Renault Grand Scénic TCe 130 Energy Bose 7P (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand Scénic TCe 130 Energy Bose 7P |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 86.800 km |
KM-stand laatst | 86.800 km |
Ruimtelijk en handig!
- 86.800 km
Zo, ik heb al een behoorlijke geschiedenis achter de rug als het gaat om Renaults. Van Megane cabriolet '99 (1.6), Megane coupe '99 (1.6), Megane 3- deurs hatchback '03 (2.0), Twingo '12 (1.2), Megane Estate '09 (2.0 Tce 180) naar een Grand Scenic '14 (1.2 Tce 130). En dat alles in zo'n 15 jaar tijd.
Ik heb de laatste drie jaar fijn gereden in de Megane Estate van 2009. Die auto zag er vanaf het begin als nieuw uit, en ik hield de auto dan ook zeer goed bij. De beste onderhoudsmiddelen, en met oog voor detail werd hij vaak gepoetst. De grijze lak (gris cassiope) zag er dan ook altijd verzorgd uit. De auto heeft een 180 pk sterke 2 liter Tce motor. Voor mij zeer snel, en na 1 jaar heb ik deze laten chippen tot 210pk. Wat een beest! Dit reed fantastisch, maar het verbruik was wel behoorlijk hoog. Vooral met mijn vele ritjes bebouwde kom. Op de snelweg haalde ik de 1:11 wel...
De reden van koop was gezinsuitbreiding. Je neemt tenslotte veel mee, en hebt de ruimte hard nodig. Maar naarmate die kleine steeds groter wordt, merk ik ook dat de ruimte achterin (beenruimte) niet over hield. Vooral niet met ons 'lange gezin' van beide 187cm. Steeds met de beentjes tegen de passagiersstoel, en mijn vrouw met haar knieën tegen het dashboard. Nee... dit ging hem niet worden.
Stiekem keek ik geregeld rond op internet. Wat wil ik dan. Ik heb zelfs heel even bij andere merken gekeken, maar steeds las ik of slechte recensies of beviel het merk mij geheel niet. Ik was wel gericht op zoek naar een formaat Grand Scenic. De concurrenten bevielen me dus totaal niet. Maakt het zoeken overigens wel makkelijker!
Vervolgens geheel verdiept in modeljaren, en reviews gelezen op internet. Ik vond er niet veel, en dat is mede reden dat ik hier een stukje schrijf. Ik vond het namelijk wel leuk om van iemand iets te lezen, dus ik probeer zo wat terug te doen.
Na enig zoekwerk kwam ik uit bij de plaatselijke dealer van Renault. Zij hadden samen met een dealer uit de randstad dezelfde Grand Scenic staan. Beide in het parelmoer wit (Blanc Nacre) en in de uitvoering Bose. De ene met volleder, de andere halfleder.
Bij beide dealers geweest of contact opgenomen. De randstaddealer viel snel af, want de aangeboden Scenic had een probleem met de distributieketting en nog wat andere kwaaltjes. Er werd mij verteld dat er nog zeker voor 3000 euro aan gerepareerd moest worden. Die viel dus meteen af!
De Grand Scenic die overbleef was diegene met halfleder, had 7 zitplaatsen, en had alle onderhoud gehad. Daarnaast was in december '17 ook de distributieketting vervangen, nadat daar waarschijnlijk speling op gezeten heeft. Wel bijzonder, want dat was bij die andere dus ook. En die reparatie's zijn prijzig!
Al met al, met deze auto zou ik dus nog jaren kunnen rijden.
Na het maken van een afspraak heb ik de eerste proefrit gemaakt. Ik wist dat het anders zou zijn. Een zwaardere auto, en 80 pk minder. Desondanks, met 130pk kom je nog best goed voorruit, en het benzineverbruik maakt heel veel goed. Op moment van schrijven zit ik met een gemiddelde van 7,8L/100mk (gecombineerde wegen) aardig in de goeie richting! Dat scheelt me dus 2L/100km tot nu toe!
De auto rijdt heerlijk, en beschikt over een mooi digitaal scherm die je in zes verschillende standen kunt zetten. Dan heb je 2 x 3 opties qua weergave in drie kleuren.
De muziek is geweldig. Ik had in mijn oude Megane een mtx speakersysteem met subwoofer laten inbouwen, maar die haalt het totaal niet bij deze Bose geluidsset! Wat een mooi vol geluid, en ik ben echt wel iemand die hoge eisen stelt. De negatieve klanken die ik op internet lees deel ik dus niet.
En dan het zitcomfort. Lekker hoog, en boven je hoofd nog een zee van ruimte. Het dashboard verder van je vandaan, wat nog meer ruimte uitstraalt. En dat voor een auto die slechts een paar cm langer en breder is dan de Megane Estate! Wel hoger natuurlijk, en dat merk je.
De stoelen zitten heerlijk, zijn bekleed met soepel leder en zijn in allerlei richtingen te verstellen. De stoelen op de tweede rij zijn ook meer dan prima, en zijn allemaal gemakkelijk op te klappen en eventueel eruit te halen. Er is tal van bergruimte onder deze stoelen, en ze zijn zelfs nog afhankelijk van elkaar naar voren en achteren te bewegen. De zonweringen die standaard zitten ingebouwd is fijn voor kids. Erg luxe straalt het ook uit. De getinte ruiten zijn ook natuurlijk heerlijk en stralen ook nog wat luxe uit!
De eerste kilometers bevielen mij prima. Je voelt je 'heer en meester' op de weg, alhoewel de auto geen formaat SUV heeft. Dat merk je wel weer als je naast zo'n kolos rijdt. En alles is overzichtelijk, ziet er goed afgewerkt uit en het optionele pakket Visio doet zijn werk goed. Dit is een wegbaanbegeleiding en een automatisch grootlichtassistent. Kortom, deze auto heeft alles wat ik wilde, en een zee van bergruimte en opbergvakken op de meest bijzondere plekken! Een heerlijke auto tot nu toe!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.