Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 48.000 km |
KM-stand laatst | 56.000 km |
eerste ervaringen
- 52.299 km
Zo, de eerste kilometers zitten erop en ik kan inmiddels mijn eerste ervaringen met de Renault Megane Estate 1.5Dci 110 GT-line delen.
De Megane is een hele fijne auto om mee te rijden. De 6-bak schakelt prettig en de motor is soepel genoeg om vlot mee te komen in het verkeer. De rijeigenschappen van het GT-line model spraken mij meer aan dan de gewone estate modellen. Het onderstel is net wat anders afgesteld, wat strafer geveerd en (mede) door de 17 inch velgen is het bochtengedrag erg goed te noemen. Ik realiseer me terwijl ik dit schrijf dat sommigen welke aan "frans-comfort" gewend zijn bij deze meer europese afstelling juist weer niet hun voorkeur zal liggen. Bij mij bevalt het erg goed, nog steeds voldoende comfort maar toch ook een hele goede wegligging. Een ideale combi dus.
Verder is dit model echt zeer rijk uitgerust en bijna alle leverbare opties zijn dan ook aanwezig. De GT-line stoelen zijn voor mijn lengte (1.87m) en bouw werkelijk fantastisch. Wat een goede stoelen en meer dan voldoende verstelmogelijkheden. Ondanks dat sommigen wel eens opmerken dat het zetelvlak iets langer had gemogen heb ik daar totaal geen last van.
De bediening van een aantal zaken is enigszins afwijkend, tenminste in ieder geval van hetgeen ik gewoon ben. Ik heb hier nogal aan moeten wennen. Dit geldt specifiek voor de laag geplaatste radio. Door de lage plaatsing en de onwennigheid in het begin, moet je nogal "zoeken" naar de juiste knoppen en dat gaat ten koste van de aandacht op de weg.
De motor is lekker soepel maar is zeker geen "strepen-trekker". Ik had hiervan met 110 pk iets meer verwacht en naar mijn smaak vind ik het enigszins onderbemeten. Overigens vind ik de overdracht van het koppel, met name de gelijkmatigheid hiervan, echt prima te noemen. Misschien dat deze afstemming met het missen van het snelheidsgevoel te maken.
Voor zover mijn eerste bevindingen. Ik heb comfort (voor nu) met 5 sterren gewaarderd omdat het zeer fijn rijden is met deze auto. Prestaties heb ik met 4 sterren gewaardeerd, dit omdat het rijden en een eventuele tussensprint op de rijksweg echt meer dan adequaat is maar ik vind dat met optrekken er "iets" mist. Betrouwbaarheid en gebruikskosten heb ik met 3 sterren gewaardeerd en zal ik gaandeweg bijstellen als ik hier meer ervaring mee heb.
2 maandjes en 3500 km verder
De Megane is echt een fijne wagen om mee rond te rijden. In gebruik zijn er voor mij inmiddels wel een paar puntje naar voren gekomen die ik "vreemd"vind.
De achterbank:
Voordat je de rugleuningen van de achterbank kunt neerklappen dien je eerst de zitvlakken omhoog te doen. Op die manier krijg je een redelijke "platte" laadvloer. Het opstaande zitvlak zorgt dan wel weer voor een rare opstaande rand achter de voorstoelen. Het nadeel hiervan is dat wanneer je een lange lat(of gordijnrail) je deze niet naar het voetencompartiment kan laten gaan maar boven het dashboard uitsteekt. Verder kan het zitvlak niet omhoog gezet worden als je voorstoel ver naar achteren staat, deze moet je dus eerst naar voren schuiven. De hoofdsteunen vragen enige gewenning om eraf te halen. In mijn ogen is dit systeem wat ouderwets en zijn hier inmiddels veel slimmere oplossingen voor.
Het bose-geluidsysteem
