Renault Laguna 1.9 dCi 95 Expression (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna 1.9 dCi 95 Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 129.000 km |
KM-stand laatst | 205.000 km |
- 205.000 km
In 2008 was ik op zoek naar een nieuwe auto ter vervanging van mijn 106 die inmiddels al de respectabele kilometerstand van 395.000 km had bereikt. Ik had voor mezelf een aantal wensen opgeschreven namelijk:
- Er moeten 4 volwassenen in passen met voldoende been- en
hoofdruimte.
- Het moest een diesel zijn met een beetje pit
- De achterbank moest in delen neerklapbaar zijn
- Voldoende laadruimte
- Geregelde airco en cruise control moesten aanwezig zijn.
Op de shortlist stonden: Peugeot 407/VW Passat/Renault Laguna II.
Het is uiteindelijk de Laguna II geworden van na de facelift. Ik was me er van bewust dat de Laguna II nou niet bepaald bekend stond om zijn betrouwbaarheid. Nadat ik dit exemplaar (ex Lease) uitgebreid heb geïnspecteerd bij het garagebedrijf, heb ik de knoop doorgehakt. Het is een 1.9 DCI met 110 pk met handgeschakelde 6-bak. De prijs, de onderhoudshistorie en de (voor mij) complete uitrusting hebben uiteindelijk de doorslag gegeven.
Gekocht zonder garantie, daardoor heb ik nog € 1.500 van de prijs kunnen afdingen. Ik had een 3 jaar oude nette Renault van de 1ste eigenaar met acceptabele km-stand gekocht, voor de prijs van een 3de- of 4de hands VW Passat van 5 of 6 jaar oud met 2 ton op de klok.
Na ruim 60.000 km kan ik niet anders zeggen dan dat dit een heerlijke auto is. Afgezien van het reguliere onderhoud en een setje stuurkogels (links + rechts) heb ik nog geen echte kostenpost gehad. De ellende met opgeblazen turbo's en problemen met electronica die ik in diverse reviews heb gelezen is mij gelukkig bespaard gebleven.
Voor en Nadelen
+ Goede wegligging, koersvast
+ Zeer comfortabele stoelen, bieden goede steun (lendeverstelling)
+ Lange actieradius, (s'zomers) wel 1.200 km op een volle tank
+ Complete uitrusting, dus veel waar voor je geld
- Lage restwaarde, maar dat wist ik bij aanschaf
- Af en toe wat kraakjes in het interieur
- Slechte naam, waardoor moeilijk verkoopbaar
Onderhoud
145.000 - Grote beurt bij Renault Dealer (€ 255)
160.000 - Kleine beurt in eigen beheer (€ 75)
160.000 - Apk, geen bijzonderheden (€ 40)
175.000 - Grote beurt in eigen beheer (€ 125)
175.000 - 4x nieuwe continental banden (€ 500)
175.000 - Stuurkogels links + rechts, montage + uitlijnen (€ 180)
175.000 - Remblokken voor + achter in eigen beheer (€ 80)
191.000 - Apk (€ 50)
191.000 - Kleine beurt + interieurfilter (€ 100)
205.000 - 2x nieuwe voorbanden + achterasrubbers vervangen (€ 503)
Ik heb de Laguna maar 1x in onderhoud gehad bij de merkdealer. Onder de noemer grote beurt verstaan zij een oliebeurt (4 liter + een oliefilter)en een algehele check up. Brandstof- en luchtfilter vallen niet standaard onder de grote beurt en worden apart op de factuur in rekening gebracht. Effectief is het een uurtje werk inclusief check up, om daar nou € 255 voor te vragen vind ik iets te veel van het goede. Na 1 bezoek ben ik dus genezen.
Sindsdien het reguliere onderhoud in eigen beheer uitgevoerd. Grote zaken besteed ik uit aan een kennis die een brug ter beschikking heeft.
Resumé
Een heerlijk rijdende, complete en ondergewaardeerde auto. En tegen de verwachting in nog betrouwbaar ook. Alhoewel de kwaliteit van de modellen die na 2003 van de band zijn gerold aanzienlijk is verbeterd, zal de Laguna II helaas altijd worden achtervolgd door de slechte reputatie.
Update 205.000 (31 augustus 2011)
De auto rijdt nog steeds heel fijn. Inmiddels zijn de achterasrubbers vervangen voor € 210. En 2 nieuwe michelin primacy hp 225/45/17 voorbanden voor € 293. Verder brandt af en toe het airbaglampje. En de kaartlezer is binnenkort aan vervanging toe. Moet nu namelijk de startknop ingedrukt houden ipv 1x drukken. En af en toe kraakt er wat er in het interieur.
Het is de bedoeling dat ie er rond km-stand 240.000 uit gaat. Dan moet nl. de distributieriem gewisseld worden. Ben me nu wel alvast aan het orienteren op de volgende wagen. Dat gaat waarschijnlijk een wat lichtere (diesel)auto worden. De wegenbelasting kost me nu € 1.240 per jaar en dat vind ik wel erg veel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.