Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2014) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 204.500 km |
KM-stand laatst | 251.500 km |
Andere auto
- 204.500 km
Sinds vorige week heb ik mijn Scenic ingeruild voor deze Megane estate.
Min of meer toevallig zag op de site van garage Bakker in Apeldoorn deze auto aangeboden. Op de bonnefooi ben ik naar binnen gestapt om even navraag te doen naar de staat van de auto.
Meteen werd ik hartelijk welkom geheten door de verkoper. We konden meteen naar de auto en de eerste indruk was positief: auto zag er netjes uit met nauwelijks gebruikerssporen en ook het interieur was keurig! Het onderhoudsboekje was ook netjes bijgehouden. Ook de zijwangen van de bestuurdersstoel (kunstleer/stof) waren niet gescheurd, wat helaas nog wel eens voorkomt. De wagen had dus direct al een goed verhaal, leek me.
Ik vroeg of ik even mocht rijden: dat was geen probleem: "Ik schenk u een kopje koffie in als u dat wilt, dan zet ik er even groene kentekenplaten op en zet de auto voor u klaar." Zo gezegd, zo gedaan. De bediening kwam mij bekend voor vanuit de Scenic, alleen het R-link systeem kende ik niet, maar dat zou eventueel later, als het tot (ver)koop zou komen, wel komen.
De auto heeft een keyless-go systeem, dat prima werkt! Daardoor is de gleuf voor de sleutelkaart krasvrij. Sowieso ziet het interieur er netjes uit!
Wat mij meteen na wegrijden opviel was de ongelofelijke stilte in de auto. Mijn vorige Scenic was al prettig stil van binnen, maar deze auto was nog heel veel stiller. Ook draait de motor veel minder toeren dan de Scenic.
Op de provinciale weg kun je met 84 op de cruise control prima in z'n 5 met rond de 1700 toeren rijden. Onder de 1500 toeren klinkt een brom die ik niet zo prettig vindt. Op de snelweg met 106 op de cruise control draait het blok ook zo'n 1700 toeren. Dan zoef je echt over de weg. Wat geweldig! Koppeling grijpt ook goed aan en het schakelen gaat iets lichter dan in de Scenic. Heel even heb ik op de A1 tussen de afslag Kootwijk/Harderwijk en Apeldoorn/Hoenderloo 140 gereden en ook dan is de auto indrukwekkend stil! Wat verrukkelijk!
De banden (vooral achter) waren wel aan vervanging toe, er zat ook enig onbalans in, wat een vervelende trilling gaf. Sowieso zou ik ze willen laten vervangen, maar dat is onderdeel van de onderhandelingen. Voor het stoplicht zag ik op de verkoopkaart dat de auto zou worden afgeleverd met een beurt volgens schema, volle tank!, nieuw mattenset, poetsen en 6 maanden BOVAG-garantie. De auto beschikte over een bijgehouden onderhoudsboekje, dus dat was allemaal positief! Ik was eigenlijk al wel een beetje 'verliefd' op de auto aan het worden. Kleur is dezelfde als van de auto die ik had, dus ook dat was prima.
Toen ik de auto weer terugbracht en de sleutel inleverde, vroeg de verkoper: "Drinken we nog een kopje koffie?" Zo begonnen de onderhandelingen en lag er een interessante offerte. Ik wilde graag 4 nieuwe allseason banden van Vredestein, dezelfde als die ik al had.
We werden het snel eens en vorige week heb ik de auto omgeruild/opgehaald. Ik kon de auto zelfs eerder ophalen dan aanvankelijk gepland. Toen drong het tot me door dat de auto nog luxer was dan ik al had gezien: naast handbediening en touchscreen!! ook spraakgestuurde functies voor navigatie, telefoon, etc. Verlichting in portieren en make-upspiegels, inklapbare buitenspiegels, line-assist, privacy glas achter, Bose boxen, parkeersensoren, achteruitrijcamera, led-dagrijverlichting, alu velgen, etc. Een compliment aan garage Bakker in Apeldoorn is zeker op z'n plaats voor de service en aflevering. Een probleem met de accu werd nog dezelfde dag (d.m.v. een nieuwe) verholpen! Fijne garage: deskundig, betrouwbaar, servicegericht. Ik kan deze garage echt aanbevelen.
