Renault Kangoo Express dCi 110 Comfort (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kangoo Express dCi 110 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 35.000 km |
zeer luxe voor een bestelauto
- 35.000 km
Qua comfort is deze auto een topper. Een fijne verbetering is het softgripmateriaal waarmee de pook en het stuur zijn afgewerkt. Stoel zit perfect, ook een mooie instaphoogte, alsof je op een keukenstoel gaat zitten, je hoeft totaal geen moeite te doen om in je auto te klimmen. Voordeel van deze zithoogte is ook dat tijdens het rijden goed zicht op de weg hebt. Weinig lawaai van buiten, weinig motorgeluid, zeker als je bedenkt dat het hier om een bestelauto gaat.
Enig minpuntje voor het binnengeluid is de krik: deze zit in de laadruimte in een plastic houder en is niet 100 % klem te zetten, wat dus inhoud dat dit op klinkerwegen rammelt als een malle. Beetje vreemd dat de rest van het interieur zo goed afgewerkt is, en hier dan zo'n houtje-touwtje oplossing voor is.
Qua prestaties: de auto kan lekker snel optrekken, wat nog wel eens van pas kan komen bij bijv. een korte invoegstrook, ook hier heb je meer het idee dat je in een personenwagen rijdt. De 6e versnelling zorgt voor heerlijk ontspannen snelweg rijden. De trekkracht wordt over een redelijk groot toerenbereik geleverd. Dus niet wat je bij een gewone diesel hebt, alleen onderin trekkracht, en ook niet als een benzinemotor, die je goed in zijn toeren moet jagen, nee bij deze turbodiesel is het echt heel mooi verdeeld over een groot bereik.
Ook hier een minpuntje: de remmen. Als je "pompt" met het rempedaal, remt hij bij de tweede keer intrappen aanmerkelijk harder. Maar in het gewone verkeer komt het wel eens voor dat je aan moet remmen, even loslaten en weer opnieuw moet remmen, dan doet hij dit dus ook, het heeft erg lang geduurd voor ik hieraan gewend was. Een naar karaktertrekje van een verder zeer fijne auto.
Op mijn vorige Kangoo II zat dit overigens niet.
Qua betrouwbaarheid, met deze auto nog geen ernstige gebreken gehad, en dat is maar goed ook, want van de dealer hoef je het duidelijk niet te hebben. Sowieso is deze de laatste jaren telefonisch slecht of niet te bereiken, en verder is er altijd wel wat. Gereserveerde leenauto krijg je niet mee, gevraagde reparaties worden niet uitgevoerd, reparaties worden niet goed uitgevoerd, klantenkaart krijg je niet, en zo nog meer fratsen. En de manier waarop je dan te woord wordt gestaan.... arrogantie is een frans woord, zullen we maar zeggen.
Gebruikskosten: naast het gewone onderhoud geen gekke dingen. Het verbruik is 6,3 / 100 km, voor een auto met dat gewicht en bijna alleen stadsverkeer is dat heel behoorlijk. Toch scoor ik hier 2 sterren; dealeronderhoud is buitengewoon duur, bijv 42 euro voor een H4-lampje erin te prikken, je moet maar durven. Regelmatig wordt er geschermd met een klantenkaart waarbij lampjes, vloeistoffen en APK gratis zijn, maar die krijg je dus niet.
conclusie 1: de auto zelf rijdt prima, je rijdt een bestelwagen, maar hebt de luxe en het weggedrag van een personenwagen. Omdat ik graag om de 4 a 5 jaar een nieuwe koop, wordt mijn volgende bestelwagen beslist geen renault, vanwege de gebrekkige ondersteuning door de dealer (regio utrecht heb je helaas weinig keus...) Een nieuwe auto koop je om de eerste jaren zorgenvrij te rijden, niet om je zorgen te maken of je wel geholpen wordt bij je garage!
conclusie 2: als je hem 2e hands kunt kopen, is het natuurlijk een prima wagen en speelt dat dealerverhaal niet zo. Gewoon lekker laten onderhouden bij kwikfit/profyle of iets dergelijks.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.