Renault Grand Scénic dCi 160 Initiale Paris (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic dCi 160 Initiale Paris |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 85.000 km |
1,5 jaar Grand Scenic
- 85.000 km
Ik schrijf deze review na 1,5 jaar en 85.000km gebruik van deze auto.
Omdat ik van werkgever was veranderd moest ik op zoek naar een nieuwe leaseauto.
Wat ik zocht: een ruime gezinsauto die er mooi uitziet en voorzien is van veel opties. Meer vermogen was welkom en de bijtelling moest acceptabel zijn.
kandidaten:
- Volvo V60 (nieuwe modelgeneratie zat er aan te komen, en toch een prijzige auto, dus deze viel af)
- Volkswagen Passat Variant (al 3 keer eerder een Passat gereden, dus beetje op uitgekeken. In een mooie uitvoering ook erg duur)
- Volkswagen Tiguan (erg duur en viel me toch tegen)
- Skoda Superb Combi (Prima auto, achteraf spijt dat ik deze niet heb genomen)
- Renault Talisman (mooi, groot, acceptabel in prijs)
Uiteindelijk overal proef gaan rijden, en bij de Renault dealer zag ik de Grand Scenic staan in een Initiale Paris uitvoering met alle opties erop. De Talisman zat niet lekker (in combinatie met panoramadak zat ik met mijn hoofd tegen het dak) en daarom een proefrit gemaakt met de Grand Scenic en uiteindelijk deze auto gekozen.
Vanwege +/- 70.000km per jaar gekozen voor een diesel en de meest luxe uitvoering (Initiale Paris) inclusief 7 stoelen, panoramadak en trekhaak waren er geen opties meer over op de lijst. De catalogusprijs van deze auto is 47.000 Euro.
Achteraf vind ik het jammer dat een aantal opties niet beschikbaar zijn voor een dergelijke auto, waaronder:
- Automatische achterklep (bij Talisman wel verkrijgbaar)
- Verwarmbare voorruit
- Stuurverwarming
Naar mijn mening hadden deze zaken wel op een dergelijke auto mogen zitten, of in ieder geval als optie te selecteren moeten zijn.
Wat is me goed bevallen?
> het comfort is super. De auto rijdt heerlijk comfortabel en de stoelen zijn gewoonweg geweldig. De verstelbaarheid is erg goed en de zitpositie is fantastisch. De leren bekleding is mooi en van goede kwaliteit (hoewel ik twijfel of het wel echt nappa leer is zoals wordt beweerd) De stoelmassage is een grappige gimmick, maar ik gebruik het nooit.
> de ruimte in de auto is erg fijn. We hebben 2 kleine kinderen en met de Grand Scenic hoef je helemaal niet na te denken over hoe je je spullen meeneemt. Alles past heel eenvoudig achterin. De achterbank en stoelen zijn heel snel weg te klappen (1 druk op de knop en ze klappen elektrisch weg)
> De navigatie van de auto is heel fijn en de files vermijden werkt goed. Hoewel de kaart al wat aan het verouderen was (voor een upgrade vragen ze 150 euro) is het systeem zeer goed bij de les. Als een omleiding wordt aanbevolen, luister er dan gewoon naar, want er is 99% kans dat hij gelijk heeft!
> Audiosysteem is goed en geeft een mooie klank. Wel jammer dat de equalizer zo beperkt is. Ik had graag een stand gehad voor spraak (BNR of Radio 1) en voor Muziek.
> Design: Ik vind de auto nog steeds heel erg mooi. De 20 inch wielen maken het geheel helemaal af, en ik vind hem in volledig zwart ook erg chique.
Wat is minder goed bevallen?
> de algehele kwaliteit
Over Renault zijn behoorlijk wat vooroordelen op dat gebied, en helaas moet ik concluderen dat dit toch waar blijkt te zijn. De auto heeft me diverse keren op dit gebied teleurgesteld.
