Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Tech Line (2007)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Tech Line (2007)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Tech Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst62.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 62.000 km

* Update 60.000 beurt *
Een oude kwaal (die ik ken van mijn vorige Megane) steekt de kop op... lekkende brandstoftoevoer! Vervelend, zeker omdat ook de startmotor erdoor is vervuild, en moet worden vervangen. Alles onder garantie, maar niet best natuurlijk. Verder geen problemen.

* Update 1 december 2008 *
Het schiet lekker op. De 60.000 beurt komt in zicht. Niet helemaal probleemloos: er loopt bij filerijden iets aan in de voortrein. Bandenspanning, (winter)bandenwissel, heeft niet mogen baten. Bij de beurt laat ik ernaar kijken. Verbruik is steady op 1:18,5, dus minder zuinig dan beloofd. Blijf ik jammer vinden, maar ik weiger te rijden als een Prius-eigenaar.

* Update 6 oktober 2008 *
48 duizend alweer. Geen enkel probleem te melden. Wel voor het eerst serieus hard gereden. Naar de 170 doet ie met verve, maar daarna is het feest snel voorbij. Uiteindelijk met veeeeeel geduld 185 a 190 op de klok gehad.

* Update 3 september 2008 *
40 duizend (grote) beurt gehad. Geen bijzonderheden eigenlijk. Vloermat linksvoor vastgezet. Olie en pollenfilter vervangen, verder alles gecheckt.
Auto doet zijn/haar werk goed, stil, zuinig en betrouwbaar. 1 trilletje treedt soms op bij 60 of 100 km/u, maar hoor ik alleen als de radio uit is. Geen ramp dus.

Vraag me wel af waarom ik elke 20.000 terug moet...

* Update 29 juli 2008 *
40.000 km gepasseerd. 20.000 probleemloze kilometers achter de rug. Twee keer mee op vakantie geweest, waarbij weer bleek hoe comfortabel deze auto is. Heerlijke reisauto. Wel erg zachte achterveren, die bij caravantrekken misschien beter ondersteund kunnen worden door hulpveren. Met de caravan (1000 tot max 1200 kilo) rijden ging overigens erg goed: relaxed cruisen met snelheden rond 110 km/h, fluitend bergop bij Luik, zonder problemen in bergachtige gebieden, en redelijk stil ook bij hogere toerentallen. Verbruik met caravan ca. 1 op 12, 1 op 13. Verbruik zonder caravan schommelt tussen 1 op 18 en 1 op 19.
Niet zo enthousiast over de (standaard) Continental banden, die bij nat wegdek lang niet altijd hun grip weten te behouden.


* Update 7 maart 2008 *
20.000 km op de klok. I.h.a. nog altijd tevreden, maar een aantal kleine irritatietjes. Niet fijn: automatische verlichting geeft foutmelding (op zich geen last van want rijd altijd met lichten aan, maar de melding verschijnt telkens als je de motor start), de koplampsproeier gaat langzaam een eigen leven leiden (en sproeit nu vol overtuiging ook de voorruit), de richtingaanwijzer linksvoor steekt plots een beetje uit het spatbord (?). Geen dingen om nachten van wakker te liggen, maar wel iets waar de garage maar even naar moet kijken. Verbruik lijkt iets te verbeteren, maar houdt nog niet over.
Los van deze kleinigheden is mijn Megane een topauto. Ik vind het in en uit de auto halen van kleine kinderen (kinderstoel) wat lastig, door de lage/kleine portieropening. Maar eenmaal binnen is er ruimte genoeg, en voor de kleine ook zat te beleven met het panoramadak, en bescherming tegen de zon dankzij de zonneschermpjes (een top standaard feature - een lullig gezicht om de dure BMW’s of Audi’s voorbij te zien komen met van die knullige zuignapschermpjes). Ik heb het ook vaker gezegd, maar het kan niet genoeg gezegd worden: het comfort van deze auto is top.


* Update 18 december 2007 *
Ik nader de 10.000 km. De auto rijdt zoals gezegd erg prettig. Eigenlijk ook geen ergernissen, zeer blij met de parkeersensoren (wat wen je daar snel aan zeg!), inklapbare buitenspiegels, panoramadak, ...
De motor lijkt me wel iets minder krachtig dan mijn vorige Megane, hoewel die dezelfde motor had (1.5 dci 105 pk). Weet iemand of er verschil is tussen modeljaar 2006 en 2007 op motor(management)gebied?
Ook het verbruik is minder trouwens, ik rijd nog altijd niet beter dan 1 op 19. Intussen op winterbanden (Michelin), die goed bevallen qua weggedrag en comfort.


* Update 9 november 2007 *
Na de eerste paar duizend kilometers nog steeds een tevreden man. Het verbruik verbetert inderdaad, en is nu zo rond de 1 op 19. Zal nog wel wat verbeteren vermoed ik. De auto is rammelvrij, en dat is wel zo prettig, maar de bekerhouder in de middenconsole geeft wel een rammeltje als er een flesje in staat. Erg onhandig ding sowieso, omdat de flesjes alle kanten op vallen als ze (te) vol zijn.
Verder geen irritaties, de auto rijdt gewoon erg fijn.


