Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Initiale (2002)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Initiale (2002)

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 1.9 dCi 120pk Initiale
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Erg comfortabel en zeer uitgebreide uitrusting. Alles erop en eraan. Goede wegligging en er dringt weinig motorgeluid het interieur binnen. Alleen wil de auto in erg snelle bochten wat over de voorwielen wegglijden.

Motorvermogen is genoeg voor de Nederlandse snelweg. Op de Autobahn mis je wat kracht voor tussenacceleraties. (140 + snelheden).

Ruimte voorin is prima, achterin ook OK, al is het daar geen ruimtewonder. Door aflopende achterkant is de bagage ruimte nml niet erg efficient. Wel is de separaat te openen achterruit ideaal.

Minpunt aan mijn Laguna is echter de betrouwbaarheid.

Update 110.000KM:
Na het vervangen van de complete turbo (91.000 KM) moet ik zeggen dat er inmiddels 20.000 km verstreken zijn zonder problemen aan het injectie systeem, een hele verademing. Al verwacht ik nog steeds bij elke melding van het controle system:
Inspuit systeem defect, raadpleeg uw Renaultdealer.

Rond 105.000KM problemen met de Renault card gehad. Auto weigerde op slot te gaan. Wel wat lastig als je net op lang parkeren/schiphol staat. Kaart vervangen door dealer, werkt nu weer goed.

update: bijna 130.000 op de klok en nog steeds geen storingen... ik begin zowaar de auto weer meer te waarderen. Vanwege de bijna 40.000 probleemloze kilometers een ’ extra sterretje’ in de betrouwbaarheid. Ben benieuwd hoe de resterende 50.000 gaan verlopen...

Update 150.000 KM: Auto rijdt min of meer prima. Koppeling slipt af en toe door. Kan natuurlijk slijtage zijn, maar gezien mijn eerdere auto’s vind ik dit aan de vroege kant.
Verder begint het olie verbruik vrij fors te worden. Ik vul zeer regelmatig bij.
Na belasting (bijv. langdurig vrij stevig doorrijden) start de auto slecht en loopt deze zeer slecht. Het lijkt wel of de auto op twee cilinders loopt.

Update 156.000: inderdaad de auto liep af en toe op 2 cilinders, olie lekkage, achteras vervangen en de koppelings platen vervangen. Teven de wiellagers en de remschijven vervangen. Een zeer grote reparatie. Onbegrijpelijk, daar ik de auto toch netjes rijd. Helaas vond de leasemaatschappij het nog steeds de moeite waard om te investeren.

Update: 172.000: Auto rijdt probleemloos. Met vouwwagen naar Italie, kneep ’m even voor de alpen, maar auto liep prima. Ik vind de overall kwaliteit van renault toch beneden de maat. Vooral bij hogere km-standen veel rammels, doorgezakte stoel en kunstof nokjes die snel afbreken (afdekkappen in bagage ruimte) Inmiddels een volgende auto geselecteerd. Ga nu voor de nieuwe Ford Galaxy 2.0 TDCI. Ik hoop dat ik dan weer van de rammels en irritante storingen verlost ben.

180.000: Geen problemen meer gehad. Mijn leasecontract is afgelopen. Auto ingeleverd. Algemene indruk:
Positief:
Comfortabele auto, rijdt prima en biedt veel waar voor het geld. Ook een geslaagd uiterlijk.
Negatief:
Algemene kwaliteitsindruk. Zowel motorisch als in het interieur, met name de problemen rond de turbo en de injectie.
Al met al besloten om geen Grand Espace te gaan rijden.

PROBLEMEN

- Versnellingsbak, moeren losgetrild (15.000KM)
- Automatische airco, backlight kapot (43.000KM)
- Temperatuursensor kapot (47.000 KM)
- Herhaaldelijk problemen ramen.
- Elektrische spiegelverstelling vervangen
- Herhaaldelijk problemen injectie (om de 5000km) waardoor de auto in een ’safe-mode’gaat lopen. Garage heeft reeds veel onderdelen in de injectie en turbo vervangen. Biedt echter geen verbetering.
- Rammels in interieur
- Turbo opgeblazen bij 91.000 KM
- Xenon lamp kapot bij 150.OOOKM
- Olie verbruik hoog na 140.000KM
- Koppelingsplaten versleten
- Backlight airco unit voor tweede keer kapot
- achteras vervangen 150.000KM
- Wiellager vervangen 150.000KM
- Leer van de versnellingspook gescheurd.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.