Renault Mégane 1.6 16V Business (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane 1.6 16V Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 72.000 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Nieuwe aanwinst
- 76.000 km
Na een jaar trouwe dienst afscheid genomen van mijn 2001 Megane 1.6 16V Dynamique. Waar ik overigens veel plezier mee heb gehad en waar de nieuwe eigenaar nog veel plezier van kan hebben maar goed.... Ik was toe aan een jongere en wat betere auto.
De keuze was voor mij snel het moet weer een Renault worden en bij voorkeur een jongere Megane. Vorig jaar heb ik de gedachten gehad voor een wat ouder exemplaar, maar de reputatie van de eerste bouwjaren 2002/2004 is niet al te best, maar nu paste een jonger exemplaar wel in het budget. Nu heb ik een van de laatste exemplaren van september 2008. Mooie complete auto met alles wat je maar wilt wensen elektronisch geregelde airco, cruise controll c.v. elektrische ramen.
De auto heeft goede rijeigenschappen die ik de afgelopen weken goed heb kunnen ervaren ( 5000 km afgelegd in vakantie )
Het brandstofverbruik is zeer accepteabel gemiddeld 5,6 l per 100 km en kan ongeveer 1000 km met een volle tank afleggen. Minput is wel een echte Megane kwaal die het huidige model ook heeft een wat vage besturing door de elektrische stuurbekrachtiging en de kwaliteitsbeleving
van het interieur dat bij de Megane 1 toch wat degelijker aanvoelt. Maar verder zeer content over deze heerlijk rijdende auto waar ik veel plezier van zal gaan hebben de komende tijd!!!!
De komende tijd zal ik regelmatig updaten wat de ervaringen zijn van deze heerlijke en voor het oog zeer mooie auto ( kleur boreal grijs ). Maar vertrouw erop dat dit zeer naar tevredenheid zal zijn!
Update 13 november 2014. km st 88.000
Inmiddels alweer een aantal maanden de Megane in mijn bezit. En in principe tot volle tevredenheid. Wel een paar kleine puntjes in de garantieperiode moeten bijwerken maar dat is goed verholpen voor een van de beste dealers in Nederland DORZO in Vlaardingen. Het raammechanisme aan de links voordeurzijde moest worden bijgesmeerd en onlangs een kleine stereparatie aan de voorruit moeten laten doen.
Het brandstofverbruik is nog steeds erg goed gemiddeld 5.9l op 100 km op de grotere afstanden. Met daarbij wel de opmerking dat ik een economische rijders ben.
Verder is de auto erg praktische en met het voorwiel eruit nemen is mijn fiets goed mee te nemen. en een prima bagageruimte.
Comfort is op een prima niveau, al is nog wel steeds het minpunt van de auto van begin af aan de kwaliteitsbeleving van vooral het interieur.
Rammelt piept en kraakt en de auto komt wel een beetje als plastic en tupperwaerauto over. Wat in de Megane 1 en het huidige model de 3 naar mijn beleving veel beter op orde is. De bouwkwaliteit van de modellen 2001/2004 was echt wel veel minder dat merk je toch nog wel ondanks de modellen vanaf 2006 wel zeer betrouwbaar zijn. De Stuurbekrachtiging ben ik inmiddels al wel gewend wat in het begin wel wat wennen was ( elektrisch t.o.v. de mechanische in mijn vorige Megane ) .
Al met al ben ik zeer tevreden tot nu toe en bij nieuwe ontwikkelingen zal ik dat zeker weer melden!
Wat een rotauto!! ( qua beleving )
- 115.000 km
Inmiddels de Megane een jaar in mijn bezit. Wat irriteer ik mezelf aan deze auto zeg! Hij is wel betrouwbaar laat mij nooit in de steek maar alles rammelt piept en kraakt aan deze auto. Je kunt echt wel merken dat de bouwkwaliteit van deze Renaults die ontworpen zijn in de periode 2001/2004 erg onder de maat is. Dan zijn de Renaults van nu en van voor 2001 toch veel fijnere auto's. Gelukkig heeft de auto ook wel zijn positieve kanten . Tot nu toe lage onderhoudskosten een budgetbeurt gehad alleen remblokken en de beurt als kosten gehad. Verder is de 1.6 16V motor geen echt zuinigheidswonder tegenover de 1.6 16V uit mijn oude Megane en mijn Clio 1.4 16V uit een verder verleden.
