Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Privilège (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Privilège |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 174.000 km |
KM-stand laatst | 248.100 km |
ERVARINGEN
- 248.100 km
Na in verschillende auto’s te hebben proefgereden, waaronder Rover 75, Citroen C5, Alfa Romeo 156, en Renault Laguna toch gekozen voor de Renault Laguna. Het viel mij op dat de Renault laguna van 2003 al beter in elkaar zat dan de modellen van 2001. Gekozen voor een jonge, luxe Laguna met veel snelwegkilometers, goed aantoonbaar onderhoud en door de vele kilometers een lage prijs. Mijn vorige auto was na 275000 kilometer nog als nieuw maar ik had zin in iets anders, dus weer gekozen voor een auto met veel kilometers.
Wat mij bevalt aan de auto:
de krachtige stille en zuinige motor, de geweldige halflederen sportstoelen, het comfort, de ruimte, het mooie design, het strakke weggedrag, en de bijzonder ruime standaarduitrusting waaronder xenon verlichting, ecc, sensoren in de bumper, gaat automatisch open en op slot je mist gewoon niets, kortom heel veel auto voor weinig geld.(want de 2e handsprijzen liggen laag)
Wat is minder:
de kwaliteit, het ging erg goed tot 2007, maar 2007 was een jaar om snel te vergeten. De auto heeft dit jaar in totaal ruim een maand in de garage gestaan met diverse defecten en de auto is maar liefst drie maal afgesleept naar de garage.
Meer rammeltjes dan ik gewend was (de vorige auto was rammelvrij), ondanks alle inspanningen is de auto niet rammelvrij, veel problemen gehad met de electronica.
Gelukkig gaat het de laatste maanden van 2007 goed en begint het vertrouwen weer toe te nemen. Op een gegeven moment durfde ik bijna niet meer de grote weg op omdat de auto, of plotseling ging inhouden of compleet stil viel. En dan weer naar de garage moest worden gesleept.
2008 is slecht begonnen, inmiddels is er voor bijna € 900,00 (wel met 2 nieuwe banden)weer aan versleuteld en heeft de Renault al bijna 2 weken weer bij de garage gestaan, er zijn met name grote problemen geweest met de achterklep sluiting waardoor je steeds niet in de kofferbak kon. De achterklep werkte even en daarna niet meer, erg lastig als je juist een stationwagon hebt gekocht vanwege de grote kofferruimte.
Maar nu het goede nieuws over de rest 2008, heel 2009, en tot nu toe geen enkele storing. De auto doet het perfect, en ben heel blij dat ik de auto na de problemen niet verkocht heb. Lage kosten, zuinig met brandstof, en betrouwbaar rijplezier. De garage gaf aan dat de auto in uitstekende staat verkeerde,en de auto ziet er uit als nieuw, en rijd nog steeds geweldig.
Over het rijden ben ik nog steeds zeer tevreden. Het is een geweldige auto op de snelweg. Renault heeft echter bezuinigd op veel onderdelen, waar door er helaas veel stuk ging. Renault lijkt hier echter van geleerd te hebben.
De auto is duidelijk over zijn midlifecrisis heen en is al lange tijd zeer betrouwbaar. Afgelopen jaar weer lekker gereden, op een defect deurslot na geen problemen, ben nog steeds heel tevreden over de auto.
De Renault Laguna is ingeruild, en heb weer gekozen voor een Renault Laguna Estate maar nu een 2.0 16V uit 2009.
De laatste jaren heeft de auto zich volledig gerehabiliteerd, na de problemen in 2007 en 2008, en ben echt zeer gehecht geraakt aan de Renault. Wat een geweldig fijne auto, zeer praktisch, super autobaan cruiser, zeer comfortabel. De auto is nog steeds in goede staat en hoop dat de volgende eigenaar er heel veel plezier aan beleefd.
PROBLEMEN
- 248.100 km
-luchtfilterhuis vervangen
-accu defect (vrij snel na 4 jaar)
-centrale deurvegrendeling defect (kon er niet meer in)
-grote problemen met de achterklep sluiting (slot, beide handrepen en kabelboom zijn vervangen)
-bedieningknop electrische spiegels defect
-bediening cruise control defect
-bediening cd wisselaar defect
-electrische raambediening bestuurderskant defect
-ruitenwissermechanisme voor gebroken
-ruitenwisser achter vast gelopen
-later steun ruitenwissermotor kapot
-4 kapotte stuurkogels
-defecte censor
-defecte luchtmassa meter
-diverse rammels in het interieur en het rammelen van de uitlaat.(garantie)
-een hydraulische klepstoter werkte niet helemaal goed (garantie)
-afstelling versnellingsbak (garantie)
-electronica gaf aan dat er 4 lekke banden waren inmiddels had de computer zich gereset en na het grondig insprayen is dit niet meer teruggekomen. (garantie)
-terugroepactie voor de koppeling die echter bij mij prima werkte. (garantie)
-de auto hield iets in tussen de 2500 en 3000 toeren na reiniging van de ERG klep, de sensoren en vervanging van het brandstoffilter reed hij weer prima (alleen het filter hoeven te betalen)
-de condensor van de airco was doorgeroest (wel erg snel),kosten ongeveer € 350,00
-slot deur defect
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.