Renault Mégane Estate TCe 130 Dynamique (2010) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate TCe 130 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 44.000 km |
Eerste verslag
- 6.148 km
Al weer drie maanden in het bezit van de Renault en tijd om mijn eerste ervaringen te delen na ruim 6.000 kilometer. Maar eerst even een kort verhaal hoe ik bij deze Megane terecht ben gekomen.
Mijn vorige auto (BMW 525ia Special Edition) heb ik destijds gekocht met het idee dat ik één keer een soort 'droomauto' wilde bezitten. Ik hoef niet uit te leggen dat het een heerlijke auto is geweest. Maar na bijna drie jaar (en flink wat kosten in het vooruitzicht) werd het tijd om weer een gewone gezinsauto te gaan rijden.
Eisen waren een ruime flexibele kofferbak (station), achterbank met ruimte voor twee opgroeiende kinderen (9 en 12 jaar), liefst een beetje een vlotte motor (moderne benzine met turbo) en een uitgebreide uitrusting (climatcontrol, ingebouwde navi, parkeersensoren etc...) en dat moest dan allemaal ook nog een beetje betaalbaar blijven.
In 2009 ben ik al een keer naar een complete Fiat Bravo met de 1.4 TJet motor gaan kijken, maar daar was de inruil toen zo beroerd dat ik voorlopig met de inruil gestopt ben. April 2010 weer begonnen en al gauw konden er al heel wat auto's afgestreept worden vanwege diverse redenen, zoals Peugeot 308 (niet mooi), Ford Focus (oud model en geen moderne motoren beschikbaar), VW Golf (met complete uitrusting erg duur), Opel Astra (toen nog geen station beschikbaar). Zo bleven in ieder geval de Renault Megane Estate en de Skoda Octavia station over.
Na uitgebreide proefritten en vergelijking van de specificaties gekozen voor een Megane Estate 130Tce Dynamique, vanwege de volgende redenen (deels een kwestie van smaak en gevoel):
1. Megane vind ik mooier qua vormgeving en interieur.
2. Veercomfort in de Megane net wat beter
3. De 1.4tce was flink krachtiger dan de 1.2TSI DSG van de Octavia (logisch natuurlijk, maar de 1.4TSI zou weer een stukje duurder uitvallen)
4. De DSG vond ik in combinatie met de kleine 1.2TSI wat tegenvallen. Hij schakelt wel snel en zorgt voor hele lage toerentallen, maar daarbij wordt de motor wat brommerig. Zelf schakelen in de Megane beviel eigenlijk wel weer heel goed.
5. Bij Skoda werd voor van alles extra kosten berekend (reservewiel tegen meerprijs, de RNS310 had zelfs geen navigatiekaarten standaard), dat stoorde me behoorlijk.
De kleur vond ik een erg moeilijke keuze. Rood-metallic en lichtblauw-metallic vind ik erg mooi, maar die waren nergens op voorraad te vinden en de levertijd zou dan naar 3 maanden gaan. Donkergrijs-metallic (Gris Eclipse) is het uiteindelijk geworden. Donkere sjieke kleur, waarbij de aluminium accenten (dakdrager en portiergrepen) mooi uitkomen. Daarnaast is het een kleur waarop vuil niet zo erg opvalt, dat scheelt nogal wat wasbeurten.
Als opties heb ik gekozen voor het Pack Distintion (meesturende bi-xenon, parkeersensoren rondom en automatisch inklapbare buitenspiegels) en het Arkamys soundsysteem (4x30W, MP3, USB-in en bluetooth carkit).
Met deze opties was de uitrusting nog completer dan in mijn BMW, met uitzondering van de automatisch dimmende binnenspiegel. Hopelijk ga ik die niet teveel missen.
Vormgeving
================
Zoals al genoemd vind ik de vormgevind van de Estate best geslaagd. Niet een heel erg mooie wagen, maar hij kan er prima mee door. De kleur Gris Eclipse ziet er in de realiteit keurig uit, niet opvallend, maar dat hoeft ook niet omdat de auto zelf al een redelijk opvallend design heeft. Mijn 16" velgen (type sport) dacht ik in eerste instantie voldoende te vinden, maar nu heb ik daar toch een beetje spijt van. De 17" vullen de wielkasten toch net wat mooier, tegen een meerprijs van €500, maar daar is het nu te laat voor.