Tot op heden is dit wel de Renault waar ik minste plezier aan beleef tot nu toe, maar we moeten het er maar even mee doen... Maar vind het ontwerp van het model nog wel steeds erg mooi en stoer is ondanks dat het al bijna 13 jaar oud is. Denk niet dat je dat kunt gaan zeggen van een Megane 3 over een jaar of 7.
Als ik het geweten had was ik voor een Clio 3 gegaan met een 1.2 TCE motor maar goed de koop is gedaan en we moeten het er denk ik nog maar een jaartje mee doen...
Wat irriteer ik mezelf aan deze auto!
- 135.000 km
Inmiddels wel weer flink wat km's achter de kiezen met mijn Megane. Maar o wat heb ik een spijt van deze auto! Denk soms tijdens het rijden hij dondert zo een keertje uit elkaar!
Het rammelt piept en kraakt aan alle kanten. Moet wel zeggen dat hij me nooit in de steek laat. Maar wat een goedkoop plastic interieur!! Voel mezelf soms gewoon niet safe in deze auto. Heb vele Renault's gehad en draag het merk een warm hart toe maar van deze auto heb ik echt spijt nogmaals!!!
Wat ook een echt euvel bij deze auto in de winterperiode is dat er veel lampjes sneuvelen....Maar dat heeft te maken met het soort kunststof waar de lampen van zijn vervaardigd, maar goed deze auto is 90% fantastic plastic! Gelukkig een My Renault pas waar lampen vervangen gratis is meegenomen wat je zelf erg lastig kunt bij deze auto.. Moet op de brug wielen draaien en dan kun je er via een draaiknop en luikje bij.. Zou anders iedere keer 40 euri kosten iedere keer...
In december een kleine aanrijding gehad niet mijn schuld!
Dan wel positief dat de voorschermen van plastic zijn. Alleen wat spuitwerk de BMW waar ik de aanrijding mee had had het spatbord in elkaar haha!! Maar dat is keurig door mijn dealer DORZO correct hersteld en afgewikkeld.
Wellicht verdiend deze auto beter, maar ik heb helaas steeds minder waardering voor deze auto. Hopelijk in de toekomst een leuke Clio of Megane 3!
Valt allemaal uiteindelijk wel mee!
- 160.000 km
Na een paar keer wat negatiever over de Megane te zijn geweest. Krijg ik toch steeds weer wat meer waardering voor deze auto. In maart wilde de Megane mij bijna toch in de steek laten.... Maar uiteindelijk toch niet gebeurd. Op een morgen wilde deze niet starten een aantal keren doorgestart maar zonder resultaat. Uiteindelijk de Route Service gebeld en doorverbonden met de dealer aldaar. Toch nog maar eens geprobeerd om eens door te starten en jawel hoor het Megane liep weer met dille rookwolken uit de uitlaat, maar ja door het vele starten natuurlijk bijna verzopen. Uiteindelijk zelf naar de dealer gereden en deze konden na het uitlezen geen storing in het injectiesysteem of ontsteking vinden dus gewoon verder gereden. Daarna nooit meer gebeurd. Waarschijnlijk is het gasklephuis vervuild geweest waardoor het startprobleem was ontstaan.
Op 22 april de APK gedaan en het reguliere onderhoud gedaan aan zowel de motor als de airco. en 3 nieuwe banden.... Wel een behoorlijke rekening met korting bijna 700 euro. Heb nog op het punt gestaan om de auto in te ruilen voor een Megane 3 diesel , maar dit toch maar eerst terugverdienen en in september kijken we wel weer verder.
