Renault Mégane C-C 1.6 16V Dynamique Luxe (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane C-C 1.6 16V Dynamique Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze Megane 3 jaar gehad als leaseauto en daar bijna 150.000 km mee gereden. Ik had toendertijd gekozen voor een luxe uitvoering, met als opties nog een maat grotere velgen en een duurder type radio. Later heb ik daar nog de bumper van een Megane RS aan toegevoegd. De uitstraling van de auto is sportief te noemen en afgezien van de wat prominent aanwezige kont (toen ik in de buurt van Volkel reed probeerde er een F16 op te landen...) is het ontwerp van de auto best fraai te noemen.
De 1.6 motor is niet ruim bemeten voor een auto van dit formaat en gewicht (en dat is een understatement...). Met veel toeren en veel terugschakelen is de auto best vlot te rijden, maar comfortabel is anders. Voor dagelijks gebruik gaat dit op den duur toch irriteren. Ik moet voor mijn werk vaak naar Brussel en dat doe ik tegenwoordig maar met de trein, want de rit met de auto is echt geen feest.
De vering is ouderwets frans en in combinatie met de toch wat lagere torsiestijfheid maakt dit van de auto geen stralk sturende bolide. Gelukkig hebben de Michelin banden wel veel grip, dus sturen gaat op zich best. De stoelen zitten goed en zijn goed verstelbaar.
De uitrusting is zeer compleet te noemen, met regen- en lichtsensoren (ik wil nooit meer zonder), climate control (heerlijk constante temperatuur), cruise control en alle drie letterige afkortingen die je kan verzinnen (ABS, ESP, BAS, ...). Het dashboard kastje is erg groot en dus erg handig en gaat automatisch op slot als de rest van de auto op slot gaat, dat is erg handig. Er zitten zoiezo veel handige opbergvakken in de auto (in de deuren en tussen de stoelen), voor als je een hoop prei mee moet nemen. Altijd handig, prei.
PROBLEMEN
Een probleemloze auto is het zeker niet geweest, alhoewel hij me maar 1 keer in de steek heeft gelaten. Het meest vervelende probleem is echter het lekkende dak. Als het ’s-avonds regent, neem ik de volgende dag een handdoek en mijn bad-eendje mee, want dan is het weer dweilen met de kraan open. De hele bestuurderstoel is nat en het blijft dan nog zeker een uur nadruppelen. Na drie bezoeken aan de dealer (Renault Rotterdam) heb ik het maar opgegeven. Als het regent, leen ik de auto maar uit aan de buurman of zo.
Voor de rest zijn de bobines, de boordcomputer en het inspuitsysteem een keer vervangen. Positief punt is het bandenverbruik, met de eerste set banden heb ik 90.000 km gereden voordat ze aan vervanging toe waren. Ok, met een 1.6je trek je niet bij ieder stoplicht de straatstenen van de straat, maar toch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.