De achterklep sluit tot ver onder op de bumper en zorgt voor de afwezigheid van een laaddrempel. Hij gaat echter ook heel ver omhoog, iets om rekening mee te houden als de achterklep geopend wordt in een garage. Hij stoot bij mij dan tegen het handvat van de geopende garagedeur. De laadruimte is mooi recht en vlak, de achterbank heb ik nog niet omgeklapt, dus geen idee hoe het er dan uitziet. Maar het zal best mooi ruim zijn, zeker dankzij de omklapbare passagierstoel, waarmee hele lange objecten vervoerd moeten kunnen worden.
De overzichtelijkheid van de carrosserie is niet echt goed te noemen, schuin naar achteren is het zicht niet al te best en de achterruit lijkt heel klein te zijn. In de praktijk heb ik er echter nog geen enkele keer last van gehad. De buitenspiegels zijn lekker royaal en aan de bestuurderszijde is die asferisch. Samen met de parkeersensoren zorgt dat ervoor dat ik nog geen enkele keer iets over het hoofd heb gezien.
De afsluitklep van de tankdop is geweldig ontworpen. Er is namelijk geen normale tankdop, die zit namelijk in het klepje geintegreerd en sluit de brandstoftoevoer af zodra het klepje gesloten wordt. Werkt perfect.
Rijeigenschappen
================
Tja, wat verwacht iemand nu van de rijeigenschappen van een gezinsauto? Ik hoef niet met 100+ over een klaverblad te scheuren, rij (bijna) nooit 200+, ga niet plankgas bij elk stoplicht weg. Nee, hij moet gewoon lekker rijden. Nou, dat doet de Megane wel hoor. Sturen gaat erg licht (zeker vergeleken met de BMW) maar wel nauwkeurig. Tijdens een bocht kan je de auto krijgen waar je hem hebben wil. Spoorvorming en zijwindgevoeligheid heeft hij weinig tot geen last van. Maar ik moet toegeven dat ik nog niet met echt storm gereden heb.
Gas, koppeling en remmen zijn goed te doseren en ook het soepel wegrijden bij een stoplicht vind ik erg makkelijk gaan. De versnellingsbak schakelt heel erg makkelijk en precies, alleen de veerdruk bij van 5 naar 6 schakelen is nog wat stevig. Maar dat is waarschijnlijk een kwestie van wennen omdat ik voor het eerst in een zesbak rij.
Motor
================
Hierover ben ik eigenlijk nog wel het meest tevreden (en ik vind de rest al zo goed). De 1.4tce levert 130pk bij 5500 rpm en een koppel van 190 Nm bij 2250 rpm. De motor loopt erg soepel en is al vanaf zo'n 1500 toeren echt thuis. Onder de 1500 rpm kun je echter ook prima cruisen, maar omdat de turbo dan nog niet echt wakker is, is de versnelling niet echt geweldig. Maar voor rustig rondrijden door de stad of op de binnenwegen kan je gerust het toerental tot net boven de 1000 rpm laten zakken en dan weer gas geven. De motor geeft geen krimp en begint rustig te versnellen. Komt de toerenteller boven de 1500 dan merk je dat het echt weer harder gaat.
Doortrekken in de versnelling heb ik na de inrijperiode regelmatig gedaan. Tjonge, wat trekt die motor er goed aan en wat blijft hij mooi lopen. Het geluid is echter niet bijzonder en al helemaal niet te vergelijken met de 6-cilinder (logisch). Samenvattend een hele fijne motor.
Comfort
================
De ruimte voorin is riant te noemen, maar ook achterin kan een volwassene tot 1.90 meter behoorlijk goed zitten. Voor mijn kinderen van 1.50m moet dat de komende jaren toch voldoende zijn.
Het vinden van een goede zit achter het stuur kost wat meer moeite dan in de BMW. Daar was het een kwestie van alles ongeveer goed zetten en dan zat je automatisch prinsheerlijk. Bij de Megane was het echt even vogelen, de stoelen voelen eigenlijk een beetje smal aan bij mijn bovenbenen (1.84m, 78 kg, dus echt geen dikke bovenbenen). Daarnaast lijken de bovenbenen ook wat minder ondersteund te worden, misschien vanwege de wat kortere zittingen. Gedurende de vakantie heb ik er echter totaal geen last van gehad, de 1.100 km werden zonder kramp of last van de rug afgelegd in 13 uur (waarvan iets meer dan drie uur file).
