Renault Laguna RXI 1.9 dTi (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna RXI 1.9 dTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 210.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eind december heb ik mijn diploma behaald en kon dus als 20 jarige opzoek naar een nieuwe werkgever. Helaas kon ik niet blijven bij mijn stage-bieder waar ik met de Caddy heel veel km (47dkm/8mnd) en veel plezier in heb gereden. Ik zal dan ook proberen om de caddy niet te vergelijken met mijn eerste eigen aanwist!
De keuze van de laguna was niet erg moeilijk, omdat pa er al van dit type meerdere heeft gehad. Zodoende wist ik zelf al goed welke uitvoering ik wel en niet wilde. Voor mij was de keus makkelijk, een RXI of een RXT. Dit omdat deze die fijne sportstoelen hebben en lekker compleet zijn. Het is dus de RXI geworden.
ECC, Hoogte+lendensteun in de stoel, stuur in diepte verstelbaar, 4 airbags, ABS, set mooie LM eronder, spoiler+spiegels+bumpels in kleur gespoten, elek. spiegels+ramen voor, metallic, mistlampjes, 6x speaker, 5x hoofdsteun, CV met afstandbediening in de sleutel, middenarmsteun voor&achter enz. is allemaal aanwezig. Alleen cruise control zat er helaas niet op.
De keus dTi of dCi was ook nie zo moeilijk omdat de dCi bijna niet wordt aangeboden in dit model en ik las uit de andere revieuws dat er soms nog wel een probleempjes (lees: Bosch) in zouden kunnen zitten.
25-01-2007
Ik heb de auto nog niet zo lang, pas 2 weken dus ik maar heb er al wel 3dkm mee gestuurd. Het bevalt prima. Ok, her en der zit een kraakje, maar dat mag ook wel in een auto van bijna 7j oud en dik 2 ton op de teller. Hij strijkt alles netjes glad zoals ik had verwacht ondanks dat er hulpveren onder zitten. De stoelen zitten uitstekend, zijn goed verstelbaar dus een goede zitpositie is zo gevonden. Precies zoals ik het had verwacht.
Mijn keus is dus gevallen op de dTi, en die laat soms flink van zich horen. Doch, hij’s een stuk stiller als de trekker van een 2.0SDI die ik van mijn stage-bieder had. Maar een zware brom en een zwarte pluim uit de uitlaat is altijd wel aanwezig.
De automatische airco werkt ook naar behoren. Hij houdt de temperatuur goed op peil en weet waar ie de lucht heen moet blazen. Wat ik wel als minpuntje van deze ECC heb ervaren, is dat bij vochtig weer de ruiten snelbeslaan. Tip van pa: zet je fan-snelheid 1 omhoog en het zou over zijn. Het hielp wel iets, maar nog niet perfect. Dan maar rijden met de A.C. aan).
Het koppelen en schakelen gaat lekker. Het koppelingspedaal piepte met de aankoop iets, maar dat is al verholpen door deze in te smeren. Bak laat zich feilloos bedienen, gaat niet hakerig. Alleen ’s ochtends, als ie steenkoud is. Maar dat had de caddy ook. Wel lijkt er iets speling op te zitten, de pook beweegt soms nogal bij lage toerentallen. Zal wel aan de ’Franse slag’ liggen.
Wat ik ook tot prettig ervaar zijn de remmen. Deze zijn goed te doseren en pakken krachtig genoeg aan, ondanks dat ik achter trommels heb. Ze zijn gelukkig niet zo happerig als de laguna II.
Een enorm pluspunt van de laguna is de enorme bagage ruimte. Het betreft 451 liter, dus dat spreekt voorzich. Ik vind dat ik niet echt last heb van de wielkasten e.d. Wel is er een vrij hoge tildrempel aanwezig. Ook wil de kofferklep zit niet altijd even goed sluiten. Soms moet je deze 2x dicht gooien voordat ie echt dichtzit. Nou kan dat slijtage zijn. Zal er binnenkort eens na laten kijken.