Voor de APK eigenlijk alleen maar de band linksachter. Heb met andere Renault''s wel anders meegemaakt.... Fuseekogeltje, wiellagers etc etc. Maar toch erg goed voor een auto van ruim 7 jaar met deze kilometerstand vind ik.
Verder gaat het allemaal goed ben wel aan het rondkijken voor iets anders, maar dat heeft niets te maken met de huidige auto maar gewoon ik maak teveel kilometers voor een benzineauto.
Blijf nog wel bij mijn mening dat de kwaliteitsindruk van de auto erg matig is en dat bij een Megane 3 veel beter op orde is. Maar na de zomer toch naar iets anders gaan kijken.
De Laatste loodjes....
- 210.000 km
Inmiddels met de Megane de 200.000 ruim gepasseerd, en dat nog eens zonder enig probleem! Wat ben ik soms van deze auto onder de indruk van deze auto en dat zeker in positieve zin! Buiten het reguliere onderhoud 0 kosten gehad en het belangrijkste 100% betrouwbaar geweest 140.000 km inmiddels. Heb dat met mijn vorige Renault's nog nooit meegemaakt. Heb met de auto een tijd lang een haat/liefde verhouding gehad maar dat heeft vooral te maken met de zeer matige kwaliteitsindruk die de auto op het eerste gezicht geeft. Maar schijn bedriegt dus.
Nu een opsomming van de zaken die sinds september 2016 aan de Megane zijn gebeurd.
Oktober 2016 volgens onderhoudsschema de distributieriem vervangen incl nieuw waterpomp waarbij Renault dealer Dorzo de kosten ook nog eens redelijk heeft weten te houden. Maar wel een kostenpost van 600 euro, maar zeker voor de ingreep die noodzakelijk is niets van te zeggen. Daarnaast ook nog een Budgetbeurt laten uitvoeren.
Januari 2017 Batterij van de handsfreecard laten vervangen kosten 0 euro....
April 2017 APK keuring. Megane is glansrijk de keuring doorgekomen alleen was een achterband een afkeurpunt, maar omdat ik binnenkort de auto ga inruilen werd de band niet vervangen maar gewisseld met het reservewiel. Kosten incl keuring 49,50,-
De Megane gaat mij eind juni verlaten en kan toch op de afgelopen bijna 3 jaar trevreden terugkijken op deze auto. Dat een Megane 2 geen onbetrouwbare auto is heeft deze auto aan mij echt wel bewezen. Heeft zeker invloed goed onderhoud bij de dealer en rijstijl en de vele snelweg km's die ik heb gemaakt. Mocht iemand na mij met deze auto gaan rijden kan deze hier nog lange tijd plezier van hebben.
Alles werkt prima! Airco, cruise controll geen raammechanisme kapot ( typische Megane 2 kwaal )
Sterke punten van mijn Megane 2 zijn; Betrouwbaarheid ( nog nooit zo een goede auto gehad ) Comfort i.c.m. een compleet uitrustingsniveau ( Business Line ) . En het nog steeds moderne uiterlijk, waar meningen over verdeeld zijn Grote minpunten van een Megane 2 zijn: Matige kwaliteitsindruk en de matige restwaarde dat vooral komt door het matige imago dat de eerste lichting 2002/2003 de auto hebben gegeven.
Conclusie: Een Megane 2 Phase 2 is bij goed onderhoud een prima auto voor relatief weinig geld inmiddels, geen problemen met rammeltjes piepjes kraakjes??? Dan kun je er veel plezier mee hebben.
Ik ga eind juni afscheid nemen van deze auto. Ik ga nu voor een Megane Estate diesel omdat dit een gunstigere auto is met de km's die ik rijdt en het is nu ook de tijd om een Megane diesel te kopen met het ruime aanbod occasions tegen ook erg gunstige aanschafprijzen m.b.t tot de diesels.
Rest mij nog om Renault dealer Dorzo uit Vlaardingen hartelijk te bedanken voor de supergoede service bij deze auto de afgelopen 3 jaar!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.