampjes nemen minder stroom dan dimlicht. Dat scheelt bij 150 uur per jaar met stadslicht rijden ipv. dimlicht dus ca. 10 a 16 kWh (twee keer 3 W ipv. 2 keer 35 W ((xenon) of 2 keer 55 W (halogeen)), is ca. 5 a 10 euro per jaar aan benzine of ca. 2 a 4 euro aan LPG. Op benzine verdien je de aanschafprijs (16 euro per 2) dus terug als je dan niet meer altijd met dimlicht aan rijdt.

Officieel mogen dit soort LED-lampjes niet (in alle landen) ter vervanging van stadslichtjes worden toegepast. Bij de APK hebben ze er bij mij nog niet moeilijk over gedaan.
Gezien de af-fabriek irritant felle dagrijlichten zie ik ook absoluut niet in waarom dit soort goed zichtbare maar niet overdreven felle LED-lampjes niet mogen.

Voor het vervangen van lampjes moet bij de Megane, zoals al eerder beschreven, de voorkant van de auto worden gehaald en de koplamp worden losgeschroefd. Ik weet inmiddels hoe dat moet, was met een half uurtje klaar.

Accu stuk

  • 360.062 km

Eergisteren wilde de auto niet meer starten. Alles werkte normaal, lampjes gingen gewoon even helder als altijd aan, bij drukken op de startknop hoorde je onder de motorkap het gezoem van de benzinepomp, maar de startmotor deed helemaal niets.

Vroeger kon je een zwakker wordende accu goed merken: als je startte gingen de lampjes steeds zwakker branden, en de startmotor draaide hoorbaar steeds langzamer rond. Niets daarvan gemerkt tot nu toe, dus mijn eerste gedachte: startmotor overleden. Is volgens Renault- en Meganefora niet uitzonderlijk. Of een slecht (massa)contact. Of een relais dat stuk is.

Vanochtend de garage gebeld, die kwamen vlot langs en startten de auto zonder problemen met een jumpstartaccu. Diagnose: accu overleden. NIeuwe accu erin, en gaan maar weer. De oude was zo te zien nog 'af fabriek', dus het was niet raar dat hij aan vervanging tot was.

Wel raar gevoel, de Megane gedraagt zich net zoals een computer: alles of niets, geen tussenweg, geen enkele waarschuwing vooraf. Vind ik geen vooruitgang, zo kan je naderend onheil niet meer zien aankomen. In mijn eerste auto's (R12TS en R18GTS) zat een boordspanningsmeter (genaamd 'laadcontrolemeter' maar dat was het niet werkelijk), heel handig in dit soort gevallen. Misschien dan maar eens een OBD-bluetooth aansluiting kopen, dan kan je op de smartphone van alles zichtbaar maken, ook de boordspanning waarschijnlijk.

Hij is nodig aan een grote beurt toe, met distributieriem en APK, en waarschijnlijk de remmerij voor. Het is de vraag of ik dat moet laten doen. Te meer omdat het druklager (denk ik) inmiddels hoorbaar is. En de zomerbanden aan vervanging toe zijn.
Aan de andere kant: LPG-auto's zijn bijna niet meer te vinden, en benzineauto's zijn schrikbarend in prijs gestegen de afgelopen vijf jaar. Wil ik weer een vijf jaar oude auto op LPG (of op LPG laten zetten), dan ben ik zomaar anderhalf keer (is ruim 4000 euro) zo duur uit als toen. Maar zo'n vieze diesel is, hoe fijn ze ook schijnen te rijden, een nogal onzekere aankoop op het moment, ik wil wel gewoon de stad in kunnen rijden en het is nu niet duidelijk wat er op dat punt de komende jaren gaat gebeuren. Bovendien hoge wegenbelasting, scheelt me zomaar 550 euro per jaar t.o.v. LPG. Ik ben er nog niet uit.

APK en grote beurt

  • 365.000 km

't Was weer zo ver: tijd voor een grote beurt met nieuwe distributieriem en een nieuwe APK. De remschijven en -blokken voor waren versleten, te veel speling in de stuurkogel rechts, en de hoogteregelaar achter voor de Xenon koplampen was stuk. Een heel lijstje dus, maar eigenlijk allemaal gewone slijtage. Kostte in totaal 1234 euro bij het plaatselijke universele garagebedrijf bij mijn werk, heel schappelijk, te meer omdat de leen-Panda gratis was (op benzine na uiteraard) en de auto ook nog eens is gewassen en gezogen. Dat was heel hard nodig, dus daar ook blij mee.

