Renault Laguna 2.0 16V T 205 GT (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna 2.0 16V T 205 GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 16.000 km |
Heel tevreden over de eerste 2 maanden rijden
- 3.300 km
Ik heb nu, na bijna twee maanden, de eerste 3300 km met mijn zwarte Laguna GT-hatchback-benzineversie erop zitten, nog niet zo veel dus om de kwaliteit te kunnen evalueren, maar genoeg voor de eerste ervaringen; ik zal in updates steeds mijn review bijstellen:
Positief:
- de luxe uitvoering met eigenlijk alles er op en er aan; het interieur geeft een prettig, luxe en comfortabel gevoel; mooie materialen
- stoelen: zitcomfort; ik heb goede zijdelingse steun, genoeg ruimte voor knieen onder stuur; stoelen voelen stevig, maar toch niet te hard; voldoende instelmogelijkheden (ik heb geen electrisch verstelbare stoelen)
- weinig geluid hoorbaar in interieur: noch van de motor (ik heb motorkapbekleding als extra laten plaatsen) noch van windgeruis
- ruiten zijn voldoende snel ijsvrij met de blower in de goede stand (ik was voorruitverwarming gewend): de fast-knop en de speciale knop voor de voorruit doen samen snel en effectief hun werk
- geen rammeltjes in de auto
- de navigatie-dvd: 2d en 3d met bv afbeelding van borden op snelweg; wel jammer dat maar 1 stem beschikbaar is en dat je geen andere POI's meer kunt toevoegen
- rijcomfort: trekt krachtig op, m.n. vanaf de 2e versnelling en rijdt ook rustig en stabiel op snelweg
- kleine draaicirkel door 4-wielactive, ook prettig bij inparkeren, stuur reageert ook direct in bochten zonder veel aan het stuur te hoeven draaien
- xenonverlichting die meedraait in de bochten is erg prettig; ook heldere lichtopbrengst.
- regensensor: prettig, maar niet altijd even logische reactie van de automatische stand: soms gaat hij in een hele snelle stand terwijl dit niet nodig is; ik zet hem dan soms maar even weer in de niet-automaat.
Negatief:
- hoog verbruik: na 3300 km staat hij op een gemiddelde van 9,4 lt./100 km.; ik rijd zowel snelweg als stadsverkeer; na het inrijden wordt dit hopenlijk toch nog wat beter
- erg koude pookknop (GT-versie) bij winterweer (een autohandschoen is afdoende)
- de schakeling vind ik niet echt top; hij schakelt (nog?) wat hakerig, je moet er echt moeite voor doen (itt bij mijn vorige Ford-Focus waar je altijd 'vanzelf' schakelde); misschien moet dit nog wat wennen
- koppelen gaat (nog?) niet zo soepel (als bij mijn vorige Focus), m.n. in de eerste en tweede versnelling, waardoor de auto soms wat schokkerig reageert,
- als je vanuit de achteruitstand naar de 1 schakelt, blijft hij soms nog in de achteruit zitten en rijd je bij koppeling opkomen toch nog achteruit. Je moet de pook vaak een extra zwieper helemaal naar rechts geven om het ronde schijfje weer 'vrij' te laten komen.
- mijn partner kan in bijrijderstoel zelfs in achterste stand de benen onvoldoende kwijt naar voren (de ruimte naar voren is iets te kort en loopt snel omhoog)
- passagiers achterin hebben niet veel ruimte voor de voeten, met name als de voorstoel in de achterste stand staat.
- weinig ruimte in dashboardkastje als je daar dvd hebt ingebouwd; een lade onder de rechtervoorstoel of onder achterbank zou prettig zijn geweest.
- de audio-klank 'houdt niet over'; ik ben niet echt negatief, maar het kon beter.
- 18-inch wielen vallen me erg mee, maar geven op hobbels en randjes toch wel extra geluid en trilling
- als je bij winterse omstandigheden met veel opspattend zout water je ruit steeds even weer moet sproeien gaat ook steeds maar weer de koplampsproeier meesproeien. Zo ga je snel door je vloeistof heen. Je kunt helaas niet uitsluitend de voorruit sproeien. Ook zou ik graag de mogelijkheid hebben gehad dat de wisser slechts één keer over de ruit gaat; dan is de ruit bij dat zoutspul nl. schoner dan na 4 keer heen en weer.
- de twee korte toetjes van de claxon bij het weglopen bij de auto; schijnt zelfs in Nederland eigenlijk verboden te zijn
Verder: bij het rijden moet je er in het begin aan wennen dat je niet teveel aan je stuur zit. Laat het stuur/de auto een beetje zijn gang gaan, want als je teveel trekt, wordt de auto met zijn active-drive wel wat onrustig. Iedereen (en ook ikzelf) is positief over het bochtengedrag van de GT, maar ik merk toch in met hoge snelheid genomen bochten wel wat naar buiten trekken, wat dan gecorrigeerd moet worden; als je dan dus iets teveel aan het stuur trekt, wordt de auto iets onrustig.
Over het geheel genomen ben ik, ondanks de min-puntjes, erg tevreden met mijn Laguna GT en heb ik nog geen spijt van mijn overstap van Ford naar Renault.
Veel rijplezier met jullie Laguna in 2009!
Kiton
kleine correctie
- 3.300 km
N.B. Dit is geen automaat, maar een gewone handgeschakelde 6-versnellingen auto, i.t.t. wat bovenaan staat; de GT 205 pk B H6 stond niet tussen de te kiezen modellen, dus heb ik de A6 aangeklikt
nog steeds zeer tevreden
- 10.000 km
Ik heb nu 10.000 km op de teller staan, na 6 maanden rijden en heb nog geen klachten.
Het benzineverbruik is gelukkig nog iets gunstiger geworden: volgens de boordcomputer 9,0 liter op 100 km (1 op 11,1) en dat is voor een 205 pk auto wel netjes, maar in deze tijd waarin iedereen praat over 'groen / milieubewust / hybride en electrisch rijden' natuurlijk niet erg zuinig.
Het enige waar ik niet 100% tevreden over ben is het schakelen van de Laguna: dat gaat minder soepel/intuïtief dan in mijn vorige Ford, maar ik ben er inmiddels aan gewend.
Dus: een tevreden Laguna-rijder!
rammeltjes enzo
- 16.000 km
Na ruim 16.000 kilometer in 9 maanden gereden te hebben de volgende conclusies:
- het verbruik is omlaag gegaan: 8,6/100
- helaas 1 lamp dagrijverlichting na 8 maanden kapot; uiteraard gratis vervangen door dealer
- rammel in het dashboard is helaas nu ook bij mij begonnen: dit wordt veroorzaakt door de gleuf van de cd-speler. Als ik (het topje van) mijn vinger in de gleuf duw is de rammel verdwenen, maar dat rijdt zo vervelend. Op vakantie in Frankrijk werd ik er bijna gestoord van; op glad asfalt heb je er weinig last van. Nog geen oplossing voor gevonden helaas.
- verder ben ik nog steeds een tevreden Laguna-III-rijder
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.