Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Executive (2012)

autoreview

Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Executive (2012)

Signalement

UitvoeringLaguna Estate 1.5 dCi 110 Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst181.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 160.000 km

De Laguna 1,5 dci Executive verving in 2013 een Passat Bluemotion Comfortline 1.4 TSI met DSG, beide lease. De eisen die ik stelde waren 20% bijtelling, voldoende ruimte om met 5 man op vakantie te kunnen, meer luxe en meer rijplezier door een betere wegligging. Een automaat hoefde niet perse en de bijtelling mocht niet teveel stijgen. Ik heb voor de Laguna gekozen omdat het de eerste auto was waar ik meteen in moest lachen en vanwege het mooie interieur.

Ik heb de 1,5 dci met 110 pk, 240nm en 6 versnellingen. Ondanks het gewicht kom ik in de praktijk zelden vermogen te kort. Natuurlijk is het geen snelle auto maar je komt met gemak met het overige verkeer mee. Terugschakelen om op de snelweg in te halen (zoals je in testen vaak leest) hoeft maar heel zelden, bij 100 in 6 draait de motor al het maximale koppel en pakt hij voldoende snel op. Ook met volle vakantiebelading kom je weinig tekort, alleen win je dan gegarandeerd geen enkele stoplichtsprint. Wat ik zelf erg fijn vind is dat je op bochtige landwegen vanuit 3 of 4 prima uit kunt accelereren, de motor voelt dan lekker gretig aan. Volgens mij zijn motor en versnellingsbak dan ook erg goed op elkaar afgestemd. Qua verbruik zou 4,7/100km officieel haalbaar zijn maar ik kom niet lager dan 5,5/100km als ik extreem mijn best doe. Meestal zit ik rond de 6/100km. Verder is het een heel stille auto (zeker rond 110-120 km), behalve bij stevig optrekken.

Ik vind de wegligging bijzonder goed. Ik merk dat ik bochten makkelijk 20km sneller neem dan met mijn vorige auto’s. De auto laat zich nauwelijks van de wijs brengen op bochtige wegen of bij uitwijken. Overhellen valt ook enorm mee. De remmen voldoen prima, ook al zien ze er nogal iel uit. Je kunt met deze auto gerust een beetje in de Ardennen spelen of snoeihard op- en afritten nemen! Dat doe ik dan ook van harte, tot nu toe zonder dat ESP ooit in heeft moeten grijpen dus het kan nog veel harder... De auto voelt echt enorm vertrouwenwekkend aan, op de Autobahn rij je in volledige rust 180. Het enige is dat je inderdaad weinig weerstand in het stuur hebt. De vering is behoorlijk stevig maar dat ligt bij de Executive ook aan de platte, brede 18 inch wielen. Het is dan ook niet de meest comfortabele auto op slecht wegdek en een dwarsrichel in een snellere bocht voel je goed in het stuur. In de stad merk je trouwens goed dat het een hele forse bak is, handzaam is anders.

Wat me opvalt is dat ik de auto meer en meer ga waarderen. Ik voel me er echt helemaal in thuis. Over een half jaar mag hij er al weer uit maar als ik hem vergelijk met wat er nu op de markt is dan wordt het maar moeilijk. Het enige "nadeel" dat ik nu zo weet is dat het geen 150 pk is. Ik heb laatst proefgereden met een nieuwe Skoda Superb Style 120pk DSG en dat reed gewoon niet zo fijn (veel minder strak en vertrouwenwekkend). Denk nu aan een 508 SW of een Mazda 6.

Het interieur vind ik persoonlijk schitterend, zeker met het panorama-/schuifdak. Heerlijk licht, mooie materialen, fijne stoelen en ook achterin voldoende ruimte voor 3 tieners. Het stuur met geperforeerd leer ligt qua vorm en materiaal echt heerlijk in de hand. De radio en telefoon bedien je met de satelliet achter het stuur, zodat je op het stuur zelf alleen 2 knoppen hebt voor de cruise control/speed limiter. Heerlijk rustig, dat stuur. Het gebruikte aluminium is echt, de pookknop wordt dan ook ijskoud en bloedheet. De belangrijkste nadelen zijn dat met de voorstoelen in de laagste stand de achterpassagiers er de voeten niet meer onder kunnen stoppen, dat er voorin maar 1 bekerhouder zit en dat de portiervakken wel heel erg klein zijn. Verder kan ik met mijn 1,82 prima achter mijzelf zitten maar is de auto volgens mij niet geschikt voor gezinnen met langere tieners. De auto is namelijk wat lager dan vergelijkbare modellen. Je zit dan of achterin klem of voorin met je hoofd tegen het dak. Deze auto moet je dus letterlijk passen. Qua bagageruimte kom je ook met 5 man niet snel iets tekort.