Ik heb overwogen om een nieuwere Megane te kopen. Diesels van 2012 zijn er in grote getale, en niet zo duur in aanschaf. Maar het relatief vervuilende karakter t.o.v. benzine/LPG, de hoge wegenbelasting en de onzekerheid over inrijverboden maken dat m.i. toch geen goed alternatief. Meganes op benzine zijn sinds 6 jaar geleden toen ik mijn huidige auto kocht, bijna anderhalf keer zo duur geworden! Mijn huidige auto heeft wat schoonheidsfoutjes, maar rijdt verder nog best goed. Waardevermindering is nu wel bijna voorbij. Dus dan toch maar wat investeren in het huidige exemplaar en we tuffen weer een hele tijd verder hoop ik.

Vakantie en (geen) LPG

  • 375.430 km

De grote vakantie viel voor ons dit jaar vroeg, en ging ver: Spanje, Portugal en Zuid-Frankrijk. In totaal hebben we in 3,5 week tijd zo'n 6500 km gereden. We waren met zijn tweeën, de kinderen gaan niet meer met ons mee. Wel zo handig bij het inladen: de kampeerspullen passen dan zonder problemen in de auto, dus geen dakkoffer nodig.

De auto geeft als je remt een duidelijk tik. Dat is ook buiten de auto goed te horen. Maar dat doet hij niet altijd. Met name niet als je al een tijdje niet hebt geremd of de auto even heeft stilgestaan. Bij meermaals remmen tikt hij de tweede of derde keer. Mee naar de garage gegaan, en die constateerden een te ruime stuurkogel links. Die hebben ze nog gauw voor de vakantie vervangen, goede service. Maar dat bleek niet de oorzaak van de tik, die zat en zit er nog steeds in. Gerustgesteld omdat de garage de remmerij nog eens extra goed heeft nagekeken, vertrouwen we er op dat het geen kwaad kan. Dat blijkt tot nu toe inderdaad zo te zijn.

Ook nieuw: bij sturen naar links is er een licht rammeltje hoorbaar. Niet hard, en je voelt er niets van. Als het niet erger wordt, laten we het maar zo.

Wat LPG betreft: in Spanje en Portugal wordt volgens de ANWB de nieuwe euro-aansluiting gebruikt. Ik wist niet dat die bestaat, maar er blijkt inderdaad naast de bekende Frankrijk- en Italiënippels en de standaard bajonetaansluiting in NL nu ook een vierde aansluitsysteem te bestaan. De nieuwe nippel dus maar gekocht, dat is maar 1 keer in je LPG-leven nodig, en heb je met 1 tankbeurt al meer dan terugverdiend.

LPG is in Spanje maar weinig te vinden. Het is qua prijs vergelijkbaar met NL, maar omdat de benzine in Spanje relatief goedkoop is, is de motivatie om perse op LPG te rijden wat minder. In ieder geval voor ons niet genoeg om grote omritten te maken. Als je op LPG wil rijden, moet je dus wel van tevoren op internet opzoeken waar dat verkrijgbaar is.
In Portugal komt LPG wat meer voor, hoewel ook daar lang niet ieder tankstation het heeft. Bij een achteraf-tankstationnetje waar ze uitsluitend LPG verkochten, hadden we overigens niet de nieuwe euronippel maar de Franse nippel nodig. De info van de ANWB is op dat punt dus (nog) niet helemaal correct.

LPG tanken in het buitenland is interessant, omdat dat in ieder land weer een beetje anders gaat. Zo blijk je in België LPG te kunnen tanken met een betaalterminal (dat is in NL voor LPG verboden), en komt het in Spanje en Portugal bij de wat kleinere tankstations veel voor dat er voor je wordt getankt (overigens ook benzine en diesel). Een Nederlandse betaalpas (ING in mijn geval) wordt niet bij ieder tankstation en iedere winkel geaccepteerd, contant geld als reserve is dus sterk aan te raden.

In Portugal moet iedere auto op LPG een grote LPG-sticker achterop geplakt hebben. Maar omdat de controle daarop niet scherp is, en de boete gering, kiezen redelijk wat Portugezen er voor de sticker los te bewaren. En zeker je als de LPG-nippel niet van buiten te zien is, zoals bij mijn Megane, kan je er dus ook mee parkeren in parkeergarages (wat eigenlijk verboden is, maar de Portugese hotelhouder zei dat daar niet zo moeilijk over wordt gedaan).

Tol betalen blijkt op de 'Péage' autosnelwegen in Frankrijk inmiddels geheel te zijn geautomatiseerd, in ieder geval op de trajecten die wij reden. De welbekende hokjes bij de slagbomen zijn er nog wel, maar ze zijn onbemand. Betalen met bankpasje werkte hier overal probleemloos en snel, betalen met contant geld kan wel maar is een stuk onhandiger. Ook trager, met een pasje kan je door een poortje waar een pasje boven staat, dus je hoeft niet op anderen voor je te wachten die met contact geld aan het rommelen zijn. Télépéage (de oranje t) is nog sneller, maar voor die enkele keer dat wij door Frankrijk rijden vinden we dat niet de moeite waard.

