Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique (2010) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Estate dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 159.000 km |
Even wennen, heerlijke auto
- 2.300 km
Ik was op zoek naar een nieuwe leasewagen omdat het contract van de vorige bijna afgelopen was. De randvoorwaarden waren "goedkoper dan de Seat Leon (vorige auto)" en station i.v.m. gezinsuitbreiding. Uit de longlist van de Golf, Focus, Octavia en Megane (allen met 20% bijtelling) bleven de Octavia en Megane over. Beiden in gereden en de Octavia reed prima, maar had geen unique selling points boven de Megane. Vond de Octavia meer een auto voor mijn vader....
Eind april is de Megane dus besteld, 9 juli zou de aflevering volgen.
Na een vertraagde aflevering wegens de certificering van het alarm rijd ik inmiddels bijna twee weken rond in de Renault. Nog te weinig kilometers voor een gedegen review, maar hier volgen vast wat plussen en minnen:
+ stille auto (zeker vergeleken met een Seat Leon)
+ ruim
+ value for money
- cruise control pakt soms wat lastig op
- lakschade wegens te strak gemonteerd achterlicht (wordt binnenkort verholpen)
Een uitgebreidere review volgt uiteraard snel!
Toe aan de eerste onderhoudsbeurt
- 28.500 km
Ondertussen zijn we alweer bijna toe aan de eerste onderhoudsbeurt, de kilometers tikken lekker door met elke dag Deventer - Den Bosch en v.v.. In tegenstelling tot mijn vorige auto, de Seat Leon, kan ik de dealer nu vertellen dat er helemaal geen bijzonderheden zijn en ze dus alleen de beurt hoeven uit te voeren.
Stiekem had ik erop gerekend dat ik toch vaker contact met de dealer zou moeten zoeken (vooroordeel over franse auto's...), maar dat blijkt gelukkig helemaal niet het geval te zijn. De lakschade is inmiddels gerepareerd en de achterlichten zijn nu netjes op de auto gemonteerd.
Verbruik schommelt tussen de 1 op 18 en 1 op 20 en ik hoef gemiddeld maar 1 keer per 1000 km te tanken. Ideaal!
1 jaar en 50.000 km verder
- 50.000 km
Al mijn vooroordelen over Renault zijn overboord! Heb de auto nu een jaar, we zijn samen 50.000 km verder en ben minder vaak bij de dealer geweest dan met mijn vorige auto (Seat Leon 1.9TDI).
Helaas wel weer terug naar de dealer gemoeten ivm mislukte schadereparatie de vorige keer. De lak bij de achterlichten was er alweer afgesprongen, maar gelukkig allemaal onder garantie weer gerepareerd. Technisch is er nog helemaal niks aan de hand geweest; geen problemen, geen kwaaltjes, verbruikt geen olie, helemaal niks!
Verder blijft de Megane netjes 5,3l/100km rijden, met een uitschieter naar 7,4l/100km in Duitsland. Topsnelheid aldaar behaald was 196km/h, maar op die snelheid voelt de Megane niet al te zeker meer aan.
Merk wel dat de voorstoelen wat minder zijn dan in de Seat; ik heb moeite om een fijne zithouding te vinden en merk dat ik regelmatig moet gaan verzitten omdat ik net niet lekker op de zitting kan plaatsnemen. De leuning is daarentegen perfect.
Alweer onderhoud?!
- 71.000 km
De Megane houdt zich uitstekend en blijkt een ideale pakezel, ik heb er met gemak een Pax kast van Ikea in kunnen vervoeren. Vakantie afgelopen zomer wel een dakkoffer erop gehad, met een kleintje van 1 jaar naar de camping moeten er een hoop spullen mee...
Ondertussen ruim 70.000 km op de teller, de laatste tijd gaat het alleen minder hard omdat ik dichter bij huis aan het werk ben. In plaats van 200 km per dag nu nog maar 75. Met de ruime brandstoftank (60 liter) betekent dat dat ik nog maar 1 keer per 2 weken hoef te tanken!
Inmiddels wel geconstateerd dat de indicator die aangeeft hoeveel km ik kan rijden tot de volgende beurt 10 x zo snel aan het afnemen is. Oftewel elke 100 km rijden betekent 1000 km minder tot de volgende beurt. Binnenkort maar eens een afspraak bij de dealer maken om te kijken of de auto echt een beurt moet, of dat we hier een onvervalste software-bug te pakken hebben :-)
Meest betrouwbare auto ooit
- 107.000 km
Inmiddels rij ik alweer ruim 2,5 jaar in de Megane en zijn er 107.000 km gepasseerd. In al die tijd is er (behalve een lekke band en bovengenoemde lakschade) niks kapot gegaan aan de auto, geen lampje, niks elektronisch en ook niks mechanisch. De Megane is met stip mijn meest betrouwbare auto ooit!
Inmiddels merk ik wel wat kleine minpuntjes:
- er zit een schroefje los in de achterklep, elke keer klep openen of sluiten hoor je het schroefje vallen.
- voor mijn gevoel is de auto niet zo stil meer als 2,5 jaar geleden, maar dat kan ook mijn verwende perceptie zijn :)
- de gordel aan de bestuurderskant begint wat te pluizen, ben benieuwd of dat een APK-afkeur punt is
Niks ernstigs dus! Voorzichtig aan het nadenken over de volgende leasewagen (de Megane moet er immers volgend jaar alweer uit), maar ik acht de kans groot dat het opnieuw een Megane wordt. Gelukkig nog een jaar de tijd om erover na te denken :)
Toch terug naar de dealer...
- 140.000 km
Met een kilometerstand van 120.000 de auto weer weggebracht voor een onderhoudsbeurt. Behalve regulier onderhoud hoefde de dealer niks te repareren of te vervangen.
Bij 135.000 heb ik de auto voor het eerst bij de dealer mogen achterlaten voor een reparatie (m.u.v. de schadereparatie in het eerste jaar). De remmen maakten een piepend geluid als ze niet gebruikt werden. Dealer heeft hierop de remschijven en -blokken aan de achterzijde vervangen en hiermee is het probleem verholpen.
Inmiddels aan het orienteren op mijn volgende auto, deze mag nog maar 9 maanden mee. Kans is aanwezig dat het weer een Megane wordt.
Eerste defect...
- 159.000 km
Het wordt een beetje een saai verhaal, de Megane blijft lekker doorgaan zonder noemenswaardige problemen. Bij 142.000 kreeg ik een melding dat er olie bijgevuld moest worden. Helaas stond er niet in het onderhoudsboekje vermeld welke olie er in moest, dus geheel tegen mijn principes in er toch maar voor naar de dealer gegaan. Vijftien minuten later kon ik mijn weg weer vervolgen.
Bij 150.000 km groot onderhoud inclusief distributieriem laten uitvoeren, hierbij werd het eerste mankement in 3,5 jaar gevonden: een kapot lampje van de kentekenplaat verlichting. Verder hoefde er niks aan de auto te gebeuren.
Nog 3 maanden en dan mag de Megane terug naar de leasemaatschappij, ik vermoed dat deze periode ook probleemloos zal verlopen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.