Renault Mégane 1.6 16V Tech Line (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane 1.6 16V Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Algemeen:
Na bij mijn vorige werkgever 3 jaar in een Mazda 3 te hebben gereden, mocht ik bij mijn nieuwe werkgever opzoek naar een nieuwe leasewagen. Na een uitgebreide ronde langs de diverse merken, vele test ritjes en een calculatie per model is uit eindelijk de keuze gevallen op de 5 deurs Renault Mégane 1.6 met LPG in de kleur Blue Crepsulé. Renault bood met de Techline serie aangevuld met het Pack Vision een wel zeer compleet pakket aan opties. Vrijwel alles wat ik wilde hebben zit er op en door de scherpe lease prijs was het een gemakkelijke keuze.
Na 8 weken wachten en te hebben gereden in een VW Golf 1.9 TDI (blijft een saaie bak) was het afgelopen donderdag dan eindelijk zo ver. De nieuwe wagen stond klaar bij de dealer om opgehaald te worden. Na de verplichte papier afhandeling en een beknopte uitleg van de dealer kon het rijden dan eindelijk beginnen.
Comfort:
Omdat ik in mijn nieuwe baan redelijk wat kilometers maak is het voor mij van groot belang om een wagen te hebben die comfortabel rijd. Met name goede stoelen zijn voor mij van groot belang. In de vele proefritten waren er maar weinig merken waarbij de stoelen meteen wisten te overtuigen. De stoelen van de Megane wisten me direct te overtuigen, goede instel mogelijkheden, niet te hard, niet te zacht, goede steun aan de zijkanten en een verstelbare lende steun.
De instrumenten van de Megane zijn allemaal goed bereikbaar en eenvoudig te bedienen. Wat ik jammer vindt is dat er niet meer knopjes op het stuur wiel verwerkt zijn. Met name het scroll wiel achter op de stuur bediening vind ik niet lekker werken. De afwerking is van een erg goed niveau, hier en daar was de Mazda wat mooier afgewerkt en soms is de Renault weer netter. Vooral het Radio display hadden ze van een betere kwaliteit mogen maken, deze vindt ik een beetje goedkoop aan doen.
Zoals gemeld heb ik het Pack Vision, deze bestaat uit een Panoramisch zonnedak en een Portable DVD speler. Over de DVD speler kunnen we kort zijn, da’s niet veel soeps. Het panoramische dak vind ik wel top, de extra licht inval is heerlijk en als je lekker aan het rondrijden bent is het heerlijk zo’n open dak. Voor op de snelweg is het wat minder, gewoon te veel herrie.
Naast de standaard Techline uitrusting heb ik gekozen voor een Bluetooth handsfree set van Renault zelf en een Audiobox voor de MP3 ondersteuning. De Bluetooth set werkt perfect samen met m’n MDA Vario en het geluid klinkt helder over de speakers. Van het Radio display is alles goed af te lezen. Tenminste geen lelijk Parrot ding op het dashboard.
Verder heb ik de Audiobox laten aansluiten op de standaard Radio, met dit apparaatje kan je vrijwel elke MP3 speler en Ipod aansluiten. Zelf heb ik er een 80GB Lacie harddisk op aangesloten. Het werkt heel aardig, helaas is er alleen geen ID3 tag ondersteuning.
LPG:
Omdat ik er pas 300KM op heb zitten kan ik weinig zeggen over de LPG installatie, de eerste 1000 KM moeten tenslotte gereden worden op Benzine. De Tank is in ieder geval wel netjes weg gewerkt. De laad vloer komt zo’n centimeter omhoog maar dat is perfect weg gewerkt zodat je er niets van merkt.
Rijcomfort:
De Megane is werkelijk een heerlijke comfortabele auto, soepelheid te top. De Mazda moest je vrij hoog in de toeren hebben om er lekker mee te kunnen rijden. De Megane daarin tegen is zelfs bij de lagere toeren prima vooruit te branden. De wegligging is ook prima, hij is wat soepeler afgesteld dan de Mazda maar laat zich nog steeds prima op wat hogere snelheden door bochten manoeuvreren. De stuurbekrachtiging van de Megane is wel wat vager dan van de Mazda, mede omdat deze snelheid afhankelijk is, waarschijnlijk gewoon even wennen.
Ik ben benieuwd hoe de prestaties worden als hij helemaal goed is ingereden.
Volgende week rijden we met de Mégane naar het vakantie adres in Frankrijk, benieuwd hoe dat zal gaan. Ik heb in ieder geval een goed gevoel bij de auto, nu maar hopen dat het net als bij de Mazda 3 vier probleemloze jaren zullen worden.
Update 3900 KM:
Er zitten in minder dan een maand tijd alweer bijna 4000 Kilometer op en tot op heden naar alle tevredenheid. We zijn met de auto heerlijk een weekje naar Frankrijk geweest, dik 2500 KM heen en terug met een omweg via Luxemburg. Tijdens de vakantie heeft de auto zich voorbeeldig gedragen, de lange afstanden waren door de goede stoelen en het algehele comfort prima te doen. De Cruise control is hierbij echt een uitkomst, helemaal omdat deze perfect te bedienen is via het stuurwiel. De LPG installatie werkt ook helemaal naar behoren en met een volle tank (38 Liter) heb ik een actie radius van zo’n 370 - 380 Km. Een verbruik dus van 1 op 10. Met de 55 Liter benzine tank haal ik een actie radius van zo’n 660 Km wat neer komt op 1 op 12. Het benzine verbruik is dus iets lager dan de 1 op 11 van m’n oude Mazda.
Het enige nadeel wat ik tot op heden heb kunnen ontdekken is dat de lak van de Renault kras gevoeliger is dan van de Mazda. Het kleinste beetje zand kan al een kras veroorzaken, de volgende keer zou ik dan ook zeker een waxoly behandeling nemen.
PROBLEMEN
Rechter portier greep voor schoot los, binnen 5 minuten vast gezet door de dealer en sindsdien niet meer los gekomen.
Update 13500 KM:
Bij het plaatsen van m’n winterbanden waarschuwde de bandenboer me dat er vet lekte uit de aandrijfas links voor. Na onderzoek bij de dealer bleek dat er diverse haarscheurtjes in de aandrijfas zaten. Nadat deze in z’n geheel vervangen was, was het probleem opgelost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.