Renault Grand Scénic TCe 115 Limited (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic TCe 115 Limited |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 41.080 km |
KM-stand laatst | 58.339 km |
Switch tov Peugeot 5008
- 43.871 km
Half februari deze Renault Grand Scenic uit 2019 gekregen ter vervanging van de Peugeot 5008 (2017,1.2 executive). De Peugeot was een voorloop/huur auto, de renault beschikbaar gekomen uit de leasepool. Geen eigen keuze—> lease auto.
Veel vergelijk dus tov de Peugeot 5008 in deze review.
De pluspunten tov de Peugeot;
De kleur; geen zwart of grijs.
De minpunten;
De motor: 1.3 115pk viercilinder,l vs 1.2 130pk driecilinder. De 15 pk verschil en het 150kg hogere wagengewicht, maakt de Renault een stuk trager.
De Renault met deze motor word ook geleverd met 140 en 160pk en dat heeft wel de voorkeur.
De achterbank; met drie opgroeiende kinderen zijn eigen stoelen en isofix punten wenselijk. De Renault heeft er (in de 2019 versie) 2 op de buitenste zitplaatsen. Gebruik je die, dan is de middelste plek voor een stoel erg krap. Met name om de gordel te gebruiken.
De achterbak; hier bevinden zich de 2 extra zitplaatsen. De stoelen van de Renault zijn iets bruikbaarder. Let wel ook hier geldt tot 1.50m daarna houdt het wel op. Het verwijderen kom bij de Peugeot in een handomdraai(extra liters bagageruimte voor bijv slaapzakken). Vooralsnog krijg ik de derde rij er niet uit, iemand? De inhoud is een kleine 150l kleiner.
De bediening. Waar de Peugeot de bekende pianoknoppen had, moet bij de Renault alles met het kleine touchscreen. Radio aan en Apple CarPlay (via de kabel) is de gewenste setting. Temperatuur aanpassen kan, maar de hoogte van de temperatuur zie je niet.. naar het menu van bijvoorbeeld de radio of de verwarming gaan vergt de nodige handelingen; home, snelkeuze knop, radiozender wisselen. Terug naar apple carplay, home- apple carplay. Dan zijn die gekke pianoknoppen toch best handig.
Het verbruik staat volgens de boordcomputer op 8.6 per 100km(1; 11,5km). Ik heb de auto nu 3000 km gereden, maar ik ga dat verbruik ook niet omlaag krijgen (of het moet door de nieuwe geldende snelheidslimieten komen).
Zoals gezegd betreft het een leaseauto dus verbruik is minder van belang. De motor in deze grote, zware auto kan net aan.Het beloofde trekgewicht van 1800kg zou ik er voor de helft niet aanhangen als je de landsgrenzen over gaat.
Binnenkort de zomerbanden eronder, kijken of dat enig verandering brengt.
Ik ben benieuwd hoe het in de zomervakantie bepakt gaat uitpakken.
15000 verder
- 58.339 km
15000 km verder inclusief vakantie.
3 weken voor de vakantie stopt Carplay ermee. Aan uit, nieuwe telefoon, oude telefoon, telefoon partner...allen met wisselend succes/ af en toe werkzaam. Flitsmeister en googlemaps zijn toch wel 2 “ basis voorzieningen”. 2 weken voor de vakantie had iemand de passagiersvoordeur esthetisch bijgewerkt ( uiteraard zonder briefje).. naar de schadeexpert gevolgd door een bezoekje dealer voor carplay gevolgd door vakantie (allen gepland binnen 72 uur voor vertrek). De schade herstellen duurde 2 dagen (!!), maar na teruggave van de schadehersteller leek apple carplay ook weer terug. Gezien ik de laatste 24 uur voor vertrek beter kan besteden dan een dealerbezoekje met als resultaat “ hij doet het toch”, de dealer afgebeld.
“Hondenrek” op de kop getikt en inpakken maar. Hij blijft kleiner dan de 5008 hiervoor en de stoelen op de derde rij zitten “goed” vast maar incl dakkoffer kon alles weer mee. Dit jaar naar Frankrijk en inclusief 5 man hield de Renault het prima.
Prestaties:
Eur 98 vs Eur 95 scheelt al een hoop. Wat optimalisering scheelt ook al. Snel word hij nooit, comfortabel qua vering,stoelen en wegligging prima. Wat wel opvalt is dat volgens mij de 6de versnelling een “overdrive” is. Zakt de snelheidsmeter onder de 100, dan duurt het even voordat de 130 weer op de klok staat. Het lijkt wel een Franse comfortabele reiswagen. Verbruik tot nu toe: 8,1/ 100km, oftewel 1 op 12..
Praktisch:
Het gemis van 3 isofix punten is opgelost, maar blijft een gemis. Achteraf inbouwen in de middelste stoel is lastig/ kan niet daar de zitting boven de achterbak “zweeft” (lees beenruimte 3de zitrij).
Multimedia;
Zoals gezegd vaar ik op de carplay en dan met name googlemaps ,flitsmeister en spotify. Zolang het werkt is het prima. Wel blijft het overschakelen naar de menu’s van de auto en terug omslachtig en snel is het allerminst. Ik begrijp dat bij de nieuwe captur en clio hier een gedegen inhaalslag is gemaakt.
Al met al raken we steeds meer gewend aan de auto, maar de zwakke(re) punten blijven bestaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.