Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V 205pk GT (2006)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V 205pk GT (2006)

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V 205pk GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst72.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 46.000 km

UPDATE 08-01-2009:
Zojuist een lange rit van 2000 km achter de kiezen grotendeels door Duitsland. Redelijk druk, waar mogelijk vol gas gereden, verbruik 1 op 10. Wat enorm tegenviel was de wegligging met de Michelin winterbanden. Enorm spoorgevoelig en boven de 200 km/h met zweet in de handen...Met name in de snelle bochten moest ik echt van het gas af. Ook de rechtuitstabiliteit was zo goed als verdwenen. Met de zomerbanden voorheen geen problemen.

Omdat ik zelf op de terugweg geblesseerd was heeft mijn broer gereden en die had dezelfde ervaring. Ook in diverse winterbandentesten kwamen de Michelins er niet echt goed uit. Geen aanrader dus!!!

Voor de rest doet de auto het goed, alleen in hartje Praag ging het emmissielampje even branden, maar dat was zo weer weg, wsl. door de luchtvervuiling aldaar.

PS: en voor vertrek vanuit NL een lekke band, naar de universeel in het dorp gehobbeld en binnen een kwartier waren we weer op pad!

UPDATE 30-10-2008:
Inmiddels 12.000 km gereden en nog altijd een heerlijke auto. Zaterdag gaan de winterbanden eronder, met dezelfde maat en index als de zomerbanden zodat ik lekker kan blijven gassen. Wel dure jongens trouwens. Nu het koud is nog een pluspunt ontdekt; de verwarmbare voorstoelen.

Verbruik lijkt wat beter te worden nu de airco niet meer zo hard nodig is, ronde de 1 op 10. Auto heeft wel echt 98 nodig, verschil met 95 is groot qua loopcultuur en vermogen. Favoriete brandstof is de BP Ultimate 98.
====================================================================================

UPDATE 05-08-2008:
Inmiddels 9000 km gereden inclusief 2 lange ritten door Duitsland. Probleemloos, alleen bij de dealer geweest voor nieuwe wissers, een beetje lucht voor de banden en een half litertje olie.

Positief:
-trekkracht, in z'n 6 en gaan van 120 tot 240. Pas tegen een BMW 325i en een Audi A6 3.0 TDI wordt het lastig, de rest pak je allemaal.
-verbruik: op de lange snelle bovenstaande ritten 1 op 8, rustige stukken 1 op 11 en woon-werkverkeer 1 op 9. Niet slecht voor 205 pk.
-stoelen: voor het eerste goede stoelen in een Renault met mooi leer.
- DVD Navi en Bluetooth, werkt top

Negatief:
-brandstof: je hebt toch echt 98 ongelood nodig
-afwerking: rammels en kraakjes genoeg, ruitenwissers die niet goed vegen bij hogere snelheden
-koude start: turbo is bokkig in de morgen, kan leuk worden komende winter
================================================================================

Deze auto rijd ik nu 1 week en de auto bevalt zeer goed, sterker nog, het is de beste Renault waar ik ooit mee heb gereden. Dit is een demo van de dealer geweest en is precies 2 jaar oud. Zwart metallic, rood/zwart leer en verder zeer compleet incl. DVD navi. Helaas geen parkeersensoren en Handsfree Card, deze dingen mis ik echt tov mijn vorige auto. Wel prachtige 17 inch lm velgen, die iets mat gespoten zijn en ook de donker getinte ramen doen het goed.

Auto is voorzien van een bijzonder prettige 205 pk sterke turbomotor die zijn krachten heel soepel over een breed toerengebied loslaat. Je kan er heel rustig mee rijden, maar ook zeer sportief, vanaf iets boven de 3000 toeren voel je de turbo goed en dan spuit die echt weg! Passatjes en Golfjes met 140 pk (maar met meer koppel) zijn echt volledig kansloos op de snelweg in de tussensprintjes.

De besturing is prettig zwaar vergeleken met andere Laguna’s. Het is nog geen BMW besturing maar we gaan de goede kant op.

Remmen zijn top, lekker direct.

Stoelen zijn ook goed, mooi leer, dat was in het verleden wel anders bij de Laguna, de eerste Initiales waren voorzien van een naar soort nepleer. Ook zijn de stoelen sportief gevormd (geen sportstoelen) en zitten prettig. Tevens electrisch verstelbaar en met verwarming.

Radio en Navi werken ook goed. Cabasse radio geeft goed geluid, 6 cd wisselaar netjes in het dashboard verwerkt. Dvd navi voor geheel Europa, werkt snel en feilloos, alleen jammer dat deze tijdens het rijden niet te bedienen is.

Prestaties helemaal ok, even in Duitsland geweest, loopt met gemak 230 km/h op de teller en er zat nog wel meer in. Maar met de name de tussensprintjes tussen 80-120 en 120 en 160 zijn zeer prettig. Het lijkt overigens de eerste Renault te gaan worden die aan de opgegeven specifacties van de importeur gaat voldoen qua prestaties. Ik heb denk ik zo ongeveer alle Renaults wel gereden, ook veel Laguna’s van de 1.6 tm de 3.0-24V maar die vallen op dat gebied allemaal tegen (heeft Ford overigens ook last van).

