Renault Mégane Estate TCe 140 Intens (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate TCe 140 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 59.337 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
ERVARINGEN
- 60.000 km
Na eerder een Mégane Estate 1.6 16V 110 GT-Line van de derde generatie en tweemaal een Mégane Grand Tour 1.6 16V van de tweede generatie op LPG gereden te hebben (zie andere reviews) opnieuw gekozen voor een Mégane.
In dit geval is het een Mégane Estate 1.3 TCe 140 GPF Intens geworden. Een benzineversie, handgeschakeld, van de vierde generatie, in de kleur noir étoilé (zwart), met een vaste trekhaak.
Deze Mégane heeft alle luxe aan boord die je je maar kan wensen. Het betreft de al zeer complete Intens uitvoering aanvult met de volgende opties:
* Pack parking
* Pack Easy Link navigatie 9,3"
* Pack Rundleer
* Pack Safety Extra
* 17" lichtmetalen wielen 'Allium'
Speciaal voor deze 1.3 TCe turbobenzinemotor met ketting gekozen daar die een betere reputatie kent dan zijn voorgangers; de 1.2 TCe en de 1.4 TCe. Daarnaast gekozen voor het facelift model daar deze het nieuwe en snellere Easy Link multimediasysteem bij zich draagt.
Als je het interieur binnenstapt voelt het direct goed. Ergonomisch lijkt alles aardig voor elkaar.
Aan de binnenkant is de Mégane ook netjes ingedeeld. In dit geval voorzien van een elektrische handrem, een virtual cockpit en groot centraal infotainmentsysteem in portretstijl die zich via touch of de knoppen goed laat bedienen.
Veel zaken zijn onderwijl digitaal. De verwarmingsbediening links/rechts gaat nog via draaiknoppen. Ertussen en eronder is een rij knoppen aanwezig om de rest van de verwarming gemakkelijk te kunnen bedienen.
De midden armsteun kan naar voren en naar achter worden geschoven en biedt daaronder de nodige opbergruimte.
Onder de mat bij de voorstoelen zijn de vertrouwde extra opbergvakjes helaas verdwenen.
Op de achterbank is er voldoende beenruimte. Ook achterin worden nu ventilatieroosters gekend.
De ambianceverlichting kan naar wens in verschillende kleuren worden ingesteld.
Door de one-touch folding achterbank in twee ongelijke delen neer te klappen groeit de inhoud van de bagageruimte van 580 liter naar maximaal 1695 liter. Deze beginwaarde ontstaat als je alle ruimte onder de vloer ook meetelt.
De eindwaarde door de vloer van de kofferbak 6 cm lager te leggen waarmee je de kofferbak net een stukje groter te kunt maken. In praktijk gaan er bij een vlakke vloer zo minders liters mee. Onderliggende ruimte kan worden gebruikt om daar allerlei losse spullen in op te bergen.
Mij is opgevallen dat de kofferruimte kleiner lijkt (of is) dan die van de Mégane Estate III. De openingsmond is in ieder geval smaller, en de toegang over de achterbumper langer.
Typisch Renault is het Multi-Sense systeem, waarmee verschillende systemen op elkaar worden afgestemd om een bepaalde sfeer in de auto te creëren. Gekozen kan worden voor MySense, Sport, Comfort, en Eco waarbij dan worden aangepast: de besturing, de motor, de vormgeving van het instrumentenpaneel, het motorgeluid, de ambianceverlichting en de massagefunctie van de bestuurdersstoel. Zelf verkies ik vaak de Comfort stand, de MySense daar ook zo goed als gelijkend op ingesteld met alleen een ander teller display en motorgeluid.
De 1.3 TCe motor is ontwikkeld in een samenwerking tussen Renault, Nissan en Daimler en is in drie vermogensvarianten beschikbaar; 115 pk, 140 pk, 160 pk. Je kunt deze vanaf 2018 terugvinden in de modellen van Renault, Nissan, Dacia, Mercedes-Benz en Mitsubishi.
De motor is stil, zuinig, en heeft een hoge koppel bij lage toeren waardoor de motor soepel en krachtig aanvoelt.
Het brandstofverbruik zou bij gecombineerd gebruik (stad/buitenweg) rond de 6l/100km (1:16,7) kunnen liggen.
Dat het zuinig kan heb ik zelf al ondervonden. Zonder daar veel moeite voor te hoeven doen ken ik over de eerste kilometers een gecombineerd verbruik van 5,6l/100km (1:17,8) waarbij in combinatie met de adaptieve cruisecontrol veelal op 100 en 80 km wegen wordt gereden. De motor draait daarbij heel laag in zijn toeren en is zo erg stil. Als gevolg daarvan betrap ik mij er wel eens op soms nog in de vierde i.p.v. zesde versnelling te rijden. De verbruiks- en/of schakelindicator is naar mij dan veelal een trigger om alsnog op te schakelen.