Op de snelweg draait de motor in de 6e versnelling best veel toeren (3200 bij 120km/u), ik snap niet dat ze de overbrenging wat langer gemaakt hebben, dat moet met de turbomotor makkelijk kunnen. Maar veel gevolgen voor de geluidsproductie heeft dat niet, want de motor blijft keurig op de achtergrond. Ook windgeruis blijft tot op hoge snelheden afwezig, daar heeft Renault goed werk geleverd.
Het enige dat echt geluid produceert zijn de banden en ik moet zeggen dat dat op op de snelweg in combinatie met slecht wegdek (dankzij afgelopen winter?) best tegenvalt. Dan maken de banden (Michelin Energy Saver) best veel afrolgeluiden. In Frankrijk op de snelwegen trouwens helemaal geen last van gehad, dus het is alleen op bepaalde soorten asfalt en dan vooral in combinatie met slecht wegdek. Ik ben benieuwd of andere Megane-rijders dat ook zo ervaren.
De vering is voortreffelijk en is zondermeer vergelijkbaar met de 5-serie. Drempels kunnen ook met gelijke snelheden genomen worden, waarbij ik met andere auto's mijn snelheid echt moet minderen. Met 4 personen aan boord en de kofferbak volgeladen blijft het weggedrag stabiel.
Comfortverhogend zin absoluut alle elektronische systemen aan boord. Ik kan ze allemaal wel beschrijven, maar wat me het meeste opvalt is dat ze bijzonder fijn werken. Even een kleine opsomming:
- Ingebouwde TomTom navigatie, misschien niet heel erg fraai ingebouwd, maar wel perfect werkend. En dankzij de extra gyroscopen weet TomTom als je een parkeergarage uitrijdt (zonder satellietontvangst) wel meteen waar je bent en hoef je niet te wachten op een fix van de satellieten (mijn BMW had dat ook, geweldig voordeel boven de losse TomTom).
- Cruisecontrol werkt erg eenvoudig met de knoppen op het stuur. Enig klein nadeel is dat de auto behoorlijk versneld naar de gewenste snelheid en er dan vaak 2km/u overheen schiet om vervolgens weer vaart te minderen. Volgens mij moet men dat bij Renault beter af kunnen regelen.
- Keyless Entry heeft geen enkele keer geweigerd en is echt supercomfortabel.
- De bluetooth carkit werkt probleemloos met de drie telefoon die ik geprobeerd heb. Telefoonboek kan op de telefoon doorgebladerd worden of ook gekopieerd worden naar de auto (nummer voor nummer volgens mij). Geluid is prima, gebruiksgemak ook, als is het even wennen aan de knoppen die achter het stuur op een satelliet zitten.
- Geluidsinstallatie vind ik erg goed klinken (alhoewel ik andere meningen heb gelezen). Volume tot 25 vind ik hard zat en dan klinkt het geluid erg goed. Ik gebruik een 8Gb micro USB-geheugenstick (besteld bij de Conrad) die achter het klepje in de middenconsole past en zo dus volledig onzichtbaar is. Radioontvangst helemaal geen klachten over.
- Parkeersensoren feilloos en zeer nauwkeurig. Ook mooi weggewerkt trouwens.
- Meesturende bi-Xenon verlichting. De Xenon geeft goed veel licht, van het meedraaiende effect heb ik nog niet zoveel gemerkt. Misschien moet ik wat meer in het donker gaan rijden om het effect te merken.
- Regensensor werkt goed, de ruitenwissers wissen ook op hoge snelheid zonder dat ze over de ruit gaan springen.
- Climatcontrol is niet zo perfect als die van de 5-serie, daar hoorde je namelijk bijna bijna niets. Bij de Megane zet ik meestal op soft, dan blaast de ventilator niet zo hard, maar de auto blijft wel prima koel. Bediening is erg fraai en makkelijk te bedienen.
