Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 56.736 km |
Eén jaar Mégane Coupé
- 45.000 km
Op drie dagen na heb ik de Mégane Coupé exact één jaar in bezit. De teller geeft ondertussen 45.000 km aan. Ik heb ruim 10% meer kilometers gereden dan vooraf ingeschat. De kilometers zijn mij echter heerlijk bevallen. Stil, soepel, stabiel. Het onderstel is wel aan de stevige kant.
De 1.5 dCi is een oudgediende. De basis stamt uit 2001 en bevatte in die tijd, naast de 1.9 dCi, Renault’s allereerste toepassing van hoge-druk common rail dieselinspuiting. Zoals dat vaker gaat met nieuwe technieken was de klant onvrijwillig proefrijder. Dat heeft de reputatie van deze blokken niet goed gedaan.
In 2012 kwam de zoveelste generatie van dit blok uit. Haast compleet in het nieuw gestoken. De zwakkere onderdelen van weleer hebben een nieuwe coating gekregen, Diamond-Like Carbon volgens Renault – zo zo. Ook zijn de injectoren geüpgrade, werkt de oliepomp voortaan on-demand en is het geheel voorzien van allerlei efficiency verhogende zaken: start-stop, regeneratie van remenergie etcetera. Het mag marketing prietpraat zijn, maar ik kan als onafhankelijk berijder melden: de motor voelt echt aan alsof die voor het leven is gebouwd!
Dat het geld toen zo wel op was merk je aan het interieur van de auto. Het voelt allemaal niet speciaal aan, niet coherent: pianolak inleg in het stuur, bling-bling chroomaccentjes bij de versnellingspook, mat aluminium bij de “iDrive” (bediening navigatiesysteem), hard plastic dashboardkastje en daarboven zelfs nog harder plastic. Een verplicht two-tone stuur omdat ik nou eenmaal af-fabriek lederen bekleding wilde hebben. Het geheel is wel kraak- en rammelvrij, maar de eerste indruk, en tweede en derde blijft gewoon dat dit niet kan voor een auto van ruim € 32.000,-. Gemiste kans dus.
Het aantal werkplaatsbezoeken is laag, extreem laag. De auto heeft in een jaar tijd slechts éénmaal de dealer gezien (voor een reguliere 30.000 km beurt wel te verstaan). Bovendien heb ik bij 15.000 km voor het laatst een half litertje olie bijgevuld. Ook bij mijn kilometrage is dat lekker: na vier maanden een half litertje bijvullen en dan acht maanden lang eigenlijk helemaal niks doen.
De strekking van mijn betoog moge duidelijk zijn. Met de techniek, het rijden, het onderstel, de voorzieningen aan boord is helemaal niks mis. De zichtbare zaken zijn duidelijk minder: de aanblik van het interieur, de aansluiting van carrosseriepanelen. Duitsers zijn wat beter in de afwerking, of gehaaider in de afleiding, zo u wilt.
Volgens de brandstofadminstratie heb ik 2.399 liter diesel door de leidingen heen gejast en heeft de laatste tankbeurt bij een tellerstand van 44.700 km plaatsgevonden. Afgerond een nette 1 op 19.
Tenslotte wil ik een lans breken voor onze eigen TomTom. De TomTom met Live Services is werkelijk subliem en werkt uitermate comfortverhogend. Altijd een zeer accurate inschatting van de aankomsttijd, waardoor ik bij drukte vrij nauwkeurig mijn aankomsttijd door kan geven. Ook pakt het systeem zeer vlug wegafsluitingen, vertragingen en mobiele flitscontroles op. Een nieuwe route is zo berekend. Dit ingebouwde systeem heeft gezorgd voor een ster (zo niet twee sterren) extra comfort.
Zou ik weer een Renault nemen? Alles heeft zijn prijs. Als de betaalbaarheid weer goed is, dan wel.
Coupé ingeleverd
- 56.736 km
Na drie jaar extern ingezet te zijn geweest bij diverse opdrachtgevers vond ik het leuk om weer in-huis aan de slag te gaan. Dat betekent einde lease-auto en welkom privé-auto. De Megane Coupé heeft een prima indruk bij me achtergelaten. Ik vind nu 15 maanden later dat ik indertijd een goede beslissing heb genomen door me te laten leiden door de kosten. Binnen de selectie van voertuigen uit hetzelfde segment en met een vergelijkbaar vermogen is het verschil tussen de modellen zo minimaal dat de extra maandelijkse kosten niet te verantwoorden zijn. Voor iemand die geen binding heeft met een bepaald merk (zoals ik) was de keuze daarom toen ook gemakkelijk en achteraf heb ik dus ook geen spijt. Sterker nog, ik ga de Coupé zowaar missen.
De opvolger (privé-auto) is een handgeschakelde Audi A6 uit 2006 met een zijdezachte V6 diesel (2.7 TDI). Het beestje heeft wel wat ervaring (304.000 km bij aanschaf), maar ik heb er vertrouwen in dat het fijne en niet al te dure kilometers worden (dagelijkse rit van 55 km enkele reis).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Coupé 1.2 TCe Bose | 12MND GARANTIE | NAVI | CAMERA | NW APK | AIRCO |
- 2012
- 233.621 km

Renault Mégane Estate 1.5 dCi Bose / 110pk / achteruitrij camera / cruise control
- 2012
- 103.343 km

Renault Mégane Estate 1.5 dCi GT-Line NETTE AUTO RIJDT EN SCHAKELT GOED
- 2012
- 289.891 km