Verder is de motor ook lekker pittig. Optrekken of versnellen is een feestje met al die elektrische of hybride auto's om je heen.
De TCe 140 en TCe 160 motoren zijn optioneel verkrijgbaar met automatische EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling. Mocht je naar een automaat op zoek zijn, dan is een exemplaar van na 2017 aan te bevelen.
Deze Mégane Estate weegt 1256 kg en valt daarbij voor de motorrijtuigenbelasting helaas net in de gewichtsklasse 1251 t/m 1350 kg.
Ongeremd mag een aanhangwagen van 675 kg worden getrokken. Geremd 1700 kg, waarbij op fora wordt geadviseerd een beladen caravan niet zwaarder dan 1400 kg te laten zijn.
De vierde generatie Mégane werd medio maart 2016 geïntroduceerd en liep tot haverwege 2023.
In 2020 kwam de facelift waarbij de aanpassingen relatief beperkt bleven.
Aan de buitenkant kwamen daarbij wijzigingen aan de voorbumper, grille, en koplamp. Binnenin kwamen er verbeteringen in het infotainment en de materialen waardoor de auto een luxueuzere uitstaling heeft.
Gelijk met de facelift in 2020 werd ook een plug in-hybride aan het programma toegevoegd.
Historie:
---------
11-07-2022 - 8440 km:
Eerste Renault onderhoudsbeurt
10-06-2024 - 27961 km:
Geplande Renault onderhoudsbeurt.
02-05-2025 - 50088 km:
Geplande Renault onderhoudsbeurt + APK.
01-09-2025 - 59400 km:
Deze Mégane Estate Intens wordt op 1 september 2025 aan mij afgeleverd door autobedrijven Jan van Mourik & Zn, locatie Geldermalsen. De auto is van juni 2021, wordt geleverd met 12 maanden BOVAG garantie en voorzien van een keramische coating.
Muziek:
--------
Mijn Mégane IV is voorzien van een standaard (niet Bose) radio, te bedienen vanuit het multimediasysteem of de bedieningssatelliet bij het stuurwiel. Het geluid over de boxen is meer dan prima en lijkt van een veel betere kwaliteit dan eerder gekend in mijn vorige Mégane III.
Naast DAB+ is er ook een carkit geïntegreerd.
Wat brengen de packs zoal mee?
--------------------------------------
Eerder benoemde packs brengen onder andere met zich mee:
Parkeersensoren voor, achter en zijkant met achteruitrijcamera, elektrische handrem, head-up display, automatisch dimmende binnenspiegel, verwarmbaar stuur en voorstoelen, privacy glass, Easy Link multimedia- en navigatiesysteem (touch), Apple CarPlay en Android Auto, 10” TFT kleuren instrumentenpaneel, rundlederen bekleding en stuurwiel, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie, shark fin antenne, Adaptieve cruisecontrol, Traffic Sign Recognition, Rear Cross Traffic Alert, Blind spot warning, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist, Safe Distance Warning, vermoeidheidsdetectie, Easy Park Assistant, Led Pure Vision koplampen met grootlichtassistent.
Problemen
- 60.000 km
Bekend is dat de Mégane van de vierde generatie met een TCe 1.3 motor uit 2018 of zijn latere jaren een betere reputatie kent dan zijn voorganger, de 1.2 TCe. Hoop hier dan ook weinig aanvullingen te hoeven doen.
Onderstaand probleem wel onder de aandacht te willen brengen:
Het plastic thermostaathuis lijkt bij deze 1.3 TCe motorisering een aandachtspuntje. Die gaan vroeg of laat lekken, of nog erger scheuren.
Voor zover mij bekend is Renault bezig met een modificatie, welke echter nog niet op de markt is (partnr 11060618R).
Tot die tijd periodiek het waterpeil even te controleren. Renault heeft hiervoor geen sensor geïnstalleerd. In geval van waterlekkage uit het circulatiesysteem of de thermostaat kan de motor kapot gaan.
Mijn Mégane lijkt overigens over een tussenversie van het thermostaathuis te beschikken, uitgekomen vanaf 2019. Die kent al enkele kwaliteitsverbeteringen t.o.v. de voorgaande en wordt gefabriceerd door Megal. Eerdere versies werden door Thomsom geproduceerd. De naam is op de behuizing terug te vinden.
Het remedie lijkt hier: Ga naar een jaarlijks onderhoud, ververs olie en filters en doe de controles.
Zo nu en dan ook de clips op de turbotoevoerslang te controleren op olievlekken. Tenslotte de koelvloeistoffen en de waterpomp met de jaren/kilometers ook wat aandacht te geven. Na maximaal 6 jaar het thermostaathuis echt preventief te vervangen. Oververhitting ligt namelijk op de loer, waarbij de motor dan echt te beschadigen.
Elke auto vertoont wel gebreken als je er goed naar zoekt.
Een goed bereden en onderhouden Renault kan jarenlang voor veel rijplezier zorgen. Onderhoud is bij moderne auto’s belangrijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.