Renault Mégane Estate dCi 130 Dynamique (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 130 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 148.000 km |
Eerste kilometers
- 1.500 km
Donderdag 4 maart de nieuwe Megane op gehaald en nu een week en bijna 1.500km erin rondgereden. Tijd voor een korte eerste indruk.
Bij de selectie van een nieuwe lease auto al vrij snel gekomen op twee modellen: de nieuwe golf variant en de megane estate. Uiteindelijk is het de Megane geworden vanwege het uiterlijk en het prijs/prestatie niveau. Bij Volkswagen raakte ik sneller door mijn budget heen voor de opties die ik op een auto wil hebben.
De Renault Megane Estate Dynamique dus; ik heb bewust voor de 1.9 dci gekozen en niet voor de 1.5 dci (met lagere bijtelling). De reden hiervoor is dat mijn vorige auto 170 pk had en ik dus sowieso al een grote stap terug zou doen qua pk's.
Hier de volgende opties bij gekozen:
- Beige Cendre lak
- Carminat TomTom systeem met telefoonvoorbereiding
- Privacy Glass
- Automatische parkeerrem
- Bagagescheidingsnet
- Volwaardig reservewiel
Waarom een reservewiel een optie is die daarbij nog niets extra's kost ook is mij een raadsel, maar goed, verder vond en vind ik de auto erg compleet in de Dynamique uitvoering. Ik kom steeds meer zaken tegen die ik niet verwacht had en prettige meevallers zijn, hierover verderop meer.
Het eerste wat me opviel toen ik de auto in stapte is de digitale snelheidsmeter. Het is even wennen maar ik vind het erg goed staan en zeer duidelijk. Tweede ding was de start/stop knop. Dit is de eerste auto die ik heb met dit systeem en ik vind het geweldig. In combinatie met de keyless entry is het een supersysteem: je loopt naar de auto, stapt in, drukt op een knopje en hup.. Zelfde als je de auto uitgaat, knopje en weglopen maar. Geen gedoe meer met sleutels en afstandsbediening.
De stoel goed afstellen heeft even een paar kilometers gekost, maar nu zit hij prima. Stevig in de rug en zijkanten en toch niet te hard. Stuur voelt goed aan en de stuurbekrachting reageert ook lekker. Tijdens het rijden is de auto zeer stil. Mijn Toyota maakt toch iets meer lawaai onder het rijden, dit had ik niet verwacht want ik vond de Toyota al zeer stil.
Op dit moment heb ik nog niet harder gereden dan 150 km/h en de auto ook niet voluit laten gaan. Dit zal de komende weken wel gebeuren. De prestaties heb ik tot nu toe dan ook gewoon als "goed" beoordeeld, uitstekend kan nog altijd komen.
Volgens de boordcomputer ligt mijn gemiddelde gebruik op dit moment op 6,5l op 100 km. Dat is een stuk beter dan de 8,5l op 100 km. van de Toyota die ik gewend was. Ik zal de komende tijd de verbruiksrapportages van de leasemaatschappij in de gaten gaan houden.
De ingebouwde TomTom vind ik super, geen gedoe meer met snoertjes en houdertjes. Alleen jammer dat het de Benelux versie is, maar dat is een kwestie van de kaart updaten en dat zal ik zeker snel gaan doen na een toeristische rondrit door het Ruhrgebied :). De bediening met het "pookje" werkt uitstekend, je hoeft niet steeds het scherm aan te raken, gewoon je hand op de middenarmsteun laten en het pookje bedienen.
De bluetooth verbinding werkt erg goed, ik had geen idee dat er een voice dial functie in zat dus dat was een prettige verrassing en het werkt ook nog eens goed. Ik ben volgens mijn collega's prima te verstaan, in tegenstelling tot anderen.
Nog een optie die ik niet kende was de automatische verlichting, ook handig, maar wel even wennen als je gewend bent altijd aan de knopjes te draaien. Dit geldt eveneens voor de automatische parkeerrem. Het is, vind ik, een beetje tegennatuurlijk om met de handrem aan weg te rijden. Even wennen dus.
Toch zijn er ook een aantal nadelen :
- De bekerhouder; wie verzint die plek en waarom zijn er geen twee? Dat moet toch een stuk beter kunnen.
- Het zicht naar rechtsachter is door het model wat beperkt, iets meer spiegels kijken dus.
- Bij het rijden op de cruise-control gaat er een fel rood licht branden op het moment dat je even gas bijgeeft. Dat had iets subtieler gekund, nu krijg je een beetje het idee dat er iets kapot is o.i.d.
Al met al vind ik het tot nu toe een fantastische auto om in te rijden en ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze.
Ik zal z.s.m. een aantal foto's uploaden en de volgende ervaringen bijhouden.
Foto's en schade
- 5.200 km
Foto's gemaakt en geupload.
Schade aan de voorruit, door hagel of steenslag, dat weet ik niet zeker, scheur van ca. 20 cm.
Auto bevalt verder nog steeds super, volgende update wat meer informatie.
1e beurt
- 30.300 km
Auto net de eerste beurt gehad. Afgezien van de standaardwerkzaamheden alleen de ruitenwissers vernieuwd, verder geen enkel probleem.
De Megane bevalt nog steeds super, nog geen piepje of kraakje opgemerkt. Rijdt soepel en ik vind het iedere dag weer geweldig om in te rijden.
De top ligt volgens de teller op 210 km/h, en ondanks de regelmatige ritten in Duitsland ligt het gemiddelde verbruik volgens de leasemaatschappij zo ongeveer op 1/15-1/16, vrij netjes vind ikzelf.
Het grootste minpunt blijf ik toch de plaats van de bekerhouder vinden; ten eerste is er maar 1 en hier hoort dan tevens de bekerasbak in (lastig als je koffie drinkt & rookt), daarnaast is de plek niet goed bereikbaar en klein uitgevallen. De grotere koffiebekers zijn voor mij niet weggelegd.
Al met al nog zeer tevreden en op naar de volgende 30.000 km.
1 jaar verder
- 68.200 km
Inmiddels rijd ik ruim een jaar in de Megane en ik kan niet anders zeggen dan dat deze nog steeds uitstekend bevalt.
Laatste half jaar 3 problemen gehad:
- Storingsmelding in remsysteem; dit is na controle door de garage verholpen.
- Passagiersdeur sloot niet meer goed; ook door de garage verholpen door wat schroefjes aan te draaien.
- Klapband in Duitsland; kan de auto zelf verder ook niets aan doen. Vond het op zich wel verbazend hoe stabiel de auto toch bleef (betrof achterband).
Verder geen enkele wanklank wat mij betreft. Super auto die uitstekend presteert, verbruik nog onveranderd volgens de leasemaatschappij.
Blijft alleen nog de bekerhouder :(.
150000 km beurt
- 148.000 km
De auto heeft net zijn 150.000 km. beurt gehad. Hierbij is o.a. de distributieriem vervangen volgens onderhoudsschema en een of andere deurstopper (deur was uit mijn handen gewaaid bij harde wind).
Verder geen enkel probleem met de Megane, rijd nog steeds als een trein.
Enige opmerking is dat de auto het net niet redt op de olie met de onderhoudsinterval van 30.000 km. Er moet een litertje in na ca. 25.000 km.
Nog een half jaar en dan wordt deze weer vervangen, en de kans dat het weer een Megane wordt is redelijk groot.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.