* Begin review, oktober 2007 *
Wat een luxepositie! Ik realiseer het me nog regelmatig, ook nu ik al een tijdje in leaseauto’s rijd. Mijn baas heeft nu nu weer de keuze gegeven: zeg maar wat voor auto je wilt rijden.

En dus, uitgebreide orientatie langs VW, Ford, Alfa, Citroen, Nissan (QQ) Renault en Peugeot. De keuze voor de Megane heeft best moeite gekost. Voor de pluspunten waren ook wel minpunten te noemen, en in deze klasse zijn er eigenlijk al geen slechte keuzes meer. Waarom vielen de anderen af? Te duur/karig uitgerust (VW), te plastiekerig en springerig (Citroen), te rumoerig (QQ) en gewoon niet mijn type (Ford en Alfa). De Megane biedt een hele scherpe aanbieding: veel auto (4,5 meter lang, mega kofferbak), veel luxe (kom ik nog op), goede rijeigenschappen (zie later), op een auto die er goed uitziet en niet teveel kost. De auto komt toch nog rond de 30k met opties en al trouwens, dus niet goedkoop.

Uitrusting: pure verwennerij
De Megane Tech Line verwent de bestuurder met alle denkbare opties. Sommige zijn essenties, zoals de automatische airco. Andere zijn gewoon erg fijn om te hebben. De standaard CD speler draait geen MP3, dat is jammer, maar - voor mij - niet onoverkomelijk. (en bij VW/Audi mag je sowieso bijbetalen om niet zelf te hoeven zingen)
Waar ik aan moet wennen is de automatisch dimmende binnenspiegel. Deze haalt de scherpte van een achteropkomende koplampset, maar hierdoor is het soms verwarrend welke auto nu achter je zat, je inhaalt of wat dan ook. Lastig uit te leggen. Maar het werkt wel goed: zelfs die irritante Xenons worden prettig gedimd. Over irritante xenons gesproken, die zitten op mijn auto ook - standaard. Geeft een mooi, helder licht, en op bv onverlichte snelwegen is dat erg prettig.
Verdere luxe wordt geboden door de elektrisch inklappende buitenspiegels. Handige optie als je langs de weg parkeert. Je moet het wel zelf bedienen (knopje van de buitenspiegelbediening omdraaien). Is dit nu handig(er) of niet? Ik ben er nog niet uit. Feitelijk heb je natuurlijk meestal niet de behoefte om je spiegeltjes in te klappen. Dus dan is het volautomatisch inklappen wellicht overdreven... Ik heb er geen moeite mee dat ik een knopje moet bedienen.
Handig zijn de parkeersensoren, doen hun werk gewoon goed. De sensoren voor de entree zonder sleutel (keyless entry dus) doen het ook super. Handige optie.
Verder zit alles er gewoon op: regensensor, lichtsensor, lendensteun, etc.
Als extra kreeg ik nog een panoramadak voor 1 euro. Een deal die er mag wezen, maar let op als je langer bent dan 1.85 ofzo; het dak komt aan de randen een stukje naar benee.

Rijeigenschappen
Ik las in de Autoweek dat de Megane er niet best af komt qua rijeigenschappen. (let wel op dat de reviewer in dat geval Sandor van Es is; was die niet een autocoureur in een vorig/ander leven?)
Ik kan er kort over zijn: de wagen is waanzinnig comfortabel. Dus als u liever iedere kiezel onder uw bips voelt doorschieten, dan moet u een andere auto nemen. Deze auto is Comfortabel. Hij rijdt fijn, het stuur ligt prettig in de hand (zeker lederen stuurwiel), je kunt je stoel en stuur goed instellen, en de auto ligt steady op de weg. Nee, het is geen scheurijzer, maar dat claimt ie ook niet te zijn. Wat je wilt, dat krijg je: een goede reisauto voor het hele gezin.
De 1.5 dci 105 FAP bladiebla motor is een wondertje der techniek. Klein als een pak melk, maar gaat als de brandweer. ... zolang je hem boven de 2000 toeren houdt. De motor is op kruissnelheid slechts op de achtergrond aanwezig, dat heb ik in proefritten ook weleens anders meegemaakt (in de QQ nota bene met dezelfde motor). Niet onbelangrijk is ook dat de motor weinig voeding vraagt: in mijn vorige Megane gemiddeld ca 1 op 20. Nu de eerste 1500 km 1 op 17,5. Dat is trouwens met veel snelwegkilometers, maar veel hiervan in files, en ik pak de auto ook voor korte ritjes. Prestaties van de auto zijn verder gewoon goed. Je trekt op met de snelleren, en qua top heb ik het niet geprobeerd, maar rond de 150 is sowieso geen punt.

Conclusie: ik ben een tevreden berijder. Zie updates hoe dit zich ontwikkelt!

PROBLEMEN

  • 62.000 km

* 10.000 km: olie moeten (laten) bijvullen
* 12.000 km: loslopende koplampsproeier linksvoor
* 14.000 km: autom. verlichtingsfunctie kaduuk
* 20.000 km: bekleding kofferbak vastgezet
* 40.000 km: vloermat linksvoor vastgezet
* 55.000 km: er loopt iets aan..?
* 62.000 km: lekkende brandstoftoevoer (incl. schade aan startmotor)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.