Het meest ernstige was afgelopen winter, met een kilometerstand van ongeveer 45.000. Op een koude (maar niet extreem koude) winterdag wilde de auto niet meer starten. Alle lampjes gingen branden. De auto werd afgesleept naar de dichtstbijzijnde Renault garage en daar gerepareerd. Er was geen communicatie. Ik moest zelf constant vragen wanneer hij klaar zou zijn. Dit was uiteindelijk na een week. Zonder verdere opgaaf/uitleg van het probleem kreeg ik mijn auto terug. Heel vreemd allemaal.
Nog een vervelende: vrijwel direct na de auto gekregen te hebben hoorde ik een kleine resonantie tijdens het optrekken. Dit aangegeven bij de garage voor de eerste beurt, maar het euvel werd niet gevonden. Het werd steeds erger, totdat ik bij de 3e beurt de monteur meegenomen heb voor een ritje. Het geluid was heel irritant en geeft je het gevoel in een auto van 20 jaar oud te rijden. De monteur heeft 2 dagen moeten speuren voordat hij het kon vinden. Gelukkig is het netjes verholpen. Helaas; nu 20.000km verder en het komt toch weer terug :(
> Onderhoud
De auto heeft een onderhoudsinterval van 20.000km. Ik had dit niet gecheckt en was dus een behoorlijke tegenvaller, aangezien een VW Passat 30.000 heeft. Met de kilometers die ik rij, sta ik dus binnen 2 maanden weer bij de garage voor een beurt. Dit is te snel naar mijn mening.
> Bouwkwaliteit
Als je de auto van dichtbij bekijkt, zie je dat de diverse exterieur en interieur panelen op de auto niet mooi op elkaar aansluiten, en zelfs behoorlijk scheef zitten. Ik zal hier later foto's van uploaden. Dit is echt een behoorlijke domper voor de kwaliteitsbeleving.
> Kleine probleempjes
Bij mijn auto komt de motorkap vaak uit de vergrendeling tijdens het rijden. De kap blijft dan (gelukkig) in de laatste vergrendeling hangen, maar je moet toch z.s.m. naar de kant om de kap weer dicht te duwen. Ik heb dit al meerdere keren aangegeven bij de garage, maar dit is niet verholpen.
Tijdens een beurt kwam de monteur erachter dat het distributiedeksel lekkage vertoonde. Zelf had ik dit uiteraard niet gezien, maar hij vroeg om de auto nog een keer te brengen zodat dit verholpen kon worden. Hierdoor de auto nogmaals 2 dagen kwijt (blijkbaar moest de hele motor worden uitgebouwd om het te kunnen verhelpen)
> Remmen
Naar mijn mening zijn de remmen van de Grand Scenic niet bemeten voor een dergelijk zware auto.
De rem prestaties zijn ondermaats en de remmen hebben vaak onderhoud/vervanging nodig.
Bij de eerste beurt (20.000) kreeg ik al nieuwe blokken voor omdat ik klaagde over een hard piepend geluid.
Bij de tweede beurt (40.000) kreeg ik nieuwe blokken voor en achter en nieuwe schijven voor
Nu (85.000) zijn de remmen alweer erg aan het piepen en waarschijnlijk de blokken voor alweer versleten.
Ook heb ik de indruk dat de adaptieve cruise control hierop van invloed is. Deze remt vaak hard, maar ook veel zacht en haast ongemerkt. Wellicht dat dit extra slijtage veroorzaakt?
> Climate Control
De airco kan een auto van dit formaat niet aan. Tijdens warme dagen staat de airco vaak op "Lo" en stand 8 te blazen. Dan nog is het lastig om de auto op een aangename temperatuur te krijgen
De verwarming daarentegen is ook onder bemeten. Op koude dagen krijgt de verwarming de auto niet lekker warm. Ook zit er rond de middenconsole een irritante tocht in het interieur. Dit is erg storend.
> Adaptieve cruise control
Het systeem van Renault ziet (in tegenstelling tot dat van VW) geen rijstroken. Waar VW rechts inhalen vermijdt, doet Renault dit niet.
