AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Mégane Coupé
3

autoreview

Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #4

Raddraaier
  • Raddraaier10
  • Review
22 september 2013 om 11:21
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringMégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst56.736 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eén jaar Mégane Coupé

  • 45.000 km
  • 22 september 2013

Op drie dagen na heb ik de Mégane Coupé exact één jaar in bezit. De teller geeft ondertussen 45.000 km aan. Ik heb ruim 10% meer kilometers gereden dan vooraf ingeschat. De kilometers zijn mij echter heerlijk bevallen. Stil, soepel, stabiel. Het onderstel is wel aan de stevige kant.

De 1.5 dCi is een oudgediende. De basis stamt uit 2001 en bevatte in die tijd, naast de 1.9 dCi, Renault’s allereerste toepassing van hoge-druk common rail dieselinspuiting. Zoals dat vaker gaat met nieuwe technieken was de klant onvrijwillig proefrijder. Dat heeft de reputatie van deze blokken niet goed gedaan.

In 2012 kwam de zoveelste generatie van dit blok uit. Haast compleet in het nieuw gestoken. De zwakkere onderdelen van weleer hebben een nieuwe coating gekregen, Diamond-Like Carbon volgens Renault – zo zo. Ook zijn de injectoren geüpgrade, werkt de oliepomp voortaan on-demand en is het geheel voorzien van allerlei efficiency verhogende zaken: start-stop, regeneratie van remenergie etcetera. Het mag marketing prietpraat zijn, maar ik kan als onafhankelijk berijder melden: de motor voelt echt aan alsof die voor het leven is gebouwd!

Dat het geld toen zo wel op was merk je aan het interieur van de auto. Het voelt allemaal niet speciaal aan, niet coherent: pianolak inleg in het stuur, bling-bling chroomaccentjes bij de versnellingspook, mat aluminium bij de “iDrive” (bediening navigatiesysteem), hard plastic dashboardkastje en daarboven zelfs nog harder plastic. Een verplicht two-tone stuur omdat ik nou eenmaal af-fabriek lederen bekleding wilde hebben. Het geheel is wel kraak- en rammelvrij, maar de eerste indruk, en tweede en derde blijft gewoon dat dit niet kan voor een auto van ruim € 32.000,-. Gemiste kans dus.

Het aantal werkplaatsbezoeken is laag, extreem laag. De auto heeft in een jaar tijd slechts éénmaal de dealer gezien (voor een reguliere 30.000 km beurt wel te verstaan). Bovendien heb ik bij 15.000 km voor het laatst een half litertje olie bijgevuld. Ook bij mijn kilometrage is dat lekker: na vier maanden een half litertje bijvullen en dan acht maanden lang eigenlijk helemaal niks doen.

De strekking van mijn betoog moge duidelijk zijn. Met de techniek, het rijden, het onderstel, de voorzieningen aan boord is helemaal niks mis. De zichtbare zaken zijn duidelijk minder: de aanblik van het interieur, de aansluiting van carrosseriepanelen. Duitsers zijn wat beter in de afwerking, of gehaaider in de afleiding, zo u wilt.

Volgens de brandstofadminstratie heb ik 2.399 liter diesel door de leidingen heen gejast en heeft de laatste tankbeurt bij een tellerstand van 44.700 km plaatsgevonden. Afgerond een nette 1 op 19.

Tenslotte wil ik een lans breken voor onze eigen TomTom. De TomTom met Live Services is werkelijk subliem en werkt uitermate comfortverhogend. Altijd een zeer accurate inschatting van de aankomsttijd, waardoor ik bij drukte vrij nauwkeurig mijn aankomsttijd door kan geven. Ook pakt het systeem zeer vlug wegafsluitingen, vertragingen en mobiele flitscontroles op. Een nieuwe route is zo berekend. Dit ingebouwde systeem heeft gezorgd voor een ster (zo niet twee sterren) extra comfort.

Zou ik weer een Renault nemen? Alles heeft zijn prijs. Als de betaalbaarheid weer goed is, dan wel.

Coupé ingeleverd

  • 56.736 km
  • 11 januari 2014

Na drie jaar extern ingezet te zijn geweest bij diverse opdrachtgevers vond ik het leuk om weer in-huis aan de slag te gaan. Dat betekent einde lease-auto en welkom privé-auto. De Megane Coupé heeft een prima indruk bij me achtergelaten. Ik vind nu 15 maanden later dat ik indertijd een goede beslissing heb genomen door me te laten leiden door de kosten. Binnen de selectie van voertuigen uit hetzelfde segment en met een vergelijkbaar vermogen is het verschil tussen de modellen zo minimaal dat de extra maandelijkse kosten niet te verantwoorden zijn. Voor iemand die geen binding heeft met een bepaald merk (zoals ik) was de keuze daarom toen ook gemakkelijk en achteraf heb ik dus ook geen spijt. Sterker nog, ik ga de Coupé zowaar missen.

