Renault Mégane Estate TCe 130 Expression (2010)

autoreview

Renault Mégane Estate
Renault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane EstateRenault Mégane Estate

Signalement

UitvoeringMégane Estate TCe 130 Expression
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst10.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto afgeleverd

  • 500 km

Nu net een paar weken de nieuwe Megane in bezit. Als bedrijfsauto vind ik persoonlijk de Megane een mooie auto. Rijdt goed, erg goed. Alhoewel het uizicht aan de achterkant wel wat beter had gemogen.
Verbruik t.o.v. de vorige Megane (2.0 16v) vind ik tegen vallen. met de vorige Megane reedt ik ook gemiddeld zo'n 8,5 a 9 liter per 100km.

Verder niets te klagen vind ik. Er zitten voldoende extra's en opties op de auto.

Voor het eerst de caravan erachter

  • 1.500 km

Omdat we voor deze Megane een 2.0l hadden was ik eerlijk gezegd een beetje benauwd om met de caravan erachter de bergen in te gaan.
Dit blijkt geen enkel probleem te geven. Op een helling wegrijden moet je wel met veel toeren doen, maar dan pakt de turbo hem direct op.
Wel hield de 2.0l versie het op lange hellingen langer vol zonder een tandje terug te moeten, heel handig is dan de schakelindicatie die ik verder over het algemeen maar irritant vind.
Nog een minpuntje vind ik dat de Tomtom altijd op het kaart scherm blijft staan, ook als je geen route ingevoerd hebt.

Gebruik met de caravan is wel voordeliger als met de 2.0l van hiervoor, de teller blijft staan op ongeveer 10l per 100km. wat ik persoonlijk niet slecht vind voor een beladen auto met aanhanger van 1100kg

Storing inspuitsysteem

  • 10.000 km

Vandaag ging er een lampje branden "controleer inspuitsysteem" Daar het extreem hoge temperaturen waren dacht ik dat het daarme te maken had. Toch maar ff de garage gebeld.
Kon er gelijk terecht en hebben hem uitgelezen. Had iets met een pingelsensor te maken.
Omdat we er 2 dagen later mee weg wilden gaan wilden ze hem toch nog even een dagje houden om er naar te kijken.

Volgende dag opgehaald, er was niets te vinden voor zover ze dat konden doen. Toch maar mee op vakantie.

Drastisch olieverbruik

  • 10.500 km

Onderweg naar onze eerste camping verschillende malen de melding "controleer inspuit systeem" gehad maar deze ging ook vanzelf weer weg. De volgende morgen met aankoppelen van de caravan zag ik dat de achterkant van de auto helemaal vet van de olie was. Toch maar gepeild en jawel halverwege min en max.
klein beetje olie bijgevuld voor de zekerheid en toch maar gegaan.

Aangekomen op onze eindbestemming heb ik de auto een nachtje aflaten koelen en nog eens gepeild. Helemaal niets meer op de olie stok.

's Maandags de garage gebeld welke me hebben doorverwezen naar de Route service van Renault. Van de route service een telefoonnummer van de lokale Renault dealer gekregen.
Deze hebben we gebeld en was een uur later op de camping om de auto uit te lezen. Ook deze garage las de pingelsensor als verdachte uit. "klopfsensor" in het Duits.

De monteur gevraagd wat het olie verbruik kon beteken. Hij verdacht direct de turbo ervan.

Via de route service een leen auto gekregen inclusief Tomtom van de monteur als we dat wilde, waarmee we op onze vakantie toch mobiel waren.
Vrijdag konden we de auto ophalen en heeft de garage uitgelegd wat er gebeurt was.
De pingelsensor was defect en hierdoor ging de auto in een noodprogramma draaien. Omdat de auto in een noodprogramma draaide was de turbo uitgeschakeld.
Normaal gesproken word de turbo zo'n 500 of 600 graden celcius (automonteurs vergeef me als ik het verkeerd vertel maar mn duits is niet zo best en mn kennis van auto's al helemaal niet)
Alleen omdat de turbo niet draaide bereikte deze niet de juiste temperatuur. De turbo wordt gesmeerd met motor olie en omdat metaal uitzet als het warm wordt waren hierdoor de keerringen niet goed afgesloten en werd er meer motor olie langs de keeringen de uitlaat uit geperst. Vandaar ook dat de achterkant van de auto er uitzag als de Exxon Valdez.

Temeer omdat de auto ook nog eens zwaarder belast werd door oa de caravan kwam dit het olie peil niet ten goede.

Van de garage in Nederland ook tijdens de reperatie in Duitsland ondersteuning gehad met de Route Service en de Duitse garage Top!
Jammer dat het gebeurt is, maar het is en blijft in mijn ogen een stuk techniek en dat kan altijd kapot gaan. Ook als ie nieuw is.

Op de weg terug geen problemen meer gehad en thuis gekomen stond het olie peil nog keurig op maximaal!

Mede TCe-ers let er dus op dat als de boordcomputer dit aangeeft dat je het oliepeil in de gaten houdt! Het kannetje olie wat ik jaren geleden heb afgeschaft omdat ik m nooit gebruikte gaat toch weer in de auto!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens