Renault Laguna 2.0 dCi 150pk Dynamique (2008)

Onopvallend goed

Renault Laguna 2.0 dCi 150pk Dynamique
Het eerste dat opvalt wanneer we rijden met de Renault Laguna III is dat hij zo anoniem door het verkeer gaat. Vreemd, meestal is zo'n nieuwe middenklasser goed voor de nodige nieuwsgierige blikken.

Achter het stuur is alles echter heel anders. De forse stoel voelt niet zo zacht als de fauteuils in vroegere Franse limousines, maar de zijdelingse steun is nog altijd minder hard dan die in Duitse auto's. Zeer tevreden zijn we over de fraaie materialen waaruit het interieur bestaat. De donkere kunststof ziet er 'duur' uit en oogt perfect. Heel fijn is de zit achter het stuur. Trek je aan de stuurkolom dan lijkt het wel alsof er geen eind aan komt en je bij wijze van spreken op achterbank kunt gaan zitten en dan nog het kleine stuurtje in de hand kunt houden. Ook de hoogte laat zich uitgebreid aanpassen. Twee knoppen op het stuur zijn er om de cruisecontrol te bedienen, achter het stuur zit ook nog een bedieningssatelliet voor de audio. De centrale bediening van onder meer navigatie, bluetoothtelefonie en nog veel meer zaken bestaat uit een ronde draaiknop met daaromheen legio knopjes voor de diverse menu's. In eerste instantie lijkt dat allemaal omslachtig, in de praktijk ben je er zo aan gewend. In het middendeel van het dashboard zit de regelunit van de klimaatregeling.
Het voordeel van een hatchback is de zeer geleidelijk aflopende daklijn waar door je achterin nog heel riant zit. Ook heeft hij een enorme bagageruimte met dubbele bodem, met onder de eerste bodem vakken voor kleinere spullen. Is de achterklep helemaal open, dan blijkt het lastig die weer naar beneden te trekken, er zit nergens een greep, je opent 'm door op een knopje in het Renault-logo te drukken. Natuurlijk kan de achterbank in gescheiden delen plat. Door alleen maar de twee leuningen naar voren te klappen heb je al een vlakke laadvloer.


Altijd op de handrem
In deze test treedt de 2.0 dCi 150 pk met automatische transmissie op. Een prettige, stille motor met voldoende vermogen. De automaat heeft een bijzonder adaptief karakter: rijd je relaxt dan past de zestrapstransmissie zijn schakelmomenten daarop aan. In dat geval schakelt hij bij gasgeven niet te snel terug. Handmatige bediening kan ook, al pakt de versnellingsbak dan toch over indien hij dat nodig acht. Vanuit stilstand duurt het even eer de aandrijflijn aangrijpt. Rijd je weg nadat de auto afgesloten is, dan houdt de elektronische parkeerrem de Laguna even tegen. Hé, hij stond toch niet op de handrem? Toch wel. De elektronica trekt zelf de rem aan en schakelt hem ook weer uit. Voor ons hoeft dat allemaal niet.
De besturing is wat afstandelijk. Mede door de platte 245/45-banden die om 18-inchwielen liggen, is de demping vrij straf. Met zulk plat rubber krijg je dat, en het zorgt voor wat gebonk in dit verder vrij stille onderstel. Toch heeft de Laguna prettige rijeigenschappen en lange oneffenheden poetst hij goed weg. In bochten helt hij licht over en stuur je de Laguna te hard in, dan voel je bij het liften van het gas de grote kont om komen. Wees niet ongerust, het ESP grijpt ruim op tijd in.
De Dynamique is het tweede uitrustingsniveau en dat betekent dat de auto standaard 16-inch lichtmetaal heeft, sportstoelen en een radio-/navigatiesysteem met Bluetooth-aansluiting. Standaard heeft elke Laguna klimaatregeling met aparte temperatuurzones, acht airbags en elektrisch bedienbare portierruiten voor en achter.

Video

Signalement

Merk Renault
Model Laguna 2.0 dCi 150 Dynamique
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.525

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 340 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.695 mm / 1.811 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.756 mm
Massa leeg 1.455 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 650 kg
Banden215/55R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3 3,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4 7,6 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 158 g/km

Lezersreacties (4) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.