Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line (2007)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na redelijk wat problemen met mijn Laguna uit 2002 (vastgelopen achterremmen, 1x xenon, 2x xenon motoren, intercooler, fusee kogels en wat klein grut), na 220.000 km in juni 2007 toch weer voor een Laguna gekozen. Ik heb de nieuwe Mondeo overwogen, maar gezien het comfort van de Laguna, luxe uitrusting van het uitloopmodel, het gegeven dat deze na de facelift wel betrouwbaar is geworden, en een goede inruilprijs is het dus een Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 pk Tech Line geworden, in een fraaie diepzwarte kleur.

Wat meteen opvalt in vergelijk met de Laguna uit 2002 is een betere wegligging en een beter materiaalgebruik in het interieur. Zowel deze als mijn vorige Laguna zijn rammel en kraakvrij.

Het uitrustingsniveau is riant, met een subliem DVD navigatie systeem, Xenon, parkeersensoren, handsfree entree, groot schuifdak. Spraakgestuurde navigatie en blue tooth carkit werken zoals het hoort.

Wat na 15.000 km opviel is dat deze auto omwille van het roetfilter al een onderhoudsbeurt nodig had (olie + filter vervangen) a raison van Euro 227. Fors als je met een dergelijk onderhoudsinterval 3x per jaar voor onderhoud aan de beurt bent. Keerzijde is dat ik de auto nog nooit heb kunnen betrappen op een zwarte rookpluim in de binnenspiegel, het roetfilter werkt dus degelijk.

Dit filter, wat automatisch schoonbrandt wanneer nodig, kost wel brandstof. Waar mijn vorige Laguna 5.5/100 deed, haalt deze 5.9/100. En ja, ik gebruik deze auto hetzelfde als de vorige, dus daar zou geen verschil in mogen zitten. Tja, wat is dan beter voor het milieu, minder roet maar meer verbruik of meer roet en minder verbruik? Dit verbruik lag aanvankelijk nog hoger, maar heeft zich na 10.000 km gestabiliseerd.

Daar ik deze auto prive rijd met 40.000 km/jaar iets wat zeker van belang is.

Ik ben na het lezen van reviews wat sceptisch over de Continental banden, tot nu toe bevallen ze goed, eens kijken wat de levensduur is. De Michelin Primacy haalden 70.000 km.

Samengevat een luxe en prettig rijdende reiswagen, die kwalitatief beter in elkaar steekt dan voor de facelift, en het eerste half jaar storingsvrijs is gebleven.

Afgelopen week een proefrit gemaakt met de Laguna 3 150 pk dCi, wat opvalt is dat deze een betere (strakkere) wegligging heeft, minder windruisgevoelig is, achterin ruimer is, en meer lijkt te verbruiken. Een goede opvolger tzt voor de huidige Laguna.


Oja, auto staat nu op winterbanden, ik plaats enkele foto’s in het voorjaar wanneer de LM velgen er weer onder zitten.

---------------------------------------------------------
Update april 2008 - 31.000 km

Auto heeft zojuist de 30000 beurt gehad, geen bijzonderheden. Laguna rijdt nog steeds rammel en storingsvrij, een hele verbetering t.o.v. de 2002 generatie. Bouwkwaliteit duidelijk beter, alles voelt gewoon degelijker aan. DVD navigatie werkt perfect, evenals handsfree instap en parkeersensoren.

Licht van de Xenon lijkt wat minder ver te schijnen dan van de phase 1 Laguna. Herkent iemand dit?

Verbruik 5.8/100 tijdens de winter, dit kan in het voorjaar vast naar 5.7 of 5.6; wordt vervolgd.

PROBLEMEN

Geen

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.