Inmiddels heb ik 1000 km met de auto afgelegd met een gemiddeld verbruik van 1 op 22,25! Meer dan keurig! En dat al zoevend over de weg. Wat een fantastische auto is dit! Ik ben er echt super blij mee!
Grote beurt en (hand)rem(men) achter
- 235.750 km
Inmiddels heb ik ruim 30.000 km met de auto gereden in 9 maanden tijd. Hoofdzakelijk rijd ik de auto dagelijks voor mijn werk, ongeveer 95 km per dag. Daarnaast, toen ik de auto pas had ben ik ermee naar Parijs geweest en in de zomervakantie hebben we rondgereden in de Belgische Ardennen, Duitsland en de Franse Elzas. Vorige week naar Sauerland.
Op de lange afstanden is dit een bijzonder comfortabele auto: de kilometers glijden in alle rust onder je door. Wat heerlijk stil is het in het interieur, dat vind ik echt een weldaad van deze auto. Met alle luxe aan boord, geeft dit een rijk gevoel.
Het verbruik is meer dan keurig: ik rijd gemiddeld tussen de 1 op 19,5 en de 1 op 22,5. In de wintermaanden is het verbruik logischerwijze hoger dan in de zomermaanden.
De betrouwbaarheid van de auto is prima in orde. In december (2022) echter wel een vervelend probleem met de elektrische handrem gehad: deze zat muurvast. De ANWB gebeld (de auto stond gelukkig thuis) en deze kon niets betekenen: rechts zat de remtang vast. Slijtagekwestie. Dit is overigens wel een duur geintje, omdat remschijven en -blokken dan eveneens moeten worden vervangen alsook de lagers. Hier was ik niet blij mee: hopelijk gaan de remmen achter weer een hele tijd mee. Ik ben geen grote fan van een elektrische handrem.
Gisteren de auto een grote beurt laten geven, alsmede een aircobeurt. De ruitenwissers voor en achter laten vervangen en een lampje van de kentekenverlichting. Verder kwam er niets bijzonders uit. Remmen voor zijn schoongemaakt, ontlucht, etc. De auto verkeert in technische topstaat! Op onderhoud bezuinig ik niet. Ik wil veilig onderweg zijn en evenmin een gevaar voor m’n medeweggebruikers vormen. Onderhoud is nodig voor elke auto en deze is in onderhoud niet duurder dan z’n concurrenten.
Het interieur blijft keurig netjes: bekleding is aanmerkelijk minder vlekgevoelig dan die van de Scenic die ik hiervoor reed, al vond ik die stoelen nog net even lekkerder (steviger) zitten.
Ik heb buiten de “remkwestie” niet een keer een storing gehad. De auto gedraagt zich voorbeeldig netjes. Ik vind het trouwens een keurige auto om te zien. Ik vind de auto van alle kanten mooi: de neus, en profil en van de achterzijde. Maar dat is uiteraard een kwestie van persoonlijke aard.
Ik ben super tevreden over deze wagen.
APK keuring
- 244.900 km
Vandaag de auto weggebracht voor de jaarlijkse APK. Ik heb afgelopen jaar 41.500 km gereden! Met heel veel plezier.
Twee kleine bijzonderheden: een stofhoesklem en een achterband links. Op onverklaarbare wijze is een scheur ingekomen. Over iets heen gereden? Stoeprand geraakt? Geen idee; in elk geval werd de band afgekeurd. Domme pech!
Verder mankeert er niets aan. En kan ik weer letterlijk een jaar vooruit. Dat ben ik ook zeker van plan.
Onlangs de auto handmatig in de was gezet. Dan loop je het plaatwerk nog eens even na: kleine krasjes weggewerkt. Auto ziet er weer keurig netjes uit.
Verder geen aanvullingen/wijzigingen: super fijne en comfortabele auto.
Afscheid
- 251.500 km
Ik heb de auto ingeruild.
De afgelopen tijd met heel veel plezier met deze auto gereden, maar ik kwam een mooie(re?) tegen waarvoor ik ben bezweken..
Het is voor mij wel bij een Franse auto gebleven: een Peugeot 508 1.6 HDi
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Renault Mégane Estate dCi 110 – 2012 – 481.442 km - Klokje Rond

Renault Mégane III - Occasion Aankoopadvies

Renault Mégane vs. Dacia Logan MCV - Dubbeltest

Renault Mégane Estate - Seat Leon ST- Skoda Octavia Combi

Renaule Mégane Estate GT220 - Ford Focus ST Wagon
