Kia Ceed Sportswagon PHEV vs. Renault Mégane Estate PHEV

Zuinig stekkeren

Renault Mégane vs Kia Ceed
AutoWeek 46 2020
AutoWeek 46 2020

Je leest het in AutoWeek 46 2020

Voor sommigen is het een slap excuus, voor anderen die ideale tussenstap: de plug-in hybride. Renault en Kia doen met respectievelijk de Mégane en Ceed PHEV een poging om dat laatste kamp wat munitie te geven.

Over de zin en onzin van plug-in hybrides kun je een lange discussie voeren, zoveel is zeker. Tegenstanders voeren de complexiteit van de techniek en de vrijblijvendheid van het stekkeren aan als argument voor hun visie dat de stroomaansluiting er vooral voor de papieren werkelijkheid is, waardoor fabrikanten de hun boven het hoofd hangende CO2- boete makkelijker kunnen ontwijken. Voorstanders stellen op hun beurt dat de plug-in hybride het beste van twee werelden combineert. Enerzijds de uitstootloze (en po- tentieel goedkope) kilometers van een EV en anderzijds de bewegingsvrijheid van een auto met verbrandingsmotor om zonder na te hoeven denken over laadstops lange afstanden af te kunnen leggen. Veel valt of staat natuurlijk ook met de uitvoering van het concept. Bij een auto met een zescilinder turbomotor met honderden pk’s en de luchtweerstand van een wolkenkrabber, kun je je afvragen hoeveel zin die stekker heeft. Hoe anders is dat bij de PHEV’s op deze pagina’s, de Kia Ceed Sportswagon PHEV en de Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid. Een relatief bescheiden totaalvermogen van respectievelijk 141 en 158 pk, een elektrische actieradius waarmee de gemiddelde Nederlander zijn woon-werk verkeer elektrisch kan afleggen en een brandstofverbruik dat zelfs zonder pluggen beter is dan van de meeste andere stationwagons in dit deel van de markt.

RECHTER RIJBAAN

Toegegeven, snelheid moet niet op je prioriteitenlijstje staan bij deze twee. Daarbij gaat de Kia nog wat verder dan de Renault. De elektromotor die, zoals bij veel andere plug-in hybrides, tussen de verbrandingsmotor en de zestraps automaat met dubbele koppeling in zit, levert namelijk maar 60,5 pk en 170 Nm. Het laat zich raden dat de 1.508 kilo zware stekker-Ceed daarmee niet snel is. Zelfs niet vlot. Eigenlijk moet de elektromotor 95 procent van de tijd op vol vermogen opereren om een beetje gang in de auto te krijgen. Nu maakt het voor de geluidsproductie natuurlijk niet uit, maar met de Ceed ben je het beste af op de rechter rijbaan. Daar staat tegenover dat de Ceed het wel zo’n 45 kilometer volhoudt voordat de verbrandingsmotor bij moet springen, een nette waarde. Overigens betekent dat helaas niet dat de viercilinder permanent uit kan blijven bij louter korte afstanden. De Koreaan kan weliswaar wat warmte van het accupakket gebruiken om het interieur te verwarmen, maar zelfs bij de ongeveer 10 graden Celsius van de testperiode bleek dat zelden voldoende.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forumtopics