Wat deze auto ook als pluspunt heeft in vergelijking met de nieuwste modellen is dat er gewoon een ’normaal’ reservewiel(195/65R15) aanwezig is. Ik heb het al mogen ervaren met deze auto. Gelukkig dus niet zo’n onding waar je niet harder als 80 mee mag:@
Waar sommige mensen zich misschien wel aan zouden kunnen storen, is dat de spiegels een soort van ’fluit’ produceren. Ik stoor mij er iig niet aan.
Nog even terug vallen op de ruimte in de auto. Hij is ruim zat voor 4 volwassen, of 2volw & 3x kind. Afgelopen vrijdag een rit van ruim 300km gemaakt met 5 jongens van mijn leeftijd met een iets groter postuur als ik zelf, en die zaten nog niet zo heel krap. Ok, het kan beter, maar ook veel erger!
Het verbruik wat ik heb bijgehouden is ongeveer 1/16,5. Hiervan is ongeveer 65% autobahn.
Ik zal proberen deze revieuw zo vaak mogelijk te updaten. Op naar de eerst volgende beurt bij 225dkm!
22-12-2007
Laat ik de revieuw maar weer is updaten... is de helft van mijn verhaal helemaal weg. De update is dat ik de auto half september heb verkocht aan een export handelaar met ruim 250dkm op de klok. Samen gevat: Ik heb er altijd met heel veel plezier in gereden, EN hij heeft mij nooit de steek gelaten!!
Reden van de verkoop is dat ik een auto van de zaak moet gaan rijden van de baas. Dus helaas moest deze laguna het veld ruimen.... Gemiddeld verbruik zat ik rond de 16/17, maar hij moest altijd hard werken bij mij. Dus redelijk hoge snelheden(140/160) op de autobahn, of een grote zware aanhanger er achter. Hij is dus zeker niet gespaart. Wel baarde het mij zorgen dat de turbo steeds meer ging fluiten de laatste periode.
Echt heel veel problemen heb ik dus gelukkig niet mee gehad, behalve met de airco. Dit is ontstaan doordat er reparaties aan het airco systeem niet vakkundig zijn uitgevoert. Hierdoor is er ook een lekkage ontstaan in de auto. Dit is later allemaal netjes hersteld zoals het moest wezen!!
Het enigste wat wij nooit hebben kunnen oplossen was de suis aan het rechter portier. Meerdere malen naar laten kijken, maar het bleef maar suisen.
Een ding heb ik echt gemist.. en dat was de cruise control! Verder prima airco die het interieur prima op temperatuur houd. Lekker comfortabel kilometers vreten was het met deze auto. En die stoelen... mis ze nu nog... Nouja, nog een paar weken in de polo en dan komt eindelijk de 207 XS Pack HDiF met heel dikke (fijne)sportstoelen. Daar komt ook zeker weer een review van!
PROBLEMEN
13-01-2007 » 210000: Bij de aankoop zijn de volgende dingen vervangen
* Kop revisie
* Distibutieriem incl. rollen e.d.
* Condensator incl. afvullen+filters e.d. van de airco
* Remleiding
* Kleine beurt
* Mistlampunit (lees:glaasje)
* Wat kleine dingen in het interieur
25-01-2007 » 213000 » € 210,- : Remvoering + cilinders e.d. van de trommels vervangen.
08-03-2007 » 218500 » € 20,- : Voorpijp van de uitlaat dicht gelast. Zat een scheurtje in. Voor de rest geen problemen.
26-05-2007 » 226500 » € 250,- : Grote beurt
xx-07-2007 » 238310 » € 230,- : 2 Nieuwe Michelin voorbanden
23-08-2007 » 244810 » € 315,- : Voorpijp uitlaat afgebroken. Nieuwe originele er onder laten zetten bij de merkdealer
27-08-2007 » 245470 » € 90,- : Kleine beurt (filters+olie)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.