In het begin vond ik het geluid van het systeem niet echt goed en dacht dat ik er aan moest wennen of nog niet de juiste settings gevonden had. Inmiddels gebruik ik meer (bijna altijd) de usb ingang en deze klinkt beter dan radio. De subwoofer geeft wel aanvulling maar echt laag gaat het zeker niet. Al met al vind ik het niet echt een "toppertje".Smaken verschillen zullen we maar denken.
Het schakelen:
Over het algemeen genomen schakelt de bak goed, bij snel wisselen verloopt het enigszins hakerig, zeker van 1 naar 2. De 6 moet echt "ingelegd" worden. Inmiddels gaat het allemaal prima en redelijk soepel. Enige gewenning is dus noodzakelijk. De verhouding van 5e en 6e versnelling is op zich prima maar onder de 100 in de 6e versnelling is niet aan te raden.
De motor;
Ondanks dat ik eerst vond dat het vermogen enigszins onderbemeten was voor deze auto, ben ik nu van mening dat het een heerlijke motor is en dat er meer dan voldoende koppel aanwezig is. De afgifte van het koppel loopt zo mooi vlak. Dit vlakke karakter zorgde ervoor dat ik het als gemis ervaarde. Niets is minder waar, bijzonder prettige motor en nog eens lekker stil ook.
Het verbruik:
Indien je tussen de 110-120 km blijft rijden is de motor redelijk zuinig en is 1:22 goed te doen op een tank. Voorwaarde is dan wel dat cruisecontrol gebruikt wordt. Ik vind dit voor een dergelijke auto prima cijfers.
Het onderstel;
Hier moet ik eerlijk bekennen dat ik hier inmiddels echt een fan geworden ben. Het onderstel vind ik echt fantastisch te noemen. Strak sturend, stabiel, nauwelijks overhellen in snel genomen bochten, het zorgt ervoor dat bochten nemen echt een feest is. Vering is straf en zeker niet week, maar ook niet zo straf dat het stuitert. Chapeau Renault, zullen we maar zeggen.
de lampjes branden en de meldingen komen....
- 56.000 km
Vorige week kwam onder het rijden af en toe de melding "controleer regelaar" in en begon het oranje lampje met onderhoudssymbool te branden. Als dit gebeurde dan viel de wagen van cruisecontrol af. Vervelend want deze gebruik ik best vaak. Eventjes met de garage gebeld, dit kon niet echt kwaad maar het was beter om hier naar te laten kijken. Vervolgens dus een afspraak gemaakt de komende week. De dag erna kwam de melding "controleer inspuiting erbij"..... en wisselde de twee melding zich af in verschijnen. Weer met de garage gebeld, kon wederom geen kwaad en dat zou meegenomen worden in de controle. De dag erna komt er een derde melding bij "controleer luchtvervuiling". Inmiddels bleef het oranje onderhoudssymbool permanent branden en verschenen de meldingen "controleer regelaar"en "controleer inspuiting" nog maar incidenteel.
Tijdens de controle bleek bovenstaande meldingen veroorzaakt te worden door de EGR-klep. Deze is onder coulance, met een kleine bijdrage van mijn kant, vervangen.
Het bevreemd mij dat een dergelijk probleem zich al voordoet, dit gezien de leeftijd en kilometerstand. Zeker als je betreffende meldingen op google intikt dan vind je een lawine met deze problemen.
Blijkbaar is dit probleem bij Renault ook bekend (de receptioniste wist al wat er waarschijnlijk moest gebeuren) maar laten ze dit gewoon bestaan.... Nou Renault, mooi verbeterpuntje.
Verder vind ik dat ik verder door de garage verder prima geholpen ben en zij claimen de rest van bedrag bij Renault. Tot zover de tussenstand
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Renault Mégane Estate dCi 110 – 2012 – 481.442 km - Klokje Rond

Renault Mégane III - Occasion Aankoopadvies

Renault Mégane vs. Dacia Logan MCV - Dubbeltest

Renault Mégane Estate - Seat Leon ST- Skoda Octavia Combi

Renaule Mégane Estate GT220 - Ford Focus ST Wagon
