Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 100 Expression Comfort (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Grand Tour 1.5 dCi 100 Expression Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 118.951 km |
KM-stand laatst | 203.458 km |
Geen goed begin maar dat komt omdat de dealer het slecht heeft afgeleverd. (veel slordige problemen zoals foutmeldingen in Comp. lege airco, verschillende banden, ontbrekende schroefjes etc.)
Rijdt erg lekker (veel lekkerder dan de Forester).
Fijne auto om in te zijn en erg rijk uitgerust (moet nog verzinnen wat er niet op zit).
Lekker laag verbruik (1 op 20 is wel wat anders dan 1 op 9 met de forester; maarja, is dan ook Diesel...).
Tijd zal leren of deze (als onbetrouwbaar bekende) auto zal bevallen...
Tunen
- 124.518 km
Afgelopen zaterdag n´m dieseltje laten tunen.
Erg getwijfeld maar de extra Nm zijn toch wel erg aantrekkelijk.
Ik ben uitgekomen bij ATM in Eemnes.
Blijft wel Hocus Spocus met een laptop maar het resultaat is bizar. Ik vraag me af waarom ik dit niet eerder heb gedaan.
Verder nog geen problemen met de auto.
vervroegd een beurt
- 143.768 km
In de vakantie alles voorbeeldig gegaan. Niks te klagen. Ook met een 1000kg caravan (thanx tuner) was geen bult te hoog.
We zijn 25K aan km verder en toch nu al een beurt. De airco heeft de geest gegeven. Al 5000 km geleden maar ook als hij uit staat komt er nu (steeds meer) herrie uit.
Omdat de auto dagelijks nodig is, de combi reparatie en kleine beurt. Kleine beurt geen gekkigheid en de airco nog keurig onder garantie (was ook geen enkele gedoe over ondanks dat het een dure reparatie is.
Met veel km leer je de stoel kennen en die is gewoon slecht. Opgelost met een ASS stoel. Wat een weldaad voor m'n rug.
Blijft een heerlijke auto om in te rijden. Als alles heel wil blijven ( of stuk gaat in de garantie...) is het een aanrader.
APK
- 158.001 km
Naar de Dealer voor de APK en naar blijkt ook het laatste bezoek daar...
Garantie is voorbij. De auto heeft meer dan 30.000 gereden sinds de aankoop maar wel ruim binnen een jaar.
Was de auto weer helemaal goed bij de vervroegde 30.000 beurt, moet er nu 15.000 km verder een nieuwe draagarm en advies voor de fusee kogel. (Raar???) Al met al € 340,- kwijt.
Peugeot rekent € 19,- en kwikFit € 14,- Renault: € 38,-..... excl. BTW.
Draagarm € 98,- (koop je overal voor max € 50,-)
Montage € 140,-
Oja, zelfs een lampje van < € 1,- kost bij de dealer 1,98.
De Fuseekogel was advies om ook te vervangen. Zouden zij wel doen, want dan hoeft hij maar 1x worden uitgelijnd. Komt het bij elkaar op 750,- (He...?? ik dacht het niet. Alleen APK met wat nodig is, is duur genoeg)
Waarom moppert iedereen dat de Renault dealer duur zou zijn......
Misschien nog wel ergerlijker; 2 dagen je auto kwijt want de draagarm was niet op voorraad. Ze hebben tot nu toe nooit iets op voorraad gehad en zo'n raar model is het toch niet??
Wel oke; een leen auto mee (zonder ruitenwisser vloeistof, niet afgetankt maar wel zo'n geur ding aan de spiegel en de chips van de vorige eigenaar). Wel het veilige model, want deze trekt alleen naar rechts.
De volgende beurt gaat gewoon weer bij mijn "witte" garage. Die heeft ook niks op voorraad maar haalt het bij de Brezan (of zo iets) en maakt het dezelfde dag.
Die kost ook maar de helft per uur EN doet dit pas zo'n 25 jaar....
Geen leen auto maar hij zit wel om de hoek.
Ik had het kunnen weten, geen enkele coulance van Renault maar als ik de fora mag geloven; dat krijgt niemand.
Ik had het kunnen weten, Renault dealer is duur maar als ik de fora mag geloven, vindt iedereen dat.
Blijft wel een heerlijke auto.
Heb er nu ca. 40K km mee gereden.
Verbruikt ~ 5 ltr / 100 km (computer zegt 4,8 maar die is erg positief).
EN; alles werkt nog.
Tot het volgende verslag
Drijfstanglagers
- 193.000 km
Bij thuiskomt een wat onaangename tik in het blok. Op ineternet gezocht en het blijkt dat versleten drijfstanglagers een veel (heel veel) voorkomend probleem is bij deze auto.
Na overleg met de garage (dat is dus niet waar ik hem gekocht heb...) besloten dit te onderzoeken en helaas na het verwijderen van de carterpan, de schalen er uit en ook mijn motor heeft dit probleem.
Op de nodige forums als gezien dat je heel hard kan huilen maar Renault doet niks (en gezien het aantal auto's wat dit heeft, snap ik dat ze niet failliet willen)
Auto inruilen, zelf reparen, revisie motor of een nieuwe motor?
Inruilen is kansloos. auto zonder motor is niks. Zelf reparenen wordt net zo tijdrovend maar blijft een oud blok, dus revisie of nieuw motor blok.
Nieuwe motor komt er in en dan moet hij weer 200.000 km mee gaan. Misschien dat ik bij de wissel van de distributie de lagerschalen ga vervangen maar dat zien we dan wel weer...
Blijft een heerlijke auto om te rijden maar het blijft een Renault.
Einde !!
- 203.458 km
Er lijken zich weer problemen te gaan voordoen en ik wil niet blijven investeren in een auto die problemen blijft geven. Ik wens de nieuwe eigenaar sterkt. Misschien heeft hij/zij er nog jaren plezier van (maar ik betwijfel het)....
De opvolger is een Toyota (betrouwbare reputatie dus ik hoop er het beste van - ik heb niet veel geluk met auto's)
In ieder geval was ook nu (weer) de aflevering waardeloos. De aflever kosten is echt afzetterij maar niet betalen was geen garantie...
Gekocht bij leaseplan. wat een pruthut ...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.