De opvolger (privé-auto) is een handgeschakelde Audi A6 uit 2006 met een zijdezachte V6 diesel (2.7 TDI). Het beestje heeft wel wat ervaring (304.000 km bij aanschaf), maar ik heb er vertrouwen in dat het fijne en niet al te dure kilometers worden (dagelijkse rit van 55 km enkele reis).

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Mégane
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    TCe 140 Business Edition One *Nieuwe auto, Rijklaar*

    Renault Mégane TCe 140 Business Edition One *Nieuwe auto, Rijklaar*

    • 2020
    • 101 km

    € 32.313

    SCENIC 2.0 16V

    Renault Mégane SCENIC 2.0 16V

    • 2002
    • 173.876 km

    € 2.950

    TCe 115 Bose | Bose Premium Audio | Achteruitrij camera | Parkeersensoren voor | Navigatie

    Renault Mégane TCe 115 Bose | Bose Premium Audio | Achteruitrij camera | Parkeersensoren voor | Navigatie

    • 2021
    • 1 km

    € 25.480

Meer Renault Mégane occasions

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Mégane specificaties
  • Renault Mégane occasions
  • Renault Mégane video's
Advies en informatie
  • Renault Mégane tests
  • Renault Mégane gebruikersreviews
  • Renault Mégane index
PREMIUM
Renault Mégane Coupé - Hyundai i30 3drs

Renault Mégane Coupé - Hyundai i30 3drs

De driedeurs hatchback in het C-segment wordt met uitsterven bedreigd. De consument koopt 'm...

Lees meer
 

Renault Mégane reviews

  • Review
    Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #4

    Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line...

    3
    • 22 september 2013
  • Review
    Renault Mégane Coupé 2.0 16V Turbo 265 RS (2013)

    Renault Mégane Coupé 2.0 16V Turbo 265...

    45
    • 2 maart 2013
  • Review
    Renault Mégane Coupé 2.0 16V Turbo 265 RS (2013)

    Renault Mégane Coupé 2.0 16V Turbo 265...

    48
    • 2 januari 2013
  • Review
    Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line (2012)

    Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line...

    6
    • 14 augustus 2012
  • Review
    Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line (2012)

    Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line...

    8
    • 25 juli 2012
  • Review
    Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line (2012)

    Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line...

    8
    • 18 mei 2012
  • Review
    Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 Expression (2012)

    Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 Expression...

    9
    • 3 mei 2012
meer reviews
Rij-impressie: getunede hothatches uit eigen polder!

Rij-impressie: getunede hothatches uit eigen polder!

60

AutoWeek heeft zijn naam opnieuw verbonden aan 100% Tuning in Ahoy en presenteert in de editie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

    Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km -...

    • 15 februari 2021
  • Review
    Renault Mégane (2017)

    Renault Mégane (2017)

    3
    • 1 februari 2021
  • Review
    Renault Mégane (2013)

    Renault Mégane (2013)

    4
    • 1 februari 2021
  • Review
    Renault Mégane TCe 180 GT (2010)

    Renault Mégane TCe 180 GT (2010)

    4
    • 16 december 2020
  • Review
    Renault Mégane Estate TCe 140 Bose (2019)

    Renault Mégane Estate TCe 140 Bose (2019)

    7
    • 3 december 2020
  • Review
    Renault Mégane TCe 180 Dynamique (2009)

    Renault Mégane TCe 180 Dynamique (2009)

    3
    • 23 november 2020
  • PREMIUM
    Kia Ceed Sportswagon PHEV vs. Renault Mégane Estate PHEV

    Kia Ceed Sportswagon PHEV vs. Renault Mégane...

    • 10 november 2020
Merk
Merk
  • Review
    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Parisienne (2014)

    Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Parisienne...

    1
    • 1 maart 2021
  • Autonieuws
    Renault Colorale Prairie (1955) - In het Wild

    Renault Colorale Prairie (1955) - In het...

    21
    • 27 februari 2021
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    10
    • 20 februari 2021
  • Review
    Renault Zoe R135 Edition One (2020)

    Renault Zoe R135 Edition One (2020)

    2
    • 19 februari 2021
  • Review
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    7
    • 16 februari 2021
  • Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

    Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km -...

    • 15 februari 2021
  • Autonieuws
    Renault Captur als sportieve R.S. Line

    Renault Captur als sportieve R.S. Line

    34
    • 12 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep