Renault Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line (2012) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane Coupé dCi 110 ECO2 GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
- 4.000 km
Sinds kort heb ik een werkgever met een leaseregeling. Als voorloopauto heb ik 2 maanden gereden in een Peugeot 107 1.0 XS (omdat de andere beschikbare auto’s 25% bijtelling waren met een hoge catalogusprijs).
Na eerst een Punto 1.3 Multijet en een Mito 1.3 Jtdm overwogen te hebben, toch maar de keuze gemaakt voor een slagje groter. Het moest gezien de jaarlijkse kilometrage een diesel gaan worden. De keuze werd daarom gemaakt tussen de Megane Eco2 en de Focus 1.6 Econetic. Best een mooie auto die Focus en het reed ook prima, maar ik werd er niet warm of koud van. Daarom gekozen voor de Megane Coupe Eco2 met GT-line pakket, zwarte metallic lak, Bose systeem en TomTom EU.
Na de eerste kilometers wordt het tijd voor een review. Er staat nu ruim 4000 km op de teller. Vergeleken met de 107 is het natuurlijk een verschil van dag en nacht. Na een 107 kan je er (bijna) alleen maar op vooruit gaan.
De Megane rijdt heerlijk. De motor heeft voldoende vermogen. Hij voelt zeker niet aan als een spaardiesel al is hij ook niet supersnel, maar het rijdt prima. Alleen als je de(eco) schakelindicator aanhoudt valt de motor telkens te ver terug in de toeren. Onder de 1700 geeft de motor niet echt thuis. Doortrekken tot zo’n 2500 tpm is daarom wel vereist. Trouwens, die schakelindicator is eigenlijk alleen maar irritant, vooral in bergachtig gebied. Niet op letten dus. Tevens vind ik de eerste versnelling wat kort. Die is er alleen om de auto in beweging te krijgen. Maar vergelijken met andere auto's die ik heb gereden moet je wel snel door naar de 2e.
De stoelen zijn erg goed al moet je niet te breed zijn ander pas je er niet lekker in. Je kan de stoelen goed verstellen. De ruimte achterin is wel krap. Mensen die op de achterbank moeten zitten houden het niet heel lang uit denk ik. Ik ben trouwens erg blij met de parkeersensoren rondom en de achteruitrijcamera. Ik zou niet weten wat in zonder zou moeten want het zicht naar achteren is zeer matig, maar met de hulpmiddelen dus goed te doen.
Zoals meerdere Megane lll rijders al hebben opgemerkt is de bekerhouder kansloos. De opbergvakken e.d. zijn ook beperkt. Wat ook jammer is zijn de plastic handgrepen bij de voordeuren. Deze voelen wat fragiel aan. Af en toe maken ze een ‘knakkend’ geluid als je ze stevig vast pakt. Waarom heeft Renault niet gekozen voor een wat steviger materiaal en gewoon mooi aluminium? Had beter gekund.
Met het Bose systeem ben ik erg blij. Erg fijne optie is dit. Ik heb altijd muziek aan en ik vond de standaard radio matig. Bochane heeft de Bose al goed voor mij ingeregeld. Nadeel van het Bose systeem is wel dat de subwoofer in de bodem bij de passagier ligt waardoor de mat daar een stuk hoger ligt. Was een subwoofer in de kofferbak geen betere optie geweest (zoals Fiat vaak heeft)? Verder een top geluid. En de verhoogde mat bij de passagier is op zich niet zo erg. De eerste keer ziet het er alleen een beetje vreemd uit.
Ondanks een paar kleine dingetjes ben ik zeer tevreden met de Megane Coupe. Geen enkele auto is natuurlijk perfect. Het belangrijkste functioneert goed en het is elke dag een genot om in de Megane te rijden!
Update
- 7.800 km
Ik merk dat de Megané nu toch wel ingereden is. De motor is soepeler en sneller dan aan het begin.
Het vebruik daalt ook lichtelijk. Zat ik de eerste 3000 km gemiddeld volgende de boordcomputer zo rond de 5,4l op 100km nu is dat gedaald naar een nette 4,7l/5,0l op 100km. De 4,7-4,8 l op 100km haal ik als ik een week heb met veel 100-110 km/h op de snelweg (spitsstrook open). Met wat meer 120-130 km/h kom ik rond de 5,0 l. De boordcomputer is wel iets positiever dan de werkelijkheid. Als ik zelf de liters die ik tank vergeijk met de liters die verbruikt zijn volgens de boordcomputer, tank ik toch iets meer liters maar dit is een bekend fenomeen bij auto's. De afwijking valt toch wel mee waardoor het gemiddelde verbruik redelijk klopt. Toch valt het verbruik van de 1.5 dci mij wat tegen als ik het vergelijk met non-eco dielsels met een grotere cilinderinhoud. De verbuikscijfers volgens de fabriek zijn bij lange na niet te halen.
Verder bevalt de Megané nog steeds erg goed. Veel rijplezier, lekker strak in de bochten en toch heel comfortabel. Achteraf toch wel wat spijt dat ik geen xenon en panoramisch glazen dak heb genomen, maar je moet natuurlijk ergens de grens trekken.
Geen last van stonringen of andere defecten. De regensensor werkt goed maar af en toe wist hij net niet snel genoeg bij kleine druppels ondanks dat de instelling op kleine druppels staat. De regensensor in mij 206 GTI was daarin net even verfijnder.
De koplampen blijven lang aan ook al is het redelijk licht, maar veiligheid boven alles en het is op zich niet storend.
Wat wel jammer is is het gebrek aan opbergruimte binnenin. Ook een goede bekerhouder begin ik steeds meer te missen. Hopelijk wordt dit bij een volgend model verbeterd.
Wat ik ook mis bij de Megané is een automatisch dimmende binnenspiegel.
Dit zijn natuurlijk allemaal kleine onvolkomenheden. De basis van de auto is goed. Een fantastisch onderstel. Een goede mix tussen sportief en comfort.
De bluetoothcarkit is trouwens ook heel handig. Je kan vijf telefoons koppelen. Werk goed.
De stoelen van de GT zijn fijn. De zitting had wel een paar cm langer gemogen maar verder hele top in te stellen.
10.000 km
- 10.000 km
Zo, de eerste 10.000 km op de teller in twee maanden tijd. Nog steeds rijdt de auto fantastisch en probleemloos (even afkloppen...). Het comfort en de luxe went snel. Af en toe vergeet je dat omdat het "gewoon begint te worden".
Toch nog een klein minpuntje ontdekt. De actieradius op de boordcomputer verdwijnt zodra je in het rode gebied van de brandstofmeter komt. Vreemd want juist hiervoor is de actieradius handig. Eerst geeft hij aan dat je nog zo'n 120 km kan rijden, maar zodra je op "reserve" gaat rijden zie je alleen maar streepjes. Niet echt belangrijk, maar je moet kritisch blijven ;-)
Het verbruik blijft schommelen tussen de 4.8 l en 5.2 l op 100km volgens de boordcomputer. Acceptabel, maar bij lange na niet de 3,5 l op 100. Ik had verwacht toch wel rond de 4.0 tot 4.5 l op 100 te kunnen komen omdat ik veel snelweg rijdt. Maar het verbruik van andere 1.5 dci's ligt ook vaak boven de 5.0 l
Over 10.000 km meld ik mij weer hier of er moeten bijzonderheden zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.