Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 118.000 km |
KM-stand laatst | 220.000 km |
Fijne Franse auto
- 220.000 km
In 4 jaar tijd hebben we ruim 100.000 km gereden in de Renault Laguna 3 Estate.
We kochten de auto met 118000 en hebben hem tot 220.000 gereden.
Het is een ondergewaardeerde auto. Want de reputatie van de Laguna is niet goed maar deze auto heeft ons niet in de steek gelaten.
Persoonlijk vind ik het een prachtige auto maar de meningen lopen hierover uiteen. Er zijn ook genoeg mensen die het model allesbehalve mooi vinden.
De auto zit lekker ruim in de opties. Eigenlijk zat alles wat ik wil hebben er wel op. Bluetooth audio, navigatie, parkeersensoren, leuke bekleding mooie materialen die ook mooi bleven.
Hij rijdt lekker en ligt goed op de weg. Het blokje is ook zuinig en loopt mooi gecultiveerd. Vergeleken met m’n vorige auto: een Peugeot 308 met een 1.6 hdi motor was de Renault stiller maar ook trager bij het accelereren.
Het trekken van de caravan ging goed. We zijn vooral naar Z Frankrijk geweest met de sleurhut + 2 kids + hond. Caravan was leeg 800 kg en had gemiddeld 200 kg bagage aan boord. Het was vooral opletten met drempels aangezien de trekhaak bij dit type auto net hoog genoeg van de weg zit volgens de regels. Met 75 kg kogeldruk en bagage in de kofferbak raak je dan snel de grond bij een drempel. Voor de rest prima caravantrekker.
Ik liet de auto jaarlijks onderhouden bij de Renault dealer en dit was nooit extreem duur.
Wat ging er buiten het reguliere onderhoud in de 4 jaar stuk?
Slangetje van stuurbekrachtiging waardoor ik zwaar moest sturen maar dit kostte slechts een paar tientjes.
Elektrische handrem: Deze ging er weleens niet soepel af en dan kwam er een storingsmelding waarmee je naar de garage moest. De monteur heeft het een keer goed schoongemaakt en daarna geen last meer van handrem storingen gehad.
Stelmotor koplamp ging stuk. Dit zorgde voor wat geluidjes als je de auto op contact had en wellicht voor een niet optimale afstelling van de lampen maar gelukkig kostte dit ook maar enkele tientjes.
Op een bepaald moment raakte de centrale deurvergrendeling van slag. Dit heb ik niet meer laten maken. Als de deur niet open ging maakte ik hem wel met de sleutel open.
Met 220.000 km heb ik hem met wat weemoed ingeruild. Op weg naar de dealer op de dag dat de nieuwe auto klaarstond, kreeg ie met een bijna lege tank motorstoring - alsof ie voorvoelde dat ie ingeruild zou worden....er zat op dat moment weinig diesel in de tank. Toch nog een laatste x de tank volgegooid en de wagen reed weer perfect.
Ik meldde het voorval bij de dealer en die heeft het nog onderzocht toen ik daar arriveerde. Er was niks meer te vinden en vermoedelijk zat er een vuiltje oid onder in de tank.
Zo maakte de trouwe Laguna die laatste dag toch wel avontuurlijk.
Nu na 18 jaren in diverse Franse auto’s komt er nog één keer een dieseltje. Een Golf 7 variant. Van ná de sjoemel software periode. Ik hoop dat ie net zo trouw zijn werk gaat doen als de laatste Franse diesel die ik had. De Laguna 3 estate 1.5 Dci was de beste Franse wagen die ik gehad heb. En ik had: een Xsara break, twee keer een Picasso, een Peugeot 308 SW en tot slot de Laguna. Allemaal gereden van ongeveer 100.000 tot voorbij de 200.000.
Deze Laguna was een erg fijne wagen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.