Renault Laguna 2.0 16V T 205 GT (2008) - Test
Middenklasser Mét
Bent u uitgekeken op uw bescheiden gemotoriseerde, grijze middenklasser? Ga eens voor een middenklassertje mét! In dit geval een Renault Laguna met tweeliter turbomotor én vierwielbesturing.
Over het uiterlijk van de nieuwe Laguna kun je discussiëren. Hij trekt niet echt de aandacht en is misschien wel wat té anoniem. Het front en met name de achterkant zijn vrij 'kaal'. Wat deze Laguna écht bijzonder maakt, is voor het oog niet of nauwelijks waarneembaar: hij heeft 'vier wielbesturing', door Renault Active Drive gedoopt. Tot een snelheid van 60 km/h sturen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen, daarboven wijzen ze in dezelfde richting. Elektronica zorgt ervoor dat dit proces gelijkmatig verloopt en het ESP grijpt in zodra de bestuurder het te bont maakt.
Dat het systeem werkt, wordt al snel duidelijk op het moment dat je de oprit verlaat. In korte, langzame bochten sturen de achterwielen zo duidelijk mee, dat je aanzienlijk minder aan je stuurwiel hoeft te draaien dan je in een auto 'zonder' zou doen. De directe stuurreacties zijn in het begin even wennen, want intuïtief stuur je te ver in. Het echte voordeel openbaart zich eigenlijk pas bij hogere snelheden. De meesturende achterwielen zorgen ervoor dat je de bocht als het ware een beetje 'schuin' neemt; de achterwielen staan rechter op de radius van de bocht, waardoor het ronden ervan met minder weerstand gepaard gaat. Je kunt hierdoor aanzienlijk harder dan je gewend bent de hoek om voordat er onderstuur optreedt. De GT gedraagt zich zelfs zo mooi stabiel, dat het haast onnatuurlijk overkomt voor een voorwielaandrijver. Het stuurgevoel is prettig, met genoeg tegendruk en gevoel. Renault heeft de demping vrij hard afgesteld, maar de vering is voor een sportieveling weer vrij soepel.
Heerlijke motor
Inclusief bestuurder legt de Laguna GT ruim 1.500 kg op de schaal. Daar kan de 2,0-liter turbomotor, die een vermogen van 205 pk en een maximumkoppel van 300 Nm bij 3.000 tpm produceert, gemakkelijk mee uit de voeten. Sterker: de GT is sneller dan dat 'ie aanvoelt. Een turbogat is er nauwelijks, maar boven de 2.000 tpm voelt het blok zich op z'n best. Zonder problemen trektie het hele toerengebied door tot 6.500 tpm. Net als de motor kan ook de handgeschakelde zesbak ons bekoren.
De nieuwe Laguna heeft een stijlvol, vloeiend vormgegeven dashboard dat er keurig verzorgd uitziet en dat opgetrokken is uit mooie, kwalitatief goede en prettig aanvoelende materialen. In de GT is het een combinatie van zwart, grijs en aluminiumkleurig materiaal, dat het geheel een sportieve uitstraling geeft. Het stuurwiel met afgeplatte onderkant draagt daar ook z'n steentje aan bij, evenals de met lichtgrijs alcantara en zwart leer overtrokken sportstoelen, die prima zitten, maar wel wat lager gezet hadden mogen worden.
De Laguna heeft een handige vijfde deur, waardoor het makkelijk grote spullen vervoeren is. Met neergeklapte achterbank kun je er zelfs 1.377 liter in kwijt. De Laguna GT zit prima in z'n spullen voor het geld. Standaard zijn smakelijke zaken als navigatie met kleurenscherm, elektrisch verstelbare en verwarmbare sportstoelen met leeralcantarabekleding, automatische airco, parkeersensoren voor en achter, meedraaiende xenonlampen, metallic lak en 18-inch lichtmetaal.
PLUS & MIN
- +Vlotte en stille tweeliter turbomotor
- +Erg stabiel in bochten
- +Zeer compleet uitgerust
- -Nodigt uit tot sportief rijden en dat kost extra brandstof
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Laguna 2.0 16V T 205 GT |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 33.090 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 205 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.695 mm / 1.811 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.756 mm |
Massa leeg | 1.447 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 650 kg |
Banden | 215/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 232 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s (fabrieksopgave: 7,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,2s |
Brandstofverbruik | 10,9 l/100km (fabrieksopgave: 8,2 l/100km) |
CO2-uitstoot | 194 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.