Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business (2007)

autoreview

Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business (2007)

Signalement

UitvoeringMégane Grand Tour 1.5 dCi 105 Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst171.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 70.000 km

Zo, de volgende lease auto is uitgekozen, het is een Megane stationwagon geworden, groter dan de 206SW (Is trouwens niet meer leverbaar!) Een mooie auto, met veel opties voor een redelijk bedrag. Hij rijdt goed, te goed, de motor is stil. En met een 6 bak heb je ook niet veel toeren op de snelweg, wel beetje wennen dat je een zes hebt, soms vergeet je dat ding zelfs!
Ik heb hem nog maar net, en wat valt me allemaal op:

Eerst de positieve dingen:
Hij rijd heel zuinig, zomaar 1 op 20. Hij heeft veel bergruimte en verborgen vakjes, afwerking is goed, een nette auto. Ondanks de 1.5 Diesel trekt ie gewoon goed, uitstekende wegligging. Goed audio systeem. Goede climate control. Automatische ruitenwissers, werken goed, zelfs instelbaar op intensiviteit.
De stilte, deze auto is erg stil.

De negatieve dingen:
De auto is vrij laag, zonneklep is daardoor (te) laag. Oplosbaar door gewoon je stoel maximaal-laag te zetten. De stoel is lastig helemaal naar wens te zetten, maar het lukt. Verder zijn de pedalen absoluut te dicht bij elkaar gezet! De kap van de rem heb ik eraf gerukt, want anders is het gassen+remmen tegelijk, lastig en gevaarlijk, het gaat nu net, maar is wel wennen met maat 46 :)
De knipperlichtinstallatie is ouderwets: Hele harde tikker, dus vergeten doe je hem niet, sterker nog, je wil hem niet aan doen, zo irritant! Enne, hij gaat ook niet ’drie keer aan’ bij aantikken. Waarom niet, alle VW’s hebben dat toch ook?
Hondenrekje achter in? Vergeet het maar, af-fabriek niet besteld, dan kan het niet meer netjes, je kunt natuurlijk altijd een Halfords ding erin duwen.

Wat later blijkt, na 26000 km: Koplamp is defect en het zelf vervangen lukt niet niet, misschien met een paar kleine vrouwenhanden, maar niet met die van mij, dus ik moest daarvoor naar de garage. Echt een blamage, dit ontwerp. Ze moesten het bekennen en hebben daarom maar beide lampen meteen vervangen.....

Heb inmiddels ook al een deuk gehad in de rechterdeur, dat werd dus meteen een nieuwe, want de buizen waren krom, en dat door parkeer-schade....

Zie verder de afsleepfoto’s omdat ik helemaal niet meer blij ben met deze auto. Ik vind hem nog steeds mooi, maar ’het’ gevoel is weg...

Bij ca. 30000km stinkt het ineens heel erg naar Diesel, want nu? Naar de garage, en daar wordt doodleuk verteld dat er een dieselinjectieleiding lek is. Vervangen ze direct, maar dat mag toch niet gebeuren?

Nu inmiddels op 40000km, blijkt bij een onderhoudsbeurt dat de versnellingsbak sporen van lekkage vertoond. Dat ding moet (onder garantie, maar wat koop ik daarvoor?) gedemonteerd en voorzien van een nieuwe pakking. Bij deze is de auto kwaliteit geklassificeerd als ’slecht’.
De rijkkwaliteit is wel gewoon ’goed’....

50000km, tijd voor het volgende probleem, de ruitensproeier is lek, telkens is het water op, ze konden niks vinden, maar toch is probleem nu verholpen.... (klemmetje los gezeten?)

60000km, tijdens sturen op parkeersnelheid hoor je een hinderlijk geluid.. nou dat wat ook al bekend, \"meneer we moeten de veerschotels vervangen, komt vaker voor\", ja maar deze auto is nog heel jong????

Verder rammeld inmiddels alles, ook de koppelingspedaal, kunnen ze niet oplossen, zeggen ze, dit is gewoon een slechte auto, geloof mij, koop dit type beter niet, je ergerd je te veel. En eenmaal op reis is er niks mis, hij rijdt confortabel en redelijk vlot, maar is schreef het al eerder, deze auto geeft je gewoon geen plezier.

PROBLEMEN

  • 70.000 km

8000 km : Nokkenas-keerring ligt eruit, de olie wordt naar buiten gepompt
13000 km: Nogmaals (!!!) Nokkenas-keerring ligt eruit, de olie wordt naar buiten gepompt.
26000 km: Koplamp defect, zie boven.
30000 km: Dieselinjectieleiding lek.
40000 km: Versnellingsbak is lek. Onder garantie verholpen.
50000 km: Ruitensproeier reservoir lek.
60000 km: Beide veerpootschotels vervangen.

Einde nadert

  • 160.000 km

Het einde van de lease nadert, en ik kan zeggen dat ik daar blij mee ben. Welliswaar is de auto boven de 100000 km probleemloos gebleken, maar het is nooit mijn ding geworden.

Iedere 20000 km trouw een beurt laten geven, preventief de dimlichten laten vervangen om de 30000 km, en dan kom je er wel. Inmiddels rammels alle wat rammelen kan in het interieur, maar so be it.

Toch weer ellende

  • 167.000 km

Nog net voor "het" einde van deze lijdensweg weer een probleem. Als ik stil sta komt er uitlaatgas in het interieur, dus ongezond. En iedere keer de ventilatie op circuleren zetten. Dus langs de Dealer geweest met de klacht, en ze kunnen niet zo 1-2-3 wat vinden! Nou jammer dan , nog 4 weken en dan is ie weer voor de lease maatschappij. Er moet gewoon een lek zitten.... (Geen extra geluid trouwens).

Alarm

  • 168.000 km

"Laat uw injectie controleren" was de spontane melding gedurende een stevige rit. Totaal geen power meer, dus even langs de dealer, en ja, daar bleek toch dat de uitlaatgas circulatie klep vuil was en bleef hangen..... Hopelijk was dit de laatste teleurstelling in deze auto.

Hij is weg, eindelijk.....

  • 171.000 km

De Megane is de deur uit, einde leasetermijn. Ik vind dat niet erg, want zelfs in de laatste week alarmeerde hij nog " controleer injectie" , onvindbaar door de dealer natuurlijk, dus preventief dan maar een sensor vervangen (bij de Turbo). We mogen over stappen op een Ford Focus, ben er nu al blij mee.......

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.