Verbruik / Kosten
=================
Het verbruik is iets wat ik altijd nauwkeurig bij hou. Gewoon omdat ik het wel een sport vind om met een redelijk vlotte rijstijl, toch zo zuinig mogelijk te rijden. Nu had ik al gelezen dat het verbruik van de 1.4 behoorlijk tegenvalt, maar ik hoopte toch ruim onder de 8 L/100km uit te kunnen komen. Tot nu toe lukt dat prima met een gemiddelde van 7,3 L/100km over ruim 6.000 kilometer. Wat me opvalt is dat het benzineverbruik op de snelweg snel oploopt bij hogere snelheden. Bij 80 km/u 5,0, bij 100 km/u 5,5 en bij 120 6,6. Allemaal heel afhankelijk van wind, temperatuur en gebruik van de airco natuurlijk. In Frankrijk heel veel 140 km/u gereden, dan loopt het op tot 8 à 9 L/100km.
Mijn ritten bestaan uit 4 keer per week een ritje woonwerk-verkeer van 15km (+/- 12 km op de A12 met op de terugweg altijd file) en verder diverse ritten over binnenwegen en snelwegen.
De kosten voor de Wegenbelasting vallen best mee (1150-1250kg) en mijn verzekering is erg goedkoop dankzij werkgeverkorting en heel veel schadevrije jaren.
Onderhoudskosten hoop ik de komende jaren nauwelijks te hebben, dankzij het feit dat de Megane slechts eens in de twee jaar (of 30.000 km) een beurt nodig heeft en ik zo'n 15.000 per jaar rijdt. Dat zou twee beurten in vier jaar betekenen. Daarnaast heb ik vier jaar fabrieksgarantie, daar geeft ook veel vertrouwen.
Beoordeling
=================
Tja, ik zou eigenlijk wel overal "Uitmuntend" willen invullen, maar laten we reëel zijn, het kan altijd nog beter. Voorlopig overal "Goed" ingevuld, misschien dat ik daar nog wel eens iets aan verander. Voorlopig ben ik heel blij met de Megane en valt de overstap vanuit de BMW helemaal niet tegen.
Op snelheid (en foto's)
- 7.095 km
Een bezoekje met de kinderen aan The Gallery in Brummen is altijd goed te combineren met een stukje Duitse snelweg. En voor de megane een 1ste test om te kijken hoe die zich houdt op hogere snelheden.
Nou, daar kan ik kort over zijn. Het was geweldig. Snelheden tot 180 km/u zijn een peuleschil en het geluidsniveau blijft erg laag. De stabiliteit is zodanig dat je het stuur gerust los kan laten, maar op deze snelheden kan je natuurlijk maar beter gewoon de handen op de juiste plek houden. Boven de 180 km/u kun je doorschakelen naar de zesde versnelling en dan weer gas op de plank.
Uiteindelijk nog een tijdje boven de 200 km/u gereden. Niet mijn eerste keer, want met de Coupé Fiat en de BMW 525i heb ik dat ook al eens gedaan, maar de Megane doet het met groot gemak en is op hoge snelheden echt net zo makkelijk te rijden als de BMW! Enig aandachtspunt is dat de remmen erg hard aangrijpen en op die snelheden heb je even het idee dat de achterkant van de auto naar boven komt of je in wil gaan halen. Vooral een gevoelskwestie denk ik, want ik heb er geen problemen mee gehad.
De hoogste gemeten snelheid was 205 km/u op de GPS (209 op de teller) wat ik een keurige prestatie vind. Verbruik op dat moment........ 1 op 4 !!!
Gemiddeld over de hele rit was het verbruik 1 op 11,3, maar daar zit natuurlijk ook 160km sukkelen op de snelweg in Nederland bij.
Net nog even wat foto's gemaakt, dat maakt een review altijd net wat leuker.
Update en Verbruik
- 9.620 km
Allereerst wat informatie over hoe de Megane zich houdt.
Tja, daar kan ik best kort over zijn, hij bevalt namelijk nog steeds erg goed. Geen problemen gehad, geen lampjes gaan branden, geen rammeltjes en het oliepijl staat nog steeds op het maximaal aantal bolletjes. Het verbruik blijft schommelen rond een acceptabele 7,3 L/100km.