Verbruik valt tot nu toe mee, de eerste tank 1 op 8, maar hier zat het stuk Duitsland in en in het begin is het constant planken. Tweede tank 1 op 9,5 en dit kan nog stukken beter. Vorige auto (Grand Scenic 2.0 benzine reed overigens 1 op 10 dus ik klaag voorlopig niet).

PROBLEMEN

  • 46.000 km

Geen

1e beurt

  • 48.748 km

Afgelopen week de eerste beurt sinds ik de auto in bezit heb bij km stand 48.000. Rekening E 700,-.
Dit bedrag is wat vertekend omdat er nieuwe remblokken voor en achter zijn gemonteerd en een knipperlicht is vervangen vanwege schade. Daarnaast zijn er een aantal zaken onder garantie vervangen, cruisecontrolschakelaar, bandenventiel en een stuurkogel. Niet al te spannende zaken in mijn optiek.

Wat wel jammer is dat de leverende dealer de auto gewoon slecht afgeleverd heeft vorig jaar. Volgens de verkoper waren er toen (maart 2008) net 4 nieuwe banden en nieuwe blokken en schijven gemonteerd. Bij aflevering zou de auto een beurt volgens schema krijgen. Nu blijkt dat de achterbanden van een iets minder type Michelin zijn, de blokken waren dus helemaal niet vervangen en waarschijnlijk heeft de auto toen alleen een vloeistoffencontrole gehad. Mijn eigen dealer heeft de leverende dealer gebeld en die gaf aan dat ze de auto een kleine beurt conform het boekje hadden gegeven. Voor deze Turbo bestaat alleen maar 1 soort beurt, namelijk de Renault Onderhoudsbeurt. Dit bleek onder andere uit het feit dat het luchtfilter nooit eerder vervangen was. Ook heb ik al in mei 2008 de ruitenwissers voor en achter laten vervangen omdat de vellen erbij hingen. Ook was het vreemd dat bij aflevering het boekje niet gestempeld was, dit hebben ze op mijn verzoek nog gedaan.

we blijven nog een jaartje rijden

  • 65.000 km

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met de inruil van mijn auto, maar gezien het toe te betalen bedrag is dit niet doorgegaan. De vookeur ging uit naar het nieuwe model GT Turbo. Uiteindelijke druppel ws toch de vrij lage inruilprijs en de extreem hoge kosten voor nieuwe winterbanden. E 2200,-.

Aanleiding waren wat kleine klachten aan de auto en de bijbehorende reparatiekosten. Zo ging af en toe het emissielampje branden, bleek dat de verstuivers gereinigd moesten worden. lijkt nogal gevoelig te liggen bij een turbo. Kosten E 127,35.

Daarnaast zijn in oktober de stabilisatorstokjes en rubbers vervangen, de auto maakte een krakend geluid, net alsof er iets los hing onder de auto. Waarschijnlijk ontstaan tijdens vlantie afgelopen zomer nadat ik in een diepe kuil was gereden.Probleem is dat ze er bij deze motor lastig bij kunnen en het subframe losgehaald moest worden om de motor te kantelen. Klachten sterk verminderd, maar bij het rijden over hobbels steunt en zucht de auto nog altijd. Binnenkort beurt, laten we er nog even naar kijken. Kosten E 360,-.

Feit blijft dat de auto super rijdt, verbuik nu 1 op 10,5, incl. snelle rit naar Parijs. Wel wat kraakjes, nu ook in de stoel. Voor de rest geen enkel mankement van welke aard dan ook.

einde oefening, ingeruild

  • 72.000 km

Na de beurt in december toch weer een aantal problemen gehad. Vlak na de beurt merkte ik dat de portiergreep links niet meer soepel ging, het brandende motorlampje kwam weer wat vaker terug en de rechterkoplamp scheen recht omhoog de hemel in. Dealer heeft lamp handmatig naar beneden gezeten concludeerde dat de rekeneenheden voor de balans op de achteras storing gaven. Niets aan gedaan, diagnosekosten E 67,-. Twee weken later, de avond voor de wintersport, begaf de hele lamp het vanwege vocht in de unit, kosten E 300,-. Het vocht zat er vanaf het begin al een klein beetje in, maar omdat ik in december 3000 km dwars door Europa door sneeuw en ijzel ben gereden is de koplamp erg nat geworden van binnen inclusief een partij strooizout waardoor de rekeneenheid het heeft begeven. Auto direct ingeruild voor een BMW 730d uit 2001 met 80.000 op de teller. Verlies gepakt op de Laguna, weg ermee.

Laguna heeft een vermogen gekost het afgelopen jaar aan onderhoud, ruim E 2000,-. Toch enorm tegengevallen uiteindelijk deze auto qua betrouwbaarheid. Service dealer overigens meer dan uitstekend.

Conclusie: fijne auto qua rijden en prestaties, matig op het gebied van afwerking en verfijning. Ondanks dat auto me nooit heeft laten staan erg veel (kleine) makementen en dus duur in het gebruik.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.