De uitrusting is prima maar dat is wel afhankelijk van wat je zoekt. Qua gadgets is het namelijk maar magertjes. Je kunt de vering of besturing niet instellen, de auto leest geen verkeersborden, er is geen adaptieve cruise control, geen HUD, geen automatische parkeerfunctie, enzovoort. Ik vind dat geen enkele probleem, een ander wellicht wel. Er zit wel een prima TomTom navigatiesysteem ingebouwd dat wordt bediend vanaf de middenconsole. Enig nadeel van dit systeem is dat het scherm aan de kleine kant is. Naast cruise control heb je een speed limiter. Ook kan de ECC op “soft”, waardoor deze nog minder geluid maakt en zachter blaast (in de categorie totaal nutteloos..). Een eigenaardigheidje is dat de keyless entry bij afsluiten de auto 2 keer zacht laat toeteren, heel erg leuk op een druk parkeerterrein (“welke idioot toetert naar me”). Verder zit alles erop en eraan. De sportieve elektrisch verstelbare stoelen zijn hard maar zitten prima, de leer met alcantara bekleding is luxe en praktisch, de auto heeft 3 12v outlets, USB in voor de audio, ECC, meesturend xenon, enzovoort.

De bagageruimte is prima afgewerkt en ruim voldoende voor een vakantie. Er zitten 4 sjorogen in, tassenhaakjes, de rolhoes kan onder de valse bodem worden opgeborgen en de achterbank klap je met een hendel vanuit de achterbak om. Heel erg netjes dus. Enig nadeel is dat de Bose installatie de vakken achter de wielbakken opvult met een echte koeltoren en een subwoofer. Onder auto hangt een echt reservewiel.

Als opties heb ik het panorama-/schuifdak (bij welk merk dan ook, altijd aanvinken!), de Bose geluidsinstallatie en meesturend Xenon. De Bose klinkt fantastisch, de installatie heeft een USB ingang (tevens oplader), een CD speler en een audiojack aansluiting. Verder hoort er een bluetooth telefoonkoppeling bij met stembesturing. Prima investering als je het mij vraagt. Over de xenon verlichting ben ik minder enthousiast. Het meesturen mag je met een korreltje zout nemen, dat werkt vooral in flauwe bochten. De statische bochtverlichting in onze Clio werkt stukken beter in “echte bochten”.

Dan de betrouwbaarheid. Ik heb er nu ruim 140.000 kilometer mee gereden in iets meer dan 2,5 jaar. Het volgende ben ik tegen gekomen:
* EGR unit en ECC pomp zijn onder garantie vervangen
* setje nieuwe remmen en nieuwe banden (auw...)
* 2 nieuwe achterveren na de zomervakantie 2015
* 2 nieuwe velgen (bedankt Zuiderburen...)
* de zwarte velgen bladderen af (garantie).
Verder de reguliere beurten, geen pech of storingen. Best wel vergelijkbaar met de Passat.

Al met al vind ik het dus een bijzonder fijne auto. Ondanks de lichte motor is het een prima kilometervreter en je kunt er nog lekker mee spelen ook. Als je geen behoefte hebt aan alle ontbrekende rijhulpen dan is het belangrijkste nadeel dat de auto volgens mij niet geschikt is voor gezinnen met lange tieners. Verder een heel erg fijne gezinsauto die bijzonder veilig aanvoelt en enorm luxe is aangekleed voor een heel schappelijke prijs. En nog exclusief ook, ik hoef nooit na te denken welke ook weer van mij is.

De auto op de foto's is niet die van mij maar hij ziet er wel exact zo uit.

Laatste loodjes

  • 181.000 km

Over een paar maanden gaat de Laguna er uit. Ik heb recent een rit van 5.000 km in 8 dagen gemaakt naar Zuid Spanje en terug en ben nog meer onder de indruk van de auto geraakt.

Technisch gezien geen centje pijn gehad. Gemiddeld verbruik 5,4 liter per 100 km, door overwegend heuvel/bergachtig terrein. Motorisch niets tekort gekomen, grootste deel van de route op de cruise control gereden. Ook bergop dus. Nou ben ik de eerste die zal zeggen dat hij liever de 180 pk diesel zou hebben maar objectief gezien heb ik niets gemist. Regelmatig olie gecontroleerd, geen noemenswaardig verbruik geconstateerd. Qua wegligging ook geen centje pijn. Over de snelwegen uiterst relaxed cruisen, over de binnenwegen profiteren van de prima wegligging.

Zelf ook letterlijk geen centje pijn. Gewoon fit uitstappen na 800 km is geen enkel probleem. Stoelen zitten prima ondanks dat ze wat hard aanvoelen. Als je de discipline opbrengt om niet harder dan 120 km per uur te rijden dan is de auto ook bijzonder stil, zowel qua motor als banden en windgeruis.

Ik blijf dus bij mijn conclusie dat dit een uitstekende gezinsauto is en dat die 110 pk / 240 nm objectief bekeken niet te weinig zijn. Geldt natuurlijk nog steeds dat lange mensen met een gezin eerder tegen beperkingen aan zullen lopen dan mijn modale 1,80 meter.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.