Renault Mégane Estate dCi 110 GT-Line (2011) #8
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 6.000 km |
Renault Megane GT Line
- 6.000 km
Na diverse VAG, Alfa en Peugeot nu voor het eerst een Renault in dezelfde categorie. Tevens voor het eerst van benzine (meestal 2 liter) naar diesel (1.5). Voor het eerst een ‘must’ in lease. Gekozen voor Megane GT Line o.a met schuifdak, Bose en Xenon licht.
De 1e indrukken na 2 maanden en 6000km
De auto rijdt prima. Vind het prettig weer een auto te rijden met verlaagd onderstel en kuipstoelen zoals ik eerder ook al eens had. De Bose radio is super. Wat een mooi geluid. Telefoneren met bluetooth via de radio is (nog) verre van optimaal. Had ik toch voor parrot moeten kiezen? Het dieselen is wennen. De motor begint gelukkig los te komen. Het verbruik is t/m heden 5,6l op 100km. Niet slecht. De 1.5 is niet overbemeten waardoor het flink (terug)schakelen is. Het is werken in deze auto. Vooral onder 1900 toeren. Bij tussenvoegen op drukke snelweg vaak terug naar de 4. Versnellen in de 6e versnelling is matig maar ook in de 5 imponeert ie nog niet. Erg wennen. De motor is zeer stil maar geeft nogal het idee dat ie adem tekort komt. Ik mag deze diesel eigenlijk ook niet vergelijken met de voorgaande benzines maar dat gebeurt natuurlijk wel. Ik mis de 2.0 benzine die ik relaxter vond rijden en waarbij je voelde dat ie altijd power over had.
Afwerking: ik heb maar af en toe in verslagen van andere berijders gelezen over rammels. Deze Megane kraakt er echter vooral op oneffen wegdelen zowel voor als achter in lustig op los. Tevens zit er ergens links in het dashboard een kraak/rammel die veelvuldig de kop op steekt. Er is helaas gezoem ergens vanuit het dashboard dat steeds harder wordt bij optrekken. Kwam er achter dat bellers het tijdens gesprekken ook alsmaar horen en zich er aan storen.
De auto is onlangs enkele dagen terug geweest naar de dealer die eveneens veel bijgeluiden constateerde. Zelfs in het dak waar ik ze niet verwachtte. Veel hebben ze er uit gekregen. Helaas niet alles waaronder het gezoem… en er komen al weer geluiden terug. Snel maar weer een afspraak maken. De Renaultvreugde is behoorlijk gedaald. Ik erger me gruwelijk aan die bijgeluiden. Gaat nog leuk worden de komende 4 jaren.
Ook het wegdek hoor ik in deze auto veel sterker dan voorheen. De isolatie in deuren lijkt van matige kwaliteit. Het schuifdak is fijn in de stad maar maakt vanaf 70/80km veel lawaai en moet dan helaas dicht. In eerdere auto’s met (Hollandia) schuifdaken achteraf kon het dak gewoon op de snelweg o.a. bij 140km/u open blijven.
De Renault kan niet tippen aan de vorige auto’s. Zeker bij de laatste Peugeot heb ik gedurende 150.000km nooit een kraak of rammel gehoord of echt problemen gehad. Voelde ook steviger aan. De Megane vind ik qua auto echt een klasse minder. Dat was me bij de proefrit niet opgevallen en had ik ook niet verwacht. Ver het algemeen bevalt de auto me wel goed maar de (bij)geluiden voeren momenteel de boventoon waardoor ik hem liever kwijt dan rijk begin te raken. M.u.v. het ontwerp vind ik ‘m verder ook nergens in uitblinken. Op naar een volgende km stand waarvan verslag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.