Ook grijpt het systeem soms erg abrupt in. Ik rijd altijd op de kortst mogelijk instelbare afstand, en zelfs dan is het op de snelweg niet aangenaam. Het optrekken wanneer de weg vrij is gaat ook erg traag. Hier loopt Renault erg achter op de andere merken.
> Lane keeping assist
Het systeem grijpt soms wel/soms niet in. Je kunt er totaal niet op vertrouwen. De lijnen worden veelal niet gezien. Ook hier merk je dat Renault achterloopt op de concurrentie.
> Overige puntjes:
- Audiosysteem heeft geen fijne equalizer/instelmogelijkheden, daardoor soms (te) veel bas
- de bekerhouders zijn alleen te bereiken door het naar achteren schuiven van de middenconsole. Hierdoor heeft je arm geen steun meer en heeft de passagier achter in het midden bijna geen beenruimte meer. Erg onhandig
- de klaptafels achter zijn prima voor kinderen, maar voor volwassenen een irritant ding wat veel beenruimte wegneemt
- de haakjes voor de zonwering achter zijn gammel
- de deurpanelen slaan (al sinds nieuw) op bepaalde plekken wit uit
- de automaat schakelt bij snel wegrijden niet vlot genoeg door. Dit resulteert in hoge toeren in de eerste versnelling. Niet echt verfijnd.
- het dashboardkastje schuift open. Het is lekker ruim (dat wel) maar knalt hard tegen de schenen van de bijrijder.
- het is een gemiste kans dat de auto niet 3 aparte achterstoelen heeft zoals de vorige generaties Scenic. Het was handig geweest als de middelste achterstoel er in zijn geheel uit had gekund. Dit had ook de instap voor de 3e zitrij vergemakkelijkt.
- De speciale (kinder)spiegel neemt het zicht van de achteruitkijkspiegel weg
- Jammer dat Apple Carplay alleen met een draad kan
- Geen plek om je telefoon neer te leggen
- Jammer dat het panoramadak niet open kan schuiven. Ik moet bekennen dat ik het dak meestal weggeschoven heb. (ik vind het toch fijner rijden met het scherm voor het dak)
- de lakkwaliteit is matig. In vergelijk met mijn vorige auto's merk ik dat de Renault sneller krast.
- de Head Up Display gebruik ik nooit, hoewel dit in theorie best handig is. Dit komt door de scherpte die niet goed is. Renault zou dit aanpasbaar moeten maken, zodat je dit zelf kan verleggen. De scherpte zou mijns inziens gelijk moeten zijn met ver zicht. Nu is de scherpte gelijk aan het dashboard wat maakt dat je er (te) gericht naar moet kijken.
Al met al valt de Renault toch tegen. Ik zou zelf niet snel weer een auto van Renault overwegen.
Een Grand Scenic is een mooie en fijne auto, maar ik denk dat een meer "kale" uitvoering met benzinemotor/handbak voor een gezin wat bijvoorbeeld 20.000/25.000 per jaar rijdt een prima auto kan zijn. De auto kost dan iets meer dan 30 mille en meer op zijn plaats. In deze volle uitvoering gaat de Scenic zijn doel voorbij. Ik had gehoopt dat het de perfecte mix zou zijn tussen gezinsauto en comfortabele zakelijke kilometervreter, maar dit is het niet. Binnenkort gaat deze auto de deur uit voor een Passat Variant GTE.
Ik zal deze review binnenkort nog aanvullen en ook foto's toevoegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Had je deze auto's al gezien?

Renault Scénic 1.2 TCe Zen 2-tone|Navi|Cruise |LMV 20 Inch|Keyless
- 2017
- 120.438 km

Renault Scénic 1.3 TCe Bose | Camera | Navigatie | Climate Control | Cruise Control | Apple Carplay / Android Auto |
- 2019
- 88.324 km

Renault Scénic 1.3 TCe Bose 7 Persoons Clima Navigatie Dealer Onderhouden! Inruil Mogelijk!
- 2018
- 125.127 km