Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2010) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 7.000 km |
Eerste indrukken
- 7.000 km
Sinds eind augustus 2010 rijd ik de nieuwe Megane Estate (lease). Afgelopen 6 maanden gereden in een Golf Variant Bluemotion en de 2 jaar daaraan voorafgaand een Ford Focus. De keuze viel op de Megane op basis van 'value-for-money'. Een compleet uitgeruste auto met 20% bijtelling. Uitvoering is Dynamique met extra:
- pack distinction (Meesturende Xenon + parkeersensoren voor+achter)
- glazen panoramadak
- 17" lm-velgen
- privacy-glas achter
- elektronische handrem
- bagagescheidingsnet
- trekhaak
- arkamis 3d/bluetooth carkit
Exterieur:
Fraai en zeker niet alledaags vormgegeven auto. Het getinte glas, zilveren dakrails en de 17" velgen geven hem daarbij een sportief uiterlijk. Kleur is Noir Nacre, wat dan weer niet echt zwart is.
Keyless-entry werkt echt voortreffelijk!
De meesturende Xenonverlichting heeft mijn verwachtingen overtroffen. Zelfs mijn vrouw is enthousiast in het donker ;-)!
Interieur:
De stoelen zijn in hoogte verstelbaar, bestuurder heeft een lendesteun. Ik rijd zelf met de stoel in de laagste stand en zit dan net niet met mijn haren tegen het dak van de auto. Steun in de rug en zijdelings zijn prima, maar de zitting is aan de korte kant.
De elektronische handrem is praktisch in gebruik, zorgt voor een strak afgewerkt geheel en maakt de bediening van de navigatie goed bereikbaar.
Over de TomTom-navigatie ben ik gewoon erg tevreden. Het ziet er grafisch niet allemaal even beeldschoon uit en het scherm klapt niet weg, maar in de praktijk gaat het uiteindelijk om het bereiken van je bestemming (zonder bekeuringen). Even oefenen met de bediening en je gaat als een speer. De 'joystick' klikt niet alleen in alle richtingen, maar is ook te draaien ontdekte ik (nee ik heb niet eerst de gebruiksaanwijzing gelezen).
De cruisecontrol is eenvoudig in gebruik. Heb gelezen over het feit van een kleine overschrijding van de ingestelde snelheid (hooguit 3 km/u) bij het opnieuw inschakelen. Is in mijn ogen niet storend en valt vooral op door de digitale snelheidsmeter.
Het 'klokkenspel' is overzichtelijk en duidelijk. Er wordt een schakeladvies gegeven, afhankelijk van het aantal toeren en de stand van het gaspedaal.
De boordcomputer laat allerlei informatie voorbij komen, maar je kan maar 1 optie aflezen tijdens het rijden (of actieradius, of verbruik, of km-stand). Had graag iets meer willen zien.
Het panoramadak zorgt voor extra licht/lucht in de auto, een ruimtelijke beleving en mijn zoontje vindt het geweldig!
3 x 12v aansluiting. Ik mis wel wat praktische opbergruimte voor bijvoorbeeld de zonnebril.
Het geluid van het Arkamis 3D systeem is redelijk (tot volume 26), maar ook niet meer dan dat. In de Focus had ik een Sony-radio met 6 speakers die echt zo ontzettend veel beter en voller (vooral in het laag) klonken.
Het rijden:
Helemaal prima! De auto laat zich gemakkelijk besturen, schakelt soepel (ook naar 6e versnelling), stuurt strak in snelle bochten, laat duidelijk merken waar de grens ligt. De elektronische hulpmiddelen schakelen niet bij het minste of geringste in (Golf).
De motor komt hopelijk nog iets meer los, maar de 110pk's doen wat je mag verwachten. De verdeling van de kracht is heel gelijkmatig, dus comfortabel.
Tot 120 km/u een oase van rust, daarboven nemen de geluiden wel wat toe zonder echt storend te zijn.
Het verbruik ligt op 6.4l per 100 km. Het lukt af en toe om op 6.3l uit te komen, maar dat is vaak van korte duur.
Al met al een auto waar ik erg tevreden over ben.
Vragen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.