Sinds men de vorstschade op mijn route van de A12 gerepareerd heeft, verloopt mijn rit van en naar mijn werk weer een heel stuk stiller. Gaten en sleuven in het wegdek zorgen bij mijn Michelinbanden voor redelijk wat geluid, wat waarschijnlijk des te meer opvalt omdat de Megane verder gewoon een heel stille auto is. Ik ben benieuwd hoe de winterbanden dit gaan doen.
VERBRUIK
Omdat ik van diverse kanten wat vragen krijg over het verbruik en mijn rijstijl, heb ik besloten er wat over te schrijven. Daarmee hoop ik geïnteresseerden tips te kunnen geven om het verbruik wat binnen de perken te houden.
1. Vermijd hoge snelheden
Het klinkt logisch, maar het verbruik gaat op hogere snelheden echt hard. 60 of 70, 80 of 90, dat scheelt niet zo gek veel, maar 130 of 140 gaat echt veel schelen.
2. Anticiperen
In veel situaties is het zaak om zo vroeg mogelijk rustig van het gas te gaan of wat vaak nog beter is, om gewoon gas te minderen. Als ik bijvoorbeeld een afrit van de snelweg neem, laat ik in het begin iets gas los (2,5 L/100km), dit is echt heel lang vol te houden. Komt het einde van de afrit wat dichterbij, dan laat ik het gas volledig los (0 L/100km). Dit alles in de 6e versnelling, totdat de toerenteller bij ongeveer 1200 toeren komt, dan gaat de motor namelijk wel weer brandstof inspuiten. Meestal ontkoppel ik dan en laat de auto uitrollen, de snelheid ligt dan al erg laag (35km/u).
Bij stoplicht en filerijden geldt dezelfde truuk, zorg ervoor dat je eigenlijk zo min mogelijk hoeft te remmen (haha, mijn remmen zijn vast nog als nieuw).
Zorg bij al deze acties er wel voor dat je geen achterliggers ophoudt, dat zorgt alleen maar voor irritatie.
3. Cruisecontrole
Op lange stukken, maar ook steeds vaker op kortere stukken, gebruik ik de cruisecontrole. Het rijdt heel relaxed en het heeft volgens mij nog één heel groot voordeel. Ik merk bij mezelf dat ik vaak bij het rijden van constante snelheden toch net iets teveel gas geef, waardoor ik een heel klein beetje versnel. Dit zorgt voor een hoger verbruik en vaak win je dat bij gas loslaten niet meer terug. Op rustige stukken snelweg is het beter om net heel iets te vertragen. En dan heb ik het echt over iets van 1km/u per 1 minuut. Hierbij moet je zeer geconcentreerd het gaspedaal bedienen en heel goed voelen wat de auto doet. Omdat dit best lastig is, is de cruisecontrole veel comfortabeler.
4. Het nieuwe rijden
Opschakelen doe ik in normale situaties volgens de schakelindicator. Dat houdt in dat je 60 km/u in zijn 6 rijdt. Gaat prima, tenzij je echt even snel wilt invoegen of inhalen. Dus als het even mogelijk is, volg ik het pijltje omhoog.
Het pijltje omlaag is een ander verhaal. In file bijvoorbeeld laat ik de toeren flink verder zakken dan de pijl voorschrijft. Zo kan ik rustig uitrollen in de 5de versnelling tot onder de 40 km/u en dan ook licht gasgeven en rustig versnellen, geen probleem. Komt de toerenteller dan weer boven de 1500 dan gaat het al weer wat sneller. Onder de 1000 toeren kom ik niet, daar gebeurt namelijk echt niet veel.
5. Soorten benzine
Ik tank meestal Shell Fuelsave euro 95 (omdat die hier echt voordelig is). Heel af en toe een ander soort/merk, maar ik heb niets gemerkt van een verschil in verbruik.
6. Airconditioning
Deze zet ik zo veel mogelijk uit, gelukkig werkt dat prima in de Megane. Alleen bij lange snelwegritten bij warm weer en als de ramen dreigen te beslaan, gebruik ik de airco.