In Spanje en Portugal is het tolbetaalsysteem wisselend. Soms werkt een betaalpasje, maar meestal wordt die mogelijkheid niet geboden of wordt het NL pasje niet geaccepteerd, en moet je dus contant betalen. Een Spaans/Portugees/Frans/Italiaans betaalkastje bestaat wel, maar was bij de ANWB in mei 2018 niet tijdig leverbaar.

Nadat we in Spanje LPG hadden getankt (we waren zo blij: goedkope LPG gewoon langs de snelweg, op tijd gezien door de prijsborden scherp in de gaten te houden) kwam de domper: de auto begon in te houden. Na korte tijd ging de LPG-schakelaar flink piepen. Er zit dus een pieper in! Is een waarschuwing dat het LPG-systeem wegens een fout automatisch op benzine is overgeschakeld. Nog een paar keer proberen, steeds hetzelfde probleem. Jammer, maar op benzine konden we gewoon verder rijden, dus de rest van de vakantie op benzine gereden.
Er passeerden mogelijke oorzaken mijn gedachten: kapotte LPG-injector? Zwakke ontsteking, nog goed genoeg voor benzine maar niet meer voor LPG? Heb ik bij de Mazda 626 eens gehad. Maar de bougies waren net vervangen, dus wellicht zo'n beruchte penbobine niet meer fris? Of LPG-pomp niet meer OK? Of misschien alleen maar een filter in de LPG-installatie verstopt? Als er zo'n filter inzit, weet ik eigenlijk niet.

Vandaag ben ik bij de LPG specialist in Elst geweest. Die heeft het systeem aan de computer gelegd, en had het probleem gauw gevonden. Eén injector werkte niet goed. En dat kwam omdat de bedrading naar de injector tegen een slang aan heeft geschuurd, vrijwel bij de aansluiting van de bedrading op de stekker op de injector. Een klein beetje maar, die slang maakt een starre indruk. Maar na 375000 km kennelijk toch voldoende om door te slijten. De stekker die aan de betreffende injector zit is met kabels en al vervangen. En nu doet hij het ook weer op LPG.
In totaal een uur werkloon, met materialen en al 130 euro. De meerkosten voor rustig rijden op benzine over zo'n 2200 km bedragen ook ca. 130 euro. Dus in totaal 260 euro. Dat valt dan in totaal nog weer aardig mee. Vooruit maar weer!

Vier-seizoenenbanden

  • 382.000 km

De zomerbanden waren versleten. Nog 2 mm profieldiepte, dus tijd voor nieuwe banden. Tot voor kort waren zelfs de beste vier seizoenenbanden (Goodyear Vector 4Seasons) volgens tests van Autobild niet beter dan redelijke zomerbanden en redelijke winterbanden. Geen voldoende alternatief dus voor wie veel en in de winter in het buitenland rijdt.

Maar zie, Michelin heeft inmiddels de CrossClimate+ (Plus), en die blijkt volgens test (2017) van Autobild zowel een goede zomerband als een goede winterband te zijn. De concurrentie heeft gereageerd, Conti (AllSeasonContact) en Goodyear (Vector 4Seasons Gen-2) kunnen dat nu ook.
Ook interessant: Michelin claimt dat de CC+ ook bij slijtage zijn eigenschappen behoudt. Autobild heeft dat getest, met 5 andere vier-seizoenenbanden, een zomerband en een winterband. In nieuwstaat, met 4 mm en met 2 mm profiel. Uitkomst: nieuw is de CrossClimate+ aardig goed, maar half of helemaal versleten stukken beter dan de concurrentie. Is bovendien aardig slijtvast en heeft een lage rolweerstand.

Vooral in voor- en najaar kan je winters weer hebben en kort daarvoor of daarna nog bijna zomerse temperaturen. Op die combinatie ben je op zomerbanden of winterbanden dus niet toegerust. Dan ben je met vier-seizoenenbanden veiliger onderweg.

Aangezien de aanschafprijs ook niet veel verschilt met zomerbanden, heb ik er maar eens CC+ onder laten zetten. We zullen zien hoe dat gaat bevallen en hoe lang die meegaan.
De eerste indruk is dat de auto wat onzeker instuurt als je de bocht wat sneller neemt in vergelijking met de oude banden (Michelin Primacy 3). Maar die waren in versleten toestand, dan is de grip in bochten op droog wegdek sowieso beter dan bij nieuwe banden. En nieuwe banden moeten ook altijd eerst vijfhonderd tot duizend km 'inlopen' voordat het oppervlak de normale ruwheid heeft bereikt. Gloednieuwe banden sturen dan ook heel licht, dat is zelfs met stuurbekrachtiging merkbaar, maar dat zal als het goed is snel beter worden.
Wat ook opvalt: de nieuwe banden zijn een stuk stiller. De Primacy's zijn nogal gevoelig voor cuppen, wat blijkt uit een wat zingend geluid bij bepaalde snelheden (klinkt enigszins als een kapot wiellager). De nieuwe banden hebben daar (natuurlijk) geen last van.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.