Renault Laguna 2.0 dCi 150pk Dynamique (2008)
Onopvallend goed
Achter het stuur is alles echter heel anders. De forse stoel voelt niet zo zacht als de fauteuils in vroegere Franse limousines, maar de zijdelingse steun is nog altijd minder hard dan die in Duitse auto's. Zeer tevreden zijn we over de fraaie materialen waaruit het interieur bestaat. De donkere kunststof ziet er 'duur' uit en oogt perfect. Heel fijn is de zit achter het stuur. Trek je aan de stuurkolom dan lijkt het wel alsof er geen eind aan komt en je bij wijze van spreken op achterbank kunt gaan zitten en dan nog het kleine stuurtje in de hand kunt houden. Ook de hoogte laat zich uitgebreid aanpassen. Twee knoppen op het stuur zijn er om de cruisecontrol te bedienen, achter het stuur zit ook nog een bedieningssatelliet voor de audio. De centrale bediening van onder meer navigatie, bluetoothtelefonie en nog veel meer zaken bestaat uit een ronde draaiknop met daaromheen legio knopjes voor de diverse menu's. In eerste instantie lijkt dat allemaal omslachtig, in de praktijk ben je er zo aan gewend. In het middendeel van het dashboard zit de regelunit van de klimaatregeling.
Het voordeel van een hatchback is de zeer geleidelijk aflopende daklijn waar door je achterin nog heel riant zit. Ook heeft hij een enorme bagageruimte met dubbele bodem, met onder de eerste bodem vakken voor kleinere spullen. Is de achterklep helemaal open, dan blijkt het lastig die weer naar beneden te trekken, er zit nergens een greep, je opent 'm door op een knopje in het Renault-logo te drukken. Natuurlijk kan de achterbank in gescheiden delen plat. Door alleen maar de twee leuningen naar voren te klappen heb je al een vlakke laadvloer.
Altijd op de handrem
In deze test treedt de 2.0 dCi 150 pk met automatische transmissie op. Een prettige, stille motor met voldoende vermogen. De automaat heeft een bijzonder adaptief karakter: rijd je relaxt dan past de zestrapstransmissie zijn schakelmomenten daarop aan. In dat geval schakelt hij bij gasgeven niet te snel terug. Handmatige bediening kan ook, al pakt de versnellingsbak dan toch over indien hij dat nodig acht. Vanuit stilstand duurt het even eer de aandrijflijn aangrijpt. Rijd je weg nadat de auto afgesloten is, dan houdt de elektronische parkeerrem de Laguna even tegen. Hé, hij stond toch niet op de handrem? Toch wel. De elektronica trekt zelf de rem aan en schakelt hem ook weer uit. Voor ons hoeft dat allemaal niet.
De besturing is wat afstandelijk. Mede door de platte 245/45-banden die om 18-inchwielen liggen, is de demping vrij straf. Met zulk plat rubber krijg je dat, en het zorgt voor wat gebonk in dit verder vrij stille onderstel. Toch heeft de Laguna prettige rijeigenschappen en lange oneffenheden poetst hij goed weg. In bochten helt hij licht over en stuur je de Laguna te hard in, dan voel je bij het liften van het gas de grote kont om komen. Wees niet ongerust, het ESP grijpt ruim op tijd in.
De Dynamique is het tweede uitrustingsniveau en dat betekent dat de auto standaard 16-inch lichtmetaal heeft, sportstoelen en een radio-/navigatiesysteem met Bluetooth-aansluiting. Standaard heeft elke Laguna klimaatregeling met aparte temperatuurzones, acht airbags en elektrisch bedienbare portierruiten voor en achter.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Laguna 2.0 dCi 150 Dynamique |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 34.525 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.695 mm / 1.811 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.756 mm |
Massa leeg | 1.455 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 650 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3 | 3,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4 | 7,6 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 158 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lezersreacties (4) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.