Opvallend bij de megane is, dat het rijden met open ramen heel erg goed werkt. Het bestuurdersraam doe ik open zover ik wil en dan de beide achterruiten op een kier van 1 à 2 cm. Zelfs op de snelweg gaat het dan niet stormen in de auto en het lawaai blijft ook mooi binnen de perken. Dat was echt genieten deze zomer. Volgens de experts zorgen open ramen voor een hoger verbruik, maar ik denk zelf dat dit bij de Megane wel meevalt (gezien het het weinige lawaai).
7. Bandenspanning
Het schijnt dat harde banden echt helpen, maar zover ga ik niet. Gewoon de banden op de voorgeschreven spanning dus.
Eerste beurt gehad
- 30.917 km
Vorige maand was het zover, de 30.000 kilometer gepasseerd net binnen de twee jaar. Dat betekent de eerste onderhoudsbeurt. Tussentijds geen enkele keer in de garage geweest en dan valt een beurt van net geen 300 euro wel mee.
Over de betrouwbaarheid hoef ik dus niets te zeggen, de auto rijdt nog als nieuw, 100% tevreden!
Wel zijn me in de loop van de tijd duidelijker positieve en negatieven punten opgevallen, die ik hier even op zal noemen.
Positief:
- De motor is echt een juweeltje, soepel, stil en krachtig.
- De ingebouwde TomTom werkt perfect.
- Weggedrag is erg goed.
Negatief:
- Het verbruik op korte stukken en hogere snelheden. Gemiddeld zit ik nu op 7,4 l/100km, wat nog vrij netjes is. Sinds twee maanden rij ik twee keer per week langere stukken over de A12 (100km/u) en ligt het verbruik opeens rond de 6,7 l/100km (1 op 15).
- De zitpositie. Ik vind het best lastig (eigenlijk onmogelijk) om een goede zit te vinden. Te weinig ondersteuning voor de bovenbenen is het grootste probleem. Ik kan de stoel wel verder naar achteren zetten, maar dan kan ik niet meer bij het stuur. Gevolg is dat ik (en dat is wellicht heel persoonlijk) nooit echt lekker zit, heel erg jammer. Bij mijn vorige auto's maakte het allemaal niet uit, stoel ongeveer goedzetten en gelijk lekker zitten.
- De regensensor reageert traag. Goed schoonhouden van het stukje ruit bij de sensor helpt wel een beetje, maar dan nog vind ik dat hij sneller mag reageren.
- De cruisecontrol wil erg snel de snelheid oppakken en geeft dan redelijk pittig gas en schiet dan vaak zijn doel een 2 km/u voorbij. Die ervaring had ik niet bij mijn vorige auto (die had overigens geen digitale snelheidsmeter...). Dit had ik al eerder gemeld in mijn review.
- De snelheidsafhankelijke regeling van het volume van de radio gaat met stapjes bij bepaalde snelheden. Ik kan dan duidelijk horen dat de radio bij bv. 102 km/u opeens een stuk harder gaat spelen. Niet ernstig, maar valt me toch op.
- De geluidsinstallatie werkt op zich erg goed, maar het geluid valt toch tegen. In het begin viel me dat niet zo op, maar nu begin ik me toch meer te ergeren aan het gebrek aan lage tonen. Vaak als ik in een andere auto stap heb ik onmiddellijk het gevoel dat het geluid daar veel beter is. Betere speakers zullen vast uitkomst bieden, maar daar heb ik vooralsnog niet zoveel zin in, het zal ook vast een flinke klus zijn om de portierbekleding helemaal los te halen.
En verkocht
- 44.000 km
Vanwege het overstappen op een leaseauto, is de Renault Megane verkocht.
Voor de verkoop/inruil had ik drie optie's:
1. Inleveren bij de Renault-dealer, deze gaf echter een absurd laag bedrag !!
2. Inruilen bij de dealer waar ik mijn leaseauto bestel, deze Ford-dealer gaf een redelijke inruil
3. Particulier verkopen.
Dit laatste heb ik dus maar gedaan en dat is prima verlopen. Hij is voor een prima prijs verkocht aan een in Nederland wonende Pool, die zeer vriendelijk en enthousiast was over mijn Megane. Ik heb wel van tevoren alles even goed uitgezocht om de transactie veilig te laten verlopen, maar ook dat verliep allemaal op rolletjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.